Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastentarhanopettajat ja muutkin: paljonko virikkeitä kaipaa 3 vee lapsi??

Vierailija
25.10.2007 |

Eli minulla on kolmivuotias äärimmäisen vilkas ja sosiaalinen lapsi, jolle en ilmeisesti pysty tarjoamaan enää riittävästi virikkeitä. Olemme kotona aamut aina sisällä vauvan (5kk) nukkuessa. Ulkoilu vauvan kanssa ei onnistu, sillä herää heti pieniinkin ääniin ja on kärttyisä loppupäivän. Iltapäivisin kyllä ulkoilemme.

Lapseni luitenkin selvästi janoaa ikäistään seuraa. Hän käy kerran viikossa kerhossa (2h), muskarissa (0,5h) ja liikuntakerhossa (0,5h). Mutta riittääkö tämä?? Tämän lisäksi emme juuri tapaa muita lapsia, sillä lähistöllä ei ole samnaikäistä seuraa tarjolla. Jatkuva huono omatunto on tästä pojan tilanteesta. Opettajan pohdin saako hän tarpeeksi sosiaalisia kontakteja ja tekeekö kotonaolo hänelle vain hallaa? Kaipaisin paljon kommentteja:)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä kiinnostaa, nyt kommentteja kehiin. Itse kaipaisin niitä myös kotiäideiltä, pärjääkö vilkas kolme vee vielä kotona??

Vierailija
2/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen opettaja ja sitä mieltä, että nykyään korostetaan jotenkin ihan liikaa sitä, että pienten lasten olisi saatava sosiaalisia kontakteja ja virikkeitä kauhea määrä.

Asuin itse pienenä maalla, jossa lähimpään lapsiperhenaapuriin oli useamman kilometrin matka. Kahdesti viikossa tapasin ikäisiäni kerhossa, paitsi kesäisin ym. loma-aikoina. Ja ihan normaali minusta tuli!

Meidän 3,5-vuotias jää pian kokonaan kotiin, kun jään itse äitiyslomalle. Tämän jälkeen hän käy kerhossa kahdesti viikossa (2 krt 3 tuntia) ja lopun ajan elelee äidin ja vauvan tylsässä seurassa vauvan vaatimusten mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni töihin kun hän täytti 3v. ja lapsi aloitti kokopäiväisen hoidon. Hän viihtyi oikein hyvin, sai ystäviä ja toimintaa oli sen verran että illat oli aika rauhallisia ja voitiin lueskella kirjoja ja tehdä kaikkea rauhallista eikä lapsi juossut rallia ympäri taloa kuten aikaisemmin. Nyt kun lapsi ollut lähes 2 v. hoidossa niin minulle on tullut tunne että puolipäiväinen hoito olisi parempi vaihtoehto hänelle. Eli vilkkaalle 5 v. on jo niin paljon virikettä olla isossa lapsiryhmässä että hänestä on tullut levoton ja tästä olemme saaneet palautetta päiväkodistakin. Eli leikkiivät koko päivän niin intensiivisesti, ei meinaa raskia nukahtaa, että on illallakin vielä ylikierroksilla. en siis tiedä onko kokopäivähoito ainakaan ratkaisu tähän.

Vierailija
4/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olen itsekin pohtinut, että kokopäivähoito on tosiaan varmasti liikaa kovin aktiiviselle lapselle, jonka on vaikea rauhoittua. Sen vuoksi onkin hyvä, että olen kotona vielä muutaman vuoden. Kuitenkin pohdin riittävätkö nämä touhut, eli näkee muita lapsia vain tuon 3 tuntia viikossa. Asumme myös maalla, jossa tosin toimii avoin päiväkoti. Se on auki vain aamuisin, eli juuri kun vauva nukkuu...

Vierailija
5/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, vauva on vauva vain vähän aikaa. Eihän siihen lopulta mene montakaan kuukautta, ennen kuin tilanne on ihan toisenlainen ja pääsette kaikki paremmin liikkeelle.

Vierailija
6/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan selvää sellaisessa lapsikatraassa.

Vierailija
7/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lto ja kotiäiti. Oma kolmevuotiaani käy kerhossa 2krt/viikko, kolme tuntia kerrallaa. Tämä riittää hyvin! Hän on myös ihan energinen tapaus. Lisäksi ulkoilemme 1-2 kertaa päivässä, leivomme joskus, käymme kaupassa, siivoilemme, luemme, lapsi saa tiskata omia astioitaan, hän leikkii, piirtelee, maalailee, kylpee ja katsoo välillä videoita. Tämä riittää ihan hyvin. Ulkoilessa saa juosta ja kuluttaa energiaa. Eli ota lapsi mukaan arjen rutiineihin, niin siinä on ihan riittävästi virikkeitä!

Vierailija
8/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti haluaisin esikoisenkin vielä kotona pitää kun siihen kerran on mahdollisuus. Joo, eli meillä vauva on niin herkkäuninen että jos ulkoilemme yhdessä aamulla esim. puistoon, niin havahtuu ekaan vastaantulevaan autoon ja kitisee sitten väsyneenä, mutta ei tyynny uudelleen nukkumaan. Kokeiltu on ja monta kertaa! Mutta tosiaan, kohta vauva alkaa jo valvoa aamullakin pitempään niin pääsemme taas sosiaaliseen elämään käsiksi paremmin.

terkuin: Ap

Vierailija
9/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sormiväreillä , rakennella pojan kanssa. Opeta vauva nukkumaan ulkona , kyllä tuo oppii ,i hminen on näet oppivaa lajia. t.lh

ps. Aika monta harrastusta on tuon ikäiseksi. Eikö lähistöltä löydy muita lapsia?

Vierailija
10/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska asumme syrjässä, ei liikennettä juuri ole tässä talomme kohdalla, joten nukkuu rauhassa. Mutta vaunujen kanssa ei liikkuminen onnistu kun havahtuu heti. Ja toki puuhailen paljon lapseni kanssa, opettajan askartelut ja lukuhetket ovat kovastikin tuttuja;)

Mutta pohdinkin tuota kaipuuta toisten lasten luo! Lähistöllä ei asu kotonaolevia lapsia, ainoat tutut ovat myöhään arkisin hoidossa ja ehtisivät leikkiä vasta kun meillä jo syödään iltapuuroa. Mutta eiköhän tämä tästä kun vauva vähän varttuu:)

Vierailija
11/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta leikkimään siihen aikaan ? 18.00 19.00?

Vierailija
12/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona 3,5v ja 2,5v ja ihan vauva.

Enpä ole edes ajatellut, että lapset tarvis jotain harrastuksia.

Niille riittää kahdestaan leikkiminen.

Aktiviteettejä on kirjastossa käynti, kyläily muiden perheiden luona, kotona askartelu, satukasettien kuuntelu, lukeminen, ulkoilu...

Ei mitään ihmeellistä siis.

Ai niin, joskus käydään uimassa :)

Ja maalla asutaan.

Ollaan käyty kaikki eläintarhat, skansen ja korkeasaari yms.. Laivalla muutaman kerran, kylpylöissä, siis aina lomilla tehdään jotain hauskempaa extraa.

Vierailija
13/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin kaipaa selvästi seuraa, etenkin tyttöseuraa- alkaa olla leikki- ja prinsessaiässä. Toisaalta menee todella hyvin poikien leikeissä, koska naapurustomme on poikavoittoista. Käymme puistossa päivittäin, ulkoilemme siis pari kertaa päivässä, harvakseltaan kyläilemme (olemme juuri muuttaneet uudelle paikkakunnalle), kirkon perhekerhossa kaksi tuntia kerrallaan, perhekahvilassa tunnin kerrallaan. Nyt kun hän täyttää kolme vuotta hän pääsee kaupungin kerhoon kaksi kertaa viikossa. Kerho kestää iltapäivällä neljä tuntia. Se on taatusti aivan riittävästi. Otamme pehmeän laskun siihenkin.

Vierailija
14/14 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran muskarissa. Tällä mennään siihen, kun lapsi on viisi.

Paras opettaa se vauva sietämään elämää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan