Perhepäivähoidosta
Onko kellään yli 3 vuotiasta lasta pphoitajalla? Nukkuuko päiväunet? Lapseni hoitaja ei pidä siitä, että kysyn mitä lapsi on syönyt päivälliseksi/välipalaksi. Olen nähnyt yhdellä pph:lla lapun eteisen seinällä, jossa on viikon ruokalista vanhempien näkyvillä. Kivasti toimittu. Minusta ainakin olisi kiva kuulla mitä lapseni on hoidossa syönyt.
Kuinka hoitosopimus yleensä puretaan? En ole lopettamassa hoitoa, mutta tuli vaan tämäkin yhtenä päivänä mieleen kun järjestelin työ ja asuntoasioitani.
Kommentit (11)
Voisinkohan pyytää jättämään unet välistä lapseltani? Muksuni on 3,5 vuotias.
Annatko ruokalistan kerran viikossa?
miksi sen ikäisen pitäisi jättää päiväunet pois. Monet tarttee vielä unensa sen ikäisenä.
Minusta on ok jos haluat tietää mitä lapsi syö.
Mutta ne päiväunet...antaisit lapsesi nukkua varsinkin jos on aikainen aamuherätys. Väsynyt lapsi voi pilata koko ryhmän päivän jos itkee sitten väsymystään.
t. toinen pph
Voisinkohan pyytää jättämään unet välistä lapseltani? Muksuni on 3,5 vuotias.
Annatko ruokalistan kerran viikossa?
Minulla on montakin 3-4-vuotiasta hoitolasta, ja suhtaudun todella kriittisesti vanhempien pyyntöihin jättää päiväunet väliin. Ihan siksi, että iltapäivä on silkkaa hulinaa, jos lapset eivät nuku. Ne, joilla päiväunet jäävät syystä tai toisesta kokonaan nukkumatta, ovat selkeästi yliväsyneitä n. klo 15 jälkeen. Myös oma lapseni on tuon ikäinen, ja tahdon myös hänen nukkuvan. Se on kyllä melko tavallinen käytäntö, että päiväunien pituutta vähän säädetään, herätän lapsen aikaisemmin kuin hän itse heräisi, jos se tuntuu vanhemmista oikealta ratkaisulta.
Minä en anna vanhemmille ruokalistaa enkä myöskään teippaa sitä eteisen seinään, mutta kysyttäessä kerron kyllä, mitä on syöty. Teen aina ruokaa sen mukaan, minkälainen porukka on hoidossa (allergiat, iät, mieltymykset), mitä kaupassa on sopivasti tarjouksessa, mitä lapset/oma perhe toivovat, joten ruokalistan noudattaminen olisi mahdotonta.
Tiedän kyllä unien tarpeellisuuden. Minulla on jo kaksi täysi-ikäistä lasta ja olen jo mummikin. Olen ollu töissä päiväkodissa, Englanninkielisessä leikkikoulussa, koulussa opena, nuorisotalolla nuorten kanssa, että tiedän kyllä unen tarpeellisuuden. Nyt on vaan omat voimat lopussa. Perhepäivähoidosta minulla ei ole kokemusta.
Poika jätti jo viime keväänä - tai oiskohan ollut jo heti joulun jälkeen päikkärit pois. Hoidon aloitti kuukausi sitten. Nyt sitten riekkuu iltaisin tänne puolille öille asti kun nukkuu hoidossa. Olen yh ja aamulla herään kuudelta. Keitän puuron ja kahvin itselleni, haen lehden, käyn suihkussa, puen, sitten herätän muksun ja lähdemme hoitoon/töihin. Tarvitsen itse kunnon yöunet, minulle ei riitä kuuden tunnin yöunet. Minulla ei myöskään ole tukiverkkoa auttamassa satunnaisesti ei sukulaisia eikä vanhempia. Alkaa vaan voimat loppumaan.
Silloin ongelmia tulee varmasti, jos lapsi nukkuu ylipitkät, esimerkiksi kolmen tunnin unet. Tiedän hoitajia, jotka eivät halua herättää lasta, vaikka lapsi nukkuisi miten pitkään, ja se on hankalaa päivärytmin kannalta. Itse ehdottaisin, että jos vaikka tunnin mittaisen huilitauon jälkeen herätettäisiin, niin sekin voisi auttaa.
En saa nukkumaan illalla ennen klo 22, jos päiväunet ovat hoidossa kovin pitkät. Mutta olen kertonut meidän illasta ja sovimme, että 1½ tunti on sopiva uni, JOS nukkuminen menee iltapäivän puolelle. Jos jostain syystä on aikaisin aamupäivällä jo väsynyt, on "lupa" nukkua parin tunnin unet. Mutta tuon 1½ tunnin unien jälkeen viimeistään alkaa herättely.
Ruokalistaa ei ole näkynyt tällä ja edellisellä hoitajalla (2 ensimmäisellä oli, hoitajat ovat valitettavasti vaihtuneet ja 4. menossa). Mutta se ei ole haitannut, kun kyselen aina miten päivä on mennyt, maistuiko ruoka ja siinä yhteydessä on tullut tietoon, mitä ovat syöneet. Tästä nykyisestä tykätään kovasti. Toivottavasti ei tarvitse palata entiselle hoitajalle hänen pitkän sairasloman jälkeen.
Aika hyvin ovat menneet juttelut hoitajan kanssa. Minä kerron meidän pulmista (on siis kaksi leikki-ikäistä ja olen myös yh) ja hoitaja kertoo heidän päivän pulmistaan. Lapset huolehtivat toisistaan ja pitävät toistensa puolta mutta ovat myös kuin kissa ja koira. Hoitopaikassa on vielä yksi nuorempi lapsi ja keskustelimme mm. puremisongelmasta, joka on toistaiseksi selätetty. Toivottavasti keskusteluyhteys teillä aukeaa mutta kyllähän se on äidille herkkä paikka oman lapsen hoitojärjestelyt.
Olenkin kysellyt miten päivä on mennyt, syömiset ym., mutta hoitajaa selvästi ärsyttää ruoka kyselyni. Muutaman kerran hän vastasi että ruokaa syötiin, ei siis kertonut oliko lihaa, kanaa vai kalaa, sen jälkeen hän alkoi kääntää kysymykset lapselle..kysyi lapselta, että mitäs sä söit tänään...kerropas äidille...tyyliin. No hakutilanteissa muksu useimmiten heittäytyy hankalaksi, eikä siis halua kertoa yhtään mitään. Vaikea keskustella, jos lapsi on hankala sekä aamulla vietäessä että iltapäivällä hakiessa. Reissuvihkoa käytämme jonkin verran. No, enää en ole kysellyt mitään. Hoitaja on iäkkäämpi, jää kohta eläkkeelle.
Meillä käyttössä reissuvihko, johon hoitaja kirjoittaa joka päivä kaikki ateriat, missä ovat olleet retkellä ja miten päivä on sujunut. Tämä on hänen oma käytäntönsä, mutta mielestäni oikein kiva. Päikkäreiden pois jättämisestä 4 v. tytöltäni olemme keskustelleet yhdessä, sillä tyttöä ei enää tahdo saada nukahtamaan.
Soita pph:n pomolle (sivistystoimi/varhaiskasvatus ja kysy mahdollisesta hoitajan vaihdosta) Jos mun lapseni hoitaja olisi noin törppö, niin saisi kuulla kunniansa. Työhön kuuluu myös vanhempien kanssa kommunikointi, piti siitä tai ei.
Reissuvihon otin ihan itse käyttöön, koska olen tottunut käyttämään sitä omassa työssäni. Kun tämä nuorimmaiseni aloitti hoitouran ryhmiksessä 1 vuotiaana, siellä kirjoittivat reissuvihkoon kun pyysin. Muksun ollessa 2v vuotias vaihdoimme päiväkotiin muuton yhteydessä. Siellä ilmoittivat heti, että heillä ei ole aikaa kirjoitella. No ei mitään, poika ei soputunut päiväkotiin tai paremminkin tähän ryhmään ollenkaan, joten lopetimme sen puolen vuoden harjoittelun jälkeen.
Kiitti kaikille vastauksista, tästä on hyvä jatkaa asian pohdintaa.
Hän ei nuku päiväunia niin kuin ole nukkuneet mun muutkaan sen ikäiset hoitolapset. Mä annan vanhemmille ruokalistan, ja jos on jotain muutoksia ollut listassa, niin kerron, ja kerron myös, miten ruoka on maistunut.