Auttakaa mua, liiton päiväraha-asiaa!
Mä sain tänään eka suorituksen tilille ja omien laskelmien mukaan se oli pienempi mitä kuului.
Nyt kysyisinkin otetaanko siitä joku prosentti automaattisesti vaikka olisi toimittanut oman verokorttinsa, elikö veroja mennyt enemmän kuin mä laskin?
Vai miten lapset otetaan huomioon, vaikka ilmoitinkin kahden lapsen synt. ajat, pitääkö vielä joku todistus, että ne lapset on mun huollossa, vai onkohan ne unohtaneet ottaa lapsikorotukset huomioon?
Ero on huomattava, yli sata euroa kuussa ja kävin vielä liiton sivuillakin laskemassa oman rahani uudelleen ja se oli taas se sama jonka mä sain, ei se minkä ne oli siellä liitossa laskeneet.
No huomenna ehkä kuitenkin saan paperin josta katson mikä siinä mättää, mutta olisin kiitollinen, jos joku viitsisi vastata!
Harmittaa niin vietävästi tuollainen väärinlaskettu raha, saa aina olla niin pirun tarkka että saa kaikki mikä itselle kuuluu!
Kommentit (5)
ja muistathan sen, että ensimmäiseltä 7 päivältä et saa mitään, vaan se on omavastuuaika.
2
Ja miksi ne ottaa kaksi prosenttia enemmän veroja kuin kuuluisi?
Tai et sä varmaan sitä tiedä, kiitos vastauksestasi kuitenkin, mutta toi kaksi prossaa ei selitä koko eroa.
14. TYÖTTÖMYYSTURVAETUUKSIEN ENNAKONPIDÄTYS
Ennakonpidätys työttömyysturvalain (1290/2002) nojalla maksettavasta peruspäivärahasta toimitetaan 20 %:n suuruisena. Ennakonpidätys toimitetaan saman suuruisena silloinkin, kun peruspäivärahaan sisältyy lapsikorotus.
Ennakonpidätys toimitetaan 20 %:n suuruisena myös:
peruspäivärahan suuruisesta koulutuspäivärahasta,
työttömyysturvalain nojalla maksettavasta työmarkkinatuesta ja matka-avustuksesta,
työmarkkinatuen suuruisesta koulutuspäivärahasta ja koulutustuesta,
työelämävalmennukseen osallistuvalle työttömälle työnhakijalle maksettavasta työllistämistuesta,
julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain (1295/2002) mukaisesta peruspäivärahan suuruisesta koulutustuesta sekä
julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista annetun asetuksen (1346/2002) mukaisesta ammatinvalinta- ja urasuunnittelun henkilöasiakkaalle sekä vajaakuntoiselle henkilöasiakkaalle maksettavasta päivärahasta.
Viimeksi mainituista suorituksista ei kuitenkaan toimiteta ennakonpidätystä, jos päivärahan suuruus on enintään 4 euroa päivää kohti.
Ansiopäivärahasta ja ansiopäivärahan suuruisesta koulutuspäivärahasta ja koulutustuesta ennakonpidätys toimitetaan palkkaa varten määrättyjen pidätysprosenttien mukaan korotettuna 2 prosenttiyksiköllä, kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena. Jos suorituksen saajalla on portaikkoverokortti, ennakonpidätystä ei koroteta kahdella prosenttiyksiköllä, vaan ennakonpidätys toimitetaan vähintään 20 prosentin suuruisena. Nämä etuudet voidaan joissain tilanteissa maksaa ansio-osuutta korottamalla. Tällöin palkkaa varten määrättyjä pidätysprosentteja korotetaan edellisestä poiketen 4 prosenttiyksiköllä. Jos suorituksen saajalla on portaikkoverokortti, ennakonpidätys toimitetaan kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena. Muutosverokortin pidätysprosenttia ei koroteta, jos se on annettu nimenomaan edellä tarkoitettua etuutta varten. Sen sijaan, jos muutosverokortti on annettu esim. palkkaa varten, muutosverokortin pidätysprosenttia korotetaan edellä mainittujen perusteiden mukaisesti.
Yrittäjäksi ryhtyvälle maksettavasta starttirahasta ennakonpidätys toimitetaan palkkaa varten määrättyjen pidätysprosenttien mukaan korotettuna 2 prosenttiyksiköllä. Portaikkoverokorttia käytettäessä ennakonpidätys toimitetaan vähintään 20 prosentin suuruisena. Muutosverokortin pidätysprosenttia ei koroteta, jos se on annettu nimenomaan starttirahaa varten.
Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain nojalla maksettavasta osa-aikalisästä ennakonpidätys toimitetaan seuraavasti:
Osa-aikalisä euroa/kuukausi
Ennakonpidätysprosentti
0,17 - 505
20
505,01 - 673
25
673,01 -
30
Jos työttömyysturvaetuuksia maksetaan aikaisemmin maksettujen suoritusten lisäksi ennakonpidätys toimitetaan erikseen määrätyn prosenttitaulukon mukaan. Ennakonpidätys toimitetaan saman taulukon mukaan, jos suorituksen maksaja ei ole saanut suorituksen maksamista varten tarvittavia tietoja.
Nyt selvis, ne on ottaneet 20% veroa, vaikka mulla on 7,5% verokortti!! Todella törkeätä, no saan ne sitten joskus takaisin!
ap
otetaan muistaakseni 2 prosenttia enemmän kuin mitä veroskortissasi on.