Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ELOKUISET VKO 43

22.10.2007 |

Aika hiljaista näyttää meillä elokuisilla olevan... Mutta josko nyt keskustelu avautuisi! Minä ainakin tykkään lukea teidän juttuja. :)

Meillä ei tytöllä ole mitään rytmiä vieläkään vaikka ikää on jo 9 vkoa. Mutta eiköhän se sieltä sitten joskus tule. Hyvin on päivät sujuneet kaikesta huolimatta, tyttö on saanut nukuttua päiväunensa jne. Välillä päikkärit nukutaan ulkona ja välillä autokaukalossa jos ollaan reissun päällä. Yleensä unta riittää 2 h, mutta joskus jopa 3 h. Päivisin syödään useasti ja illalla tankataan. Yöunille noin klo 23-24. Pari syöttöä yöllä. Äitiä eniten haittaa nuo yölliset äheltämiset ja huitomiset ja murinat. En tiedä mistä ne johtuu, ehkä tyttö on vain levoton nukkuja. Muistaakseni esikoinen oli samanlainen ja nykyään hänkin jo nukkuu " normaalisti" hiljaa. Miten teidän muiden vauvat nukkuu yöllä? Lähteekö ääniä?

Lattialla viihdytään leikkimaton alla ja jutustelua tulee vaikka kuinka. Ihana hymy irtoaa äidille useasti ja siitä minun päiväni saa lisää voimaa. Isosiskoa seurataan tarkkaan.

15.11. on seuraava neuvola ja silloin otetaan myös rota-rokote.

Jaahas, nyt kuuluu huuto...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumisesta: meillä vauva murisee ja inisee kun mikäkin yöllä.minä en pysty hänen kanssaan nukkumaan samassa huoneessa.isä nukkuu vauvan kanssa,vauva tosin omassa sängyssä,meidän sängyn vieressä.minä sitten tulen aamuyöstä paikalle esikoisen huoneesta,ja mies siirtyy loppuyöksi/aamuksi sinne.meillä syödään tissiä ja pulloa,joten tämä menee ihan hyvin.

mies hoitaa ekan syötön,mikäli ehtii.vauva on nimittäin herännyt nyt välillä vasta 05 syömään,tänään 06.30!!! ennenkuulumatonta mutta ihanaa =)

mä olin satavarma ettei tällaisia vauvoja ole,enkä vielä liputa tällaisten öiden puolesta.esikoinen nimittäin heräsi yhtenään yöaikaan,ei aina syömään,vaikka sitäkin harrasti usein,vaan ihan muuten vain pörisemään ja äheltämään milloin mitäkin,jo ihan ekoista kuukausista lähtien.

meillä vauva on todella hyvä unta vastaan taistelija,ja hänet pitää aina laittaa nukkumaan.ei siis nukahda tissille tai pullolle,tai syliin...

iltaisin itketään pitkät väsyitkut ennen nukkumatin tuloa,ei auta syli,ei maito,ei hyssyttely ei aina mikään.vaan välillä itkee itsensä uneen.

hirveän usein myös säpsähtää vielä pari kertaa hereille.

päivisin säpsähtelee useasti ja unet ovat välillä rikkonaisia päiväsaikaan,vaan nyt tosiaan ihmettelen kun tyyppi on nukkunut parvekkeelle KOLME TUNTIA UNTA =) enkä oo käyny kertaakaan vatkaamassa rattaita.vaan ihan vaan nostin hänet sinne syötyään.

päiväunet kun on välillä yhtä mun vatkaamista ja hyssyttelyä,ja aina en tiedä mitä pitäisi tehdä,kun selvästi on vielä väsynyt,mutta heräilee herkästi,tai ei osaa jatkaa uniaan vähän havahduttuaan.

itseasisassa on aika kummallinen päivä kun oli ekaa kertaa tämän 1,5kk aikana aikaa leikkiä esikoisen 4,5v kanssa.hänkin oli vähän ihmeissään mitä sitä äidin kanssa nyt sitten voisikaan leikkiä =) heh.

yöt siis sujuvat hyvin,päivät vaihtelevalla menestyksellä,mutta aika kivasti kuitenkin.meillä oli eilen ristiäiset,mutta nimeä en täällä palstalla viitsi paljastaa.juhlat menivät tosi hyvin!

vielä kysyisin mitä kantoliinoja te omaatte? kyselin jo aiemmin,muttei kovin moni kertonut vielä.

oletteko muut päässeet raskauskiloista eroon?liikutteko paljon?

minulle jäi sairaalaan jo kilot,eikä raskausaikanakaan tullut kun +6,5kg (bmi 21 olen normaalivartaloinen/hoikka) housut ei vielä mene kiinni,parista sentistä kiinni.esikoisesta meni pienimmät farkut vasta vuoden kuluttua.olen todella kova liikunnan harrastaja.

ennen vetelin 5-6krt viikossa jumppaa/aerobic yms.nyt en vielä ole jumpassa käynyt.menen n.4krt viikossa 6km sauvakävelyä täyttä vauhtia mäkistä maastoa,ja viskon kotona joka päivä moneen otteeseen käsipainoja.

onkin mies nauranut kun ravaan painoineni vauvan kanssa huoneesta toiseen iltaisin =) kunto on kohdallaan mutta vähän ylimääräistä lölleröä tietenkin löytyy.yritän muistuttaa itselleni,täydellisyyden tavoittelija kun olen,ettei vielä tarvitse olla kunnossa..

neitiniiskunen ja pikkumies kohta 2kk

Vierailija
2/24 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut palstailtua kertaakaan pojan syntymän jälkeen, mutta nyt ajattelin hieman meistäkin ilmoitella. Meillä poika syntyi 11.8. eli kohta ollaan 2,5 vuotta vanhoja. Meillä ennestään pari lasta, jotka eivät ennen puolen vuoden ikää nukkuneet yhtään kokonaista yötä. Mutta pikku herrapa onkin nyt sitten nukkunut 7 viikon ikäisestä yöt putkeen 7-9h kerralla ! Tuntuu ihan uskomattomalta, että niin pieni nukkuu yöt, silti kasvaa hurjaa vauhtia ja on muutenkin oikein tyytyväinen ja hyväntuulinen vauva. Voi jatkuispa tätä seuraavatkin yöt. Meillä tisutellaan ja pullotellaan, niin on menty jokaisen lapsen kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaset kommentit...

Meillä esikoinen nukkui koko yöt 7,5 viikkoisesta, mutta tämä vauvelipa ei! Eikä näytä olevan aikeissakaan pitkään aikaan. Tuntuu, että välillä syödään yöllä useammin kuin päivällä, eikä iltatankkauksestakaan ole mitään merkkejä!!!

Saana on nyt vesirokossa =(! Eskoinen oli kaksi viikkoa sitten ja kaikki sanoivat ettei noin pieneen vauvaan tartu, kun on pelkällä tissimaidolla. Tarttupahan vaan ja onkin tosi paha!! Vesikelloja on varmaan kaksi sataa ja ne on ISOJA!!

Lievää lämpöilyäkin on ilmassa.

Käytiin aamulla lääkärissä, mutta näin pienelle ei saa antaa mitään muuta kuin särkylääkettä!

Nyt sairasta hoitamaan! Taitaa tuo syli olla paras hoito...

T:Mona ja nyppyinen Saana, 12 viikkoa

Vierailija
4/24 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liinoista: Minulla on trikoinen pitkä kantoliina babybundler ja myöhempää käyttöä varten rengasliina MiMSarong. Ovat hankittu esikoisen kanssa. Nyt mietin ergoa tai kudottua liinaa. Poika ei pääse liinassa heräilemään omiin hötkyilyihinsä (ilmavaivapunnerruksiin tms.), joten nukkuu siinä kieltämättä paremmin kuin esim. sängyssä päivisin.

Lasten heräilystä: meillä esikko 4-v. ei ole ikinä nukkunut monia öitä putkeen heräilemättä. Usein jossain vaiheessa yötä kuuluu vieläkin ääni, josta tietää mennä peittelmään tytön uudestaan, muuten tyttö herää ihan tosissaan ja huutaa äitijaisi.. Harvoin tulee kyllä meidän viereen, nukkuikin 2-vuotiaaksi perhepedissä. Nyt kun öisin on usein vauvan kanssa vain kaksi syöttöä, niin se on minusta luksusta!

En taaskaan muuta muista mitä piti kommentoida. Pää on laho. Vähän lasten flunssien vuoksi ollut rikkonaisempia öitä ja tai aikaisempia heräilyjä.

Västis ja pikkumies 2,5kk

Vierailija
5/24 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista kertaa kirjottelen tänne tytön syntymän jälkeen. Lueskellut olen kyllä palstaa. Elikkäs tyttö syntyi rv 42+1, 2.9. ja oli 51,5 cm ja 3495 g. On todellakin nukkunut syntymästään asti yöt yhdellä syötöllä. Ensin nukutaan 6-8,5 tuntia, sitten syödään ja sitten nukutaan vielä 4-6 tuntia lisää. Nukkumaan mennään puolenyön maissa ja sitten " aamulla" herätään 12 maissa tai joskus jälkeenkin. Sitten syödään taas ja tehdään " aamupuhteet" , seurustellaan, ollaan sitterissä ja sitten syödään taas. Heräämisestä noi 3-4 tunnin päästä käydään päiväunille, yleensä nukutaan vaunuissa, joko parvekkeella tai lenkillä. Päikkärit kestävät 3-5 tuntia, yleensä 4 tuntia. Sitten syödään ja seurustellaan sinne puoleen yöhön asti, kunnes taas on yöunien aika. Rytmi on ollut lähes kokoajan sama. Yöllä ähistellään toisinaan mutta ei kumminkaan herätä, tai ainakaan ei itketä.

Tyttö kasvaa hyvin ja on virkeä ja iloinen. " Juttelee" jo kovasti. Ainut tilanne jossa itkee on nälkä. Muuten on ollut ainakin tähän asti tyytyväinen. Syntymäpainonsa tyttö ohitti jo 5 päivää vanhana. 1 kk iässä oli pituutta tullut 55 cm ja painoa 4465 g. Keskiviikkona on 2 kk neuvola kerron sitten uudet mitat. Lääkäri neuvola on meillä vähän " ennakkoon" kun täällä on niin heikko lääkäri tilanne. Montaa päivää ei kuitenkaan ole enää sunnutaihin jolloin täyttää 8 viikkoa.

Nyt ollaan muutama viikko menty osittaisimetyksellä. Se ainakin vielä tuntuu toimivan. Eli tissi kelpaa edelleen. Harmittaa vaan ihan hirveästi kun olisin halunnut täysimettää sinne kuusikuiseksi asti. Kaikkeni olen kuitenkin yrittänyt että maito olisi riittänyt. Suht raastavaa oli tajuta että ei se riitäkään.

En muista pitikö jotai muuta sanoa... Pää on kovin hatara nykyisin. =)

S.M.L. ja tyttö 7 viikkoa ja kaksi päivää.

Vierailija
6/24 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä lisätä raskauskiloista... Mulle tuli koko raskauden aikana kolmisen kiloa painoa lisää. Niistä nyt luonnollisesti jäi laitokselle kaikki (tai ei se paino kyllä jäänyt kun tuli nyytin muodossa kotia!) ja jonkun verran ylimääräistäkin. Mutta en ollutkaan ihanne painossani että siinä mielessä puotettavaa on ollut ennestään. Koittanu päästä siihen ihanne painoon lenkkeilemällä lähes joka päivä ja katsomalla syömisiäni. Tosin tuo jälkimmäinen on vaikeampaa =)). Tulee mässättyä karkkia ja muita herkkuja.

S.M.L. ja tyttö 7 vk ja 2 päivää

Vierailija
7/24 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kantovehkeenä toimii Cozy carrier josta olen tykännyt ja vauvakin siinä on matkustanut mukana jo pienestä lähtien. Liinat koin turhan vaikeiksi (siis ennakkoluuloja, koskaan en ole kokeillut yhtään...)mutta tuo Cozy on ollut kyllä ihan näppärä juttu.

Nukkumisesta, meillä pikkumies syö ja nukkuu eikä onneksi paljosti kuku ;) Yöllä herätään 1-3 krt syömään ja meillä kun esikoinen myös oli vauva joka nukkui heti pari viikkoisesta pitkiä yöunia heräämättä niin olisin kyllä odottanut tämän olevan samanlainen. Mutta eipä ole. No ei nuo yöheräämiset niin pahoilta tunnu kun pieni syö kuitenkin vähän aikaa kerrallaan ja jatkaa sitten uniaan. Toisaalta, jos söisi kauemmin ja enemmän kerralla niin ehkä sitten unikin maistuisi pitempään.

Tänään meillä iltapäivällä 2kk neuvola, jännä nähdä miten on kasvut menneet. Ei kyllä poika miltään ihan rimpulalta vaikuta ;)

Kiloista, minulle tuli raskauskiloja 20! joista vain 6 jäi sairaalaan. No sitten seuraavina viikkoina kiloja kyllä tippui heti jonkun verran mutta nyt olisi vielä jäljellä 8kg...Viimeksi oli kyllä sama juttu ja kilot lähtivät kaikki vuoden aikana mutta nyt tuntuu kilot kohdistuneen enemmän tuonne peffa-reisi-alueelle joten enpä tiedä miten helposti sieltä enää lähtevätkään. Tästä johtuen siis vanhat housut ei mene lähellekään jalkaan ja äitiysfarkuilla on kekkaloitu tähän asti. Pitäisi mennä housu ostoksille mutta kun ei millään viitsisi ostaa niin isoja housuja kuin tarve vaatii.

Kysytäänpä vielä että ovatko muut muistaneet harjoittaa niitä lantionpohjanlihaksia? Itse muistan välillä ja välillä on taas pitkiä aikoja etten ole tehnyt mitään niiden hyväksi. Ja neuvolassa sitten ennen jälkitarkastusta kun yritin jättää pissinäytettä niin enpä saanutkaan pissisuihkua keskeytettyä...

Jav@ ja poika 2kk ja tyttö 4v.

Vierailija
8/24 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja mä kun luulin, että ne helpottaa sitä mukaa kun vauva kasvaa, mutta EI! Meillä jotenkin tuntuu ihan pahentuneen tilanne tässä viimeisen viikon aikana. Tyttö pusaa pieruja kamalasti ja itkee. Ja kakka tulee noin 3 päivän välein,eli sais kyllä useemminkin tulla, vois olla, että olisi tytynkin helpompi olla. Yöt menivät kans tosi rikkonaisiksi näiden vaivojen takia. Aiemminhan me saatiin nukkua jopa 5 h tuntiakin putkeen ,mutta nyt menee n.2 h tunnin välein herätyksillä. Syö yöllä joka heräämisellä tissiä ja sitten alkaa ähinä ja puhina ja hammasten kiristys !

Nyt ajattelin kokeilla Duphalaccia tuohon kakkavaivaan, josko auttaisi. Onko teistä kukaan antanut sitä vauvalle ?

Muuten tyttö on oikein aurinkoinen tapaus (ainakin välillä...)

Eipä kummempaa, päivät menee kamalaa vauhtia. Kohtahan tässä on jo joulu käsillä.. =)

Lion+ tytsä melkein 2,5 kk

9/24 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taasen yritän " pikaisesti" töiden lomassa käydä jutustelemassa...

Sunnuntaina päästiin esikoisen kanssa sairaalasta pois, pitkä oli rupiama ku viikko menin siellä hypätessä..Jooelin rytmit meni ihan vinksin vonksin ku ei pikkunen ehtiny kunnon päikkäreitä nukkumaan, eikä siellä osastolla millään nukkunu...Nyt esikko sitte toipuu syyslomansa tuota vatsaansa...pitkä " loma" liikunnasta siis tulee, eikä oo mitään tekemistä ku ulkona ei voi pelata..

Nyt iskä työmatkalla ja tämähän reagoi kaikkeen..viime yönä syötiin 5 kertaa!! Arvatkaapa väsytääkö, huoh! Nyt pikkumies posottaa päikkäreitään ulkona ja minä taon tietsikkaa silmät sirrillä..

Meillä siis EI nukuta 6-9 tunnin pätkiä öisin. Yleensä yöt menee 2-4 heräämisellä. En tiedä onko ne hormoonit vaiko mitkä mutta yleensä ei mua väsytä vaikka noinki usein syötän vauvaa...onneksi vaan syödään ettei seurustella, 10min kestää noin kerralaan syöttökerta. Päikkärit kestääki sitte 3-5h joskus ottaa hörpyt välillä ja sillon tuo 5h on aika normi aika. Muu aika ollaan sitte aika lailla sylivauvaa :) mutta eipä tuo mua haittaa, tykkään kyllä kantaa, välillä liinassa ja välillä ihan kainalossa.

Ihana pakkaus on tää meidän ukkeli, hurmaa kyllä aika helposti leveällä hymyllään ;) Kamala kyllä on juttelemaanki, juttua piisaa ihan eri tahtiin mitä kahella ensimmäisellä, no jos tää vaikka puhuis sitte vähän aikasemmin mitä nuo kaks (toinen puhu 2,5v ja toinen 3v (keskonen tosin)) eli ei meillä " ruukata" noin puheliaita olla :) Arvatkaapa vaan kelle ne hoitsut osastolla lässytti :)

Syyslomaa täällä siis vietetään ja aika kylmä ilma kyllä tuolla ulkona on! Aateltiin lähteä mummulaan loppuviikosta mutta vielä on kysymysmerkkinä lähetäänkö, ei oikein tiedä jaksaako tuo potilas istua 5h autossa vaikkakin pysähdytään välillä..

Niin siitä painosta...aika lailla mulle tuli kans se 20kg..ja vielä on reilu kymppi jälellä...ja ku ennestäänki oli liiiikkkaaaa niin huhhuijaa...jonki verran koitan käydä kävelyllä, mutta yksikseen se tuntuu niin tylsältä ja aikaa mulla on liian rajallisesti ku teen jo töitä jonki verran ja kuskaan isoveljiä harrastusten pariin ja takasi plus kotihommat ja vauva päälle...meidän iskä rakas ku tekee edelleen liiian pitkiä työpäivä että sitä viittis kamalasti vaivata noilla kotihommilla...ja synnytyksen jälkeen mulle iski ihan tolkuton makean himo! raskausaikana mulle ei maistunu makea (vaikka tuosta painonnoususta niin voisi päätellä) niin nyt sitte se on tullu takasin korkojen kera (makeanhimo siis)...jäätelö on suurin paheeni...mutta jospa tää tästä (joskus)

Noh pakko taas vääntäytyä töiden pariin (plääh)

Ens viikolla neuvola, johan tuo pikkumies on sitte 11,5vkoa vanha..

Nani76 ja hyökkäysketju ilman valmentajaa ja laitahyökkääjää (loukkaantunut siis)

Vierailija
10/24 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nukkumisrytmin kuin erityisesti leikkauksen osalta!!! Kaikkea kivaa tulee aina yhtäkkiä peruselämää sekoittamaan, ja ei tässä auta kuin kaksin ja kolmin ja nelin verroin puskea eteenpäin!

Mulla vaivoista pienimpiä: vuosi sitten hammaslääkärin kesäsijainen (just, en enää ikuna mene kesäsijaisille! Vaan ihan valmistuneille lääkäreille) otti ja porasi juurihoidettavan hampaani halki ja puhki monesta kohtaa, ja nyt terveyskeskus korvaa kaikki hampaaseen kohdistuvat hoidot - ja lopulta sen väistämättömän eli implantin. NOh, männä viikolla puraisin hapankorppua - ja pala kyseisestä aristavasta hampaasta katosi! Onneksi sain ajan (tuntuvat käsittelevätn meitä hoitovirhetapauksia silkkihansikkain!) heti seuraavaksi päiväksi - eikä hammasta tarvinnutkaan vielä poistaa ja aloittaa implanttiruljanssia. Tavallisella paikalla saatiin purin kasaan jälleen kerran, seuraava kontrolli tammikuussa. JA nyt meikää hoitaa mahtava lääkäri, jonka erityisalaa ovat juuri juurihoidot.

Samuli on ollut flunssassa, ärtyisä ja väsähtelevä ja on muutama yö sitten ekan kerran elämässään karjunut vietävästi kurjaa oloaan, kun nenä on aamuyöstä ollut aivan tukossa eikä imu eikä mikään ole onnistunut. VArmasti inha tunne noin pienin röörein ja ymmärryksin! Nyt paljon parempi, mutta vieläkin on äänensä hiukan käheä. Tässä kirjoittaessani tuli mieleen, että kaupungissa jyllää angiinaepidemia, enkä ole sen mahdollisuutta ajatellut lainkaan. Kuumetta ei kuitenkaan ole, vain 37,4 astetta. Hm? Pitääpä hiukan tarkkailla.

Mies on toista päivää lakossa, ja on elo näin melko juhlaa, kun kaksi pyörittää tätä rullaatiamme.

Jaha, tyttö riehuu sängyssään päiväunten sijasta, tätä se kerrankin myöhäännukkuminen (7.18 vasta heräsi!) ja kavereiden luona käynti aiheutti...

mukavaa päivänjatkoa teille!

LIINASTA: mulla hug a bub, oikein hyvä, mutta runsaissa toppavarustuksissa en oel vielä kokeillut, kun arveluttaa.

Vitanova

Vierailija
11/24 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Kirjastossamme myydään vanhoja lehtiä yms. 20 senttiä/nippu. Ostinpa tuossa vuoden 1997 Kaks Plus-nivaskan, ja hämmästyin: Must atuo vuosi oli ihan just, vaan lehtiä lukeissani tajusin, miten moni asia oikeasti onkaan muuttunut: Siellä mm. hämmästeltiin jossain päin Itä-Suomea syntynyttä mammakeskustelurinkiä - eihän silloin tosiaan ollut vielä mitään tämänkaltaisia yleisiä jutustelupalstoja muistaakseni. En tosin varmasti voi sanoa, koska elin itse tuolloin Italiassa. Siellä oli tosi hienoa noihin aikoihin, kun opeteltiin käyttämään sähköpostia ja yleensäkin jokapäiväisesti opiskelijanakin tietsikkaa.

Lisäksi vaunujen kuosit ja muut ovat lehdissä järkkyjä! Yhtä ritirimssua, kirjavaa sekakuviota yms! EIpä silti, että tykkäisin ylenpalttisesti nykyisestä synkistelylinjastakaan. Ja by the way, meidän tuplavaunut löytyivät Brion uutuuksien esittelysivulta ja olivat ihan kivannäköiset. Ü

Maailma muuttuu, vitanovaseni!

Vierailija
12/24 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa kirjoittelen vaikka juttuja olen lueskellut aikaisemminkin. Hyvää vertaistukea, kun meinaa arki olla välillä vähän raskasta...=) Meillä esikoinen, tyttö, syntyi 14.8. Rintamaidolla mennään ja syöminen on ollut melko vaikeaa. Nyt se onneksi onnistuu rintakumin avulla. Pikkuinen on varsin itkuinen ja välillä itketään kun on nälkä ja sitten ei kuitenkaan aleta syömään ja itku jatkuu. Sitten taas itketään väsymystä ja unta ei meinata saada millään. Onneksi on kantoliina (Pikku ruun pitkä trikoolina = HYVÄ) olemassa, siinä kaveri suurimman osan ajasta nukkuu. Parvekkeella vietin jossain vaiheessa aikaa vaunuja hyssytellen mutta nyt olen antanut periksi ja tyytynyt kanoliinailemaan. Kotihommia tulee ainakin tehtyä kun siinä on pienssä liikkeessä koko ajan niin vauva on tyytyväinen. Isän syli ei kelpaa pienelle huutajalle, joten kun tulee raivarit niin äidin on paras olla paikalla... Näin ollen minun lähteminen on jäänyt vähäiselle viime aikoina. Jumpassa olen pari kertaa viikossa uskaltanut käydä kun sali on aivan vieressä ja reissuun menee vain reilu tunti. Isä on sitten mennyt kävelylle ja autoajelulle niin huudoilta on vältytty. On se luksusta päästä polkemaan spinningiin kunnon raivolla ja sykkeellä niin saa päästeltyä höyryt pihalle:) Enää yksi raskauskilo jäljellä niistä viidestätoista...

Yöt menee kohtuudella. Ennen oli kaksi syöttöä mutta nyt kun nukkumaanmeno on aikaistunut klo 21:een (ellei tule itkusessiota) niin syöntejä on nyt 3 kertaa. Herätys 7-8 aikaan. Viime yönä piti lisäksi ½ tuntia kävellä itkun takia...

Ne hetket on maailman ihanimpia kun vauva on tyytyväinen ja hymyilee äidille. Sen voimalla sitten jaksetaan..

Annistone ja äkäinen nyssykkä

13/24 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Vitanova! Jaksuja sullekki hampaasi osalta, implantti-hoidon kokeneena voin kuvitella mitä käyt läpi..Toivottavasti Samuli ei tule pahemmin sairaaksi..

Mää olen ollut tähän mennessä ihan ok väsymyksen yms osalta mutta tänään olen ilm ollu vähän liian väsyny ku itku on päässy varmaan jo neljä kertaa..alkaa ne voimat hiipumaan täälläki...tosin onhan tässä ollu jo kaikenlaista ja vielä sain kuulla huonoja uutisia lisää tänään, huoh! Miten ihmeessä kaikki sattuuki aina samaan aikaan.. ;( äitini soitti ja kertoi että häneltä löytyi munuaisesta kasvain joka leikataan jo huomenna pois...juuri maanantaina häneltä loppui sädehoito imusolmukkeiden osalta...kaikkea sitä jotku joutuuki kestämään ja ite ei mitenkään voi edes auttaa muuten ku olla hengessä mukana..Tulis tuo rakas-ukkeli nyt ees kotiin..

Voimia kyllä vaatii tuo saakurin yrittäjyys ku välillä tulee sellasia hommia mitkä on pakko tehdä ja eiköhän tässä nyt olla sitte vielä tää viikko pakerrettu niitten kans, eilen sammutin tietsikan vasta iltayheksän jälkeen, tänään on vielä jatkunu samat hommat tosin välillä kävin vianorilla renkaitten vaihossa..nyt oli vaan pakko tulla tänne purkaan päätään..ja te arvon sisaret jouduitte tulilinjalleni...sori

Eli tää on näitä päiviä (tää viikko) jolloin ois kannattanu jäädä aamulla petiin vaan suosiolla (ja sehän tässä porukassa varmaan onnistuiski)..

Mää muuten löysin kaapistani tuossa odotusaikana(miten niin säilytän kaiken) vuodelta -95 olevia vauva- ja kaksplus-lehtiä eli ajalta jolloin esikkomme syntyi..niin samaa mietin ku Vitanova noita vaunujen ihania kuoseja sekä ihmisten vaatteita ja asusteita...on se maailma vaan muuttunu :)

Annistone: tervetuloa vaan mukaan, mitä enemmän meitä on sitä paremmin jos sais juttua tulemaan :)

Raskauskiloista: kuten luitte jo ed viestistäni niitä on jäljellä...TODELLA KATEELLISENA luen teidän kiloista joita siis ei enää ole...mulla oli tää kyllä tosin tiedossa, mun elämäni aikana mulla on aina ollut todella vaikeaa päästä ylimääräisistä kiloista eroon..ihan pennusta asti mulla on ollu " painon kanssa ongelmia" (terveydenhoitajien mukaan) sillä painoni meni pituuden kanssa yksiin niin että pituudesta pystyi vähentämään suoraan sen satasen niin sai mun painoni eli ku oli 140cm pitkä painoin sen 40kg eli liikaa. Kun taas valokuvia kattoo tuolta ajalta niin ihmettelen että miten painoin noin paljon ku en näytä siltä (tai sitten katon niitä jonkin epätoivoisen linssin läpi)...toivottavasti ne on ne painavat luut mitkä puntarilla näkyi, no sentään voin osaltaan kiloja selittää surkella aineenvaihdunnallani...

Tosin oispa edes nyt noin :) ku pituudesta ei tartte enää sitä satastakaan vähentää ku vähempiki riittää :) (no ei kyllä naurata) niin painoni saa..ja tätä painoa ei edes painavilla luilla tai surkealla aineenvaihdunnalla selitä ;) Noh päivä kerrallaan, jospa sitte taas diettaillaan ku lopetan imetyksen etten myrkytä vielä Jooelia elimistöni jäämistömyrkyillä..

joopa joo eiköhän tää taas tällä erää riitä, säästän teidät muilta marinoiltani..pahoittelen ja onnittelen jos vaan jaksoit tänne asti juttuani lukea :) Onneksi nuo lapset sentään antaa ilon aihetta ;)

Iloisempaa viikonjatkoa!

Ilmeisen väsynyt Nani76 ja nukkuva Jooel isoveljineen

Vierailija
14/24 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanille tsemppiä!! Teille on kyllä sattunut vähän liikaa viime aikoina. Uskon, että olet huolissasi äidistäsi. Toivottavasti ei enää tulisi ikäviä yllätyksiä.

Uudet kirjoittajat mahtuvat mukaan hyvin. Tervetuloa!

Minulla on jäljellä 8 raskauskiloa. Makea maistuu hyvin, mutta uskon ja toivon, että kesään mennessä kiloja on vähemmän. Saisi ollakin, sillä suurin osa kasautuu tuohon keskivartaloon ja näytän enemmän raskaana olevalta kuin eräät tuttavani, jotka ovat puolessa välissä raskauttaan.. Tuo esikko muuten kyselee, että tuleeko meille vielä vauva. Olen vähän toppuutellut, ettei nyt odota uutta pikkusisarusta nopeaan tahtiin. Olen kertonut, että vauvat kasvavat äitiensä mahassa kauan ja eikä muutenkaan tiedä tuleeko meille vauvoja vai ei. Tytön mielestä uusi vauva olisi mukava, sitten olisi enemmän lapsia. Ikävää uudessa vauvassa olisi se, kun vauva itkee.

Meidän pikkuherran nukahtaminen pitkille päikkäreille vaatii jotain liikkuvaa. Kuten vaunut, auton tai liinan. Muuten olisi ekan tunnin aikana heräilemässä koko ajan. Yöt menevät onneksi kahdella syötöllä nykyään. Isosiskon luona tosin valvoin viime yönä tunnin, kun tyttö yski. Itsekin tajusin yöllä kurkun kipeäksi, joten nyt vain mies on pysynyt terveenä. Inha, ärsyttävä olo.

Täytyy nyt lopettaa, kun lastenohjelmat loppuvat.

Västis ja pikkumies 2,5kk

Vierailija
15/24 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ollut aika tuskaista!!

Tuo vesirokko yltyi oikein piinaksi ja kirjoitinkin siitä ihan oman aloituksenkin, enkä jaksa koko juttua nyt uudestaan kirjottaa, mutta ihan lastenpolilla asti käytiin...

No tässäpä tämä! On vähän takki tyhjä.. Valvotut yöt ja sairaala reissu painavat. Nyt nukkuun!

T:mona ja muut

Vierailija
16/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojulla on nyt toinen flunssa. Viime viikolla oli eka. Viime yönä oli aika tukkoinen ja valvoin vauvan kanssa. Onneksi esikoinen ei yskinyt. Oma kurkku on kipeä kuin mikä, ja olo voimaton. Vaikka olo onkin surkea, niin Monalla on ollut kyllä rankkaa. Jaksamista teille!!

Västis yhdellä kädellä

Vierailija
17/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: tsempit Nanille! Läheisen vanhemman vakava sairaus on ihan kauheaa, kuten muistan aiemminkin sinulle kommentoineeni.

Meilläkin elokuisemme on sairaana. Ensimmäinen nuha meni taannoin ohi ongelmitta, mutta viikko sitten tuli kunnon tauti: korvatulehdus ja limaa riittämiin. Antibioottikuuri on meneillään. Onneksi on saanut kuitenkin maitonsa juotua, joten ei ole tarvinnut lähteä sairaalaan. Viikonlopun juoksimme yksityisellä lääkärillä ja tiistainakin vielä, kun epäilin, onko toipuminen alkanut ollenkaan. Silloinen lääkäri sanoi, että kyse voi olla syksyn ensimmäisistä rs-virus -ilmentymistä, mutta että sairaalaan ei tarvitse lähteä, jos vauva saa syötyä eli ei ole niin tukossa, etteikö voisi imeä. Limaa olemme vauvalta imeneet nyt kotikonstein. Kauhean kurjaa on seurata noin pientä räkäistä.

Esikoisemme neljän viikon yskä alkaa onneksi olla ohi. Siitäkin kävimme kaksi kertaa lääkärissä, mutta virusta lienee, tosin uskomattoman sitkeää sellaista.

Yöt vauvamme on nukkunut ihan hyvin, kahdella syömisellä, mutta aamut ovat kauhean aikaisia. 4-5:n maissa hän ei enää meinaa nukahtaa takaisin, joten teemme toisinaan hyvinkin aikaisia kävelylenkkejä, jotta esikoinen ei heräisi vauvan mahd. itkuun. Öisin hän kuitenkin heräilee. Yöt ovat meillä vanhemmilla, minulla varsinkin, aika lyhyitä, kun esikoinen nukahtaa kainalooni n. klo 21-22. Onneksi on mummi olemassa ja hänen avullaan saan usein päiväunet nukuttua.

Kiloja roikkuu minullakin kiitettävästi mukana! Makeanhimo on kova ja liikkumaan en ole vielä ehtinyt/halunnut lähteä. Ensi kuussa päätin aloittaa jonkin sortin omatkin treenit. Farkut (muut kuin äitiys-) ovat siis unelma vaan!

Tissimaito on sitten loppunut :( Vauva teki totaalisen tissilakon useampi viikko sitten, minkä jälkeen pumppailin ahkerasti. Luin Imetystukisivuja ja sieltä sain lähinnä huonon omantunnon. Mietin, lähteäkö jälleen imetysneuvontaan, mutta tässä sairastelurumbassa en sinne lähtenyt ja sekin aika olisi ollut esikoiselta pois. Varhainenkaan imetysneuvonta ei omalla kohdallani lisännyt maidon määrää, mikä sinänsä ei ollut yllätys edellistä imetystäni ajatellen.

Että tällaista täällä meillä. Ristiäiset menivät muuten kunnialla, joten nyt on vauvalla nimikin. Olipa ihanaa vaihtelua ne juhlat!

Terveisin

Hannele9 ja lapset 2 v. 10 kk. ja 2 kk.

Vierailija
18/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa täällä minäkin, en ole ehtinyt konetta päin vilkaisemaankaan viime aikoina ;) Iloista hulabaluuta tämä meidän arki.

Meillä on Luukaksella tasainen rytmi tällä hetkellä 8-9 aikaan ylös, pikku tirsat aamupäivästä ja puolen päivän aikaan unille. Unta 4-5 tuntia ja ilta tirsat ja klo 22.00 nukkumaan. Yöllä sitten syödäänkin miten sattuu, yleensä eka syöttö tuossa 2-3 aikaan. Aamuyöt on vaan ollu aikamoista viuhtomista, otan Luukaksen ekalta syötöltä mun viereen ja on nukkunu siinä, mutta luulen että hälle tulee siinä liian kuuma. Vaihdoin yökkärihaalarin jo bodyyn, mutta luulen, että täytyy ukko siirtää omaan sänkyyn, ainaki välillä.

Tuosta rytmistä vaan sen verran, että " vahingosta" viisastuneena odotan vain, koska poika pistää paletin uusiksi ;) Esikoisesta muistan, että kun oli johonkin rytmiin tottunu, niin johan se taas muutui. Joten avoimin mielin aina päivä kerrallaan!

Mulla paino on raskauden alkupainossa, mutta ennestään näitä kiloja on, joten pieni pudotus ei olisi pahitteeksi. Olen nyt saanut askelmittarin viikko sitten toimimaan ja sen kanssa nyt mennään. Mulle se on aika hyvä piiskuri iltakävelylle, jos askeleita ei ole tarpeeksi. Muutenkin yritän nyt katella mitä syön, alkoi paino meinaan tässä jo nousta, kun tuli liikaa herkuteltua.

Imetys jatkuu täällä osittaisena, yöt imetän, päivällä annan aamupäivällä lisämaitoa ja sitten illalla. Illalla varsinkaan Luukas ei enää rintaa huoli, joten kauhulla odotan, koska kieltäytyy rinnalta kokonaan. Mutta olen nyt ihan tyytyväinen tähänkin, esikoista imetin tosiaan sen 5 vkoa. Lisämaidon määrä on pysynyt siinä 2-3 dl paikkeilla, joten on mulla varmaan maitoa ihan hyvin vielä. Öisin kyllä mielellään vielä pitkään imettäisin.

Muuten kaikki ok, mutta talous alkaa tässä huushollissa olemaan kohta kovilla, mökistä tuli kahen vuoden sähkölasku, monta sataa euroa ja nyt pimahti pyykinpesukone. Ei kahta ilman kolmatta, eli sitä jännätessä!

Mieli on hyvä ja nyt ensimmäistä kertaa nautin kotona olosta. Hetkittäin sitä on tietty vähän yksinäinen, mutta onneksi on ystäviä kelle soittaa :) Ja tietty välillä tulee mammakavereita nähtyäkin. Joskus toivoisi, että esikoisella olisi enempi leikkiseuraa, tai että esim veljen perhe ottaisi esikoista joskus vaikka heille leikkimään, niin saisi vähän omaa aikaa, kun Luukas nukkuu, mutta nämä on sellaisia luksustoiveita :) Nyt viikonlopulla mies on kalareissulla (luvan kanssa ;)), ja kummitäti suunnitteli sunnuntaille ohjelmaa esikolle, ihanaa! Joskus on hermot kovilla tuon 4,5 vuotiaan kanssa... Mutta on hänestä kyllä seuraakin!

Nyt pitää mennä, voikaa hyvin, äidit ja lapset! emma ja Luukas 2,5kk

Vierailija
19/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhhuijaa kun väsyttää...

Pari kuukautta olinkin ihan pirteä, mutta näköjään univelat ottaa kiinni.

En oikein saa nukutuksi päivällä, kun aina olisi jotain tekemistä vauvan

päikkärien aikaan. Pitäisi vaan opetalla itsekin rauhottumaan.

Vauvan rytmi meillä: Illalla nukkumaan noin kymmenen-yhdentoista

aikaan ja yksi syöttö yöllä noin neljän maissa. Aamuherätys noin

klo 7, jonka jälkeen nukutaan vielä ehkä yhdeksään asti. Siitä sitten

milkkistä naamariin parin tunnin välein, nukutaan tunnin verran aina

tunti syömisestä. Päivällä yhdet n. kolmen tunnin päikkärit. Illalla

vähän itkeskellään ja vaaditaan kantamista. Ns tuntiraivo tulee tunnin

verran joka syömisen jälkeen, jolloin huudetaan 15 min ja sitten

nukahdetaan.

Piereskely jatkuu ja just tultiin vyöhyketerapiasta. Kolmas kerta

ensi viikolla. Toivottavasti auttaa, vaikka ei vauva alunperinkään

niin kauhean vaikea koliikki-tapaus ollutkaan.

Maitoa riittää, mutta annan pari kertaa päivässä myös korviketta.

Ennätys rintapumpulla on 110 ml kymmenessä minuutissa... Vauva

syö aina säännöllisesti rikki rinnat, joten otan pumppua käyttöön.

Kuolaako teidän vauvat jo? Mä jotenkin oletin, että kuolaus alkaisi

myöhemmin.

Kokeiltiin Baby Bjornin rintareppua, jonka ostin käytettynä. Piti

kävellä korttelin ympäri, mutta vauva viihtyi niin, että kävelin

loppujen lopuksi parisen tuntia kaupungilla. Näyttäis olevan tosi

kätevä. Pitää vaan tehdä jotkut säärystimet, kun jalat oli todella

kylmät kotiin päästyämme. Onko kellään tietoa, kuinka kauan

vauvaa saisi kantaa sillä parin kuukauden iässä?

Raskauskilot tuli ja meni. Sairaalaan jäi 14 kilosta peräti 9 kg, mutta

olinkin todella huonossa kunnossa ja toipuminen kesti pitkän aikaa

(mulla oli synnytys suoraan helvetistä). Housut siis mahtuvat

jalkaan, vaikka vähän kiristävätkin. Sinne Pilatekseen siis pitää

raahautua säännöllisesti. Harrastin sitä ennen raskautta ja nyt

varsinkin jälkeen se tuntuu olevan ideaalinen. Ei nopeita liikkeitä,

tulee noita lantionpohjalihaksiakin treenattua ihan huomaamatta

ja venyttää joka paikkaa mukavasti.

Tulipa sepustusta...

Mirris ja Naapu 9 vk

Vierailija
20/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt vielä enemmän tsempitystä Nanille tuon luettuani. Eipä todellakaan elellä siellä helppoja kokemuksia. Mitäpä muuta tässä voi kuin lähettää virtuaalisti aimo määrä naisvoimaa sinne, missä sitä noin tarvitaan! Jaksamisia mnyös Monalle, ei kuulosta yhtään edes siedettävälle moinen rakkulakutina pienellä! Inhaa, kun jokin tulee sotkemaan vauvan ensiaikoja. Ne jouduimme toisen lapsen kanssa osastolle kolmen vkn iässä rotaripulin takia, ja huoli oli kova, kun lääkärit eivät uskoneet rotaan vaan ounastelivat kaikkea kamalaa.

Palasimme juuri Tutti-orkesterin hauskasta ja juuri oikeanlaisesta konsertista. Äh, Samuli vaikeuttaa kirjoittelua! Meillä on nyt tuo kääntyilyvimma: yli viikko sittenhän poju otti ja tuskaili itsensä selältä mahalleen ekan kerran. Nyt on hiffannut menetelmistä tehokkaimman ja vain kiepsahtelee pakkomielteen riivaamana innoissaan uudesta taidostaan. Kädenkin on oppinut vetämään pois alta ja nostaa päätään terhakkaana. Tää kaikki menee liian nopeaan! Avuton lötkylä on tiessään ja veli ponteva (ihan poskiensakin puolesta!) tilalla.

Vitanova ja Samuli 2kk 1vk muistaakseni