Jos vauvalla " atooppista" ihottumaa, tarkottaako että
on allerginen jollekkin? Meillä 11kk vauvalle ilmestynyt parin viikon sisällä ihottumaläiskiä käsivarsiin, sääriin ja polvien yläpuolelle. Pienempiä yksittäisiä läiskiä on myös muutama selässä ja rinnassa.
Oon nyt siirtynyt kokonaan tavalliseen maitoon muutama päivä sitten.
Ihottumaa ollut myös aikaisemmin, mutta huomattavasti vähemmän, ja myös posket joskus pienempänä lehahtivat tosi usein syönnin tai maidonjuonnin jälkeen tosi punaisiksi. Maito-allergia testattu verikokeella 3kk vanhana. Pojalla myös ollut aina löysä uloste, kiinteämpi kakka ollut vissiin vaan alle 10 kertaa koko aikana.
Kommentit (5)
MInulla on 4 lasta joista jokaisella on ollut enemmän tai vähemmän atooppista ihottumaa mutteivät ole millekään allergisia.
atooppista ihottumaa ollut enemmän ja nyt vähemmän ihan vauvasta lähtien.
nyt ihottuma on tuollaista sinne tänne tulevaa kuivaa, ei kovin pahannäköistä ihottumaa.
kävimme lääkärillä joka näki ihon ja hän sanoi, ettei hän alkaisi testaamaan kun on noin hyväkuntoinen iho ja perusrasvalla pysyy kunnossa. Hänen mielestään pieni altistus on parempi jos allergia on vain lievä.
mielipidettä? Tai jos sais parempia rasvoja? Oon rasvanut muutaman kerran Hydrokortisonilla, mutta ei vissiin kovin suositeltavaa jatkuvaan käyttöön näin pienellä. Ko rasva ei kyllä auta. Lisäksi olemme hankkimassa koiraa, joten pelottaa jos vauva olis vaikka allerginen sille.
mutta atooppiseen ihottumaan liittyy usein herkkyys mm. kalalle, raa-alle sellerille, tomaatille, porkkanalle ja siniselle väriaineelle. nämä herkkyydet saattavat mennä ohi iän myötä kuten myös atopia
Mut voi olla kyllä herkempi allergisoitumaan. Mut kokeile jättää e maito pois vähäksi aikaa, niin sithän sä näät häviääkö se ihottuma vai ei. Ja sinuna alkaisin syöttämään lapselle gefilus maitohappobakteereita. Meille niistä ollut iso apu. Ja allergiaperhe ollaan juu.