Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalaa koululaiselle?

20.10.2007 |

Hei,

onko kenelläkään hyviä reseptivinkkejä ennakkoluuloiselle 10-vuotiaalle koululaiselle, joka ei oikein meinaa syödä kalaa missään muodossa.

Muutkin monipuolisen ruokavalion hyvät reseptivinkit ovat tervetulleita! 7-vuotiaani ei meinaa syödä millään keittoja. Hän oli onneksi kuitenkin juuri saanut kylässä hyvää kalakeittoa (maitoliemi), onko teillä kalakeitosta hyviä reseptejä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, auttaisiko jos hän saisi itse tehdä jonkun kalaruoan? Tuon ikäinen osaa jo tehdä jotain itse. No, mutta asiaan. Tässä muutamia kalaruokia.

Kiinalainen kalaruoka

400g seitiä tai muuta kalaa

3/4 tlk Suolaa

1 tlk Currya

1-2 tlk Paprikajauhetta

1/4 tlk Valkopippuria

1/2 tlk valkosipulisuola

(Ripaus cayennepippuria)

2 Tomaattia

1 Sipuli

2 dl Juustoraastetta

Kermaa (ohjeessa sanotaan 1 dl mutta itse laitan yleensä enemmän niin saa kastikkeen)

- Anna seitin hieman sulaa ja laita voideltuun uunivuokaan.

- Mausta. Mausteita laitain itse mutu-tuntumalla ihan oman pään mukaan.

- Silppua sipuli ja ripottele kalan päälle

- Viipaloi tomaatit ja levitä kalan päälle

- Raasta juusto ja levitä kalan päälle

- Kaada lopuksi päälle kermaa. Osan voi kaataa myöhemmin paiston aikana niin siitä saa kivasti kastikkeen muuten aika kuivalle kalalle.

-Paista uunissa 200 steessa noin 40 minuuttia.

- Lisäkkeeksi riisiä ja salaattia.

Erittäin helppo ja suht nopea. Kalan maku neutraali jos käyttää seitiä ja mausteet hieman " hävittävät" kalan makua.

Juustoinen kalakeitto

Tätä kannattaa kokeilla jos oli tykännyt maitoliemeen tehdystä keitosta. Itse teen ns pikakeittoa niin, että kuutokalaliemeen laitan perunat ja keittojuurespussin. Kun kaikki kypssä laitan kalan joukkoon (esim lohta). Samalla viskaan joukkoon sulatejuustoa (esim leivittyvää koskenlaskijaa tai muuta levittyvää juustoa). Lopuksi tillit jos sattuu olemaan. Keitosta tulee todellapehmeän makuinen. Tämän vinkin sain kaverilta joka on tarhassa töissä. Heillä kuulemma tehdään kalakeitto näin. Täytyy myöntää, että hyvää on.

Kalanyytit (laihisruoka)

Noin 1 pieni kalafile/syöjä vaaleaa kalaa (esim siika)

Revi foliosta palaset ja levitä niihin hieman öljyä.

Laita kalafile päälle ja voitele öljyllä.

Päälle maun mukaan mausteita sekä mitä kaapista löytää (sipulia, tilliä, sitruunanmehua, tomaattia, yrttejä).

Kääri foliot paketeiksi ja laita uunivuokaan

Kypsennä uunissa noin 200 asteessa. Yleensä laitan kalau uuniin kun perunat kiehuu ja kun perunat ovat valmiit ovat kalatkin valmiit. Kypsennysaika riippuu tietenkin fileen koosta.

Lisäkkeeksi perunaa, kastike=nyyteissä oleva liemi ja salaatti.

Tonnikalakastike

Kuullota sipuli

Kaada päälle tomaattimurskaa

Mausta maun mukaan

Lisää tonnikala

Tarjotaan riisin/pastan kanssa.

Samasta kastikkeesta voi myös tehdä ns pastavuoan keittämällä pastaa (ei ihan kypsäksi) ja sekoittamalla pstan joukkon. Loraus kermaa päälle ja uuniin. Päälle juustoraastetta jos haluaa.

Tässä muutamia ohjeita. Toivottavasti saat lapsen innostumaan kalaruoista. Meillä syötäisiin pelkkä kalaa jos minä saisin päättää. On paljon helpompaa/nopeampaa tehdä. Ja mitä sen ihanampaa kuin tehdä ruokaa itseongituista kaloista.

Toivottavasti oli jotain apua.

Vierailija
2/3 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaispoika oli kertonut moneen kertaan ettei hän syö kalaa ei niin minkäänmoista. Joku päivä kun oli meillä niin meillä oli ruokana kalasoppaa ja katsoin että miten suu pannaan kun arvasin että saattaa vähän nälättää. Toisen lautasellisen jälkeen kysäisin ohimennen että mites kala maistuukin ja sanoi vain että joo, kyllähän mä kalaSOPASTA tykkään :-D

Mun kalasoppa on mahdollisimman yksinkertainen: kasvis- tms. liemessä keitetään perunat ja keittojuurekset, sekaan lisätään pakastekala ja viimeiseksi reilusti Koskenlaskijaa (kannattaa kokeilla monia eri makuja!). Se on ihanan liemen salaisuus, jonka mukana saattaa kalakin pudota...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ei taas lukenut edellisiä näemmä... johan tuo mickemamma antoi tismalleen saman reseptin. No mutta se todistakoon että sillä reseptillä on huijattu muitakin kalakammoisia :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän