Millainen on nainen, joka on " äitityyppiä"
Kun siitä aina välillä täälläkin puhutaan. Minusta se on kumma ajatus, ihan kuin vain tietynlaisilla olisi oikeus olla äiti. Onhan meitä naisia kuitenkin monenlaisia niinkuin miehiäkin. Harvemmin kuitenkaan puhutaan onko joku mies " isätyyppiä" .
Kommentit (4)
ja tuossa kakkosen kirjoituksessa tulikin kaikki kliseet lueteltua. Hyvin erilaisetkin ihmiset ovat hyviä äitejä ja äitiyyppejä, empaattisia ja välittäviä, mutta sen lisäksi yhdet ovat tiukkikisia ja toiset kaoottisia, yhdet säikkyjä, toiset tosi rohkeita ja niin edelleen.
ei biologia ole asettanut äitiydelle mitään ehtoja. Sori vaan, mutta niin se vain menee.
Yhteiskunnan asettamat kriteerit hyvälle äitityypille (luoja mikä sanahirviö!) on varmaan kauniisti kirjattu esim. adoptiotoimistojen äitikriteereihin. Toinen asia on taas todellisuus, äitiys ei aina ole helppoa, mutta se on kyllä palkitsevaa (aina joskus) ja sydämen täyttävää!
T. kolmen lapsen äiti, nyt kotona, pian töissä tienaamassa, jes!
naisellinen nainen, jollainen minä en ole. Koti aina tiptop, lapsilla minuutintarkka aikataulu, ehkä vähän huumorintajuton ja tylsä. Ei kodin ulkopuolista ekämää, menee aivan sekaisin jos jotain yllättävää sattuu.
Olen silti sitä mieltä, että hyvä äiti voi olla monella tapaa, tuo on vain se mielikuva joka minulle tulee
elämässä ehdotomasti sijalla 1. Ei- äitityyppi suhtautuu lapsiinsä enempi viileästi ja mm. viihtyy paremmin työelämässä kuin kotona.