Minkä ikäisenä lapsenne oppivat kirjoittamaan ?
olen tässä ihan huuli pyöreänä ollut kuukauden päivät kun juuri 5v lapseni yks kaunis päivä vaan alkoi kirjoittelemaan . hoki tavuja (on yli vuoden tavutellut ihan oikein sanoja mitä sille sanoo esim . automatkoilla käskenyt sanoa sanoja ja viihdyttänyt tavuttelemalla itseään) ja hoksasi mikä kirjain aina kuuluu toisen kirjaimen jälkeen . sain yks päivä tytöltäni kortin jonka oli yksin kirjoittanut ja siinnä luki : mieti nale tämä korti on sule . ai että sulatti äidin sydämmen : ) kirjaimista on aina ollut kiinnostunut , toivon kuitenkin ettei alkaisi lukemaan ennen kouluikää(itse opin 4v tavaamaan) , on itsellä huonoja muistoja siitä kun osasi lukea koulussa (vaikka varmasti nykyään osataan ihan erilailla huomioida lapset jotka osaavat lukea ) .
Kommentit (13)
yhden kerran neiti leikki puistossa luki toiselle lapselle kun oli maalattu MEG sana niin sanoi kaikki kirjaimet ja sitten sanoi että siinnähän lukee meg . tais kyllä tulla ihan vahingossa : ) AP
pakko muuten murjauttaa tähän, että yhden tuttuni sairaanhoitaja yh:n pojat eivät osaa kirjoittaa vielä kouluikäisenäkään. Eikä äitinsä osaa puuttua asiaan millään tavalla. Hih, olipa ilkeästi kirjoitettu mutta nämä av keskustelut provosoivat
Meidän 3v, pian 4v, neitimme osaa myös jo kirjottaa. Ja lukea jotain.
Ollut tosi kiinnostunut kirjaimista siitä kun silmänsä synnärillä avasi. ;)
Mutta siis ihan oikeesti.
mandrini. Kysyi että äiti lukeeko tossa mandariini. meinasin tippua tuolilta, ei oltu opeteltu kirjoittamista yhtään, kirjaimet kyllä oli opetettu. Ennen eskariin menoa kirjoitti ja luki jo ihán sujuvasti.
Mun 4-vuotias (ihan kohta 5) osaa kirjoittaa 5 sanaa ja lukea se on osannut 3-vuotiaasta:
McDonalds
Kamppi
Finnair
K-Market ;-)
Lukemaan oppi opettamatta 4-vuotiaana, kirjoittamaan ilman apuja myös 4-vuotiaana. Nyt poika on 6-vuotias ja lukee ja kirjoittaa sujuvasti.
Englanninkieliset sanat, joita pursuaa joka puolella, ovat nyt käsittelyssä: " Äiti, mitä tarkoittaa Night Crusher (=Lego-auton nimi)?" Sanoo tietenkin sanat, kuten ne kirjoitetaan. No, opetellaan sanomaan se oikein, ja niin on taas opittu pari sanaa lisää.
Meillä on luettu paljon, ja pojan sanavarasto on laaja. Käyttää rikasta kieltä. Osaa laskeakin jo ihan hyvin yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja. Isänsä opetti just auton tasauspyörästön toimintaa Legoilla:)
On se ihan oikeasti fiksu poika. Tykkää oppia, ja on kiinnostunut asioista. Toiset on sitten lahjakkaita vakkapa urheilullisesti.
Meillä 4v poika on jo jonkin ajan osannut kirjoittaa sanoja. Lyhyissä sanoissa tulee yleensä kaikki kirjaimet, pidemmissä kirjaimia saattaa puuttua. Lisäksi kaksoiskonsonantit puuttuvat. Kiinnostunut kirjaimista jo pitkään ja oma-aloitteisesti harjoittelee päivittäin :). Toinen isosiskoista luki jo tämän ikäisenä ja kirjoitti pitkiä juttuja.
Täytyy kuitenkin sanoa, että harvinaisen eteviä nämä av-mammojen lapset, kun puolet koululaisista ei kouluun mennessä osaa lukea. Eskarissakin ainakin meidän lapsilla on eskarin alkaessa vain 1-2 lasta osannut lukea. Täällä suurimmalla osalla varsinaisia neroja, jotka lukevat 4-5 paksuja kirjoja ja laskevat sujuvasti tuhanteen niin jako- kuin kertolaskujakin.
Nyt eskarissa ja ryhmästä lukevia on 70 %:a noin. Eskariope teroitti aika lailla vanhempainillassa, ettei asia ole kovin ihmeellinen nykypäivänä. Vaikka lapsi lukee ja kirjoittaa ekalla, se ei tarkoita, etteikö siellä olisi mitään tekemistä ja lapsi turhautuu automaattisesti. Koulussa opetellaan niin montaa muutakin asiaa ja niistä on takuulla haastetta.
Omalla tytölläni sarkaa on matematiikan puolella. Ei ole siitä aiemmin ollut kiinnostunut ollenkaan ja siksi ei siinä hirveän etevä. Osaa mitä pitää, mutta ei mene samassa suhteessa tuon äidinkileln puolen kanssa. Samaten tavaroista huolehtiminen on yksi haastetekijä.
Lukemaan he oppivat 3-, 4-, 5- ja 6-vuotiaana.
minä en ole huolissani, vaikka oppisi vasta koulussa. aika harvat aikuiset ei osaa kirjoittaa. eli kaikki oppii kuitenkin aikanaan. ja en usko, että kirjoituskyvyn aikainen oppiminen korreloi myöhemmän kirjoituskyvyn kanssa. itse olen oppinut vasta koulussa, kun kaksi siskoani minun perässäni oppivat ennen koulua. minä kuitenkin aikuisena kirjoitan ainakin kieliopillisesti oikeammin kuin siskoni. joskin olen joskus yllättynyt toisen siskoni kirjoituskyvystä, kun hän joutuu työssään kirjoittelemaan lehtijuttuja jne. hyvin hänkin osaa, vaikka esim. ala-astelaisena ei osannut oikeinkirjoitusta kovin hyvin.
mieluummin voi tehdä hallaa, jos vanhemmat painostaa kirjoittamaan oppimisessa. joskin siitäkin lienee poikkeuksia. minun äitini painosti minua lukemaanoppimisessa, kun en ennen koulua osannut yhtään lukea. itku kurkussa yritin opetella. vaan ei siitä hallaa jäänyt, koska nykyään tykkään sekä lukea että kirjoittaa.
haarukka opettelemisessa ja sen kiinnostamisessa lienee iso. oma reilu 3v poikani on kiinnostunut kirjaimista. opettelee niitä myslipaketin kyljestä jne. Tuttavan ekaluokalla oleva poika vaikuttaa olevan aika samassa tilanteessa, jos hieman kärjistän. siltä ainakin tuntuu, kun kuuntelee äitinsä juttuja. äitinsä ei ota paineita. äitinsä luokanopettaja ammatiltaan, mutta nyt vauvalomalla.
Nykyään lapset myös oppivat aiempaa nuorempina lukemaan ihan sen takia, että siihen rohkaistaan. Pari vuosikymmentä sitten pidettiin jopa pahana, jos oppi lukemaan ennen kouluikää.
Kuten varmaan tiedät/arvaat/ymmärrät, tähän ketjuun vastaavat lähinnä ne, joiden lapset ovat oppineet lukemaan ja kirjoittamaan aikaisin. Eli ei tästä voi mitään tilastollisia päätelmiä tehdä.
Ikuinen ongelma on myös se, milloin kukin katsoo lapsensa oppineen lukemaan, ts. mikä on lukemista. Se, että lukee yksittäisiä, helppoja sanoja? Se, että lukee mitä tahansa sanoja? Se, että lukee yksinkertaisia lauseita? Vai esim. se, että lukee ja ymmärtää mitä vain suomenkielistä tekstiä? Tai se, että lukee oikein myös sellaiset (esim. vieraskieliset) sanat, joiden merkitystä ei lainkaan ymmärrä?
Meilläkin muuten esikoinen oppi kirjoittamaan ennen kuin lukemaan. Kuopus sitten toisin päin.
Tämä on vaan hehkutuspaikka, kukaan jonka lapsi oppii lukemaan koulussa, ei viitsi kirjoittaa.
Nyt 6-vuotiaana osaa lukea myös englantia.