miten puhdistetaan takan lasiluukut?
ostettiin uusi talo ja takan luukut olivat ostettaessa ihan puhtaat. Nyt ovat ihan nokiset, miten niitä hoidetaan / putsataan?
Kommentit (14)
Helpoin ja halvin konsti minusta:
- kastele talouspaperia (itse otan pari palaa ja taittelen päällekkäin, yksi on liian heppoinen)
- tökkää märät paperit takan pohjalle tai tuhkaluukkuun jääneeseen tuhkaan
- hankaa luukkua tuhkaisella talouspaperilla. pinttyneinkin palanut jälki lähtee varmasti etkä tarvitse kemikaaleja
- lopuksi viimeistele lasi kirkkaaksi hankaamalla sitä puhtaalla talouspaperilla tai sanomalehden palalla.
Mä käytän sellaista mikä on tarkoitettu esim. keraamisille liesitasoille, sitä voi käyttää uuninlasienkin puhdistamiseen. En muista nyt merkkiä, mutta ihan saa varmaan joka marketista?
nimisellä aineella. Googleta, jos ei ole ennestään tuttu.
Parhaiten meillä lähtenyt kun hankaa ensin vähän sanomalehdellä, sylkäsee lehteen ja kastaa hiiliin ja hinkkaa, niin kyllä tulee kirkasta! Halvin keino ainakin =)
jostain luin, että sanomatlehdellähangaten lähtee hyvin puhtaaksi.
En ole tosin itse kokeillut.
Silloin tuli ns. kiertää lasin kautta ja samalla polttaa niissä olevan noen pois. Luukut voi myös pestä tuhkalla ja hangata sanomalehdellä kuivaksi ja kirkkaiksi.
Onnea uuteen kotiin!
Ensinnäkin todella kovalla tulella takkaa polttaessa noki palaa pois ja lasit kirkastuvat. Näin ne eivät kuitenkaan lähde täysin puhtaaksi. Meillä käytetään lisäksi Cif hankausnestettä tai uuninpuhdistusainetta.
Että nokea kannattaa ensin polttaa pois ja varsinkin cif:n kanssa ottaa tosi varovasti ettei lasi naarmuunnu.
ja myymään uusavuttomille takanlämmittäjille. Sillä vois vaikka rikastuakkin näköjään.
Kuinka niin? Ei uusavuton ole sama kuin tyhmä, ehkä se uusavutonkin ottaa sen tuhkan omasta takastaan, eri asia on se kuka takan lasien puhdistamisen sitten hoitaa.
ja pehmeällä sienellä, hyvin puhdistuvat.
Kun takan lasi on edelleen lämmin (ei kuuma),
niin saat sen puhtaaksi lämpimään saippuaveteen kastetulla karkealla sienellä. Sieni ei saa olla liian karkea , ettei lasi naarmuunnu. ja sitten kuivaat sanomalehtipaperilla !
Mvh,
Emmaboda , Ruotsi