Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyksen käynnistyminen&suunniteltu sektio

14.10.2007 |

Haluaisin kuulla kokemuksia siitä, että mitä on tapahtunut kun synnytys on käynnistynyt ennen suunniteltua sektiopäivää. Itseäni arveluttaa, miten kiireisenä sairaalassa pidetään tällaista tapausta, siis että pääseekö leikkaukseen heti vai annetaanko kärvistellä supistuksissa.

Oletteko tienneet, milloin pitää lähteä sairaalaan?

Oletteko soittaneet sinne etukäteen, että nyt synnytys käynnistyi?

Jouduitteko odottamaan leikkausta kauan?

Saitteko kipulääkitystä?

Kiitos vastauksista etukäteen!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikalla siis.. Ohjeeks mulle sanottiin että jos synnytys alkaa ennen sovittua sektiota pitää soittaa sairaalaan ja kertoa että olen tulossa. Näin teinkin, ja käskettiin lähteä sairaalaa kohti, suppareita tuli siinä vaiheessa n. 6-10 minuutin välein. Supistuksia olin kuulostellut jo 3 tuntia siinä vaiheessa, toivonut että loppuisivat.

Sairaalassa mut laitettiin käyrille osastolle ja annettiin supistustenesopiikki. Supparit loppui 1,5 tunniksi kunnes tahti jatkui kiihtyvällä vauhdilla. Suppareita tuli jo 3-4 min välein. Taas annettiin estopiikki koska supistuskäyrä näytti (??) ettei ne ole " kunnon" supistuksia vaikka kivut oli jo kovat. Piikki lopetti supistukset puoleksi tunniksi.

Supistuksia jatkui säännöllisesti kaiken kaikkiaan liki 22t kunnes pääsin sektioon aamuyöstä. Mitään lääkitystä en saanut, epiduraalia pyysin muttei sitä annettu koska sektion " vaara" oli kuitenkin kokoajan tiedossa. Myöskään syötävää tai juotavaa en saanut vaikka jano etenkin oli tosi kova! Yöhoitaja sentään tajusi laittaa mulle nestetipan. Supistuksia seurattiin noin pitkään koska kohdunsuu aukesi tosi hitaasti koska vauva ei päässyt laskeutumaan kunnolla, eli aukesin koko aikana vain 4cm. Tuo tapahtui juhannusyönä eli liekö syynä moiseen sitten lääkäri/henkilökuntavaje, en tiedä. Leikkaamon henkilökunta ihmetteli miksi olin joutunut noin kauan odottamaan leikkausta vaikka oli tiedossa ettei alatiesynnytys ole mahdollista. Kyseessä oli jo kolmas sektio siis. Eka oli hätäsektio kohdun repeämän takia, toinen leikattiin sovitusti 40+1 ja tämä kolmas siis kiireellisellä. Nyt odotan jännityksellä neljättä sektiota, miten siinä sitten mahtaa käydä!

Vierailija
2/3 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla supistukset alkoivat 5pv ennen sovittua sektiota aamuyöllä. Koska tulivat 10 min välein ja minulla oli muutenkin kontrolliaika aamulla naistenklinikalla en tehnyt mitään, vaan mentiin sitten miehen kanssa yhdessä kontrolliin. Siellä supistuskäyrälle ja tulivat jo 5min välein ja aika voimakkaina (käyrän mukaan, ei ollut kovin kivuliata). Hoitajat tarkistivat asian lääkärilta ja sektiota sovittiin samaan iltaan kello 17. Odotus johtui siitä, että olin syönyt ja piti odottaa 6h. Sain supistuten estopiikin ja makoilin osastolla odottelemassa miestä, joka joutui hakemaan kamoja ja järjestämään vanhempien lasten hoidon. Sitten kaikki sujui ihan kuin suunnitellussa sektiossa normaalistikin, paitsi aiemmat on minulla tehty aamuisin. Tämä oli neljäs.

Jos minulla ei olisi ollut kontrolliaikaa olisin varmasti soitellut ja mennyt paikalle joka tapauksessa. Minulle ei taidettu antaa mitään ohjeita ennenaikaisesta supistelusta, mutta aiemmat odottivatkin kiltisti setktiopäivää.

Onnea synnytykseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette joutuneet aika kauan odottelemaan sektioon pääsyä, vaikka lääkäri ainakin mulle sanoi, että jos alkaa syntyä niin heti sitten leikataan. Vai onko se heti suhteellista? En olisi uskonut, että tunteja menee.

Kiitos jo kokemuksistanne kirjoittaneille!