Jos vauva saanut pelkkaa korviketta 2 kk:sta eteenpain niin voiko maitoallergia puhjeta/alkaa oireilemaan vasta 5 kk:n ikaisena?
Oireina ummetus (vai onko maitoallergisella aina ripulia) ja läiskät poskissa... ja pepun iho punainen.
Kommentit (9)
ja ripuli liittyy usein allergioihin.
Vielä tyhmä kysymys... Moni tosiaan käyttää yksityisellä allergioiden vuoksi. Kuinka nopeasti testeihin pääsisi neuvolan kautta?
ap
On toki vakuutus olemassa, mutta silti...
Meillä lapsella maitoallergia, joka todettiin vasta 10 kk ikäisenä. Itse kyllä olin jo monta kuukautta neuvolassa puhunut, että lapsella vatsa vaivaa, mutta minua ei otettu tosissaan. Lapsella kun oireina olivat vain punoittavat posket, ainainen nuha ja korvatulehdukset sekä nukkui huonosti (joka johtui maha vaivoista). No, johan alkoi nukkua ja korvatulehdukset ja nuha hävisivät, kun maito lopetettiin. =)
ainakin kehotettiin neuvolassa menemään yksityiselle ellei halunnut kk-tolkulla jonottaa tutkimuksiin (tosin meillä oli vauvavakuutus, joka helpotti päätösti). Riippuu varmaan paikkakunnasta.
ei neuvolalääkäri ottanut aluksi tosissaan ollenkaan. Ensin väitti, että äidinmaidon kautta allergisoituminen on äärimmäisen harvinaista (no eipä olekaan) ja sitten, kun epäilin vielä vilja-allergiaakin (joka myös löytyi), hän sanoi: " no sitä nyt tuskin ainakaan on" . Onneksi pidin pääni ja mentiin yksityiselle, jossa paljastui moninaiset allergiat oireilun syyksi (n. 5 kk ikäisenä).
noin 200 euroa ja ne tehtiin kahtena päivänä. Mutta meillä on lapsella vakuutus ja sieltä raha tuli takaisin. Ja ajan saa yksityiselle yleensä seuraavalla päivälle. Tilaa aika ALLERGOLOGILLE eli allergioihin erikoistuneelle lääkärille. Lastenlääkärit on ihan yks tyhjä näissä asioissa.
Allergia voi tulla viljoista, kalasta, hedelmistä...
Tilaa aika huomiseksi yksityiselle lääkäriasemalla prick- testiin , saat tulokset heti käteen. Tarvittaessa tekevät vielä tarkemmat veritestit.
Miutä sitä jossittelemaan ja ihmettelemään, sinun lapsihan tässä nyt kärsii.