Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko eskarilainen tulla yksin kotiin?

09.10.2007 |

Meillä typykkä 12/01 eskarilainen ja jotenkin mietityttää, että voiko hän kävellä yksin kotiin jo eskarista... Jotkut kaverit kävelevät, meillä ei vielä. Tyttö on tosi luotettava ja hyvin tarkka autojen ym kanssa ja olen istuttanut " tervettä pelkoa" esim juttelemaan tulevia vieraita ihmisiä kohtaan. Matka on lyhyt n. 300m ja yhtään isoa autotietä ei ole ylitettäväksi, mutta yksi parkkipaikka pitää kulkea läpi.

Eniten pelottaa kaikki ulkoinen uhka esim namusedät...

Tyttö on aika hentoinen, 117cm ja 19kg, pelottaa että hänet on niin helppo esim liikkuvasta autosta napata tms...

Olenko ihan kahjo kun tällaista pelkään...

Asumme Espoossa ihan hyvässä lähiössä mutta lähellä (1km) on asuinalue joka kuuluisa juopoista ja narkkareista...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika tarkkaan vuotta nuorempi poika - syntynyt 11/02 enkä kyllä voisi kuvitellakaan, että päästäisin vielä vuoden kuluttua yksin liikenteeseen useamman sadan metrin matkaa... Siis eskariin menee ensi syksynä. Ja turha sanoa, että vuoden päästä on toinen juttu. ;-) Tottahan poika on vuoden kuluttua taas vanhempi ja viisaampikin (toivottavasti ;-), mutta silti. Tosiaan, itse olin 70-luvulla avainkaulalapsi ja jo eskarista tulin liki kilometrin matkan yksin kotiin - mutta ei ollut kyllä juoppoja ja narkkareita mailla halmeilla (jossain toki, mutta ei meillä päin) ja ennen kaikkea niitä autoja oli paljon vähemmän. Mopotkin nykyisin kaahaa kevyen liikenteen väylillä...

Eli minusta et ole lainkaan liian niuho! Vuoden kuluttua mietit koulumatkoja sydän kurkussa... ;-) Ja tottahan niitä varten jossain vaiheessa pitää alkaa harjoitella, mutta kaikki aikanaan. Asiaa voisi ehkä (EHKÄ) harkita, jos tyttösi voisi kulkea matkan jonkun kaverin kanssa. Liikenteen kannaltahan tyhmyys tuppaa joukossa tiivistyä, mutta siihenkin syyllistynevät useammin pojat...

Anna tytön olla rauhassa vielä pieni. ;-)

Vierailija
2/8 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tosi tarkkoja, hakijaksi ei käy myöskään alaikäinen sisarus, vaikka olisi 15-vuotias. Eskarilaiset on päiväkodin vastuulla, kunnes heidät luovutetaan hakijalle.

On ilmeisesti kyseessä ns. pelkkä eskari (koulun tms yhteydessä) jos kotiin saa lähteä itsekseen?

Meillä tosiaan oltiin niin tarkkoja että kun esikoinen muutama vuosi sitten oli viimeistä päivää pvkodissa (eskarin jo loputtua, viikko ennen koulun alkua), ikää oli 7 v 3 kk, pyysin ja annoin kirjallisen lupalapun että sai VIIMEISENÄ pvkotipäivänään lähteä klo 15 kaverin synttäreille, vastaan tuli 9 v synttärisankari. Nimellisesti antoivat luvan, mutta ope oli käynyt saattamassa tytöt kotiovelle asti (ei yhtään tien ylitystä) 100 m. Tyttöjä nolotti, minua huvitti. Mutta huolellista hoivaa, muuta en voi sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei kyllä tarvitse varsinaisesti tuota asiaa miettiä, koska täällä eskarilaiset eivät saa kulkea yksin. Aina pitää olla saattaja. Eikä lasta saa jättää esimerkiksi päiväkodin aidatulle pihalle, ilmottamatta opelle. Eikä kyllä itse kulkeminen onnistuisikaan, koska matkaa on melkein 2km.

Mutta. Jos meillä olisi samanlainen tilanne kuin teillä, eli matkaa 300m, eikä isoja teitä, voisin antaa tulla yksin. Voihan tietysti opettaa kulkemaan parkkipaikan reunaa, jos mahdollista? Kulkeminen kuitenkin tapahtuu ruuhka-ajan ulkopuolella ja ihan päiväsaikaan, eikä esimerkiksi pimeällä. Tai jos ei vielä uskalla, niin keväällä varmaankin jo ihan hyvin voi ruveta harjoittelemaan koulumatkaa varten itsekseen kulkemista :)

Hentoinen loppuvuoden eskarilainen on meilläkin, noin 105cm ja 14.8kg :)

Vierailija
4/8 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakija pitää olla ja hänenkin 18 vuotias.

Vierailija
5/8 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa eskarilaiset saa kulkea yksin, jos päiväkodista katsovat sen olevan mahdollista ja lapsen huoltaja allekirjoittaa lupalapun. Tällöin ilmeisesti vastuu matkasta siirtyy vanhemmalle, mutta kuitenkin juridisesti ei taida olla ihan niin yksinkertaista (voi olla että päiväkoti joutuu kuitenkin vastuuseen). Mutta pääsääntöisesti eskarilaiset pitää viedä ja hakea, jopa niin että pihalle ei saa jättää, vaan hoitajien pitää nähdä aikuinen. Kaupunki on tehnyt linjauksen yleisellä tasolla että olisiko ollut yli 14/16v kelpaa hakijaksi.

Ja sitten ap:n kysymykseen. Liikenteen kannalta uskaltaisin antaa kulkea matkan yksin, mutta ymmärrän pelkosi toisista ihmisistä. Jos matkalla olisi suurella todennäköisyydellä mahdollista törmätä humalaisiin, narkkareihin yms. en antaisi kulkea yksin. Lisäksi itse esim. koululaisen kohdalla pelkäisin eniten kiusaamista (isommat koululaiset). Eli kartoittaisin ketä kaikkia kulkee samoihin aikoihin koulumatkan varrella. Kaverin kanssa voisi tosiaan olla turvallisempaa.

Vierailija
6/8 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saavat kulkea yksin jos ovat vaan eskarissa. Sellaisina päivinä, kun ovat myös päivähoidossa (esim eskarin jälkeen), eivät saa kulkea yksin. Erikoista :-P !

Eskariin menevällä tiellä ei tule vastaan muita koululaisia eikä myöskään juoppoja / narkkareita koska se tie ei johda mihinkään sellaiseen paikkaan missä olisi kauppoja tai kuppiloita.

No mietimme asiaa ja kysyn tytöltä onko hän halukas kokeilemaan joku päivä esim takaisintuloa yksin niin, että minä olen puolimatkassa vastassa (näen eskarin meidän tieltä joten näkisin koko tytön takaisintulomatkan).

Kiitos vastauksista :-)

ps. Sinulla joka vastasit että on samanikäinen tyttö niin tosi hentoinen kyllä :-) meidän pimu, joka ei todellakaan ole eskarissa pisimmästä päästä, vaikuttaisi kyllä jättiläiseltä teidän pimun rinnalla :-)

Vierailija
7/8 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei missään tapauksessa - minun mielestäni. Asuimme 50 m päässä eskarista ja en olisi ikimaailmassa antanut kävellä kotiin. Harjoittelun aika alkaa koulun aloittamisesta ja mielestäni silloinkin ainakin kouluun vieminen olisi hyvä hoitaa vanhempien tai muiden auttaman.

Vierailija
8/8 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä kesällä 2001 syntynyt poika eikä tulisi mielenkään antaa kulkea yksin. Vaikka asumme hyvin rauhallisella ja suojaisalla alueella niin silti... Tämä vuosi kuljetaan tiukasti yhdessä ja harjoitellaan teiden ylityksiä ym. Kyllä 6-vuotias on mielestäni liian pieni vielä yksin kulkemaan.

Onneksi meidän pojan päiväkodissa ollaan myös tiukkoja siitä, että kukaan ei kulje yksikseen...

Ja vielä kysymys: miksi lapsen pitää itsenäistyä ja reipastua niin kovin aikaisin? Onko se joku meriitti vanhemille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme