Elatusmaksuista...siis kun niitä ei saa.
Hei!
Onko täällä ketään, joka ei saa elatusmaksua lapsen etävanhemmalta eikä kunnan kautta? Sosiaalityöntekijän mukaan olen niin hyvätuloinen (sairaanhoitaja...), että olen elatuskykyinen ja etävanhempi taas elatuskyvytön (vaikka käy töissä), etten saa nyt rahaa mistään. Kunnan kautta en saa, koska tuloni ovat niin hyvät (???) ja lapsen isän ei tarvitse maksaa, koska sen laskelman mukaan on elatuskyvytön.
Olen todella ihmeissäni ja oikeudentajuuni ei mene tämä asia. Etävanhempi saa siis olla vapaamatkustajana lapseni elämässä ja tähän sosiaalityöntekijän sanaan vedoten en saa häneltä nyt mitään. Ostan lapselle kaiken mahdollisen vaatteista alkaen. Onko kohtalotovereita vai olenko todellakin ainoa? Entä kannattaako mennä oikeuteen, vai tuleeko sielläkin vastaan nämä sairaanhoitajan mahtavat tulot? :/
Kommentit (4)
taas, siis tarkoitin et isä voi tietyn aikaa vaikka vuosi tai kaksi anoa vapautusta tai elatusmaksujen pienennystä jos tulot ovat tippuneet tai niitä ei ole juurikaan. Ja sinä anot kaupungilta sen kokonaan tai osan siitä, näin on ainakin pääkaupunki seudulla toimittu muutamia vuosia sitten. Ihan tuoretta tietoa ei nyt ole mutta esim. elatusvelvolisten tai oikeusministeriön sivuilta olen löytänyt tietoa. Tämän vuoden alussa kun tuli indeksi korotus ja tasokorotus elareihin niin sieltä löysin infoa. Mun mies maksaa muuten kiltisti pojastaan 129,91e (edellinen maksu summa, siis viime vuonna oli 118,15e) ja tuntuuhan se välillä meidän rahoissa mutta ei ikinä jättäisi maksamatta. On kumminkin niin pieni summa kuussa taas sille elarin saajalle.
Läheinen ystäväni on sairaanhoitaja ja hänen ex-miehensä on työtön ja kyllä hän saa elatustukea säännöllisesti kaupungilta. Tietenkin pienimmän summan mukaan, tietääkseni himpun verran yli 100¿/kk. He kävivät lastenvalvojan juttusilla asiasta, mietin vain että onko tuo sinun sosiaalityöntekijä täysin tietoinen näistä asioista sillä en todellakaan ole ikinä kuullut että yksinhuoltaja/yhteishuoltaja, jonka luona lapsi asuu, olisi jäänyt ilman elatusmaksua!!!
Minimi elarin saat joka tapauksessa.
asian kyllä hieman pidemmälle. Ei mene mun järkeen toi juttu ollenkaan, isä voidaan todeta varattomaksi