liika kylpeminen
Raskautta on enää pari kuukautta jälillä. Kävinpä sitten eilen saunassa ja istuskelin pitkään ammeessa jossa oli lämmintä vettä. oli niin mukava olo kylpemässä mutta sitten ilalla iski tosi kumallisia oireita. En pystynyt lukemaan mitään kun silmiin tuli sellainen sumea kohta joka sekotti kaikki kirjaimet. kaikki äänet tuntuivat liian suurilta ihan niin kuin joskus lapsena kun olin kuumehoureissa. kädet puutuivat niin ettei sormissa kiertänyt verta ollenkaan ja jouduin niitä roikottelemaan alaspäin ja hieromaan pikän aikaa kunnes helpotti.
Koko yön ravasin vessassa ja join litroittain vettä ja sen takia sitten vielä pissalla koko ajan.
Säikähdin että tulikohan tässä raskausmyrkytys ja onkohan vauvalla kaikki ok.
Nyt aamulla olo on ihan normaali ja kaikki kunnossa mutta tulikohan tossa eilen heilautettua nestetasapainoa liikaa vai nousikohan verenpaine liiasta lämmöstä?
Kommentit (12)
joo ja yks semonen hassu oire vielä oli että kielikin tuntui puutuvan suussa ja tuli semmoinen omituinen raudan maku...ajattelin että tämmöseltäköhän se sydänkohtaus tuntuu mutta jatkoin vain veden litkimistä...Nyt sitten aamulla olo on taas ihan normaali...
ei varmaan kenellekään ole käynyt tällä tavalla?
Kuinka pitkälle rasukautta olette käyneet saunomassa?
nuo kuulostaa ihan samalta ku minun migreeni oireet! Oireet voivat olla tosi rajujakin eikä aina tule hirveää päänsärkyä vain pieni ja joskus taas järjetön särky. Viimeksi kun sain migreeni kohtauksen oireet oli nämä:
sormet puutui
kieli puutui
puhe sammalsi
näkö meni (sokeita pisteitä, lukeminen oli mahdotonta)
koko oikea puoli tuntui turralta
olo oli kailen kaikkiaan epätodellinen.
voisiko olla sulla migreeniä?
Niiloakseli rv 18
ei tosiaan tullu pää kipeäksi, eikä mulla koskaan aikaisemmin ole migreeniä ollu mutta kerta se on ensimmäinenki jos tuota raskauden myötä sitten alkas poteen sitä migreeniä....
Kamalaa En kyllä halua! Tiedän kun äidillä oli usein kova migreeni ja se veti sen aina sängynpohjalle koko päiväksi ja ajattelin aina että toivottavasti ei ainakaan mulle tule tollasta. Tähän asti ei vielä ole migreenistä ollu kokemuksia...
Kuitenkin luulen että noi oireet olis tullut siitä että menetin liikaa nestettä....mutta
Eikait saunomisesta raskausaikana mitään suurta haittaa pitäs olla?
migreeni on kyllä inha vaiva enkä kyllä kellekkään toivo :o( saunomisesta ei pitäisi olla kyllä haittaa. Itse olen saunonut aina synnytykseen asti,yksi synnytys jopa käynnistyi saunassa vesien menolla :o)
Niiloakseli
mutta viime raskaudessa jouduin lopettamaan sen ilon joskus puolenvälin jälkeen, kun alkoi tulla huono olo. Ei kuitenkaan noin rankkoja oireita kun sulla.
Tässä raskaudessa ei ole tehnyt mieli kylpyyn eikä saunaan koko aikana. Pelkkä ajatuskin saa aikaan huonon olon (lähinnä heikottaa). Luulen sen johtuvan verenpaineista.
Justus rv26
pannukakku:
Eikait saunomisesta raskausaikana mitään suurta haittaa pitäs olla?
Mulla kun oli nuorempana tosi alhainen verenpaine, niin saunan jälkeen aina huimasi.
pannukakku:
nousikohan verenpaine liiasta lämmöstä?
Ihan klassiset migreenin oireet. Hormonit voipi tuota laukaista vaikkei siihen niin taipumusta olisikaan. Kamalia oireita mutta vaarattomia. Saunominen voi myös joskus migreenioireita laukaista
sen verran että meillä saunotaan joka päivä, siis ihan joka päivä, joskus harvoin jää saunomatta jos ollaan jossain reissussa ja tullaan myöhällä kotia tms. mutta se on noin kerran kuukaudessa...
odotan kolmatta ja aina olen saunonut ihan synnytykseen asti joka päivä, eikä koskaan ole ollut mitään vaikeuksia sen asian suhteen.
se että saunoo joka päivä, ei tarvi tarkoittaa sitä että istuu löylyissä tunti tolkulla tai nakkoo vettä ämpärikaupalla, löylyistä voi nauttia ihan lempeästikkin. ja muistaa huolehtia nestetasapainosta.
meillä neuvolantäti oli ensin ihan kauhuissaan himosaunomisesta, mutta ymmärsi sitten että minä saunon sanoi hän mitä tahansa, ja kun raskaus on normaali, ei estettä saunomiselle ole. toki jos alkaa tuntua tukalalta, jätän välistä.
terveisin *elokuvan jälkeen pikasaunasin ja nyt jäähdyttelen koneella*
Itse olen törmännyt raskauden aikana myöskin tuohon kielen " puutumiseen" ja raudan makuun suussa. Samalla suu menee jotenki tosi kuivaksi ja kieli tarttuu kitalakeen kiinni. Tämä " ilmiö" tulee yleensä aina saunan jälkeen suihkussa ollessa. Veikkaan, että ainakin omalla kohdallani tämä johtuu siitä, että jo valmiiksi alhainen verenpaine laskee entisestäään saunassa. Lisäksi varmaan nestetasapainon heikkenemisellä on osuutensa tähän. Meillä käydään saunassa 3-4 kertaa viikossa, mutta nyt oon yrittäny hieman lyhentää saunomisaikaa, ja näyttäis ainakin vähän helpottavan oireita. Lisäksi yksin en uskalla saunoa, mies saa luvan olla aina mukana ;), jos vaikka alkaa kunnolla huippaan tms. kesken löylyjen.
Niiskunen 18+6
vesi saisi olla n 37 asteista kylvyssä ja haihtumispintaa (eli tisseistä ylöspäin) veden pinnan yläpuolella pitäisi olla. Samalla vähän juodakin. Näin ainakin vesisynnytyksissä.
VArmaan sait migreenin siitä kun verenpaine laski ;)
Kylpeä saa siis loppujen loipuksi tuntejakin, kunhan pitää välillä vilvoittelutaukoja ja juo.
joo jaa yks hassu oire vielä oli että kielikin tuntui puutuvan suussa ja tuli semmoinen omituinen raudan maku...ajattelin että tämmöseltäköhän se sydänkohtaus tuntuu mutta jatkoin vain veden litkimistä ja nyt aamulla olo on taas ihan normaali.
Ei varmaan kenellääkään ole käynyt tällä tavalla?
kuinka pitkälle raskautta olette käyneet saunomassa?