Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ylisuojeleva äiti??

Vierailija
07.10.2007 |

-lapsi 4v ei saa olla yksi pihalla (kerrostalo),eikä mielellään myöskään mummolan pihalla (omakotitalo),joskis siellä saa olla 5-10min jos vahtijan tarvii käväistä sisällä (kaukana liikenteesta tuo piha)

-lapseni ei ole ollut kavereillani vahdittavana,mummolla ja sedällään kyllä,mutta lapsi on hieman arka ja varsinkin öisin saa ns kauhukohtauksia ja kävelee unissaa yms niin ei " pärjää" kaveriperheissä yöllä,koska heillä on hyvin erilaiset tavat vahtia lasta,päivällä voi olla kylässä siellä yksi,mutta yöksi en anna

-kävelen lapseni kanssa käsikädessä jos tiellä on mahdollisuutta liikenteeseen ja ylitämme tiet käsikädessä

-olen selittänyt lapselle mitä tarkoitta lapsen hyväksi käyttö (lapselle sopivin termein) ja ettei vieraisiin voi luottaa (jne)

-en halua lapsen olevan kahden vieraan miehen/naisen kanssa

-en halua lapsen ystävystyvän lapsiin (kerhoissa joissa käymme) jonka vanhemmilla on selkeästi eri arvot kuin meidän perheessä (siis jos vaikka kerhossa leikkii tällaisen lapsen kanssa niin en kutsu lasta vanhempineen meille enkä mene heille kylään jos kutsutaan,keksin jonkun syyn),mutta lapsellani on siitä huolimatta kavereita

-pidän tiukkaa kuria herkkujen suhteen,vain kerran viikossa herkkupäivä ja silloinkin herkkuja todella vähän,samoin lelujen suhteen kuinka ne tulee siivota päivittäin ja uusia ei osteta ennenkuin on jostain vanhemmasta (yleensä pieneksi jääneestä/vauvamaisesta) luovuttu

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat vielä slaagin kun on niin paljon periaatteita ja sääntöjä valvottavana.

Vierailija
2/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tulee koulunaloituksestakin todella vaikeaa, jos kaikki velvollisuudet lysähtävät heti lapsen niskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla lähinnä alkoholin käyttöä,lasten kasvatusta (täysin kurittomia tmv) ja parisuhdetta (baareissa käyvä äiti joka itse kertomansa mukaan on asunut neljän eri miehen kanssa lapsen syntymän jälkeen,lapsi on nyt 4v),tällaisia erilaisuuksia...

ap

Vierailija
4/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikkeaa liikaa.?

Vierailija
5/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytön se lapsi niihin aikuisten tekemisiin on.

Vierailija
6/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain tiedä miksi ainakin meidän perhekerhoon on jostain syystä " eksynyt" hyvin paljon aika mielenkiintoisia persoonia äiteinä...

Minun mielestäni meidän perhearvotovat kohtuu tavallisia ja yleisiä,mutta perhekerholaisista minä olen tiukkis (en tupakoi,en juo lasten läsnäollessa,en flirttaa miehille yleisesti,en juoruile pahaa,pidän lastani kurissa,ei saa lyödä,potkia,leikkiä pyssyleikkejä eikä hutomisleikkejä kepeillä yms...)

ap

Vierailija
7/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa siltä että sinulla on vaikeuksia luottaa muihin ihmisiin ja kasvatat lastasi vähintäänkin omistavasti.

Vierailija
8/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lapsi on varmasti hoidoilla tehty! Ap on edelleen neitsyt, eihän nyt mieheen voisi koskea!

Vierailija
9/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juontavat siihen kun olin vakavassa onnettomuudessa ja siitä johtuen sairaalassa jokin aika sitten..

ap

Vierailija
10/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sille seuraavalle,en kyllä ole pyhimys enkä provo :) Mutta joissain asioissa haluaisin pystyä ehkä löysäämään enemmän,en vain oikein tiedä missä voisin 4v:n luottaa enemmän (kun joku tässä sanoi,et luottaa lapseen enemmän...)

Vai onko mun 4v ainoa jolta ohjeet saattaa unohtua ihan yhtäkkiä päästä jos esim näkee jätskiauton tmv :D??

ap

Vierailija
11/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian tiukka, mitä tulee noihin erilaisiin perheisiin. Itsekin olen aika tiukka ja pidän ainokaistani kädestä kiinni tienylityksissä. Muutenkin olen aika nipo herkkujen ja muiden kanssa. Mutta se, että lapsesi kaveripiireihin kuuluisi niitäkin Rapa-Liisoja, joiden perheet eivät ole ihan standardiperheitä, olisi mielestäni ihan järkevääkin.

Vierailija
12/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hyväksy erilaisuutta =/

Ja voi hyvää päivää ettet mene edes kahville jos kutsu käy.

No, jokainen taaplaa tyylillään ja sinun tyylisi on kyllä todella outo.

Vierailija
13/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

erinmaalaisia ja erilaisissa sosiaalissa suhteisa eläviä...? Mutta kun yritän suojella lasta lakoholilta yms tällaisilta niin olen tiukkis...?

Ja niin,en mene kahville edes koska sit mua harmittais jos lapsi kokis tällaisen äidin lapsen parhaimmaksi kaverikseen enkä voisi antaa lapsen mennä yksin heille leikkimään tmv...

ap

Vierailija
14/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikutat aika suojelevalta äidiltä. En tiedä, oletko itsekin jotenkin ahdistunut ja sitten siirrät tätä ahdistuneisuutta kasvatuskäytäntöjesi kautta myös omiin lapsiisi.

Meidän 4-vuotias saa ihan rauhassa olla mummolan pihalla yksin (ok-talo), joskaan ei siellä yleensä kovin kauaa viihdy, kun siellä ei ole kavereita. Kotipihalla (kerrostalo) saa olla rajatusti eli päiväsaikaan, kun pihassa on muitakin lapsia ja aikuisia, ja yleensä noin puolisen tuntia kerrallaan. Haluan opettaa häntä selviytymään myös itsenäisesti ulkona. Säännöt ja pihan rajat ollaan käyty läpi. Olen kertonut, että kenenkään aikuisen mukaan ei saa lähteä, olipa kyseessä sitten tuttu tai vieras. Kenenkään luokse ei saa myöskään mennä kylään, jos siitä ei ole minun kanssani sovittu. Keneltäkään ei saa ottaa karkkia tai muuta syötävää. Hyväksikäytöstä ja muusta sellaisesta en ole halunnut kertoa suoraan, koska mielestäni sellainen tieto ei vielä kuulu nelivuotiaalle, mutta olen sanonut, että kaikki aikuiset eivät valitettavasti ole lapselle kilttejä, joten varovainen on syytä olla ja totella äidin antamia neuvoja.

Lapsi on ollut hoidossa mummilassa ja joitakin kertoja myös kummeillaan sekä yhdellä ystävälläni, mutta yökylässä ei ole ollut muualla kuin mummolassa eikä mielestäni tarvitsekaan olla.

En kävele käsi kädessä yleensä, vaan lapsi kävelee tai pyöräilee vieressäni. Katu ylitetään aina rinnakkain, mutta ei välttämättä käsi kädessä. Eri juttu olisi, jos olisimme vilkasliikenteisellä kadulla tai vieraalla seudulla.

En tiedä, minkälaisessa tilanteessa lapsi voisi joutua olemaan kahdestaan vieraan miehen tai naisen kanssa, mutta jos joku vieras täti esim. juttelee lapselleni minun ollessa kaupassa ja lapsen odottaessa autossa, niin en mene paniikkiin.

Lapsi saa kerhoissa ystävystyä ja tutustua kehen tahtoo. Menisin myös kylään, jos joku kutsuisi. Yleensä tutustun itse lähemmin ja kutsun kylään vain sellaisia lapsia vanhempineen, joilla suurin piirtein samanlaiset elämäntavat, mutta tämä ei johdu siitä, että erityisesti yrittäisin suojella lasta vaan pikemminkin siitä, että itse en välttämättä keksi jutunjuurta vanhemman kanssa, joka on tosi erilainen.

Herkkuja meillä syödään päivittäin. Leluja ostetaan harvoin. Siivotaan kun jaksetaan.

Vierailija
15/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään haluaisi, että pieni lapseni saisi kylässä nähdä juomista tai leikkiä pyssyillä tai katsella esim. tyhmiä videoita. Asiat riippuvat paljon myös lapsen iästä.

Minusta on ihan ok vähän ylisuojellakin lasta ennen kouluikää. Koululaista ei kuitenkaan voi enää paapoa yhtä paljon vaan hänen täytyy antaa löytää kaverinsa itse. Mutta mikäli oma lapseni koulussa alkaa hengailla jonkun pienen koviksen kanssa, niin varmaan jututtaisin omaa lastani aika paljon ja yrittäisin saada lapsia nimenomaan meille leikkimään...

Ymmärrän ap:ta aika hyvin.

Vierailija
16/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin itse samalla tavalla, tosin tuota kaveeraamista en ole rajoittanut - eipä tosin ole ollut tarviskaan. Herkkujen suhteen yritän olla vapaamielisempi, mutta vain siksi ettei niistä tulisi kiellettyä hedelmää, vaan suhde säilyisi neutraalina.

Mutta jos itsestäsi tuntuu, että olet liian tiukkis, kannattaa pipoa vähän löysätä. Myös itse mietin välillä, tuleeko lapsista liian kilttejä, kun en opeta heitä " pitämään puoliaan" eli sortamaan muita. Mutta sitten palautan itseni ruotuun ja ajattelen, että lapsistani kasvaa suvaitsevaisia, positiivisia ja yhteistyöhaluisia aikuisia, jotka osaavat ottaa muut huomioon ja ymmärtävät etteivät ole maailman keskipisteitä.

Vierailija
17/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen kyllä valitettavasti törmännyt elämässäni vaikeisiin ihmisiin ja esim alkoholisteihin ja epäluotettaviin ihmisiin enemmän kuin normaalisti törmätään... Ja tämä varmastikkin vaikuttaa minuun koska se on avannut jo nuorena silmäni näkemään sen kuinka paljon pahaa ja välinpitämättömyyttä maailmassa löytyy,eritoten lapsia kohtaan...

Oman kerrostalomme pihalla ei ole lapsia muita ja vieressä menee kohtuu vilkas tie... mutta en varmaankaan siltikään antaisi lapsen olla pihalla yksin (tai minun valvomatta) vaikka tilanne olisi toinenkin,minun kanssani (tai muun luotettavan aikuisen,eli isovanhempiensa tai isänsä tai setänsä) kanssa saa siis leikkiä ihan vapaasti ja muiden lasten kanssa vapaasti,mutta kyläile emme tällaisiin perheisiin joista aiemmin mainitsinkin...

Ja tietenkään en siis ole puhunut lasten hyväksi käytöstä lapselle suoraan,vaan nimenomaan lapsen ikäkauden ja ymmärryksen mukaan.

Lapsi ei meillä todellakaan voi olla autossa yksi jos minä käyn kaupassa,koska olen jopa tavannut perheen (työn puolesta) jonka lapsi oli (suomessa) siepattu autosta (sukulainen)... ja muutenkin se olisi minusta vaarallista. ja juu,en pidä siitä jos ihan vieras ihminen puhuttelee lastani ilman syytä jos minä (tai muu vastaava aikuinen) en ole lähellä.

ap

Vierailija
18/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuntuntoiselta vaikutat, esim. ei 4-vuotiaan tarvitse vielä ulkona yksin ollakaan (ainakaan pidempään ja vahtimatta). En päästä myöskään 5-vuotiasta kavereille vielä yöksi, mummoloihin kyllä. Jokainen myös varmaan valitsee sellaiset ihmiset, joiden kanssa tuntuu hyvältä olla tekemisissä, ei kai tässä mistään suvaitsevaisuudesta ole kyse.

Vierailija
19/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsen syntymän jälkeen olen alkanut karsastaa juurikin huonostikäyttäytyvien, alkoholistiperheiden tai epäkunnioittavien perheiden seuraa ja olen alkanut miettiä, miten saada lapset pysymään poissa esim. heidän kotoaan.

Vierailija:

tuolla lähinnä alkoholin käyttöä,lasten kasvatusta (täysin kurittomia tmv) ja parisuhdetta (baareissa käyvä äiti joka itse kertomansa mukaan on asunut neljän eri miehen kanssa lapsen syntymän jälkeen,lapsi on nyt 4v),tällaisia erilaisuuksia...

ap

Vierailija
20/20 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkimispuolta,että voisin vaikka käydä siellä kahvilla jonkun sellaisenkin äidin kotona jossa kaikki nyt ei ehkä ole niin " hyvin" mutta pelkään lähinnä tässä sitä,et jos lapseni kiintyy/kaverustuu just tämän lapsen kanssa sitten niin hyvin,että " joudumme" olemaan enemmän tekmisissä... pakko kai pohjustaa tätäkin hieman.. Kun nimittäin lapseni oli ihan vauva,tutustuin erääseen äitiin neuvolan kerhossa... aluksi kaikki oli ihan ok,mutta sitten tämä äiti sekosi,paljastui vaikka mitä ihme juttuja joista ei ollut puhunut ja pahinta oli,että alkoi pitämään minua jonain tukenaan jolle soitteli hakemaan baarista ja hoitamaan asioitaan yms...

En millään jaksaisi " sekaantua" tällaiseen ja en haluaisi sen takia myöskään lapseni kavreustuvan enempää tällaisen perheen lapseen...

Mutta en silti haluaisi myöskään asennoitua liian tuomitsevasti,enkä tosiaan rajoittaa liikaa lapseni kanssakäymistä muihin lapsiin??

ja mistäköhän tosiaan johtuu et perhekerhomme äidit valitettavasti ovat aika.... erinlaisia kuin konservatiivinen minä?? (siis suvaitsevainen olen mielestäni silti...)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi