Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bataattisose

04.10.2007 |

Ne ketkä ovat tehneet itse bataattisosetta, miten olette tehneet? Itse ihan vain keitin ja muussasin.. Nyt mietinkin että kuinka kauan säilyy jääkaapissa ja meneekö huonoksi jos pakastaa? Ja varsinkin jos vähän lisää äidinmaitoa peliin.. Vai kannattaako lisätä vasta siinä vaiheessa kun tarjoilee?

Kiitos kaunis jos jollain on kokemuksia jakaa enskertalaiselle! :)

Mammis

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen söi bataattia aikansa ennenku peruna sopi ruokavalioon. Keitin aina ison kattilallisen, jonka muussasin keitinliemen kanssa. Pakastin pusseihin tai pilttipurkkeihin, ja maitoa lisäsin vasta ennen käyttöä sulatettuun annokseen. Pilttipurkkien kannattaa antaa sulaa rauhassa, mulle kävi muutaman kerran niin että kun mikrossa (pienellä teholla) sulatin, irtosi purkista pohja ja annos oli siten käyttökelvoton.

Vierailija
2/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein ekan annoksen niin, että painelin keitetyn bataatin lävikön läpi. Se oli kuitenkin turhaa, koska menee ihan hienoksi muussiksi myös haarukalla. Oon pakastanut pelkkää bataattia ja porkkanan kanssa. ÄEi mene miksikään pakkasessa. Jääkaapissa oon pitänyt vain vuorokauden. Maidon lisään vasta sitten kun sosetta tytölle tarjoilen.

Meillä bataatti on tosi suurta herkkua!

t. iida-linnea

ps. Bataatti kypsyy tosi nopsaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakastaminen toimii hyvin.

mä taasen olen keittänyt vähässä nestemäärässä ihan ykkösellä hiljaksiin, kaatanut liemen pois, soseuttanut ja lisännyt lientä sitä mukaa kun tarvis, että soseesta tulee sellai kun haluan.

pakastanut olen jääpalamuotteihin, joita tätä varten kaupasta ostin ja pakastanut siinä, siirtänyt sen jälkeen pakasterasioihin/minigrip-pusseihin.

oon ajatellut, että säilyy kaksi vuorokautta jääkaapissa, kun neuvolasta näin sanottiin ja ottanut palan kaksi kolme, riippuu miten paljon syö, pakkasesta sulamaan tyyliin tänään huomisen annos ja huomenna ylihuomisen.eli sulaa yön yli jääkaapissa rauhassa ja sit vaan mikrotus ja syötäväksi. sulattanut olen ihan pakastepurkissa kannen alla.

papu ja hermanni 6½kk

Vierailija
4/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mä en ole yhteenkään soseeseen vielä lisännyt maitoa, joten tiijä sit, että millasia mä niistä teenkään sitten. löysiä.. :)

papu

Vierailija
5/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että aika hyvä nyrkkisääntö itsetehtyjen soseiden säilyvyyteen jääkaapissa on, että säilyy yhtä kauan kuin avattu valmissosekin - eli sen n.2vrk.

Maitoa lisäisin vasta ennen ruoan tarjoamista, koska ainakin avattu korvike säilyy jääkaapissa n. 1vrk, eli menee ehkä sitten huonoksi soseen seassakin, jos pidempään jääkaapissa?

Pakastusohjeita saitkin jo edellä hyviä! Mä teen myös niin, että otan edellisenä päivänä jääkaappiin sulamaan, koska olen pakastanut myös piltti-purkeissa. Myös tuo jääpala-systeemi on hyvä niin kauan, kunnes sosetta menee enempi kerralla alas! (Tietysti isompia annoksia kun alkaa mennä, on kätevä yhdistellä jääpaloista eri makuja annokseksi. Minä tosin tein suoraan piltti-purkkeihin, tuntui helpommalta ;D)

Mutta miten bataatti sitten käyttäytyy pakastettaessa? Siis jos pakastaa yksin? Kun perunasose ei onnistu ainakaan, vaan tarvitsee jonkun kaverin, esim. peruna-porkkana. Bataattiako voi pakastaa yksinäänkin?

Pi-Ki

Vierailija
6/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi paljon kaikista kommenteista. :) Huomenna saa neiti maistaa herkullista bataattisosetta pikkasen mammanmaidolla höystettynä!

Mammis

Vierailija
7/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirahviina & Iida-Linnea ainakin näyttää pakastaneen, joten uskomme heitä jotta ei mene miksikään pakkasessa! ;)

M

Vierailija
8/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän siitä saa, kun ei lue kunnolla koko ketjua =D

Okei, mullapa on tekosyy tuolle huomaamattomuudelle:

rillit on huollossa! :D Piti hakea ne jo eilen, mutta koska muistini todistetusti on mitä on (esim. tänään meni rehvit taas ohi), niin enpä ole muistanut lasejakaan hakea, heh!

Voi Pi-Ki- parkaa... ;)

Vierailija
9/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä tekosyy!!! ;)

M

Vierailija
10/10 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä yhden vinkin tähän bataattikeskusteluun :) että bataatin voi myös soseuttaa sauvasekoittimella (siis jos esim keittää isomman satsin pakkaseen, kuten minä tein), tulee älyttömän sileetä sosetta. Siis jos haluu sileetä. Bataatti ei liisteröidy ollenkaan sauvasekoittimella, toisin kuin peruna.