Raha-asiat ahdistaa koko ajan =/
Harmittaa, kun en voi nauttia tästä hoitovapaasta yhtään, koko ajan takaraivossa jyskyttää se, että mihin ei ole varaa. Mihinkään ei ole varaa. Nyt on synttäreitä lähipiirin lapsilla roppakaupalla ja meillä ei oikeasti ole rahaa ostaa lahjoja. Mutta pakko on. Saakeli, ei sitten syödä. Bensaa on pakko ostaa, että mies pääsee töihin. Ja tosiaan sitä ruokaa olis myös pakko saada. Tässä kuussa erääntyy paljon isoja laskuja, nekin on pakko maksaa.
Ja sitten vielä täällä jotkut älypäät kyselee, että miksi teette lapsia jos ei ole varaa hoitaa niitä koton. No ei helvetti ole varaa, ei.
Ei ole ylisuurta asuntolainaa, se on hyvin mitoitettu kahden tienaavan ihmisen tuloille. Pärjätään hyvin silloin kun mä olen töissä. Nyt vaan ei pärjätä. Eikä ollut ennen äityslomaa aikaa säästää, sillä saatiin lapsi siinä vaiheessa, kun oltiin juuri siirrytty opiskeluista työelämään. Oli joo huono ajoitus. Oma moka.
Ei kai tällä muuta virkaa ole kuin ahdistuksen purkaminen ennen huomista kauppapäivää... Kun kauppaan pitäis mennä ja rahaa ei sais mennä. Hyvä yhtälö.
Kommentit (19)
voiko hoitovapaalla tehdä mitään töitä ? siis että tekisit jotain iltahommaa tai viikonloppuna jotain ? mä en tiedä noista säännöksistä mitään.
Mistä mä sitä työtä otan vastaan? Ei mulla ole koulutusta tai kokemusta mistään sellaisesta työstä, jota voi tehdä osa-aikaisesti iltaisin.
Kakkonen, ostan osaa :(
t. ap
juu, ei minullakaan sellainen ' ammatti' , et jotain iltaduunia tekisi ... koulutustani vastaavat hommat on ' kaikki tai ei ollenkaan' ...
kaupan kassa ei kutsu ... ei hampurilaisravintola ja tuskin edes otettaisiin ... asuntolaina ei juuri lyhene ja koroissa on maksettavaa liian kanssa :-(
Toinen vaihtoehto on, että menet nyt heti takaisin töihin, jos et kerta kumminkaan pysty nauttimaan kotonaolosta, niin tuskin silloin lapsesikaan nauttivat!
Tosin se lahjojen ostamatta jättäminen ei varmaan pelasta hankalasta taloudellisesta tilanteesta, mutta on nyt säästöä kumminkin.
Vanhempainvapaalla ainakin töitä voi tehdä niin paljon kun pystyy menettämättä tukia, jos vain lasta ei vie kunnalliseen päivähoitoon. Tuen saa, kun hoitaa lapsena ilman julkisia palveluista. Äitiysvapaa-ajan tulorajoituksia en muista, se oli säädellympää. Tosin jos töitä ei ole, edes työ ei auta. Kävisikö kotisiivous - laita vaikka ilmoitus kotisiivousavusta kaupan ilmoitustaululle, jos mitään siivousfirmaa ei paikkakunnalla ole. Siitä saisi jotain rahaa ja työmäärään ja työajankohtaan voisi itse vaikuttaa.
Lainan kanssa pärjätään ihan hyvin muuten, mutta hoitovapaata se ei kestä. Onpa kivaa sitten kuulla vielä kaikkitietäviltä täydellisyyksiltä syyllistämistä lasten hoitoon viemisestä. Töissä sitten on edessä hiljainen syyllistäminen, kun lähden klo 16 hakemaan lapsia hoidosta ja joudun olemaan - kokemusta on- ensimmäisenä hoitovuonna paljon poissa pikkusien sairastelun takia. Hoitopaikassa syyllistetään, jos pienessäkin nuhassa vien lapsen hoitoon. Pahinta on, kun ne kaikkein tärkeimmät eli lapset syyllistävät kotona.
Vaihtoehtona ei ole talon myynti, vuokratkaan eivät isoissa asunnoissa juuri lainanhoitokuluille häviä.
Onhan se tylsää tehdä ko työtä vaikka korkeakoulutuspohjalta, mutta
jos on pakko saada rahaa, niin eipä siinä ehkä muuta vaihtoehtoa jää, jos rahaa on kuitenkin pakko saada jotain kautta. Eihän sinne kauppaan tarvitse loppuelämäksi jäädä?
tradenomeja ja ihan muitakin ei niin koulutettuja on tarjolla pilvin pimein?
Oikeasti onko vaikea ymmärtää että ei paskaduunit kiinnosta kaikkia. Siksi korkeastikoulutetut menee kunnon päiväduuneihin jos miehen tulot tai säästöt ei riitä elämiseen. Mikä häpeä se nyt on? Jos ahistaa, niin lapsi hoitoon vaan.
Mutta ei mulla ole mitään jakoa sellaisiin paikkoihin. Ei ole koulutusta, ei ole kokemusta. Ja harvoin niissä kai saa valita, että teen 2 vuoroa viikossa, klo 17-21 eikä mitään muuta... Siivoukseenkin vaaditaan koulutusta. Just katsoin työkkärin sivut, eikä siellä ollut omalla aluella mitään sellaista osa-aikaista, jota voisin hakea. 1 grillikioskimyyjän paikka oli, mutta siinäkin liikaa vuoroja ja liikaa koulutus/kokemus vaatimuksia.
Asiaa vielä hankaloittaa, että mulla on sellainen virka, että en voi tuosta noin vain ottaa mitä vaan työtä vastaan, vaan pitää anoa sivutyölupa. Enkä sitä sivutyölupaa saa oman alani töihin.
Ymmärrän, että hoitajien, myyjien tms. on helppo tehdä omassa työpaikassa hoitovapaalla vuoron silloin ja toisen tällöin. Sehän on tosi kätevää. Vaan kun valtion virassa et voi soittaa, et hei, tuun tänään töihin, tarvitaan rahaa...
Niin ja ne lyhennysvapaat, ne on käytetty jo.
t. ap
Jos on tilaisuus valita, teen sitten sitä mitä haluan.
Vierailija:
tradenomeja ja ihan muitakin ei niin koulutettuja on tarjolla pilvin pimein?Oikeasti onko vaikea ymmärtää että ei paskaduunit kiinnosta kaikkia. Siksi korkeastikoulutetut menee kunnon päiväduuneihin jos miehen tulot tai säästöt ei riitä elämiseen. Mikä häpeä se nyt on? Jos ahistaa, niin lapsi hoitoon vaan.
Ja tosiaan teen niin, että menen silloin kuin sopii itselleni. Olen tehnyt 2-3 iltaa viikossa.
Turha rutkuttaa rahanpuutteesta, jos ei edes YRITÄ.
Vierailija:
Vierailija:
tradenomeja ja ihan muitakin ei niin koulutettuja on tarjolla pilvin pimein?Oikeasti onko vaikea ymmärtää että ei paskaduunit kiinnosta kaikkia. Siksi korkeastikoulutetut menee kunnon päiväduuneihin jos miehen tulot tai säästöt ei riitä elämiseen. Mikä häpeä se nyt on? Jos ahistaa, niin lapsi hoitoon vaan.
Ja tosiaan teen niin, että menen silloin kuin sopii itselleni. Olen tehnyt 2-3 iltaa viikossa.
Turha rutkuttaa rahanpuutteesta, jos ei edes YRITÄ.
Isommissa marketeissa lähes kaikki kassat ovat opiskelijoita, joilla vastaavat työajat.
Toisena vaihtoehtona lyhennysvapaa asuntolainasta.
Kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy jos vain haluaa...
ja tekisin lyhennettyä työaikaa, jos olet ollut virassa yli puoli vuotta niin työnantajanhan on pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen eli noin 30 työtuntiin viikossa. Turha pilata elämäänsä liiallisella rahapulalla.
Ensinnäkin kaikki maailman työpaikat eivät ole työvoimatoimistossa esillä.
Useimmissa vakituisissa työpaikoissa joutuu pyytämään sivutyöluvan jos aikoo tehdä jotain toista työtä. Sen tarkoituksena on varmistaa se, että varsinainen työ hoituu silloin kuin on siinä varsinaisessa työssä. Nyt vain puhelin käteen ja soittamaan esimiehelle. Mä en oikein keksi mitään syytä miksi kieltäytyisivät siitä sivutyöluvasta hoitovapaasi aikana.
Ja kyllä: useimmat ihmiset joutuvat nöyrtymään rahapulan edessä ja tekemään myös sellaista työtä, johon oma koulutus on liian paljon. Jos rahat eivät riitä, niin vaihtoehtoja on tasan kaksi: joko vähentää kulutusta tai lisätä tuloja.
Mä kävisin lähialueen kaupat, siivousyritykset, kahvilat ja muut pienyritykset läpi ja kyselisin mitä mahdollisuuksia on tilapäiseen osa-aikaistyöhön. Sen lisäksi voisi kokeilla myös toimistotyönvälittäjiä, niiltä voi löytyä jotain respa-tai tallennustyötä, jota voi tehdä myös iltaisin. Sen lisäksi kannattaa tsekata puhelinhaastattelufirmat ja vastaavat, nehän toimivat yleensä juuri iltaisin.
Mitään ei saa, jos ei saa edes kysyttyä.
Palaat tietysti töihin ja teet vaikka lyhennettyä päivää. Tämä palsta vaan sekoittaa turhaan pään ja kuvittelee, että maailma kaatuu äidin töihinpaluuseen. Se vaan on monilla realiteetti ja säästät itseäsi tajuamalla, että teidän talous ei kestä pitkää kotihoitoa. Sellaista se elämä on.
Ihan rohkaisuksi: etsi hyvä pph! Meidän tyttö meni ihan pienenä pph:lle, jolla on vieläkin. (nyt 4v.) On viihtynyt ja turvallisin mielin ollaan lapsi jätetytty lempeälle tädille. Terveenäkin on pysynyt pienessä ryhmässä ja kun hoitaja huolehtii ruokavaliosta ja siitä, että sitä vaatetta on kunnolla päällä ulkona.
Niitä anotaan kirjallisesti. Eikä syy sille, että niita annetaan/ei anneta ole se, että oma työ pitää pystyä hoitamaan. Vaan se, että en saa olla missään sellaisessa paikassa/toimessa, joka vaarantaa mun puolueettomuuden oman virkani hoidossa nyt tai tulevaisuudessa. En siis saa käytännössä olla oikein missään sellaisessa paikassa töissä, joka liippaa läheltäkään asiantuntemustani tai jossa joutuisin tekemisiin omassa virassani hoidettavien asioiden kanssa. Tämä ei siis ole mikään " soita pomolle ja kysy" -juttu. Tämä rajaa oikeasti ihan älyttömän paljon mahdollisuuksia, mutta sitä teidän " normaaleissa" töissä olevien on kai mahdoton ymmärtää. Oliskin niin helppoa, että voisi ottaa mitä tahansa osa-aikaista työtä!
Se joka taas toista kertaa ehdotti lyhennysvapaata, lyhennysvapaat on jo käytetty.
Aionkin kyllä palata töihin muutaman kuukauden päästä, ei tää muuten onnistu. Lyhennettyä työviikkoa ajattelin tehdä.
Itse olen sillä tapaa sinut töihin palaamisen kanssa, että tiedän sen aikuisten oikeasti olevan meille ainoa vaihtoehto. Mutta huomaan kyllä sen, että täällä palstalla ja omassa mammatuttavien piirissä asiaan katsotaan kieroon. Helppohan niitten on katsoa mua nenän vartta pitkin, miehet tienaa paljon ja asuntolainat on jo melkein maksettu. Aina ajatellaan, että se on vaan omasta halusta kiinni, voiko olla kotona vai ei.
No, toki se sillä tapaa on, että voitais me myydä tää asunto ja muuttaa kahden lapsen kanssa vuokrakaksioon. Kaupungin vuokrakolmioissa on jo liian isot vuokrat, että myyminen kannattais. Mutta olisko se sitten jonkun mielestä ihan oikea vaihtoehto...? Muuten ei saada menoja tämän pienemmiksi, kaikki se on tingitty mitä tinkiä voidaan.
Niin meillä on siis 2 lasta, toinen vuoden ja toinen 4v. Tämä jälkimmäinen rakkautemme hedelmä siis sai tämän kassakriisin aikaan ;)
t. ap
Mutta ei tuo tätä tämän hetkistä ahdistusta poista...
Sama tilanne paitsi asuntolaina on meil todella iso :-(