Mitä kautta töitä Britanniasta?
Osaisiko joku auttaa? Minua kiinnostaisi muutto Lontooseen, mutta ennen kuin ihan tosissani edes rupean harkitsemaan muuttoa miehen perässä, niin minun pitäisi hieman ottaa selvää työnsaantimahdollisuuksistani.
Onko Briteissä saman tyyppistä " työkkäriä" kuin Suomessa? Tai osaisitteko vinkata mulle jonkun muun tahon, jolla olisi listattuna avoimia työpaikkoja netissä?
Muita hyviä vinkkejä työnhakuun?
Koulutukseltani olen luokanopettaja, joten eniten mua kiinnostaisivat kasvatusalan työt. Ihan koulutusta vastaaviin töihin tuskin on turha edes kuvitella pääseväni, joten olen melko avoin kaikille mahdollisuuksille.
Kommentit (6)
rekryfirmoja. Ja siis samaan alaan yleensa. Hyva paikka katsella toita on ainakin www.reed.co.uk
Taalla haetaan paljon myos suomenkielentaitoisia mm. call centereihin, ei ehka parhaita hommia, mutta jotain milla paasta alulle ja saada vakuuttavuutta cv:hen paikallisessa mielessa.
että entäs jos aloittais vaikka koulunkäyntiavustajana. Ainakin meidän lasten koulussa on joka luokalla muutamakin apulainen ja siinähän sä samalla näkisit paikallisen koulun toimintaa. Jos tiedät jo mille alueelle olet menossa niin lähimpiin kouluihin soittamalla tai käymällä varmaan selviää onko heillä tarvetta avustajiin.
mutta kouluavustajana ei tarvi paljoa kursseja kayda ja palkka jotain £12,000 kun taas eiko open alkupalkka ole £25,000????
mutta ajattelin kouluavustajan työtä lähinnä siltä kannalta että sitä kautta oppii tuntemaan paikalliset koulusysteemit ja siten varmaan helpompi jossain vaiheessa siirtyä opettajan työhön. Ap kai sanoi olevansa kiinnostunut mieluiten kasvatusalan töistä. En ainakaan itse tod.näk menisi mihinkään call centteriin töihin jos omaa alaa sivuavaa työtä olisi tarjolla vaikkakin vähemmällä palkalla.
Ei kannata ryhtyä avustajaksi, jos olet pätevä opettaja. Mene ensin opettajien rekrytointitoimiston järjestämälle kurssille, jossa opit koulutusjärjestelmästä ja sitten tee muutamia sijaisuuksia (Lontoon alueella £110-150/pvä). Yritä tutustua johonkin kouluun tai opettajaan ennen kuin aloitat.
Kannattaa aloittaa sijaisena, niin voit katsastella ensin eri alueita ennen kun otat pitemmän pestin. Lontoosta saat helposti töitä, mutta opetussisältö on erilainen ja myös koulukulttuuri on aika lailla erilaista joten olisi hyvä jos olisit nähnyt miten koulu toimii ennen kuin aloitat. Varmasti tämä voisi hoitua rekrytointitoimiston välityksellä.
Luokanopet täällä joutuvat opettamaan literacy ja numeracy -hour joka päivä ja sekä science, music ja PE:tä omalle luokalleen eli aineen opettajia ei ole erikseen kuten Suomessa. Työpäivät ovat myös pitempiä, käytännössä 8-16 joka pvä.
Suomalaisen tutkintotodistuksesi (käännätä tai pyydä yliopistoltasi englanninkileinen versio) avulla saat pätevyyden (qualified teacher status QTS) DfEs ministeriön kautta. Sitä pitää hakea, eli soita ja kysy miten. Katso www.dfes.gov.uk ja www.tda.gov.uk. Myös tda järjestää kursseja ulkomailta tuleville opettajille (overseas trained teachers OTT).
Yksi muistamani opettajatoimisto on www.protocol-education.com. Muita on kyllä satoja varmaan. Itse olen opettaja, mutta aineenopettaja (englanti). En saanut töitä rekrytoinnin kautta vaan tuttavan kautta. Luulisin kuitenkin, että luokanopettajilla ja yleensä aineenopettajillakin on helpompaa kuin mitä minulla oli englannin kielen opettajana (ymmärrettävästi).
Onnea matkaan!
Taalla on tyokkaria vastaava Job centre mutta silla on sellainen maine etta vain kouluttamattomat tai vahan koulutetut hakevat sita kautta toihin. Minusta sinun kantsisi katsoa The Guardian sanomalehden sivuja, koska heilla on joka viikko liite missa on opetusalan tyopaikkoja.
Minulla on paljon ystavia jotka ovat opettajia ja koulujen valilla on tosi isoja eroja, oppilaiden kaytoksessa ja mita opettajalta odotetaan. Riippuen siita missa pain Lontoota haluat asua ja tehda toita (tuskin sama alue ettei tormaa oppilaisiin vapaa-aikana) niin joissain kouluissa voi olla tosi paljon esim intialaisia lapsia. Mieti myos haluatko tavalliseen kouluun (community tai foundation) vai kirkon kouluun.