Onko kuulolla kehitysvammaisten hoitajaa/ohjaajaa tmv.?
Tänne on valmistumassa kehitysvammaisten asuntola. Nyt sinne olisi haussa asumispalveluohjaajan paikkoja. Olen lähihoitaja ja tällä hetkellä vailla työpaikkaa. Mietin tässä, että millaista em. työ mahtaa olla todellisuudessa. Onko saman tyyppistä kun esim. kotipalvelussa olo (ei ollut minun paikkani) siis pelkästään siivoamista ja asioilla käyntiä?!
En nyt osaa tämän kummempia kysyä mutta kertokaa kaikki mitä työ pitää sisällään!
Kommentit (3)
Voi olla paljonkin avun tarvetta tai sitten enemmän tosiaan sitä päivittäisissä toimissa ohjaamista. Periaatteessa avustat ja ohjaat asukkaita heidän elämisen toiminnoissaan. Siivouksesta en osaa sanoa.. Ehkä sekin tehdään yhdessä?
ja työ on fyysisesti aika raskasta. Siivoukset, kaupassa käynnit ja ruuan valmistuksen hoitavat itse. Osa asukkaista on vaipoissa ja paljon joutuu auttamaan ja kuulemma joskus yhden työvuoron aikana joutuu vaihtamaan 5 paskavaipat.
Sehän tietty riippuu vammojen laadusta se työn raskaus, os potilaat on nosteltavia on se luonnollisesti rankempaa kuin itse liikkuvien asukkaiden hoito.
Kahdessa olen ollut, molemmissa asukkaat tekivät mahd pitkälle itse asioita ja oli vastuu alueita. Ohjaaja lähinnä tukena ja auttamassa vaikeammissa asioissa. Osallistuin itsekin arkitöihin muttei tarvinnut raataa. Lisäksi oli sitä vapaa-ajan viettoa ja keksittiin tekemisiä yhdessä tai minä ehdotin jotain. Ihan mukavaa se oli, vaikka myös haasteellista työskennellä kehitysvammaisten kanssa.