Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heippa!

01.10.2007 |

Liian nopeasti painelin enteriä...

Eli siis. Viime viikolla kävi ilmi, että meille on tulossa kaksoset ja siinä ultran aikna oli niin shokissa uutisesta, että liian monta kysymystä jäi kysymättä. Ajattelinkin nyt kysyä teiltä, joilla jo ehkä kaksosia on tai jotka myös niitä odottavat.

1. Kätilö jätti epäselväksi, ovatko lapset yksi- vai kaksimunaiset. Sanoi kuitenkin, että näyttää vahvasti siltä, että ovat erimunaiset. Ymmärsinkö siis oikein, että erimunaisilla kaksosilla on AINA erilliset istukat? Eikö samamunaisilla voi olla kahta istukkaa? Eli siis simppelimmin kysyttynä, mistä kätilö/lääkäri ultraääntä tehtäessä toteaa ovatko kasoset identtiset vaiko eivät?

2.Ollaan suuniteltu lähtevämme Thaimaahan lomalle Joulukuussa jolloin viikkoja on kasassa n.22. Onko kaksosten kanssa ihan samat rajoitukset lentämisen suhteen, kuin jos yhtä odottaisi?

3.Olen lueskellut useammastakin paikasta, että kaksosia odottavat äidit usein joutuvat sairaslomalle töistä ym. reilusti ennen 30 raskausviikkoa. Minkälaisia kokemuksia teillä on asiasta?

4. ja vielä. Miten teidän synnytyksenne on sujunut?

Kiitos, jos jaksaisitte vastailla

-Bea, rv 11+4-

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Tuohon istukka-asiaan osannee vastata joku muu paremmin, meillä oli vauvoilla niin selkeästi omat istukat ettei tullut perehdyttyä.

Mutta tuosta matkustamisesta ajattelin sanoa, että kannattaa varmasti vielä harkita noin kauas lähtemistä noilla viikoilla tarkkaan. Itse jouduin sairaalaan rv 23+6 ja vauvat syntyivät 24+1, vaikka ei mistään erityisistä riskeistä ollut kyse, ihan normaali kaksosraskaus. Pelotella en missään nimessä halua, mutta tiedän vaan niin monta jo rv 22 tienoilla sairaalaan lepäilemään joutunutta kaksosten odottajaa, että itse en enää noilla viikoilla lähtisi noin kauas. Suomen terveydenhuolto on kuitenkin hieman eri tasoa jos sattuu sitä siihen aikaan tarvitsemaan. :) Mahan kasvu ja jaksaminenkin on yksilöllistä, mutta ainakin mulla oli jo rv 22 tosi iso maha ja 8 tunnin työpäivän istuminen tietokoneen ääressä oli jo hankalaa, vaikka piti taukoja.

Itse kyselin raskausaikana tuosta sairasloma-asiasta, ilmeisesti joissakin sairaaloissa on rutiinina kirjoittaa kaksosten odottajat saikulle jossain rv 24 tienoilla. Täällä meilläpäin ei kuulemma ole mitään nyrkkisääntöä vaan voinnin mukaan. Minulle lääkäri arvioi rv 23 (kun kaikki vielä oli ok), että rv 27 eteenpäin olisin sitten sairaslomalla. Riippuu toki paljon siitäkin, mitä työtä tekee. Mutta itse kerroin työnantajalle heti np-ultran jälkeen että kaksoset on tulossa ja on parempi varautua siihen että äitiysloman alkamiseen asti en pysty töissä olemaan.

Kaikkea hyvää teille kaksosten odotukseen!

Tiikeriankka + nykyisin hyvinvoivat kaksospojat 1 v 3 kk

Vierailija
2/6 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mistä kätilö/lääkäri ultraääntä tehtäessä toteaa ovatko kasoset identtiset vaiko eivät?"

Niin meille ultrassa rv. 13+5. Saatiin tietää kaksosista silloin ekassa ultrassa. Lääkäri sanoi että vauvat ovat omissa pusseissaan ja välissä vahva välikalvo (Lamda++) oli neuvolakorttiin merkannut. Ja oli myös merkintä, että kaksi istukkaa. Nämä olivat tärkeitä tietoja juuri sitä varten, että myöhemmin voidaan tulkita ja sanoa, ovatko identtiset vai eivät.

Meidän pojat ovat epäidenttiset. Olivat omissa pusseissaan, molemmilla oma istukka ja välissä juuri tuo vahva välikalvo.

Jäin sairaslomalle rv. 26+2. Multa meni silloin lapsivedet toiselta pojalta (A) oli alempana. Jouduin ambulanssilla Taysiin. Ja vuodelepoon (wc:ssä ja suihkussa sain käydä). Suihkussa vain joka toinen päivä. Oli meinaan tuskaa, kun edelliskesänä 2006 oli vielä kauheat helteet.

Olin siis sairaalassa koko poikien loppuodotuksen ajan. Lapsivettä lorahteli enemmän ja vähemmän joka päivä ja lopulta tulehdusarvot alkoivat nousemaan. Olin antibioottitipassa koko ajan.

Pojat syntyivät rv. 31+4 suunnitellulla sectiolla. Jami 1600g ja Topi 1370g. Molempien pituus 39.5cm. Pari päivää olivat tehon puolella, mutta sitten pääsivät siirtymään lastenosaston puolelle. Topi oli sairaalassa 6vk ja Jami yhteensä 8vk (operoitu venekallo).

T: Santsuma & tyttö 10/04 ja Kaksospojat 7/06.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy myös hmp.fi sivuilla, monikkoperheiden sivut.

1. Erimunaisilla on aina omat istukat, mutta ne voivat kasvaa kiinni toisiinsa ja voi olla vaikea nähdä, onko kyseessä yksi istukka vai kaksi toisiinsa kiinni kasvanutta. Samamunaisilla voi olla yhteinen tai erilliset istukat. Mitä erillisemmät sen parempi, fetofetaalitransfuusion riski on pienempi eli se että toisen vauvan veri virtaa toiseen. Jos istukoita näkyy vain yksi, haetaan kalvorajaa vauvojen väliltä. Joskus sitä on tosi vaikea nähdä. Jos kalvoraja näkyy, vauvat ovat omissa pusseissaan. Identtisyydestä se ei vielä tosin kerro mitään. Identtisyys varmistuu monesti vasta syntymän jälkeen lasten kasvaessa.

2. Älä lähde. Et anna itsellesi anteeksi jos jotain tapahtuu. Lisäksi mahasi on noilla viikoilla jo niin suuri, että lentokoneen ahtaissa oloissa tulee olemaan erittäin tukalaa. Muutoinkin matkustaminen niin ison mahan kanssa on epämukavaa.

3. Useimmat tosiaan jäävät sairaslomalle varhain. Riippuu työn laadusta ja voinnista.

4.synnytys oli teknisesti helppo ja nopea. En tarkoita kivutonta, mutta ilman puudutuksia pärjäsin. A-vauva pää edellä, B peppu edellä. Viikkoja oli 33+4, yli kaksikiloisia molemmat.

Vierailija
4/6 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en osaa oikein kommentoida, muuta kun että älä lähde!! Itsekin meinasimme lähteä ulkomaille, mutta jokin sisälläni esti sen. Lopulta jouduin sairaalaan vk 25+4 erittäin uhkaavan ennenaikaisen syntymän takia. Se saatiin täällä Suomessa estettyä, mutta jos olisimme olleet muualla (missä on huonompi terveydenhuolto) olisimme varmaankin menettäneet lapsemme.

Nyt meille tuli 31+0 täyteen!! :)

Otahan oikeasti vakavasti se ennenaikaisen synnytyksen riski. Itsekin heräsin siihen vasta kun se oli tapahtumassa omalle kohdalle!

Vierailija
5/6 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka joillakin raskaus sujuukin ihan hyvin lähes laskettuun aikaan saakka. Pitkästä lentomatkasta saattaa kuitenkin tulla veritulppia, kun ei pääse kunnolla jaloittelemaan eikä pötköttämään. Mulla ainakin supisteli jo noilla viikoilla ja selkä vaivas.

Lapset syntyi lapsiveden mentyä toiselta viikolla 32. Kuukausi sitä ennen olin sairaalassa makaamassa peppu ylhäällä viikon verran supistelujen takia. Painoa bebeillä oli ihan kivasti jo: 1775g ja 1810g ja kuuden viikon päästä pääsivät kotiin sairaalasta. Istukka oli muuten kasvanut yhteen kiinni, en tiedä kuinka aikaisin. Synnytys sujui alateitse ihan hyvin. Helppohan tuollaisia piiperoita on pusertaa ulos verrattuna johonkin nelikiloiseen palleroon =)

Rauhallista ja helppoa odotusta!

Vierailija
6/6 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kolmasti. Itse en lähtisi raskaana sinne:

- 12 tunnin lento on raskas jo ei-raskaana olevallekin

- entä jos synnytys syystä tai toisesta käynnistyy?

- kaksosraskaus on aina riskiraskaus

- hygieniataso on Thaimaassa hyvä, mutta ihan erilaista kuin täällä. Entä, jos saat jonkun vatsapöpön? Hyvin usein sellaisen saa jo siitä, että ruoka on niin erilaista.

T. Thaimaa-fani, joka varmasti matkustaa sinne taas, ihana paikka on, sitä en kiellä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän