Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Mikä on varhaisin muistikuvanne että olisitte saaneet
29.09.2007 |
mielestänne epäreilua kohtelua? Minä muistan olleeni noin 5-vuotiaana äidin ja 4 vuotta nuoremman serkun kanssa mustikoita poimimassa. äitini keräsi edestäni mustikat ja sanoi " xx:lle täytyy kerätä marjoja" . Muistan sitten itkeneeni serkun äidille että äiti keräsi kaikki marjat. :)
Kommentit (3)
Itse sain tyytyä isompien sisaruksien (myös poikien) kenkiin kun muut saivat uusia. Kyllä harmitti ja muistan kyllä tuon lopun ikääni.
Muutenkin tunsin jo pienenä olevani -ei toivottu ihminen ja kaikkien hyljeksimä ja kiusaama.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Se oli mielestäni vääränlainen, noin parivuotias olin varmaan.
Alue: Aihe vapaa
Tunnemuisti on nimike, joka on kehitetty kattamaan niitä kokemuksia ja mielikuvia, joita syntyhetkellään ei ole lainkaan käsitteellistetty tai ne on käsitteellistetty puutteellisesti. Tosiasiassa on kuitenkin mahdotonta erottaa tunteita muistin kognitiivisista aineksista. Tunnemuistia koskevat samat säännöt kuin tietomuistiakin. Joidenkin muistikapasiteetti on parempi kuin toisten. Tunneherkät säilövät pieniäkin tunnevivahteita, rationaalisemmat muistavat paremmin lukuja ja järjestyksiä. Kaikilla on kuitenkin molempia muistiaineksia mielessään. Toivo ja pelko, syyllisyys ja häpeä, viha ja kateus, rakkaus ja kiintymys vaikuttavat jo siihen, mitä havaitaan ja sen jälkeen siihen, mitä muistetaan ja mitä halutaan muistaa. Muisti ei kuitenkaan ole käskettävissä. Ihminen muistaa myös asioita, jotka hän ehdottomasti haluaisi unohtaa.