millasia teidän 5v pojat ovat?
Mitä leikkivät ulkona ja sisällä? Laittavatko palapelejä? Pelaavatko muistipelejä?
Olen vaan huolestunut, oma poika on kotihoidossa.
Kerho 2 krt/vko, jossa vaan muutama poika. Aina kerhossa niin ollut.
Muutettiin hiljattain uuteen asuinalueeseen.
Nyt ei enää halua laittaa palapelejä, eikä pelailla. ei tykkää omasta huoneesta, ei ole siellä ollenkaan.
Askarrella haluais, mutta enpä juuri kerkeä auttaa, kun on pienempiä lapsia. Nyt vaan haluais olla mummun kans.
Itellä on kokoajan huono omatunto kun ei kerkeä antaa juuri kahdenkeskeistä aikaa. Sitten villiintyy ja saatan sanoa pahasti kun suutun. Sitten harmittaa.
Kommentit (6)
Meillä on hieman yli 5-v poika, joka leikkii mieluiten seuraavia juttuja:
-Legoilla rakentelu (tämä on ollut ykkönen noin puoli vuotta)
-Lukeminen
-Erilaiset seikkailuleikit (ritarit, viikingit, avaruusmiehet, metsästys jne)
-Autoleikit
-Joskus palapelit ja piirtäminen/maalaaminen
-Ulkona pallopelit, keinuminen, juokseminen
-Hiekkisleikit
-Uiminen, vesileikit yleensäkin
-Isän/äidin apulaisena kodin töissä
Poika on aika ' poikamainen' ja hänen mielestään tytöt ovat ' yäk' . Useimmiten hiekkiksellä leikki on autoleikkiä, mutta olen monasti seuranut kun pienet pojat (omani mukana) siinä lomassa tekevät ruokaa tai menossa on muu kotileikki.
Yleensä poikien leikit ovat hiukan erilaisia kuin tyttöjen, mutta erot kasvavat vanhemmiten. Mielestäni on ok ja ihan tavallista, että leikitään leikkejä, jotka eivät ole perinteisesti niitä oman sukupuolen leikkejä. Ja hei, monet maailman huippukokeista ovat miehiä, joten ei kai niissä keittiöleikeissä mitään niin kauhen tyttömäistä ole :-) Eli anna poikasi leikkiä mitä haluaa, varsinkin jos saa kasvaa sellaisessa ympäristössä, jossa häntä ei siitä kiusata. Sellaistakin valitettavasti joskus on.
" vihollisilla" eli Turtlesit, Prätkähiiret, Spidermanit, Batmanit, robotit ja muut tyypit on in. Äidin kanssa sitten jotain muuta. Myös kotileikit on kivoja, riippuu paljon kaverista. Ulkona pyöräilee paljon, rakentaa " majaa" tai tekee kuravelliä :) Hänellä on myös vauvanukke, joka on todella rakas ja kainalossa joka yö... Autoilla ei leiki ollenkaan, palapelejä enää joskus kun muistaa. On kotihoidossa, myöskin kerho 2krt/viikko. Pikkuveli vasta ihan pieni. Hankalaa on ollut oppia leikkimään omassa huoneessa kun pikkuveli lähti liikkeelle ja tottua ettei äiti enää leikikään niinku ennen...
Meidän vanhempi poika täyttää viisi parin viikon päästä. Hän pelaa ulkona " jalkapalloa" , rakentaa hiekkalaatikolle autoratoja ja ajaisi pyörällä kellon ympäri. Sisällä hän lukee paljon, rakentaa legoilla ja ajaa autolla. Plus painii pikkuveljensä kanssa. Lautapelejä pelataan myös paljon, mutta palapelit ovat jääneet vähemmälle (ennen teki niitä tosi paljon).
touhuilee kotona pikkuveljen 3v kanssa. Yleensä keksivät itse leikin useimmiten leikit sen mukaan mitä maatilan töitä on kotona iskä tehnyt. Pihalla viihtyvät paljon.
sisällä leikkii joko traktoreilla, autoilla, legoilla
Tällä hetkellä pelit jääneet vähemmälle samoin askartelu. (toki päiväkodissa näitä touhuilee)
Majoja rakentavat ja 5v opettaa 3v:lle roolileikkejä.
Kun sanoinkin että kerhossa ollut aina paljon tyttöjä, muutenkin minun kavereilla on enemmän tyttöjä.
Poika tykkää kotileikistä ja leikkikeittiöllä touhuamisesta. Autoilla ei leiki ollenkaan.
Tykkäis leikkiä myös nukeilla, mutta sitä olen alkanut toppuutteleen, teenkö väärin?
Todella paljon tykkää olla mökillä ja tehdä remonttihommia isin kans siellä.
Tykkää lukemisesta ja pyörällä ajosta. Ulkona tykkää olla, hiekkiksellä tykkää laittaa ruokaa, autoihin ei koske. Pitäiskö antaa leikkiä noita ns. tyttöjen leikkejä vai sanoa hienovaraisesti jotain?
Minä en ole " opettanut" leikkimään poika- tai tyttöleikkejä. Tuskin moni muukaan niin tekee..? Mielestäni lapsen pitää saada leikkiä, kuten haluaa (ei tietenkään ketään saa vahingoittaa ja sitä rataa - mutta tiedät mitä tarkoitan). Eikai nukeilla leikkimisessä mitään pahaa ole, vaikka poika olisikin :)
2