Ärsyttää kaikki turhanopiskelijat ja -tutkijat
Väitellään jostain eksistentiaalisesta ahdistuksesta romaanissa X ja sitten ihmetellään, kun töitä ei löydy. Mistä näitä epäkäytännöllisyyden huippuja oikein sikiää?
Kommentit (14)
eipä taitaisi esim nokiakaan menestyä kovin hyvin maailmanlaajuisesti jos siellä alettaisiin rajoittaa näiden ihmisten ajattelua ja suunnittelua. päinvastoin siinä vaasitaan juuri tällaisia innoviatiivisia kavereita joilla välkkyy visioita mielessä ja jotka pitää aivoriihiä. ei varmaan sano tosin mitään av-mammoille....
ja kuinka monta saa työpaikan? Medianomi koulutus on tässä maassa turhin koulutus minkä voi saada!!!
minä oon turhan opiskelija ja tutkiskelija, mulla on ammatti ja oon vakitöissä. Haluan kuitenkin sivistää itseäni ja mulla on paljon mielenkiinnon kohteita joihin haluan perehtyä, joskus jopa tutkia. Mut joo, jos ei edes työtä, niin joku roti ja asiat tärkeysjärjestykseen
Muistan, kuinka joku biologi oli tehnyt väitöskirjankin Afrikan sammallajeista ja sitten ihmetteli jossain ohjelmassa, kun ei saa töitä mistään... Niinpä niin. Eipä taida olla kovinkaan monella suomalaisfirmalla tarvetta Afrikan sammaltutkijalle ;-). Ihmettelen kyllä suuresti, että kukahan senkin väitöskirjatutkimuksen mahtoi rahoittaa.
pystyisi tekemään biologista tutkimustyötä mistään muusta aiheesta.
Tai niin että jos ne kuolevat sukupuuttoon, koko alueen ravintoketju muuttuu, eläinlajit kuolevat sukupuuttoon jne. Suuret keksinnöt ja havainnot harvoin tehdään niin, että niistä etukäteen tiedetään. Amispohjalta tätä ehkä on vaikea tajuta ;-)
Luulisi, että tälläiset taidot kiinnostaisivat työnantajaa, vaikka gradun/väikkärin aihe olisikin " epäkäytännöllinen" .
Opettajaksi työllistynee (jos on ottanut sivuaineeksi suomen kielen ja pedagogiset opinnot) tai sitten esim. kustannusalalle tai vaikkapa tutkijaksi. Itse asiassa jo väitöstutkimuksista maksetaan yleensä palkkaa, joten sehän on jo työllistymistä.
Itse tunnen useamman kirjallisuustieteen opiskelijan (itselläni kun on se sivuaineena) ja kaikki ovat tehneet alansa töitä sekä opintojen aikana että heti valmistuttuaan. Ja ihan gradupohjalta, ei ole tarvinnut edes väitellä.
Siis ilmiö x populaarikulttuurin presentaatiossa y. Olen töissä viestintäpäällikkönä, mielestäni teen hyödyllistä työtä siinä missä joku muukin ja siinä samalla tienaan ihan mukavasti.
Kuka sellaisen rajan pystyy vetämään. Sitä paitsi jos aletaan hirveän tiukasti rajoittamaan, mitä voi tutkia, tekee se tutkimustyön kapealaiseksi. Samalla se johtaa jonkinlaiseen totalitarismiin, ihmisille hyvksytään vain tietynlainen ajatusmaailma tai näkökulma asioihin.
Ei niinkään se, että heitä on, vaan että täysin merkityksetöntä tutkimustyötä tuetaan yhteiskunnan varoista.
Ongelma vaan on siinä, että kaikkein merkityksellisimmät keksinnöt aika harvoin syntyvät tutkimuksesta, jossa on jo etukäteen tarkkaan päätetty mitä ja miten tutkitaan ja missä haarukassa tuloksen pitää olla.
Graduja nyt voi tehdä aiheesta kuin aiheesta, mutta yleensä kyllä lisensiaatin tai tohtorintasoisen opinnäytetyön/tutkimuksen apurahahakemuksia tulee niin valtavasti, että niiden saajat kyllä valitaan aika tiheän seulan läpi, vain murto-osa saa rahoituksen.
Ilman eri alojen perustutkimusta taitaisimme vielä loikkia puissa.