keitättekö joka päivä uudet perunat?
ku vauva alkuun syö niin onnettoman vähän et jaksatteko joka päivä keittää uudet perunat/perunan vauvalle vai annatteko eilisiä perunoita jääkaapista? vai muussaateko kerralla keitetyt perunat ja pakastette heti ja sit pakastimesta annatte? en muista yhtään miten esikoisella aikoinaan tein... :o
Kommentit (9)
joka päivä uudet. Minusta ei ole iso vaiva. Jos olen illalla keittänyt enemmän annan vielä aamupäivä aterialla eilisiä...
Teen aamupäivällä sekä päivän että illan aterian valmiiksi ja välillä isomman satsin pakkaseen. Näin ollen jos oikein laiskottaa pakkasesta löytyy aina joku valmis juttu.
Lihat/Kanat ja kalat keitän annospaloiksi valmiiksi ja pakastan, joten voin perunan ja kasvisten seuraksi valita aina pakkasesta jotain.
Aloitin muuten tyttäreni seuraksi syömään samaan tyyliin kuin hänkin - eli kasviksia, perunaa ja vähärasvaisia lihoja, kanoja ja kalaa ja paino on tippunut hujauksessa ;))....
Keitin tai höyrytin joka päivä lapselle yhden päivän perunasatsin. Höyryssä kypsyi tosi nopeasti, kun laitoin perunan puoliksi tai neljään osaan kuorineen. Samalla sai kätevästi myös muut vihannekset kypsytettyä. Sitten, kun kasvismäärät alkoivat olla isompia ja monipuolisempia, teimme suuremman satsin kerralla pakkaseen.
Kiinteät aloitettiin ihan muilla kasviksilla, ja sitten kun peruna tuli mukaan, sitä annoin lähinnä silloin kun muukin perhe söi keitettyjä perunoita ruoan kanssa. Eipä se peruna ravintoarvoiltaan niin mahtavaa ole, että sitä edes kannattaisi joka päivä tarjota. Puhumattakaan tärkkelyksen aiheuttamista vatsanväänteistä.
mutta vastaanpa minäkin. Jos tarjoan perunaruokaa ja on sellainen päivä et ehdin tehdä itse ruoan, niin keitän muiden kasvisten mukana. Jos ollaan jossain menoissa, tarjoan purkkiruokaa, joten niissä tulee perunaakin välillä. Mutta tosiaan aika harvoin laitan perunaruokaa, tyttökin (10,5kk) tykkää enemmän pastasta ja riisistä, niitä keittelen tytölle itsekin mieluummin. Pienempänäkin tein ihan muista vihanneksista soseita ja lisäsin niihin lihaa. Mutta en tarjoaisi eilisiä perunoita vaan keittäisin uudet.
on jo vähän isompi, mutta vastaanpa kuitenkin!
En todellakaan ole keittänyt joka päivä uusia perunoita.
Olen pitänyt kahta vrk " säilymisrajana" eli jos maanantaina keitän
perunat niin samoja pottuja voi syödä vielä keskiviikkona. Isommalla
lapsella samalla tavalla ruuan suhteen. Kyllä ruoka jääkaapissa säilyy
ihan hyvin tuon ajan. Eikä ole mitään masuvaivoja tullut esikolle eikä tälle pienemmällekään:)
tikru
Aivan hyvin voi käyttää päivän vanhoja perunoita. Eli keitän esim. maanantaina ja tiistaina voin aivan hyvin vielä muussata maidon ja voin kanssa vauvalle. Ei tunnu maussa, itsekään en huomaa eroa! Vanhempia en kyllä enää tarjoaisi. Enkä muuten koskaan pakastaisi perunaa. perunan pakasteominaisuudet ei ole hyviä eli ei kestä pakastamista samalla lailla kuin esim. makaroni ja riisi. Niitä ruokia meilläkin pakastetaan, mutta ei perunaruokia.
Mikäli ei viitsi keittää pientä määrää perunaa, niin oikein tositosihelppo vaihtoehto on ottaa pieni määrä Oolannin perunamuusipakastetta lautaselle, sekoittaa siihen pikkaisen vettä+korvikemaitoa (jos siis vauva syö korviketta) ja lämmittää mikrossa. Löytyy luomunakin, eikä sisällä mitään muuta kuin perunaa.
Itse teen monesti näin, koska en millään viitsi keittää. Vauvallemme ei tosin peruna sopinut aluksi lainkaan, vaan siitä tuli jättiummetus ja tuskaisuus, joten aloitettiin suosiolla porkkana, maissi- ja kesäkurpitsasoseilla (näitä pakastin jääpalarasiassa). Nyt kun haluan laittaa kahdeksankuiselle vauvalle pienen määrän perunaa (jotta tottuisi syömään sitäkin) esim. kalaruuan kanssa, niin kaivelen vain muusipakastepussin esille. Helppoa on :)
Pari perunaa voi kypsentää helposti mikroaaltouunissa. Peruna kääritään talouspaperiin ja sitten mikroon. Minuutteja en muista ja nehän riippuu tehosta, eli kokeilemalla onnistuu.
että annoin ihan ensimmäiset teelusikalliset kaupan valmissosetta, koska mielestäni olisi ollut ihan tyhmää keittää joka päivä uudet... peruna yksinään menee aika ikävän makuiseksi, jos säilyttää jääkaapissa, myöskään pakastamista ei minun käsittääkseni yksinään kestä, vaatii jotain muutakin " kaveriksi" . nyt kun määrät ovat isompia ja makujakin on paljon (tyttö 5,5kk) keitän isomman satsin (tänään esim. porkkanaa, perunaa ja kukkakaalia) josta tulikin n.10 annosta pakkaseen. pakastin sellasiin minigrip-pusseihin (niihin pienimpiin).
soseesta ylipäätään: itse olen yrittänyt alusta asti tehdä itse, niin kasvis kuin lihasoseetkin ja huomasin tänään, että keitin veden määrä vaikuttaa paljon siihen, miten " hienoa" soseesta tulee.. tänää laitoin reilummin kun ensin soseutin porkkanat ja kukkakaalit (tuli aika luirua, mutta täysin sileää!) ja lisäsin sitten perunan joka paksunti sosetta sopivasti! ei häviä yhtään koostumukseltaan kaupan soseisiin...
lihat tein niin että pilkoin possun ulkofilettä n. nopan kokosiks paloiks (on n. 5g) ja keitin ja pakastin. nyt otan yhden " nopan" ja annan hetken sulaa ja sit laitan minigrip-pussiin ja paukutan puisella lihanuijalla (vähän myös sillä terävällä reunalla) ja tulee muuten aika pientä hiutaletta, niin että meidänkin " sihtikurkulle" kelpaa hyvin. ja näin säästyi taas 85senttiä kun jaksaa pikkusen käyttää aikaa!