jakakaa kokemuksenne Naikkarin osastoista!
Odottelemme tässä toista lastamme syntyväksi pikapuoliin, ja nyt on alkanut mietityttää tuo lapsivuodeaika sairaalassa (Naistenklinikalla). Mikäli mahdollista, haluaisimme mieluiten perhehuoneeseen mutta epäilyttää mitenkähän tuo menevä 1,5v esikko sellaisessa viihtyisi? Kokemuksia kellään?
En ole koskaan edes vieraillut " tavallisella" synnyttäneiden osastolla - kuinka monta äitiä siellä tavallisesti on per huone? Oletteko viihtyneet siellä ja onko siellä sitten tilaa (ja ymmärtävää henkeä) taaperon vierailuille?
Kommentit (4)
synnytin heinä-elokuun vaihteessa ja olin muistaakseni osastolla 52, se oli se huonokuntoisten äitien osasto. mulle tuli synnytyksessä komplikaatioita, joten olin peräti 4yötä siellä.
meille sopi niin, että iskä oli esikon kanssa kotona (n.2v) ja isä kävi kerran siellä pojan kanssa käymässä sekä tulivat hakemaan kotiin. en usko että olisi viihtynyt siellä ja lähinnä meillä vanhemmilla olisi menny hermot :O lisäksi olin itse väsynyt ja huonossa kunnossa joten oli ihana kun sain vain keskittyä itseeni ja vauvaani. ja teki erityisen hyvää isä-poika- suhteelle kun olivat miesporukassa kotona. isä on ollut nyt paljon rohkeampi ottamaan vastuuta pojan hoidosta.
ymmärsin että naikkarilla on yksi perheosasto, johon pääsee vain jos kaikki menee todella hyvin synytyksessä eikä tietysti vauvalla ole mitään.
olin pienessä yhdenhengen huoneessa joka oli aivan loistava järjestely minulle, siitä täydet pisteet henkilökunnalle:D
yhteensä viisi kertaa.Huoneet ovat neljän hengen huoneita,mutta toisella osastolla on vessa ja suihku käytävällä joten se ei ole se paras mahdollinen..
Aika raskasta on muille äideille (luulisin) jos huoneessa on koko ajan vipinää.Riittää kun vauvat kitisevät vuorokauden ympäri ja hoitajat ramppaavat siellä. Tosin tv-tilassa ja ruokailutilassa voi viettää aikaa jolloin saa myös vapaammin jutella.
Voithan soittaa osaston kansliaan ja kysellä asiasta?Siellä varmaan vastaavat kysymyksiisi!
Naikkarilla, ensin riskiraskausosastolla 42 (yliaikainen raskaus), sitten synnytysosaston ja leikkaussalin kautta lapsivuodeosastolle 52. 42:lla olin 3 hengen huoneessa, tosin meitä oli silloin vain kaksi. 52:lla pääsin kahden hengen huoneeseen, eli on siellä niitäkin. Ilmeisesti huonokuntoisemmat laitetaan pienempiin huoneisiin, en kyllä varmasti tiedä. NKL:lla on myös perhehuoneita, mutta niihin pääsee vain jos on a) vapaana kun synnytät ja b) olet käynyt perhehuonevalmennuksen (näin ainakin meille infottiin). Ota siis yhteyttä sairaalaan!
Esikoinen syntyi toukokuussa 2005 Naisteklinikalla. Tällöin perhehuoneet oli täynnä, joten päädyin osastolle 51 tai 52. Huone oli 4 hengen huone ja kaikki paikat oli muistaakseni täynnä. Huoneen muut vauvat olivat syntyneet keisarinleikkauksella ja minusta ainakin tuntui, että äidit olivat aika huonokuntoisia ja tarvitsivat paljon apua eli hoitohenkilökuntaa ravasi yhtenään huoneessa.
Kuopus syntyi nyt heinäkuussa myös naikkarilla ja tällä kertaa menimme osastolle 52 tai sitten tuo 51, eri osasto kuitenkin kuin ekalla kerralla. Osastot ovat samassa kerroksessa, vain eri " siivessä" . Tämä osasto oli mielestäni pienempi kuin edellinen ja hyvin rauhallinen tuolloin heinäkuun lopussa. Huone oli 4 hengen huone, mutta siellä ei ollut ketään muita kun osastolle mentiin. Samana päivänä tuli yksi äiti, joten 4 hengen huoneessa oli kaksi. Meillä vilkas taapero (2v2kk) vieraili iskän kanssa kerran sairaalassa ja sitten kotiin lähdössä oli mukana. Ihan kivasti meni meillä. Osastolla oli myös pieni " leikkihuone" , jossa oli kirjoja ja jotain leluja.
Huoneet on aika ahtaita mielestäni ja jos koko huone on täynnä eli 4 äitiä ja vauvaa huoneessa, niin on aikamoista kulkemista edes ja takas. Vierailuaika noilla osastoilla on klo 17-19. Isät ja sisarrukset saa olla klo 10-21.
Itse viihdyin hyvin vauvan kanssa 2 yötä osastolla ja iskä sai touhuta esikoisen kanssa kotona. Luulen, että meidän vilkas taapero ei olisi viihtynyt perhehuoneessa ja sain itse paremmin lepoa, kun olin vauvan kanssa kahden.