2-vuotias pakotetaan nukkumaan yksin pimeässä omassa huoneessa.
Minusta siinä ei ole järjen häivää. Lapsi on päivät hoidossa. Missä välissä hän voi tuntea sitä turvallisuutta jonka omat vanhemmat antaa?
Onkohan lopputuloksena tasapainoinen ihmisiin terveesti luottava nuori ja aikuinen.
Kommentit (15)
Ap kommentoi. Minusta tuo pimeeseen huoneeseen on vähän samaa kuin hylkääminen.
Luonto on kuitenkin esim eläinten kohdalla järjestänyt asiat niin että karkoitettu pentu selviytyy yksin.
Ihmisen pentu on tarkoitettu pidemmän aikaa hoidettavaksi eikä esimerkkiä voi todellakaan ottaa luonnosta.
Eläimet saavuttavat sukukypsyyden varhemmin kuin ihmiset, yleensä jo parin vuoden iässä. Lisäksi: emo yleensä karkoittaa vanhemmat pennut pois, kun se saa uuden pentueen. Uusi uros voi tappaa edellisen uroksen siittämät pennut, jne...
Aamulla vasta totean kun tulee kantapää päähän että neiti on yöllä herännyt.
Tämä pikkurouva kommetoi.
En tarkoita että kaikki nukkuu aina ns perhepedissä vaan sitä että on tilanteita jolloin lapsi kaipaa enemmän turvallisuutta kuin tavallisesti.
Jos sinulla itselläsi on lapsia niin toivottavasti otat tämän asian huomioon.
Pienellä voi olla vaikka jokin liian jännittävä tapahtuma tapahtunut esim hoidossa ja sinä et ehkä tiedä siitä mitään. Sinun velvollisuutesi on huolehtia siitä että sun jälkikasvu tuntee olonsa turvalliseksi.
Nimenomaan laumaeläimillä yksin joutuminen liian varhain merkitsee lähes kuolemantuomiota. Keskenkasvuisella on vain kaksi keinoa selviytyä: etsiä emo tai huutaa hänet avuksi.
Vierailija:
Eläimet saavuttavat sukukypsyyden varhemmin kuin ihmiset, yleensä jo parin vuoden iässä. Lisäksi: emo yleensä karkoittaa vanhemmat pennut pois, kun se saa uuden pentueen. Uusi uros voi tappaa edellisen uroksen siittämät pennut, jne...
Itse ainakin juuri täällä venytän nukkumaan menoa, koska mies on reissussa ja minusta on epämielyttävää mennä yksin parisänkyymme nukkumaan, vaikka vauva onkin aivan vieressä omassa sängyssään.
En tajua, miksi seKIN olisi nykyään väärin tai kiellettyä...
Meidän lapset eivät ole koskaan itkeneet että pelkäisivät pimeää tai yksin nukkumista. Lapsia meillä on neljä.
Vanhempi valitti töissä että nukuttaa kun lapsi valvotti yön. Oli kuulemma yön kannellut lasta omaan huoneeseen josta tämä itkien tuli takas ja pyysi päästä viereen.
Onko järkeä valvoa koko yö ja pitää kiinni jääräpäisesti kasvatuskannasta ettei saa antaa periksi.
jos vanhemman täytyy mennä aamulla töihin, kaikkien pitää nukkua yöllä. Mun tuttu nukuttaa vielä 4-vuotiastakin vanhempien kanssa samassa huoneessa - mun mielestä ihan hullua - mutta näin me ihmiset ollaan erilaisia.
Kaksivuotiaalla voisi toki olla ihan himmeä yövalo, saa esim. Ikeasta, jos olet huolissasi ystäväsi lapsesta, niin vie sellainen vaikka lahjaksi.
Kyllä ne jossain vaiheessa lopettaa sen ja sitten sitä jo ikävöi niitä öitä kun joku siinä vieressä mynstäsi ja kiehnäsi ja potki ja kieriskeli levottomasti.
Muuten nukkuminen jäisi yritykseksi. Kaikki taplaa tyylillään, minusta ei kyllä olisi pakottamaan lasta yksinäisyyteen, kun hän kerran vielä tarvitsee yöseuraa, vaikka nukkuukin omassa sängyssä. Kyseessä on kolmivuotias.
Aikanaan otin yhteen anoppini kanssa kun lapset nukku vieressä. Sanoin silloin että olen satavarma että ei enää 15 vuotiaana viereen änkeä ja oikeassa olin.
Tosin ei ihminen ole koskaan liian vanha saamaan toisen ihmisen läheisyyttä ja siitä turvallisuuden tunnetta.
On tärkeä lapsen kasvulle ja kehitykselle että hän tuntee olevansa hyväksyttu ja että olo on turvallinen.
Joskus tulee mieleen ne nuoret jotka sanoo että " Vittu ku kukaan ei välitä" . Onko nämä kotoisin just tuon tapaisesta perheestä jossa on periaatteet mutta ei lämpöä ja läheisyyttä.
Kyllä kai kaikki lapset hiippailee jossain ikävaiheessa vanhempien viereen, ollaan aina viety takas omaan sänkyyn nukkumaan koska saadaan ihan kaikki näin nukuttua paremmin. Olen tosi levoton nukkuja(unissakävelyä jne), enkä muutenkaan kannata ajatusta perhepedistä vauvaiän jälkeen.
Tottakai yövalo voi olla hyvä joillekin, meillä se innosti muksun puuhastelemaan yöllä lelujen parissa..
Onko siinäkään nyt sit järkee että lapsi ei uskalla nukkua omassa huoneessaan, onko se jotenkin turvaton paikka jos pitää päästä vanhempien viereen joka yö? Ja eiköhän lapsen pitäisi saada sitä hellyyttä ja turvaa vanhemmiltaan hereillä ollessaan tarpeeksi, vaikka kävisivätkin töissä (hui kamalaa).
mä olen lapset #pakottanut# nukkumaan omassa sängyssä pimeässä omassa huoneessa. Viikko ja sen jälkeen ollaan nukuttu kaikki ihan loistavasti monta vuotta. Nykyään otan viereen jos on painajaisia, mutta mun mielestä on hyvä että lapsi tietää, että yleensä nukutaan omassa sängyssä ja yöllä pitää olla pimeää, se on tärkeää unen kannalta. Turha lepsuilu kasvatuksessa tekee lapsista ihan häiriköitä.... no, olipa se turhan kriittisesti sanottu. Mutta kuitenkin...
BUHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
Ihanaa kun pikkurouva on huolissaan. Eli jos lapset ei nuku perhepedissä niin heistä ei välitetä ja kodista puuttuu lämpö? Toivottavasti pelleilit.