Millä poistatte tummentumat ulkovaatteista?
Nyt on viikon sisään pesty tytön reimatecin takki jo pariin kertaan kun ollut sellaisen muta-kura-hiekka kerrostuman peitossa ettei pyyhkimiset/suihkuttelut paljon auta... no ei ole auttanyt pesukaan. Takki on järkyn näköinen, hihansuut, kyljet, tuulilista jne. hiekan/mudan tuomaa tummentumaa. Millä ihmeellä nuo saa pois, minkä olette todenneet toimivammaksi ulkovaatteiden puhdistukseen? Ei ulkovaatteiden tarvitse mitään uudenkarhean näköisiä olla, mutta tuo pari viikkoa käytössä ollut takki on aivan kamala, eikä sitä kehtaa esim kerhoonkaan laittaa jossa kuitenkin säänkestävä ulkovaatetus oltava.
Mä en ymmärrä miten tuo on " imaissut" tuon lian noin totaalisesti, ei meillä ole ennen tämän" laajuista" lika ongelmaa ollut... Saako takkia millään puhtaaksi tai siis inhimillisen näköiseksi, miten esim sappisaippua? toimiiko?
Taitaa olla viimeinen " vaaleahko" pihakäyttöön tarkoitettu välikausi asu tässä perheessä..huokaus.
Kommentit (11)
ollut molempien lasten vaatteissa, ja olen myös päättänyt että jatkossa täytyy ostaa sellaista ulkovaatetta jossa ei hihoissa/ hihansuissa tai kyljissä mitään vaaleaa väriä. Minua ei sinänsä haittaa se lika koska ne vaatteet ovat kumminkin puhtaat ja tarkoitettu ulkokäyttöön, mutta en kumminkaan uusia aio hankkia joissa liian arkoja värejä väärässä kohtaa. Kauan käytin vain yksivärisiä, melko tummia ulkovaatteita, tätä likaantumista on vain parissa uudemmassa " kaistalevaatteessa" . Se mikä hiukan ihmetyttää on miksi pojan vaaleassa (vihertävänbeige), hiukan vanhemmassa Reimatec-takissa ei ole mitään tällaisia jälkiä vaikka sillä on rymytty tosi paljon eli taitaa kankaan laatukin vaikuttaa.
Vähän aina hankaan ja jätän hetkeksi vaikuttamaan ja sitten pesuun.
Kankaissa on kyllä eroja!! Esim. kevään Reimatecin takit olivat sellaista karkeampaa kangasta, johon lika pinttyy tosi hyvin. Ja nyt syksyllä myyntiin tulleet bemberg vuorelliset takit ovat samantuntuista kuin talvitakitkin ja niistä saa lian tosi helposti pois!
Meillä on myös Remun puku, josta lähtee tahrat kuin unelma eikä mitään pinttymiä ole jäänyt. Kangas on todella pehmeää ja liukasta!
Tuo takki tosiaan tän kevään malli ja materiaali paljon karkeampaa kuin edellinen takki, joka oli reimatecin vuoden tai parin takaisesta mallistosta ja väri siinäkin oli niin arka kuin roosa. Vanhassa takissa ei tälläistä ongelmaa ollut, toki norm käytönjälkeä on mitä saakin olla, mutta tuntuu että tämä uusi suorastaan imaisee tuon lian :/
Ja meillä kun ulkovaatteet on sitä varten että niitä ei todellakaan tarvitse varoa, vaan niillä saa vaikka uida lammikossa tai laskea mahaliukua hiekkakasasta (ja niin myös lapset tekee)...joten tuo takki on juuri pesusta tulleenakin aivan järkky!!
Pojalla ticketin asu joka saman rapa-kerrostuman peitossa sisään tullessa mutta on nyt pesun jälkeen kuin uusi (toki värikin on hiukan " armollisempi, mutta...) tuo ei ole imaissut sitä likaa.
Täytyypä jatkossa alkaa kiinnittämään huomiota tuohon materiaaliin, ei siis karhea pintaisia ulkovaatteita enää jatkossa. Enpä osannut tuotakaan ostohetkellä ajatella, nyt taas " viisaampi" sen suhteen...
Pakko varmaan hankkia rinnalle toinen takki ainakin ensi kevääksi. Jos tuo takki vaatii joka ulkoilun jälk. " teho-pesun" niin eihän sillä millään pärjää...voi hitto vie!" !!! :/
Eli siis ulkovaatteet jotka on rymyämiseen tarkoitettu, saa olla minkä näköisiä tahansa. Kuka niitä sielä pihalla, edes kerhon pihalla, katselee? ei kukaan.
Toki pesu on joskus paikallaan, ettei rapa leviä kotiin, mutta ei jokaista tahraa mun mielestä edes kannata yrittää poistaa. Ihan ajanhukkaa kun niitä tulee heti näillä keleillä uudestaan kuitenkin.
ainakin meillä on lähtenyt vanhoista mustikkatahroista lähtien sillä.
Siinä hyväksi konstiksi olen havainnut sappisaippuan ja pesusienellä hankaamisen. Meillä on käytössä joku pieni keittiöhommiin tarkoitettu sieni, jossa toisella puolella sellainen karkeampi pinta ja toinen puoli on ihan samanlainen kuin ihmisillekin tarkoitettu pesusieni. ;o)
Sienen kun kastelee ja siihen hankaa tuota sappisaippuaa (palana meillä), niin sillä yhdistelmällä saa tosi kätevästi pestyä noita kuratahroja ulkovaatteista. Hankaan siis sillä pehmeämmällä puolella, tuota karkeaa puolta en ole uskaltanut käyttää. Tällaisen pesun saavat poikani kaikki likaantuneet ulkovaatteet aina tarpeen mukaan ulkoilun jälkeen. Näin pestynä vaatteita ei sitten tarvitse kovin usein heittää pesukoneeseen pyörimään.
Mitkä liikkeet sitä muuten myyvät, saako perus-marketeista vai täytyykö pyyhältää johonkin erikoisliikkeeseen?
En mä normaalisti joka ulkoilun jälk ulkovaatteita " kuuraa" , ja saa niissä käyttö näkyä, lapsen työvaatteita kun ovat...tämä lime-takki on kuitenkin aivan järkyttävän näköiinen!! Jos osaisin niin liittäisin kuvan tähän. Edellinen roosan värinen takki joka oli vielä pari viikkoa sitten käytössä, ei koskaan näyttänyt tältä ja puhdistuskin onnistui ihan " tavallisesti" , Tämä karheapintainen reimatec taitaa vaan imaista kaiken lian itseensä turhan tehokkaasti...taitaa olla kyllä palautteen paikka valmistajalle.
nestemäistä sappisaippuaa.
Ostin jokin aika sitten ja sillä lähti vanhoistakin ulkovaatteista tummentumat. En edes hangannut tahraan vaan lorautin pesukoneeseen pyykin joukkoon ja ihmeekseni vanhoistakin vaaleansinisistä ulkovaatteista olivat tummentumat lähteneet.
Jos, niin miksi? Meillä ei kyllä sappisaipuallakaan saa pahimpia tahroja pois.. :( Voisiko ne pestä oikein päin vai kärsiikö puku siitä?
Voisiko joku pesuexpertti laittaa tähän " kädestä pitäen" -ohjeet hyvän lopputuloksen saamiseksi? Tällaiselle tumpelolle.. :D
sisävaatteista ei ole tainnut lähteä yhdestäkään tahraa sappisaippualla.
Hankaamalla ihan käsin, sormilla ja kämmenellä, olen saanut tummentumat tosi hyvin pois.Sappisaippuakin varmaan toimii, mutta mulle ei kädet oikein kestä sitä, hanskojen kanssa varmaan ok, mutta mä olen käyttänyt sitä perus marseille saippuaa. Lopuksi koneeseen. Mikään suihkuttelu, eikä konepesukaan, kun ei voi pestä kuumassa ja superohjelmilla ei meillä yksistään tummia kohtia poista.