Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia TOISTUVISTA rintatulehduksista?!

20.09.2007 |

Moi!

Otsikossa tulikin jo asia, onko kenelläkään yhtä huono tuuri kuin minulla näiden rintatulehdusten kanssa? Tyttö on nyt 5kk ja päällä kolmas tulehdus. Edellisen lapsen kanssa tulehduksia oli kaksi, imetin vuoden.

Väsyttää ja ottaa päähän! En tiedä mitä tehdä. Lääkärin mukaan ei voi tehdä mitään. Olen täysimettänyt tyttöä 5kk, nyt alettu maistella soseita. Maitoa tulee hyvin ja runsaasti. Tyttö syö (alun ongelmien jälkeen) hienosti. Maito riittää. MInulle ei tule mitään maitopatteja eikä maito tulehdustenkaan aikana pakkaa rintoihin. Nykyään minulle ei tule edes kuumetta. Elimistö on kuulemma tottunut tuleduksiin, joten kova kuume jäi pois. Ensimmäisten kahden tulehduksen aikana tuli kunnon kuume ja olo oli huono. Viimeiset kolme tulehdusta ovat olleet helpompia, olo on ollut huono ja on ollut lämpöä. Rinta on ollut todella kipeä, joskus punoittanut. Tämä tulehdus on nyt kaikista " helpoin" : Ei kuumetta, ei lämpöä, olo aika ok. Väsyttää ja koskee päähän. Rinta tosi kipeä. LÄäkäri tutki taas tilanteen ja sanoi, että 1/4 rinnasta tulehtunut. Sain kefexin kuurin, kunte 4 krt aiemminkin. Kuuri alkoi eilen, nyt jo lähes terve olo väsymystä lukuun ottamatta. Mutta voi vee että inhottaa!

Onko kenelläkään samaat tilannetta? Onko mikään auttanut? Minä en edes ymmärrä mistä näitä tulee? Ilmeisesti jos rinnanpää menee rikki ja bakteeri pääsee menemään heti sisään, tulehdus on varma. Nyt rinnanpää ei ole edes rikki, ei pienintäkään naarmua. Silti tulehdus päällä. Lääkärin mukaan ongelma voi olla juuri tuossa maidon määrässä ja siinä, että maitoa tulee niin hyvin. KUulemma voisi johtua suurista maitotiehyeistä? Tähdennän vielä, että minulla tulehdukset eivät siis ala mistään maitotiehyen tukkeumista vaan ilmeisesti aina ovat bakteeriperäisiä. Siksi kotihoito ei auta mitään. Ei ole mitään maitopatteja, mitä pitäisi saada pois.

Vertaistuki olisi huippujuttu!

t. hannah81

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut useampi rintatulehdus jokaisen lapsen imetysaikana. Kaikkia olen kuitenkin imettänyt pitkään, taaperokuopusta edellen. Yritän ehkäistä tulehduksia rintojen riittävästä tyhjennyksestä huolehtimalla ja tuulelta suojautumalla. Onneksi välillä on ollut useampi kuukausi ilman tulehduksia.

Vierailija
2/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisenä oireena on päänsärky. Sen jälkeen nousee kuume ja huomaan paikallisoireet: kipu, iholla punoitusta ja joskus kova kohta rinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut kuin yksi rintatulehdus, joten toistuvista ei kokemusta. Kannattaisiko kokeilla esim. Gefilus-tuotteiden jatkuvaa käyttöä, jolloin vastustuskyky paranee? Huom. Gefilusta ei kannata syödä ennen antibioottia eikä heti sen jälkeen koska sehän tappaa kaikki bakteerit, sekä hyvät että pahat. Lisäksi suosittelen Ruskovillan silkkivillaisia rinnansuojia. Ne on oikeasti tosi ihanat. Käytän niitä aina kun viima mahdollisesti pääsee rintoihin puhaltamaan.

Vierailija
4/9 |
22.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän hyvin kuinka voimia vievää ja rasittavaa tuo vaiva voi olla! Ensimmäisen lapseni kohdalla minulla oli (yli neljä vuotta sitten) useita rintatulehduksia. Kävin sekä yksityisellä ja julkisen puolen lääkärillä vaivaani hoidattamassa. Kohdallani ei auttanut mitkään rintojen tyhjentämisyritykset tai kuumat suihkut ym sinänsä joillakin erinomaisen hyvin toimivat kotikonstit. Kun tulehdus tuli se vaati aina antibiootin ja minulla oli aina lisäksi kuumetta, särkyä ym. Toisen lapseni kohdalla kaksi vuotta sitten en sairastanut kuin yhden rintatulehduksen!!! Tuntuu uskomattomalta edellisen kerran jäljiltä. Erona näiden imetyskertojen välillä oli se, etten käyttänyt ollenkaan (kuin pari kertaa juhlatilanteessa, milloin ei saanut pusero esim. kastua maidosta) kertakäyttöisiäkään rinnansuojuksia vaan maidonkerääjiä tarvittaessa alussa hyvinkin paljon.Nämä maidonkerääjät estivät myös sen että mahdollisesti rikkoutuneet rinnanpäät paranivat nopeasti koska eivät olleet hautautuneet liiveihin tai rinnansuojuksiin, koska kosteina ilmeisesti keräävät helpostikin bakteereja. En myöskään joutunut käyttämään rintakumia. Toki myös yritin välttää kaikkia vetoisia paikkoja ja kylmyyttä ym. josta varoitellaan. Mutta omalla kohdallani en näe mitään muuta konkreettista syytä ensimmäisen ja toisen kerran välillä. Tietty voi olla että rintatiehyilleni tämä toinen imetyskerta oli jo tutumpaa ja siksikin meni näin helposti siis llman tulehduksia, mutta enää en kenellekän suosittele rinnansuojuksien käyttöä säännllisesti vaikka niitä kuinka vaihtelisi joka imetyksen yhteydessä. Bakteereja pääsee niin helposti livahtamaan koko ajajn avonaisiin rintatiehyisiin. Toivottavasti jaksat imettää tulehduksista huolimatta! Pikaista paranemista ja voimia, tiedän miten kurja ja raivostuttava tuo vaiva on !!!!

Vierailija
5/9 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut myös kaikkia lapsia imettäessä useita tulehduksia, esikoisen kanssa eniten. Kaikkien lasten kohdalla huomasin että n. 6 kk jälkeen tulehduksia ei enää tullut ollenkaan. Oletan että maidontuotanto on silloin jo tasaantunut vastaamaan kysyntää. Uskon siis että kyse on nimenomaan runsaasta maidontuotannosta.

Itselläni jokaiseen tulehdukseen on liittynyt kuume, mutta monesta tulehduksesta olen selvinnyt ilman antibiootteja. Jos kuume on laskenut 1 vrk kuluttua, en ole syönyt antibiootteja. Kurjaa tosin, että kipu jatkuu useampia päiviä senkin jälkeen kun rinnat ovat kunnolla tyhjentyneet ja mahdolliset patit liuenneet.

Itselläni moni tulehdus aiheutui esim. kantoliinan, laukun tai rintaliivin kaarituen painamisesta. Kannattaa siis välttää kaikenlaista hiertämistä rintojen ja kainaloiden alueilla.

Tosi raskaitahan nuo tulehdukset on, kun niistä tulee niin kipeiksi. Toivotaan että sulla pian helpottaa.

Vierailija
6/9 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertakäyttöiset liivinsuojat ei ole minulle tullut mieleenkään, mutta voisi hyvinkin olla yksi syy tähän kaikkeen?! Maitoa nimittäin tulee reilusti ja kyllä, käytän kertakäyttöisiä suojia koko ajan. Välillä oli käytössä itse tehtyjäkin, mutta ne näkyivät paidan alta etenkin kesällä ja olivat siksi vähän huonompia. Yöllä ne taas eivät pysyneet kuivina, vaan olivat heti märkiä. Niin että luovuin... Pitäisi yrittää muistaa vaihtaa näitä suojia nyt tosi ahkerasti ja varmaan yrittää olla ilman välillä. KUn rinnanpäät olivat auki, huomasin saman mitä muutkin, eli maidonkerääjät olivat ykkösiä! Ei liivinsuojuksia silloin käyttöön.

Minä olen kovasti miettinyt, voisiko tulehduksia tulla helpommin jos joku tosiaan painaa rintoja.. Minulle on nämä kaksi tulehdusta tulleet ihme kyllä imetyspaidan myötä. Molemmilla kerroilla pällä on ollut sama imetyspaita josta olen imettänyt. Ja paidan reuna on tuntunut rinnan päällä imettäessä, joten voisi olettaa, että olisi yksi syy??? En tiedä. Tai sitten kuvittelen.

Onneksi tulehdukset lieventyneet koko ajan.. Minä en uskalla olla syömättä antibioottia, koska minulla niitä paakkuja ei ole. Eli en tajua, miten voisin itse tulehdusta hoitaa kun ovat bakteeriperäisiä.

t. hannah81

Vierailija
7/9 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ongelmakin näköjään on samanlainen.

Ekaa lasta imetin 7 viikkoa, ja sinä aikana söin 3 lääkekuuria. Sitten en enää jaksanut, lopetin imetyksen. Maitoa tuli ja tuli ja hysteerisenä lypsin.

Toista imetin kuukauden, sama homma, en jaksa.Maitoa tuli suihkien. Tosin sinä aikana ei kerennyt yhtään tulehusta tulla, hommasin Termomamman rinnansuojan. Minusta parempi kuin lainassa olleen liivien alle laitettavat rinnanlämmittimet.

Kolmannella lapsella tutustuin ihmiseen joka tiesi homeopatiasta ja kun lämpö alkoi nousemaan (varmaan tiehyttukos oli?) niin nappailin BRYONIAA. Homeopaattista(kannattaa googlettaa, rintatulehuksiin on erilaisia aineita, riippuen vähän oireista). Ohi meni!

Neljännellä sairastin ihan kunnon tulehuksen, vauva oi 2 viikkoa, en JAKSANU lähtä päivystykseen, yritin saada kuuria viikonlopun aikana puhelimella, ei herunu. Sain taas ohi menemään, varmaan bryonian ansiosta. Ja tiuhaan imettämällä. Ja hernepussilla hautomalla. Tuo hernepussi on tosi hyvä. Teeppä ite. Omepelet pussin puuvillakankaasta.ja kuivia herneita sisään. Mikrossa tulikuumaksi lämmittää ja ei muuta kuin hautumaan.

Viidenneltä yritti tulehus iskiä vähän väliä, näitä jo mainitsemia keinoja käyttäen, sekä KAALINLEHTEJÄ liivin alle laittamalla apu tuli.

Nyt, kuudes lapsi 10 kk, imetän vielä. Helmikuussa oli karmea tulehus, mihin ei auttanu mikään muu kuin antibiootti. Kokeilin kaikki. Söin myös valkoipulikapseleitakin. Ja tuo tuttu on neuvonut myös teippaamaan pumpuliin käärittyä valkosipulin kynsiä kipeisiin paikkoihin.

Nykyisin en lähe mihinkään, ilman että mulla on mukana ACONITUM j a BRYONIA. Nappasen heti niitä kun vähäkään tuntuu että nyt tuli kylmää. Toinen hyvä on tulehustipat, eli RECKEWEG 1. Se on kans homeopaattinen valmiste.

Maitohappobakteereilla on hyvä vahvistaa omaa puolustusta, samoin valkosipulikapseleilla.

Voimia rintatulehuksien ehkäsyyn ja hoitoon toivoo

Hanna, 6.lapsen äiti =)

Vierailija
8/9 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIelenkiintoinen viestiketju. Minä imetin esikoista 7 viikkoa, tuona aikana maitoa ei tullut mitenkään paljon, osittain korvikkeella mentiin ja kaksi rintatulehdusta. Sitten 7 viikon kuluttua luovutin, en vaan jaksanut sitä. Molempiin tulehduksiin sain Kefexin-kuurin, joka kyllä auttoi itse tulehdukseen, mutta rinnat jäivät pahan näköisiksi (lääkärikin niitä kauhisteli) Sain lisäksi antibioottirasvaa, mutta siitä ei kyllä ollut mitään tehoa. Sitten kun lopetin imetyksen, niin hitaasti rinnat alkoivat toipumaan, mutta sitten kun lapsi oli jotian 3 kk, sain ihotulehduksen, taas Kefexiniä ja lääkärin mukaan lähtenyt liikkeelle imetyksestä toipumattomista rinnoista. No, sitten kun lapsi oli 6 kk, niin sain jälleen rintatulehduksen, se tuntui tosi oudolta, kun enää edes ollut imettänyt aikoihin, mutta tämä oli tuomio ja kyllähän se siltä ihan tuntuikin. TÄllä kertaa vaadin, että haluan jotain toista antibioottia ja sainkin, valitettavasti en muista nimeä. Sitä piti ottaa useammin päivässä kuin kefexiniä ja ainakin minun kohdalla tuo todella auttoi ja sain vihdoin rintani kuntoon.

Nyt on toinen lapsi masussa ja pelottaa jo ennakolta tämä imetys ja rintatulehdusasia. Tässä ketjussa oli tosi hyviä vinkkejä, täytyy laittaa ne muistiin ja koittaa hyödyntää seuraavan vauvan kanssa. Into imetysyritykseen olisi kova, mutta jotenkin suhtaudun epäilevästi,voiko siitä nytkään mitään tulla, kokemukset olivat niin huonoja.

Vierailija
9/9 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sivusto mutta, helpotti saada tietää etten ole ainut tämän asian kanssa.. Mulla tyttö 7kk, lokakuusta lähtien mulla menossa 6. rintatulehdus ja joka kerta vaatinut antibiootin.. aargh, väsyy tähän ainaiseen sairasteluun, mulla samat oireet ku sulla ja ilmeisesti bakteeriperäinen kun ei mullakaan maito pakkaudu, ja koko 7kk maitoa on tullut aivan hirviästi yli oman tarpeen..