Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa, kuinka vanhaksi asti olette pessyt vauvan vaatteita ennen käyttöönottoa?

20.09.2007 |

Mietin kun neiti 5,5kk, että vielälö tarvis? Mielipiteitä...

Kiitti vastauksista :)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen omanikin aina ensin, lukuunottamatta juhla- tai päällysvaatteita. Eli ainakin alusasut, paidat, farkut ym. erityisesti sinisissä vaatteissa on jotain väriainetta, joka saattaa irrota ihoon ja ärsyttää. Varmaan ylivarovaista, mutta lähteepä kaikki ylimääräinen pöly ja käsittelyaineet pois. Vauvalla pesisin kyllä kaikki (ulkohaalaria lukuunottamatta).

Tuttavani sai allergiaoireita (iho-ja hengitystie-) silittäessään sinisiä verhoja lastenhuoneeseen. Tiedä sitten mistä kiinasta verhot olivat, mutta sairaalan polilla oli pari tuntia.

Vierailija
2/19 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukuunottamatta päällysvaatteita ja joitain parempia housuja, villatakkeja. Tuntuu että niissä on jotain " säilöntäainetta" , joka kutisee iholla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti on kohta 11kk ja edelleen olen pessyt. Omia vaatteita en pese ennen käyttöä. Olen tässä arponut, josko kohta alkais jättää likan vaatteet pesemättä, mutta saas nähdä osaanko...

-Amy-

Vierailija
4/19 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aiemmin pessyt omiani, mutta kun vierailin viimeksi P.OPin liikkeessä, niin myyjä sanoi, että kannattaa pestä, koska ensinnäkin vaatteita käsitellään liikkeessä moneen kertaan asiakkaiden ja myyjien toimesta (jos ei ole siis pussissa tms.) ja toiseksi joku vaate saattaa jopa olla palautunut asiakkaalta (ts. sovitettu kotona useamman kerran). Siksi pesen tytön ja nykyään myös omat vaatteet ja tulen varmaan pesemäänkin...

-nimim. hysteerinen mooli (enkä muuten kyllä ole bakteerikammoinen;=)

Vierailija
5/19 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki paljaan ihon kanssa kosketuksiin tulevat vaatteet (kuten muutkin tekstiilit) pestään ennen käyttöönottoa.

Vierailija
6/19 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotusajan lopuksi, eli silloin kun äitiysloma oli jo alkanu mutta vauvaa ei vielä ollut, aikani kuluksi pesin ja järjestelin vähän kaikkea. en mä pelkän tavan vuoksi uusia vaatteita ole pessyt sen jälkeen.

Vierailija
7/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaihtelevasti olen pessyt uusia vaatteita. Välillä pesen, välillä en.

Nyt kuitenkin olen yrittänyt muistaa pestä ainakin pienten lasten vaatteet ennen käyttöä sen jälkeen kun puhuttiin niistä myrkyistä kiinalaisista vaatteissa. Jossakin tv-ohjelmassa nimittäin sanottiin, että osa näistä myrkyistä lähtee pesusta. Osa ei lähde pesussakaan, mutta jos osa edes lähtee voin ne varoiksi lapsille pestä. Eihän sitä tiedä mitä aineita uusista ulkomaalaisista vaatteista löytyy. Käsittääkseni uusissa vaatteissa voi muutenkin olla jäljellä vielä valmistukseen liittyviä kemikaaleja tms.

Vierailija
8/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kohta 7kk ja edelleen olen pessyt kaikki. Ehkä jatkossa jätän esim. ulkovaatteet pesemättä (jotka ei siis kosketa ihoa). Omia vaatteita en ole koskaan pessyt uutena. Enkä ole kyllä koskaan mitään iho-oireita saanut. Ihoni ei kyllä mikään herkkä olekaan. Nyt vasta olen alkanut pesemään omat uudet pyyhkeet ja lakanat (niitäkään en ole vielä vähän aikaa sitten pessyt), vauva kylläkin.

Vierailija
9/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia laidasta laitaan...

Mielenkiinnolla lisää vastauksia odotellen :)

Vierailija
10/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuon kiinalaisten myrkkyvaatteiden aiheuttaman kohun jälkeen olen pessyt kaikki, myös omani. Joku lapsihan oli saanut palovammoja nukuttuaan uusissa vaatteissa yönsä, vai miten se juttu nyt menikään. Silloin saa kyllä olla jo todella tujut myrkyt vaatteissa, mutta ainahan uudet vaatteet haisevat kemikaaleilta, formaldehydi ainakin taitaa olla yleisin. Hätätapauksessa saatan ihkauuden vaatteen tuoreeltaan laittaa päälle (lapsi oksentaa vaatteensa eikä omia puhtaita ole reissussa mukana tms.), mutta muuten olen päättänyt malttaa pestä uudet vaatteet aina.

Vierailija
11/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo pessy kenenkään muun uusia vaatteita ikinä,paitsi tämän 5kk kuopuksen.Meillä on 3lasta.Kuopuksen pesen sen takia,että sillä on atooppinen iho yms.allergiat,niin pesemättömät voi aiheutaa ihottumaa=)

12/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen koko perheen uudet vaatteet, varsinki lasten (1kk,8v ja 12v). Isompien poikien ja aikuisten ulkovaatteita en pese, mutta muuten kaikki muut niin lakanat ku pyyhkeetki suoraan nakkaan ne paketista tms pyykkikoriin. Jotenki mua ällöttää ku just kaikki kaupassa niitä vaatteita hipelöi ja sitte ne mahd. jäämät. Enkä tosiaan ole mikään bakteerikammonen kuitenkaan...

Eli en ole lopettanut lasten/vauvojen uusien vaatteiden pesua vieläkään :)

Mutta näin siis meillä :)

Nani76 ja Hyökkäysketju valmentajineen

Vierailija
13/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt 2v ja aion tapaa jatkaa vielä ainakin muutamia vuosia.

En pese uusia ulkohaalareita, pipoja, käsineitä, takkeja tms. Enkä Ruskovillalta ostamiani villavaatteita, vaikka ne ihoa vasten tulisivatkin.

Ja ehdottomasti pesen myös kaikki pyyhkeet ja lakanat tms. koko perheen käyttöön tulevat tekstiilit.

Vierailija
14/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaikki omat ja pojan sisävaatteet ja petivaatteet ennen käyttöön ottoa. Esim. lakanat haisevat uusina niin hirveille, ettei sellaisilla voi nukkua. Ulkovaatteita en pese, koska kosteussuojavaatteet eivät muutenkaan pidä pesusta.

Pesen vaatteet ja lakanat, pyyhkeet yms. ihan niiden käsittelyainejäämien vuoksi, en siksi, että niihin ovat muut koskeneet.

Vierailija
15/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikki ja pojat

Vierailija
16/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis pesen koko perheen vaatteet aina ennen käyttöönottoa, joskus saatan omista lipsua jos kauhea hinku saada uus vaate päälle, mutta lasten 5kk ja 3v vaatteet käy aina koneen kautta. Samoin myös kaikki uudet lakanat pyyhkeet yms. Mun mielestä ne vaatteet on ennen pesua jotenkin epämiellyttävän tuntuisia ja jos joskus paan just ostetun vaatteen ennen pesua päälleni niin se kutittaa ihoa ihan järjettömästi.

Vierailija
17/19 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän asti oon pessyt myös ulkovaatteet, myös Reiman toppahaalarin pesin. Nyt ostin toppatakin, jota en aio enää pestä. Muutenkin oon alkanut lipsua, eilen otettiin farkut pesemättä käyttöön. Omia ja miehen vaatteita ei koskaan pestä, paitsi lakanat ja pyyhkeet yleensä.

Vierailija
18/19 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole edes miettinyt ettenkö pesis, kaikki pesuun! nehän haisevat niille aineille ja moni vaate on jotenkin koppurainen.

äiti ja 2lasta

Vierailija
19/19 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

isommille ainakin alusvaatteet.

Lakanat ja pyyhkeet pesen aina.Miettikää mitkä määrät homeenestoaineita ne sisältävät kun tulevat ties mistä päin maailmaa :(