Miten uskallan enää hankkiutua raskaaksi
kun joudun sitten TAYSiin synnyttämään. Ihan kamalaa... Kaksi edellistä syntyivät unelma-Jorvissa...
Kommentit (11)
tosiaan miettinyt asiaa, vammalaa siis. Tayssissa on varmaankin liukuhihnameininki verrattuna sinne. Perhehuone mahdollisuus jne. Kokemuksia?
ja apu löytyy läheltä kun tulee komplikaatioita.
Voi tulla komplikaatioita ym, joutua hätäsektioon, vauva teholle.
Koskaan ei voi tietää mitä tulee tapahtumaan.
ja sitä mietinkin että jos sattuu jotain. mutta kai nyt vammalassakin on asiantuntevat lääkärit?
Olen taysissa kaksi lasta synnyttänyt, ja enkä kyllä kadu että siellä synnytin. Molemmat lapset olivat teho-osastolla heti synnyttyään, nopealla toiminnalla ja hyvällä hoidolla ovat hengissä ja voivat hyvin. Jos meille vielä kolmas lapsi tulee, synnytän jälleen kerran taysissa, niin hyvät kokemukset on sairaalan toiminnasta.
Pienemmissä yksiköissä en mielelläni synnyttäisi koska tietoa on liikaa siitä mitä lapselle tai äidille voi sattua jos apua ei saada riittävän nopsaan paikalle.
ja synnytin ensimmäisen lapseni TAYS:ssa kolmisen vuotta sitten. Nyt loppuraskaus menossa ja ehdottomasti menen TAYS:aan vaikka voisin toisinkin valita. Synnytys kun ei ole mikään kylpyläloma, jossa olisi kiva saada sitä tai tätä luksusta ja rauhaa. Sehän on vaikein ja raskain tilanne, johon ihmisen elimistö milloinkaan joutuu, siitä huolimatta, että se on täysin fysiologinen tapahtuma. Synnytysikäisen naisen kuolemanriski on raskauden ja synnytyksen aikana suurimmillaan. Toki varmaan yli 95% synnytyksistä menee ilman isompia huolenaiheita mutta itse haluan, että jos joku iso hätä tulee (napanuoran luiskahdus, istukan repeämä, aivoverenvuoto, lapsen hengitysvaikeudet tai sydänvika, kohtu ei supistu ja tulee DIC tms. tms.) on myöskin asiantunteva apu paikalla kellon ympäri. Sekä kätilöltä että synnytyslääkäriltä odotan ensisijaisesti taitoa hoitaa tilanne äidin ja lapsen kannalta oikein ja turvallisesti, toki asiallinen ja empaattinen käytös ns. normaali ammatillisessa mielessä tärkeää mutta mitään yliempaattista hyssyttelyä en odota enkä edes toivo. Etenkin näin lääkärin näkökulmasta se synnytyksen turvallisuus menee kaiken muun edelle. Se on nyt sitten pikkujuttu, onko huoneessa palloa tai jakkaraa tai vesiallasta tai minkävärinen on synnytyshuoneen valaisin ja onko kätilö yliempaattinen feng-shui-aromaterapeutti. Ja pari-kolme päiväähän siellä ollaan, ne nyt kestää missä tahansa, kunhan mahdolliset ongelmat tulee ajoissa huomattua tai hoidettua.
synnytys on maailman luonnollisin asia ja nainen on luotu sitä tehtävää varten. Tottakai ymmärrän et lääkäriä voi pelottaa enemmän kuin meitä tavallisia sillä hän tietää kaikki riskit. Suurin osa synnytyksistä sujuu kuitenkin ongelmitta joten turha sellaisia on etukäteen murhetia.
T: 2 lasta yksityis sairaalassa synnyttänyt joka osaa arvostaa sitä
Minä en ymmärrä sitä, miksi ei näitä kahta eri puolta voisi yhdistää; turvallista hoitoa ja empaattista lähestymistapaa siihen hoidettavaan?
Ihminenhän on psykofyysinen kokonaisuus; ja erityisesti synnyttäessä olisi tärkeää, että synnyttävä nainen pystyisi kokemaan olonsa niin mukavaksi ja turvalliseksi kuin mahdollista; rentoutua, jotta supistukset pystyisivät aukaisemaan vauvalle väylää ulos maailmaan. Jos sinua kohdellaan toiminnan objektina, tunneperäisiin reaktioihisi ei vastata ja mielipiteesi OMAN kehosi suhteen ovat kaikille yhdentekeviä, niin miten silloin pystyt luomaan tilanteen, missä myöskin mieli on mukana tapahtumassa?
Miksi se täytyy olla jokotai; joko lääketiede tai sitten vaihtoehtoiset hoitomuodot / kotisynnytys tms. radikaalia? Olisiko aika jo nostaa perinteinen lääketiede uudelle ulottuvuudelle?
Itse olen synnyttänyt Jorvissa (kauhea kokemus!) ja Tammisaaressa (ihana kokemus; synnyttäjä todella kohdataan tuntemuksineen kaikkineen - ja synnytysosaston ylilääkäri on mahtavan inhimillinen IHMINEN, joka on myös osaamiseltaan lääkäri; kunpa kaikki lääkärit olisivat niinkuin hän.)
Kyllä tamperelainenkin voi mennä Vammalaan synnyttämään, senkun menee vaan! Kunhan ei ole mikään riskisynnyttäjä ja vauva on täysiaikainen jne. Vammalassa on perhehuoneet, imetysneuvontaa ja kaikki mahdolliset huolenpidot. Synnyttämisessä on muutakin kuin itse synnytys, eli lapsivuodeaika mielestäni yhtä tärkeää! Vammalassa saa olla vaikka viikon kaikessa rauhassa omassa huoneessa, taysista ajetaan ruuhkan takia heti pois ennen kuin on maitokaan noussut. Miten voi silloin osata imettää? Itse synnytin Vammalassa ja sinne menen uudestaankin.
pääsen vaikka vammalan aluesairaalaan kun asun ylöjärvellä... onneksi! Saan siis valita.
ap