auttakaa minua näissä kelan yms jutuissa...:(
minun tapaukseni on tämä.
aloin odottaa esikoista kesken ammattikoulun. opettaja neuvoi suorittamaan opinnot loppuun että saisin korotettua äitiysrahaa (höpö höpö, sain huomata...)
eli minulla ei ole ollut työpaikkaa eikä siten tulojakaan ennen äitiyslomaa.
minimipäivärahalla mentiin ja kun ei ole työpaikkaa odottamassa niin jäin hoitamaan lasta kotiin.
mutta pitääkö todella selvitä vain 280e/kk kotihoidon tuella ?
anteeksi vain, mutten voi käsittää miten työttömänä makaavat juopot saavat tukia kuussa enemmän kuin kotona lastaan hoitava äiti.
nyt aloin odottaa toista lasta, eli työttömäksikään en voi ilmoittautua..
Kommentit (7)
Hmm..etkö sinä sitten voisi mennä töihin? Sain käsityksen että raskautesi on melko alussa...? No joka tapauksessa, kodinhoidintuki on 294 euroa ja hoitolisä max. 168 euroa, riippuu perheenne (eli miehesi) tuloista. Enimmillään voit siis saada 462 euroa - verot. Tiedustele maksaako kuntasi kuntalisää. Jos maksaa, saat sitä äitiyslomaan alkuun asti, tieysti sillä edellytyksellä että olet kotona. Voit myös ilmottautua työttömäksi (saat perus-työttömyyskorvausta koska ei koulutusta ja alle 25 v.) mutta siinä on se riski että saat karenssin jos ehdottavat työpaikkaa jota et hyväksy.
Yksi mahdollisuus olisi mennä loppuraskaudeksi työharjoitteluun,saisit työttömyyskorvausta (josta voidaan laskea äitiyspäiväraha joka on sitten parempi kuin minimiäitiyspväraha) ja jos teet esim. 5-6 tuntia/pvä arkisin, ja pystyt esim. hoitamaan lasta kotona (jos esim. miehesi hoitaa tai mummi) niin saisit myös kodinhoidontukea! Yksi vaihtoehto olisi mys jatkaa opintoja omaan tahtiin, silloin saat opintotukea ja tässäkin tapauksessa kodinhoidontukea jos lapsi hoidetaan kotona. Sitten olisi vielä sekin vaihtoehto että yrität hommata puolen vuoden työsuhteen josta olet esim. 3-4 kuukautta töissä ja loput otat sairaslomaa, näin kela laskee sulle paremman sairaspäivärahan ja työtuloista voidaan laskea parempi äitiyspväraha, se riittää että pystyt osoittamaan työsuhteen jatkuneen sen puoli vuotta, kela kertoo 6 kk kahdella ja laskee siitä ätiyspvärahan. Lykkyä tykö!
vaikkei minun tarvitse tuntemattomille selitellä.
niin silti haluan selventää, ettei minulla ole mitään työntekoa vastaan.
kuinka olisin voinut tietää ettei silloinen opettajani puhunut totta?
voin vaikka vannoa etteivät vastanneet olisi itsekkään tuossa tilanteessa tajunneet soitella pitkin maita ja mantuja että mitä kannattaa tehdä, jos neuvot on tullut heti lähimmältä taholta kysymättä.
tottakai nyt jälkikäteen ajateltuna olisin mennyt töihin siksi viimeisiksi kuukausiksi jos vain olisin tiennyt sen olevan minulle hyödyllisempää.
toisekseen, haluan hoitaa lapseni itse siihen asti kuin se vain on mahdollista. jokaisellahan on omat mielipiteensä lasten hoidosta, laittako pienen lapsen päivähoitoon vai hoitaako itse.
kotona hoitaminen on minun valintani.
lapseni on vielä niin pieni etten pystyisi laittaa häntä toisille hoitoon.
kyllä tähän maahan mahtuu niitäkin jotka hankkii lapsia luullen että se on helppo tapa saada tukia ja vain " olla" ,
mutta minä en kuulu tuohon sakkiin, ja loukkaa syvästi että suht nuoresta iästäni johtuen siihen heti tuomitaan.
meillä lapsi oli todella toivottu, ei todellakaan vahinko, olin aikuisopiskelija ammattikoulussa.
huomaan että en ole ensimmäinen joka huomaa tehneensä virheen kysyessään yhtään mitään täältä palstalta,
niskaan heitetään ihan uskomatonta sontaa.
onhan se hienoa että toisilla on korkeakoulututkinnot ja korkeapalkkaiset työt joihin palata äitiysloman jälkeen.voi olla miettimättä noin " pieniä" asioita kuin kotihoidontuki.
lucretia85:
kun ei ole työpaikkaa odottamassa niin jäin hoitamaan lasta kotiin.
mutta pitääkö todella selvitä vain 280e/kk kotihoidon tuella ?anteeksi vain, mutten voi käsittää miten työttömänä makaavat juopot saavat tukia kuussa enemmän kuin kotona lastaan hoitava äiti.
nyt aloin odottaa toista lasta, eli työttömäksikään en voi ilmoittautua..
Ei millään pahalla, mutta kuullostaa aika valitukselta minustakin.
Minulla on ammatti ja vakituinen työpaikka jossa olin ennen äitiyslomaa.
Silti minäkään en saa kotona lasta äitiysloman jälkeen hoitaessani kuin kotihoidontuen perusosan (eli 286 + risat - verot).
Jokainen tekee omat valintansa. Sinun valintasi on ollut tehdä lapsi minimi päivärahalla, ja toinen perään samoilla " tuloilla" .
Minun valintani oli jäädä hoitovapaalle hoitamaan lasta " taskurahoilla" .
Ja jokainen jota asia kiinnostaa, pystyy ne kyllä etukäteen selvittämään.
en kysynyt kenenkään mielipidettä minun tilanteestani,
JOS minä valittaisin, vinkuisin että voi kun on niin kurjaa hoitaa lasta kotona.
ainoa asia mitä halusin kysyä oli se , että eikö kotiäiti muuta saa kuin kotihoidontukea.
(ja kunhan ihmettelin miten työtöntä tuetaan enemmän kuin kotiäitiä.)
ja johan se vastaus tuli. ja erittäin selvästi tulikin.
olen erittäin onnellinen, en valita, saan nähdä lapseni kehittyvän joka päivä, olen läsnä aina kun opitaan joku uusi juttu.
raha on sivuseikka, kunhan vain kyselin..
.. minä olin kotona n.8vuotta minimiäippärahoilla ja kodinhoitontukiilla (kolme lasta sinä aikana). Opiskelusta suoraan äippälomalle.
On minustakin älytöntä, että lapsiaan kotona hoitava äiti saa vähemmän kuin työtön! Siitäkin on kokemusta, siis työttömänä olosta pienellä työmarkkinatuella. Ja hauskaa; jos mies saa palkankorotuksen, vaimo saa palkaksi pieneen tuloonsa vähennyksen :)
Työttömäksi työnhakijaksihan voi ilmottautua silloin, kun äippä- ja vanh.rahakausi loppuu ja olisi mahdollista jatkaa kodinhoidontuella.
Hei,
En nyt oikein ymmärtänyt että oletko uudestaan raskaana vai kotona jo vanhemman lapsen kanssa.
Jos voit hoitaa lastasi kotona (etkä vei häntä päivähoitoon), voit käydä esim. tekemässä osa-aikaista työtä tai keikkatyötä päivällä tai illalla-sillä ei ole merkitystä, jos saat vain lapselle järjestettyä hoitajan esim. joku tuttu siksi aikaa. Töitä saa tehdä, vaikka olisi hoitovapaalla, kunhan ei vie päivähoitoon kunnalliselle. Itse tein näin saadakseni lisätienistia, mikä auttoi hetkellisesti vaikkakin siitä lähti veroa 34% ja elämä oli vähän kiireellisempää.
Mutta tosiaankin nää kotihoidon tuet on aika pienet, ei sillä paljoon ittelle ostella mitään ja miehellä pitää olla riittävät tulot elättämään perhettä:(
Ei raskaus ole este työnhaulle eikä työnantajilla ole mitään oikeutta syrjiä raskaana olevia työnhakijoita.
Jos taas epäilet ettet raskautesi takia kykene töihin niin oikea osoite on silloin lääkäri ja sairausloma. Sairaspäiväraha on muuten suurempi kuin kotihoidontuki ja niitä voi käsittääkseni saada myös yhtä aikaa.
Anteeksi nyt vain, mutta kuulostat kyllä todella työtä vieroksuvalta ihmiseltä! Toki minunkin mielestäni on aivan järjetöntä että työttömän minimipäiväraha on pienempi kuin äitiyspäivärahan minimi ja kotihoidontukikin saisi olla suurempi, mutta kuitenkin... Eikö sinulle ole tullut edes mieleen selvittää asioita itse, vaan uskot noin vain opettajien neuvoihin ja tuskailet vauva-lehden palstalla?
Kotihoidontukihan ei ole palkkaa vaan ainoastaan korvaus siitä että lapsesi ei käytä kunnallista päivähoitopaikkaa. Sillä ei siis ole tarkoituskaan varsinaisesti tulla toimeen. Joissakin kunnissa maksetaan kotihoidontuen päälle kuntalisää.