Voitko selventää minulle tämän:
" Perheen koko maksua määriteltäessä on yhteistaloudessa asuvat vanhemmat ja enintään kaksi valintaoikeuden piirissä olevaa lasta (valintaoikeus= vanhempainrahakauden päättymisen ja oppivelvollisuusiän välinen aika). Muista perheen kotona asuvista alle 18-vuotiaista lapsista, joita ei huomioida perheen koossa, vähennetään kustakin -89 euroa kuukausituloista."
Ote on oulun kaupungin netti sivulta.
Meidän perheessä on äiti, isä ja 1 koululainen (joka siis ei ole valintaoikeuden piirissä). Sitten on 4 päivähoitoikäistä (jotka ovat valintaoikeuden piirissä). Sen lisäksi on vauva josta olen vielä äitiyslomalla eli hän ei ole vielä valintaoikeuden piirissä.
Eli meidän perhekokohan maksua määriteltäessä on 4 mutta monestako lapsesta meille kuuluisi tuo -89¿:n vähennys? Ja vaikuttaako äitiysloman loppuminen hoitomaksuun (vauva siirtyy valintaoikeuden pariin)?
Kommentit (6)
Eli jää vielä neljä huomioitavaksi vähennyksiä laskettaessa, riippumatta siitä onko lapsi koululainen, tarha-ikäinen vai vauva. Kunhan on alle 18-v. Näin minä se ymmärrän.
Mutta kunnasta väitetään niin kuin kohdassa 5 kirjoitin. Sosiaali ja terveysministeriöstä ei olla vielä vastattu kun kysyin asiaa sieltä!
T:Ap
Oman kokemukseni mukaan kunnan työntekijät, jotka hoitaa näitä päivähoito-asioita, eivät välttämättä tajua itsekään näitä lauseita. Itse olen saanut aivan erilaisia vastauksia samaan kysymykseen, kun olen kahdelle eri henkilölle soittanut.
vanhempainloman loppuun saakka saan vähennyksen kahdesta (koululaisesta ja vauvasta) ja sen jälkeen VAIN koululaisesta?
T:Ap