MITEN kellään on varaa yksityiseen hoitajaan?!?
Me oltais haluttu meidän lapsille hoitaja kotiin kun palaan loppuvuodesta töihin, mutta eihän siihen ole mitenkään varaa!!
Sukulaiset eivät voi ryhtyä hoitajaksi, eikä vissiin kunnaltakaan saa hoitajaa, joten ainoa keino, olisi palkata yksityinen hoitaja. Selvittelin sitten miten paljon se maksaisi ja asia menee kuulema niin, että itse maksaisin sen yksityisenhoidon tuen ( kahdesta lapsesta n. 300¿ ) hoitajalle, jonka saan Kelalta ja loput olisi sitten maksettava omasta pussista!!
Olettaen että hoitajan palkka on vähintään 1300¿, niin pitäisi siis 1000¿ kuukaudessa maksaa omasta tilistä! Miten siihen on kellään varaa???
Okei, jos perhe tienaa tyyliin 5000-6000¿ kuussa, niin ehkä sitten. Onko tälläinen hoitomuoto siis todella mahdollinen vain rikkaille perheille??
Kommentit (5)
Meillä on kahdelle lapselle, eikä maksa juuri päivähoitoa enempää. Yleensä lapsia on 2 - 4, kun tuo alkaa kannattaa.
Minulla on rutiköyhä ystävä. Hänellä on yksityinen hoitaja, koska se tulee hänelle 50 e /kk halvemmaksi kuin kunnallinen hoito. Hän maksaa hoitajalle 1000 e kahdesta lapsesta, lisäksi heillä käy naapurin lapsikin, joka maksaa 500 e/lapsi. Tämä on kuulemma yleinen taksa. Kuntalisä kattaa loput.
Kun lapsia on kolme kuten meillä, ei tule kalliimmaksi kuin kunnallinen hoito. Riippuu tietysti hoitajan palkastakin.
esim Espoo tukee alle kolmivuotiaiden lasten ollessa kyseessä yksityistä kotihoitoa ihan hyvin. Lapsikohtainen tuki oli muistaakseni n 650 ¿/kk. Jos sinulla on esim kaksi alle kolmivuotiasta, tuki on n 1300 ¿ / kk. Sitä ei makseta sinulle, vaan Kelan kautta hoitajalle.
Jos maksat hoitajalle palkkaa enemmän kuin tuo tuki, maksat sen erotuksen itse. Lisäksi maksat työnantajamaksut + vakuutuksen työntekijälle.
Meillä oli aikoinaan ko systeemillä hoitaja kotona, ja kahden alle kolmivuotiaan kohdalla tuo tuli jokseenkin samanhintaiseksi kuin jos lapset olisi viety kunnalliseen päivähoitoon.
Aikaa tosin tästä on jo useampi vuosi, joten tukien nykyisestä suuruudesta en ole varma.
Jotkut ottavat yhteisen hoitajan, paljon näistä on tietoa hoitopaikka. netissä.