Mitä sinä tekisit...? Aloitin uudessa työssä 2 vk sitten.
Tiedän 95 % varmasti että tuo ei ole työ minua varten.
Missä vaiheessa sinä kertoisit ettet aio jäädä työhön?
Pitäisikö vielä odottaa hetki?
Mieleni työn suhteen tuskin muuttuu, niin vahva intuitio on sen epäsopivuudesta.
Kommentit (11)
etukäteen ja seurauksena joudut työttömäksi. Kannattaa olla fiksu näissä asioissa. Ankeaa kuvaa et varmaan halua itsestäsi työyhteisöön antaa, mutta välittääkö työyhteisö/työnantaja siitä, kuinka ankean kuvan itsestään voivat sinulle antaa? Mieti tarkkaan. Itse etsisin työpaikan ensin, että toimeentulo on turvattuna ja vasta sitten ilmoittaisin irtisanoutumisesta. Sitäpaitsi turha olla liian lojaali, ethän ole samaan paikkaan enää koskaan palaamassa.
en lopettaisi ennen kuin on uusi paikka
Virkavapaata olen anonut alustavasti loppuvuodeksi.
ap
sanoa itseään irti? Koeajalla tai muuten? olisi itsellenikin ajankohtaista. Otin vastaan työn jota en jaksa tehdä, ei kestä henkinen kantti.
Vierailija:
sanoa itseään irti? Koeajalla tai muuten? olisi itsellenikin ajankohtaista. Otin vastaan työn jota en jaksa tehdä, ei kestä henkinen kantti.
ja hoitovapaan jälkeen nostin kytkintä vanhasta työpaikasta.
KOEAIKA TYÖSOPIMUKSESSA
Enintään neljä kuukautta kestävä koeaika antaa osapuolille harkinta-aikaa sopimuksen toimivuudesta.
Työsopimuksessa voidaan mainita, että osa sopimuksen voimassaoloajasta sovitaan enintään neljä kuukautta kestäväksi koeajaksi, jonka kuluessa sopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Koeajan käyttäminen vaatii siis lähtökohtaisesti nimenomaista sopimusehtoa. Se voi tulla sovellettavaksi työsopimukseen myös, jos olosuhteista selvästi ilmenee, että sitä tarkoitettiin käyttää. Tarkoitus tulee arvioida jokaisessa tapauksessa erikseen.
Koeajan tarkoituksena on varata työsopimuksen kummallekin osapuolelle aikaa harkita sopimuksen alkuvaiheessa sen kannattavuutta. Tämän vuoksi koeaikaa käytetäänkin työsuhteen alussa. Ilman molempien osapuolten hyväksyntää, koeaikaa ei voida käyttää. Käytännössä lienee vaikeaa kieltäytyä tarjotusta työstä sillä perusteella, että työnantaja vaatii koeajan käyttöä. Varsinkin jos koeajasta " sopiminen" on kynnyskysymys koko työsuhteelle.
Kun neljä kuukautta on koeajan maksimi pituus, mikään ei estä sopimasta lyhyempää koeaikaa. Neljän kuukauden maksimia ei kuitenkaan voi normaalissa työsuhteessa millään perusteella ylittää. Sen sijaan erityisen koulutuksen järjestäminen työntekijälle voi oikeuttaa sopimaan kuuden kuukauden mittaisesta koeajasta.
Koulutuksen tulee kuittenkin olla yhtäjaksoisesti neljä kuukautta kestävä ja liittyä työhön. Yleissivistävä koulutus ei oikeuta siten yli neljän kuukauden koeaikaan. Ehdot pidennetyn koeajan käyttöön ovat melko vaativat, eikä esim. vaikeaankaan työhän perehdyttäminen ole tässä tarkoitettua koulutusta.
Koeaikana työsopimuksen molemmat osapuolet saavat purkaa työsopimuksen, eli katkaista työsuhteen ilman irtisanomisaikoja. Työsuhde päättyy siten välittömästi. Näin työntekijällä ei ole koeaikana normaalia irtisanomissuojaa eikä työsuhteen purkamisen yleisiä edellytyksiä noudateta.
Täysin rajoittamaton purkamisoikeus ei kuitenkaan ole. Mielivaltaiset ja epäasialliset perusteet eivät purkamiseen oikeuta edes koeaikana. Perusteiden kelpoisuus jää viimekädessä tuomioistuinten harkittaviksi jokaisessa yksittäisessä tapauksessa. Oikeuskäytännössä onkin muovautunut tiettyä käytäntöä perusteiden osalta, minkä vuoksi jokainen tapaus kannattaa tutkia tarkkaan ennen toimenpiteitä.
Hieno homma, jos pääsen irti työstäni noin helposti. Voin toki jäädä hetkeksi että minulle saadaan sijainen. Tosin melkein epäilen että sanovat samantien heippa!
en vaan hoitovapaalta palatessani ollenkaan tajunnut olevani ihan hirveän väsynyt. Jaksoin opetella uutta työtä kuukauden ennenkuin ajauduin totaaliseen uupumukseen, jonka lääkäri diagnostisoi ahdistukseksi ja masennukseksi ja laittoin kahden viikon sairaslomalle.
Nyt kotona pärjään lääkkeittäkin ihan hyvin, mutta työhönmeno kauhistuttaa. Tai siis ainakin siihen työhön mistä jäin sairaslomalle. Voisin kyllä kuvitella tekeväni jotain rutiininomaista, fyysistä työtä, esim siivousta tai pakkaamista tms.
Mitä tuolla oikeastaan tarkoitetaan? Minä haluan nimenomaan lähteä " fiksusti" eli niin ettei työpaikalla jää aivan ankea kuva minusta.
Siksi kokisin, että minun on ilmoitettava suht nopeasti etten jää taloon, ajattelin kyllä ehdottaa että voisin jäädä tarvittaessa hetkeksi taloon jos työnantaja niin haluaa. Ehtivät sitten etsiä uutta seuraajaa minulle. Pelkään kyllä sitäkin, että näyttävät heti ilmoitukseni jälkeen ulko-ovea ja minä jään työttömäksi muutamaksi kuukaudeksi. Toki yrittäisin sitten etsiä jotain muuta työtä ja toivon että sitä myös löytyisi... Kotona ei harmi vaan ole vara olla lapsen kanssa - niin kivalta vaihtoehdolta kun se kuulostaakin.
Kurja juttu sinänsä, sillä työpaikalla on mukavia ihmisiä töissä. Työ sinällään on syvältä. :/ Aina ei voi voittaa...
ap.