ooO HELMET ja uusi viikko Ooo
Eihän kukaan vielä ehtinyt aloittamaan uutta ketjua...
Kirjoittelen myöhemmin lisää, hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
täysikuu sekä pikkuinen 17+1
Kommentit (35)
tympeää kun ei haista eikä maista juuri mitään. Töissä pitää vaan yrittää olla kun ei kerran kuume nouse. Mä olen muuten myös penisilliinille allerginen ja raskausaikoina olen sitten saanut aina kefexin-kuurin. (mm. pissatulehdukseen ja nielutulehdukseen)
NIMI: kokemuksesta viisastuneena en mieti nimiä ennen kuin lapsi on syntynyt. Ekalle oli nimittäin jo kaikki nimet valmiina, mutta kun syntyi niin nimi ei sopinut naamaan ollenkaan.
Kurjaa kun jollakin (anteeksi en muista nimeä) oli töissä vaikeaa. Raskausaikana sitä on muutenkin herkkä tollasille jutuille. Ota ihmeessä luottamusmieheen yhteyttä, pakkohan niitten on järjestää sulle muuta työtä. Itse en myöskään aio palata enää äippäloman jälkeen nykyiseen työpaikkaani. Olen sitä kurkkuani myöten täynnä. Onhan mulla onneksi 3 vuotta aikaa etsiä toinen työpaikka. Eiköhän sairaanhoitajalle töitä löydy.
Eipä se kätilö sit soittanutkaan tänään.Soitan kyllä ite huomenna aamulla.Tympiä kyllä!
anna_liisa 18+6
Ihan aluksi jotain omaa kommentointia..
Eli kummeista: Olen kyllä joo miettinyt jo kummeja ja yksi varma onkin ketä kysytään ja sitten loput kummit kun vauva on syntynyt. Itse en halua pariskuntia kummeiksi sen takia kun ovat pariskuntia vaan haluan molemmat tuntea yhtä hyvin. Ekalle otettiin pariskunta kummeiksi ja miestä en sitten tuntenut niin hyvin niin siinä sitten kävi niin, että ero tuli niille ja eipä siitä toisesta kummista paljon ole kuulunut. Tokalle sitten otettiinkin kummit ihan eri systeemillä ja tyytyväisiä ollaan oltu. Tietysti sitten pariskunta tulisi kyseeseen jos molemmat olisi tosiaan sellaisia, että molemmat ehdottomasti kummeiksi vaikka pariskunta ei olisikaan..
Iituli72: Rakenneultra meillä päin suositellaan viikolle 20 ja sille minä sen sitten varailin jo siellä np-ultrassa. Täällä tapana näin tehdä.
Nonna-80: Mä en ymmärrä noista lääkekuureista mitään oikeasti mutta nyt rupesi mietityttää, että minkähän kuurin minä söin poskiontelontulehdukseen kun tokaa ootin..? Ja sen kyllä piti olla turvallinen raskaana olevalla.. Olen siis myös penissilliinille allerginen.
Nimistä sen verran, että jotain mietintää on ollut ja minulla olisi yksi tytön nimi minkä haluaisin mutta mies sille ei lämpene ollenkaan. Pojalle en ole edes miettinyt kun jostain syystä tuntuu, että tyttö se on tälläkin kerralla tulossa.
Siirikille: Jo on kurjaa työpaikalla käytös kaikinpuolin!! Toivottavasti helpottaa jotenkin päin tuo..
Täälläkään ei muuten vanha työpaikka kiinnosta enää ollenkaan mutta töitä ei kyllä tarjolla ole tälle alalle tässä kaupungissa toisesta firmasta, mutta toisaalta alankin koen vääräksi joten saattaa hyvinkin muutokset tuulet puhallella täällä sitten kun lapset on isompia ja hoitovapaa päättyy.
Muuten olo on ihan hyvä. Sen vaan olen huomannut, että kun lenkille lähden niin joka kerta vähän matkan päässä rupeaa pissattaa ihan hirveästi!! Rasittavaa.. ja vaikka kuin ennen lähtöä käyn hätäpissillä niin silti! Loppuu tää varmaan sitten kun vauva syntyy..
Neuvola olisi torstaina minulla ja tällä pienemmällä tyttösellä. Saas nähdä miten onnistuu.Siitäpä sitten loppuviikolla, että mitäs siellä tuli ilmi.
Vimpula 16+6 (ja taas on ollut päivä kun liikkeitä sitten ei ole tuntunut..)
Iituli: Kävin just tarkistuttamassa noista terkkarin antamista lapuista, niin siellä luki että täälläpäin rakenneultra tehdään viikoilla 19-20. Mutta esimerkiks mulle se rakenneultra-aika varattiin jo np-ultran yhteydessä, ja on vasta tämän kuun lopussa, silloin pitäs olla jo viikkoja 21+2. Joten eipä se varmaan kovin " tarkkaan määrättyä" ole koska se ultra on.. =] Aluksi ajattelin et ompas siihen pitkä aika, mut nyt ei oo onneks enää kuin pari viikkoa! =] ja siitä heti seuraavalla viikolla mulla pitäs olla neuvola-aika, josta saan lääkärintodistuksen raskauden kestosta ja äitiyspäivärahapapereita voin täyttää.. =]
Nonnalle voimia vastoinkäymisiin! Mullekin kävi tässä raskaudessa jo kerran niin, kun piti olla lääkäri niin sit ilmoittivatkin samana päivänä et lääkäriaika peruttu.. =/ sitä aina odottaa kuin kuuta nousevaa... Huomenna aamulla meen kuuntelemaan taas sydänääniä (ihan just oman mielenterveyden vuoksi, kun keskenmenot takana, nyt silti kyllä oon jo tuntenu vähän liikkeitä, joten tän jälkeen ei välttämättä tarvi enää ylimääräsiä käyntejä pyytää), kysyin mieheltä tulisko se mukaan, mut ei jaksa herätä vielä niin aikasin kun on nyt yövuoroissa. Ihan ymmärrettävää kyllä. No rakenneultraan sen pitäs näillä näkymin päästä, sillä on sillon mielestäni vapaapäivä. Ja sen seuraavan neuvola-ajan ajattelin ottaa sellaseen aikaan että mieskin pääsis mukaan. Meillä kun on molemmilla toistaseks kolmivuorotyö, niin aikataulujen yhteensovittaminen on vähän vaikeeta.. =/ sillon kun mä oon aamun töissä, niin mies menee illaks töihin.. Mut eipä tuu tapeltuu kotona kun ei pahemmin kerkee toista näkemään! =]
Siirikille voimia työpaikalle! Harmi kun välit menee raskauden vuoksi, mut luulis että pomo ois ymmärtänyt, ettei voi sua ihan mihin töihin vain laittaa. Ja kaikenlisäks luulis että löytyy muunlaisia töitä, joihin pomo ohjais. Toivottavasti luottamusmies pistää sen pomon kuriin! =] Itse olen kans miesvaltaisella alalla, ja vain yksi miespuolinen työkaveri tietää raskaudesta pomon lisäksi (toinen työkaveri joka tietää on nainen). Tää mies on ihan oma-aloitteisesti tehnyt joitain töitä mun puolesta. Tai oikeestaan sen on vähän pakkokin tehdä, jotta prosessi toimis ja kun se varmaan arvaa että mä en tee mitään mikä vois aiheuttaa jotain haittaa omalle/sikiön terveydelle.. =] muutenkin tuolla kemianteollisuuden käryjä haistellessa limakalvot yms on kovilla.. yks kerta tuli jo verta nenästä.. (siis omasta, en lyönyt ketään.. =P) Mut mul on töitä enää pariviikkoa, tän kuun loppupuolelle.. =]
Itse mielelläni työskentelisin omalla alallani ja koulutuksen vastaavan työpaikan haluaisin (oon insinööri), tälläkin hetkellä työ ois ihan kivaa jos ei ois raskaana (aiemmin kun en oo ollu raskaana oon tuol viihtyny tosi hyvin ja tykännyt vuorotyöstä). Täälläpäin ei ole oikein mun alan hommia ylenmäärin tarjolla, mut kaipa sitä sit jotain taas löytää kun se aika koittaa.. =]
Nimi: meilläkin on jo muutamia vuosia ollut nimiehdotukset valmiina.. mut lapsen synnyttyä sen näkee, että miltäs nimeltä se näyttää.. =] voi tietty olla, että mikään valmiiks mietitty nimi ei siinä vaiheessa sovi. Ja kun täs vuosien ja raskauksien aikana ne nimetkin on kerenneet vaihtumaan jo niin moneen kertaan.. =]
Mammajumpassa oli tänään ihan kivaa. En edes muistanut kuinka hyvä olo siitä tulee kun vähän jumppailee jotain! =] ensviikkoa odottelen siis jo innolla, kun ei kotona tuu yksin paljoa jumppailtua.. =] melkein sain " kohtauksen" ja jumpan jälkeen MELKEIN aloin pesemään ikkunoita, mut onneks kohtaus meni ohi! =] pesen sit syksymmällä kun sillon taas aikaa on sen " työtön työtön työtön" lapun kirjoittamisen ohella.. =]
Tässäpä kaikki kommentoitava tällä kertaa. Aamulla neuvolaan siis ja sit ainakin yhdeks yöks anoppilaan...
jonttu rv 19+0 (olen oikein positiivisesti yllättynyt että näinkin pitkälle olen tässä raskaudessa jo päässyt)
Viimeinen ilta yksin kotona... Kohta on joka huoneen ikkunat pesty ja verhot vaihdettu, seuraavaksi varmaan tälle iltaa vaihdetaan vähän mattoja lattiaan ja pannaan taulua seinään... Mä en ikinä olis arvannu, et lapsestaan erossa oleminen on NÄIN vaikeaa... ;( Mä en voi olla yhtään paikallani. Esikon vaatteita laitoin kuivumaan, ni parkuhan se tuli... *vuoh* No onneksi närästystä ja iskiasta lukuunottamatta olo on aikas hyvä, liikkeet tuntuu välillä vaikkei lepäiliskään, eikä seuraavaan neuvolaankaa ole enää ko viikko...
Iituli: se oli mun sisko kun synnytti vapunpäivänä... Vauva on nyt jo 2200gja 43cm mut juurikin tänään oli ol meinannu, et joudutaan varautumaan siihen, et menee tulevan vuoden puolelle enneko voidaan luultavasti kotiuttaa... :( Se tulehdus, jonka takia silloin purin sydäntäni koko vauvasta täällä vei vointia niin roimasti taaksepäin, et kaikki on sen jälkeen käytännössä alettu alusta uudelleen... Mut onneksi OYS hoitaa keskoset hyvin ja tehokkaasti!!!
Työssään kamppaileville viljalti voimia! Toivottavasti asiat lutviutuu, ettei sillä kuitenkaan tarvi päätään vaivata vaan saatte keskittyä nauttimaan elämästä sisällänne!
Nyt pitää lähtä jatkaan touhuja, et ehtii vielä nukkuaki ennen aamuvuoroa...
Mukavaa viikon jatkoa, Helmet!
Luuk@ 17+3
luulin että siellä oltas vain kuunneltu sydänääniä, mut se täti testas taas kaikki.. =] toisaalta ihan hyvä, leukosyyttejä oli pissassa liikkellä, joten huomenna soittelen sinne uudelleen kun nyt ne pantiin viljelyyn, että onko jotain tulehduksia jossain päin.. =/ mut tuli mieleen, et voiko ne leukosyytit pissassa nousta myös jos on esim flunssassa? vai nouseeko määrä vain sillon kun on jotain kunnon tulehdusta? ja se näyte oli kyl ihan olematon pisara, kun luulin että ne vaan sydänäänet kuuntelee (kuten viimeks teki ylimääräsellä kerralla) enkä varautunut lainkaan pissaamaan.. =/
Ensimmäistä kertaa mitattiin myös kohdunpohjan korkeus, huimat 13cm! =] ja neuvolan laskuri menee yhä päivän edelle raskausviikoissa, en tajuu miks, vaikka laskettu aika on sama päivä.. ja " potilaan" syke oli 144... =]
Eli täällä yhä edelleen kaikki hyvin.. =]
nyt pitää vaihtaa palovaroittimeen patterit kun se piippailee välillä..
Sateista päivän jatkoa!
jonttu rv 19+1
Tosin kuopuksen yksivuotisneuvola :) Itellä neuvolakäynneissä tauko ultrausten takia, seuraava vasta lokakuun alussa. Vein samalla imetyshenkilöiden yhteystiedot neuvolaan, saa nähdä koska mulla alkaa puhelin piristä.
Tänne ei mitään isompia. Paino ei ole tainnut paljoa nousta, mikä on hyvä niin, mulla yleensä nouseekin sitten loppupuolella :D
Flunssa edelleen päällä, mutta muuten olo ihan jees.
Töissä oleville kovasti jaksamista! Mulla on työpaikka täällä kotona, joten periaatteessa se on läsnä koko ajan.
Uutisia odottaville tsemppiä ja hyviä uutisia saaneille halauksia!
ANEMIA: täälläkös siitä joku sanoi vai missä. Mulle ei ole koskaan puhuttu anemiasta yhtään mitään, vaikka raskauksien aikana hemppa on voinut olla tosi alhaallakin, alle 110. Ainoastaan kerran ole syönyt pienen hetken rautaa. No mullahan on normaalistikin matala hemppa, juuri sen verran, että pääsen läpi verenluovutukseen :)
Nyt putosi mielestä mitä muuta piti kommentoida. Äh.
Porenn ja Pikkukulta rv 16+4
Onpa synkkä ilma ulkona... ja niin pimeää heti, kun aurinko ei paista!
Jonttu82: Kiva, että neuvola sujui periaatteessa hyvin. Omasta kokemuksesta (myös mulla siis on ollut noita keskenmenoja) voin sanoa, että liikkeiden tunteminen rauhoittaa kyllä melko lailla. Ainakin huolestumiset ovat " lyhyempiaikaisia" , kun mieli rauhoittuu kunnon " monotuksen" tuntemisen jälkeen. :) Itse olen ollut siinä mielessä onnekas, että olen tuntenut liikkeet jo pari viikkoa. Tosin vasta viimeisen viikon ajan olen uskaltanut " tunnistaa" ne liikkeiksi... Toissa päivänä jo mieskin hennosti tunsi liikkeet vatsan läpi!
Siirikki: Tsemppiä työpaikalle! Kurjaa tuollainen, kun muutenkin on herkässä tilassa (kuten myös Mauii jo taisi todeta, tsemppiä muuten hänelle, Poreannelle ja Nonnalle sairauden kanssa!). Itse olen huomannut mm. ärsyyntyväni tällä hetkellä töissä todella helposti. Välillä on " ärräpäät" lennelleet, kun olen ollut taas milloin mistäkin asiasta kiukustunut. Ja mulla ei käytännössä ole ollut edes mitään kunnon kurjuutta, kuten sulla!
anna_liisa: Kyllä teiltä nyt kärsivällisyyttä vaaditaan! Mielestäni on kyllä todella huonoa käytöstä jättää soittamatta sovittuna päivänä! Kyllä ilmoittaa pitäisi, vaikka ei mitään asiaa olisi, jos kerran niin on sovittu.
Kummeista: Itse olen ehdottomasti ei-pariskuntien kannalla. Olen kertaalleen eronnut ja niinhän siinä kävi, että en ole eron jälkeen ollut missään yhteydessä siihen kummilapseen, joka on exän parhaan lapsuuden kaverin lapsi, eikä exäni myöskään ole ollut yhteydessä siihen kummilapseen, joka on minun parhaan lapsuuden kaverini lapsi... Ja tämähän on käsitykseni mukaan melko normaalia, joskaan ei toivottavaa. Itse ainakin koen lähinnä " tunkeiluna" yhteydenpidon kummilapseen, jonka kummina olin joka tapauksessa vain, koska olin exäni kanssa silloin... Eli vetäydyin kuviosta pois kohteliaisuudesta ja niin luulen exänikin tehneen.
Nimistä: Itse olen pyöritellyt mielessäni muutama nimeä, mutta mitään ei ole vielä päätetty. Tosin olen sanonut " reteesti" miehelleni, että hän saa päättää lapsen sukunimen (olen pitänyt oman nimeni naimisiin mennessä) ja minä päätän etunimen... :) No yhdessähän asia päätetään, mitä nyt vain olen uhonnut... ;) Mies oli muuten aivan kauhuissaan, kun kerroin hänelle, että Suomen lain mukaan viime kädessä äiti aina päättää lapsen sukunimen, mikäli vanhemmilla on eri sukunimet (myös naimisissa olevat) ja mikäli mitään ei ilmoiteta tulee lapselle automaattisesti äitinsä sukunimi. Meillä lapsi saa siis isänsä sukunimen. Olen siinä mielessä hieman vanhanaikainen, että meielstäni se on jossain määrin myös lapsen oikeus... Mutta jokainen pari päättää tietysti suku- ja etunimistä miten parhaaksi katsovat!
Tietääkö muuten kukaan Helsingin seudulla hyviä mammajumppia? Iitulin hehkutus jumpista nimittäin innosti, mutta en ole itse löytänyt mitään hyviä jumppia.
Rakenneultra olisi ensi viikon maanantainta... jännittää...
Pöhötti 19+1
Kuinka moni teistä, haluaa saada tietää vauvelin sukupuolen? Meillä täällä ei odottajille tarjota kuin yksi ultra, jossa selviää sikiöiden määrä ja la ja se tehdään 11rv. Mua on alkanut vaivata, että kumpi meille on tulossa. Kolmen peräkkäisen pojan jälkeen toivoisin tyttöä, ja olen jotenkin asennoitunut, että tyttö olisi nyt tulossa. Nyt mieleeni on hiipinyt, että mitäs jos se onkin taas poika. Olisi toisaalta kiva tietää etukäteen, että ehtii tottua ajatukseen, eikä " pety" sitten jos ei toivotumpi tulekaan. Varmasti yhtä rakas lapsi pojastakin tulee...
Jos en yksityiselle lähde asiaa selvittämään, niin parempi varmaan ajatella tästä eteenpäin, että poika tulossa...
Olsku 19+1
Luuk: siskosi vauvalla on jo aika kivasti painoa. Kyllä he mitkään joutuvat elämään sairaalassa. Onko heillä pitkä matka kotiin?Millä viikolla vauva muuten syntyi? mua kiinnostaa tää siksikin , koska mulla on aikaisen synnytyksen riski päällä tämä toisen kuolleen sikiön vuoksi. Eli jos tämä haluaa tulla pois, niin eläväkin suurella todennäköisyydellä syntyy! Eli viikkoja pitäs saasa kovasti kasaan!
Jonttu: Ihanaa, että sinä olet jo näin pitkällä tämän raskauden kanssa. Millä viikolla aikaisemmat keskeytyneet?
Anna-liisa: onko kätilö jo soittanut ? Ihmettelen todella, miksi ne viivyttelee? Toivottavasti pääset tällä viikolla. Kysyit, miksi multa tästä toisesta lapsivesinäyte. No, kysyin lääkärin mielipidettä ja rivien välistä ymmärsin,että vois ottaa. Vaikkakin sanoi, että nämä on täysin eriliset yksilöt. No varasin ajan. Kun näyte oli sit otettu se sanoi, että ihan hyvä, että otettiin. Ton kommentin jälkeen mä oon sit enemmänkin hermona. Mutta tulokseenhan ei voi vaikuttaa ja tulos on mikä on. Mutta kunpa tulis pian. Tänään tuli viikko näytteen otosta. Täällä 35- vuotialle tarjotaan mahdollisuus ilmaiseen näytteenottoon. Mutta kyllä mulla täm ikävä raskauden alkupuoli vahvisti tunnetta, että haluun sen tutkimuksen. Mut jos lääkäri olis ollu toista mieltä niin sit oisin kyllä jättänyt väliin.
Hei! Millaset verenpaineet teillä on ollu nyt?Mulla yläpaine 126,alapaine 79. ja pulssi 99. Toi paine on mulle normaaliin verrattuna tosi korkea ja pulssi huiman korkea. Mun normaalin hölkän tasoa!!!!!
iitulii 17 vkoa
iitulii72:Soitin aamulla perinnöllisyyspolille ja se kätilö vastasi puhelimeen jonka oli määrä edellisenä päivänä soittaa.Sanoin et miksi et soittanut mulle vaikka aioit,se änkytti eka jotain et ai pitikö,sanoin et piti.Sit se sano et ylilääkäri ei óllut töissä et se on tänään.No mun olisi pitänyt soittaa iltapäivällä mut se kätilö soitti sit kohta perään ja sanoi et ei se tuukkaan töihin ku vasta huomenna.Eli soitan huomenna sit puol kolme sinne.Kuulemma napaverinäytettä ja lapsivesinäytettä ei voi ottaa ilman ylilääkärin lupaa.Eli tämän takia asia venyy.Kätilö sanoi et ei kannate ollla kauheen hermona vielä ku eihän mikään oo vielä varmaa,mut mitempä oot niin et ei miettisi¨asiaa.
Toivottavasti huomanna sit saan sen ajan varattua.Ne luultavasti ottaa napaverinäytteen.
anna_liisa 19+0
Eli siis kirjoitan nyt hyvin pikaisesti ja siksi aikalailla oma napainen kirjoitus tulossa. Anteeksi kovast. Pakko kuitenkin päästä kertomaan..
Meillä oli tänään neuvola ja kaikki oli juuri niin kuin pitääkin. Vaikka olenkin tuntenut liikkeitä jo jonkin aikaa niin silti sitä aina kuvittelee että jos ne vaikka ei sitten olekaan olleet oikeita liikkeitä ja että kaikki ei olekaan hyvin. Onneksi näin ei kuitenkaan ollut. Syke kuului tosi hyvin, pikkuinen oli juuri sopivassa asennossa. =) Ihanaa oli taas kuulla. <3
Nimistä oli puhetta. Mulla on ollut pojalle nimi valmiina jo monta vuotta ja tytöllekin ollaan valmiiksi nimi mietitty. Jotenkin mulla on vain sellanen tunne, että voisin enemmänkin kuvitella itseni pojan äidiksi. En tiedä. Ehkä siksi on tuo nimikin niin voimakkaasti jo mielessä ollut kauan.
Sukupuolesta. Me ollaan mietitty että halutaanko tietää. Ajatus kiehtoisi, mutta ollaan kuitenkin päätetty ettei selvitetä sitä kuin vasta synnytyssalissa sitten. Saadaan silloin ainakin 100 % oikea vastaus. =)
No, mutta.. Nyt mun pitää lopettaa kun sukulaisia tuli kahville ja tuomaan kasoittain mun pikkusiskon (6v.) vanhoja vauvanvaatteita. (pääsen tänään niitäkin sitten hypistelemään, siinä se ilta sit meneekin kun mies on töissä 22 asti)
Nyt sitten vain odotellaan rakenneultraa, johon on n. 2 viikkoa. =)
Suan
18+0 (Ja jälleen uusi viikko lähti käyntiin)
Neuvolakäynnistä vielä..
Meidän neuvolatäti on tosi ahdistava välillä.. Puhuu niinkuin tyhmälle ja utelee kauheesti koko ajan lapsuudesta ja suhteista omiin vanhempiin. Kyllähän se on hyvä että se kannustaa pohtimaan noita asioita, mutta se joka ikisellä neuvolakerralla toistuva tenttaaminen näistä asioista alkaa jo ahdistamaan.
Pissassa oli kaikki ok. Ja kyllä siellä jo vähän mittojakin otettiin ja kohdunpohjan korkeus oli 16 cm. Painoa oli tullut painoon ennen raskautta verrattuna 800 g, joten eipä juuri mitään, mutta mulla on sitä painoa jo jonkun verran ennestäänkin.
Ens kerta on sitten kk:n päästä ja sillon saadaan sitten jo kaikenmaailman papereita avustuksia varten sunmuuta.. =)
Jeps. Ei muuta.
Pitäis olla keittiötä siivoamassa, mutta meikä istuu vaan tässä koneella... Jospa jotain raapustaisi tähän pinoon. Ainakin nimistä oli ollut puhetta. Mä en nyt jotenkin ollenkaan osaa miettiä nimiasiaa ennen kuin olen maanantaina käynyt rakenneultrassa. Toiveissa on, että siellä kuulisi arvion sukupuolesta. Meillä kaikki viisi lasta (+ isä) alkaa samalla kirjaimella, joten alkukirjaimesta ei liene epäselvyyttä. Yritin kyllä viitosen kohdalla miehelle ehdotella muullakin kirjaimella alkavia nimiä, muttei se kelpuuttanut. Ei mitenkään alunperin päätetty, että kaikkien pitää alkaa samalla. Me vaan satuttiin tykkäämään just sillä kirjaimella alkavista nimistä ja mies ei ilmeisesti osaa enää katkaista tuota ketjua ;-).
Rakenneultraan tosiaan jo öitä lasken. Tuntuu, että siitä on ikuisuus, kun on viimeksi tuon masukin saanut nähdä. Toivottavasti vain kaikki olisi kunnossa *lähettää pyynnön yläkertaan*.
Aivan uskomatonta, että tää raskaus on sunnuntaina puolessa välissä. Missä välissä ne viikot ja kuukaudet on oikein vierähtäneet?! Tuo katras, koululaiset aikatauluineen ja kavereineen, vahdittava kuopus jne. panee päiviin sellaista säpinää, että raskautta ei kovin aktiivisesti ehdi ajatella. Jotenkin tuntuu ihan hullulta ajatella, että olen muutaman päivän päästä puolivälissä raskautta :-O.
Nyt on pakko lähteä keittiö raivaamaan. Muuten jäädään taas aikataulusta jälkeen...
neronja rv 19+3
Soittelin eilen neuvolaan, että pääsisin hb tarkistukseen, kun ei sitä ole tarkistettu sen jälkeen kun laski alle sadan, sen vuodon yhteydessä. Samalla sit kuunnellaan varmuudeks sydänääniä ja yritetään selvittää äitiyspolilta pääsisinkö sinne viel tarkistuttaa tota lapsiveden tilannetta, kun siihen ei kunnolla ole otettu kantaa sen jälkeen kun yks lääkäri totesi sen vähentyneen. Ovat vain todenneet lääkärit sen jälkeen, että vettä on riittävästi, se on tietysti hyvä! Neuvolan sain siis torstaille.
Torstaina ois tarkotus siirtyä täältä vanhempien " hoidosta" takas kotiin kokeilemaan, jos pärjättäis jo kotona. Tuhrua tulee edelleen, mutta ei onneks muuta :)
Nyt kun olen ehtiny asioita ajatella, niin olen miettiny sitä, et aika helposti ja tosi suoraan lääkärit keskeytystä suosittelee. Ymmärrän sen että vaihtoehdot tilanteessa on tuotava selkeesti esille, mutta potilaan päätöshän se loppupelissä kuitenkin on. Ihan suoraan sanoi mulle silloin se lääkäri joka, lapsiveden vähentymisen totesi, että hän ehdottomasti suosittelee keskeytystä, kun ei vauvalla ole mahdollisuuksia ilman vettä. Sitten kuitenkin kun tulin tarkastukseen seuraavana päivänä, toinen lääkäri sanoo, että vettä on reilusti, vaikka vähemmän kuin normaalisti. Ei siis vauvalla hengen hätää.
Mietin vain sitä, et jos itellä ei olis selvää mielipidettä keskeytyksestä tai uskois lääkärin sanaa sitä kyseenalaistamatta (olen hoitoalalla ja oppinut kyseenalaistamaan lääkärin auktoriteetin), niin kuin helposti tulee noita keskeytyksiä sitten tehtyä ns.turhaan. Monella ihmisellä kuitenkin vielä nykypäivänäkin lääkärin sana painaa paljon.
oho, tulipas tekstiä. On tuo asia vaan vaivanu mieltä viime päivinä.
kirpakoita syys säitä toivotellen!
sininenkirsikka ja kuopus 19+4