¤¤¤¤¤¤TAMMITENAVAT MA-KE¤¤¤¤¤¤
Heissulivei!!!
UUtta ketjua pukkaa=)
Mulla iltapäivällä äitiysneuvola, tulen sitten kertomaan kuulumisia.
Sammermanni rv 23 tasan.
Kommentit (30)
Neuvolassa käyty joo...
Sf-mitta vaan 15cm! No th sanoi, että voi muuttu vielä radikaalisti seuraavaan neuvolaan.
Paino ei ole noussut, itseasiassa olen laihrtunut kilon. Olen kyllä liikkunutkin enemmän nyt, kun tulee syksy ja viileämmät ilmat (en todellakaan ole helleihminen!)
HB on vielä hyvä, 127, vp 106/62. Onneksi tuo alapaine on noussut hieman kun oli tosi väsy silloin kun mittarit näytti 48-52 väliä.
Jos koittais sit nukkumaan...
eve ja kirppu 22+1
Sammermanni: Mullakin on ollut aika vilkkaita ja erikoisia unia. Painajaisiakin on ollut tarjolla normaalia enemmän. Onneksi (?) valvon liian myöhään iltaisin ja sitten olen niin umpiväsynyt, etten havahdu uniin enkä mihinkään muuhunkaan yöllä.
Sain jo täksi päiväksi ajan eilisen perutun neuvolakäynnin tilalle. Hb oli tippunut 126een, mikä on mulle aika vähän. Terkkari kehotti ottamaan rautaa silloin tällöin. En ole itse ihan vakuuttunut sen tarpeellisuudesta, kun ennenkin on selvitty ilman, mutta voihan sitä kokeilla. Ostin pienen paketin Retaferia ja otan pari viikossa. Sf oli 19,5cm, mikä riitti heittämään yli yläkäyrästä. Tyypillistä mulle, mutta terkkari lupasi, että jos tuolla pysytään niin _taas_ mennään sitten sokerirasitukseen sun muihin tutkimuksiin. Hyvä kai, että tutkivat, vaikka mitään kummallista ei ennenkään ole löytynyt; kaikki lapset alle nelikiloisia, sf-mitat reilusti yli yläkäyrän kaikkien raskauksien ajan.
Seuraavalla kerralla on lääkäri. Terkkari ei vielä tiennyt kuka lääkäri sillä viikolla on töissä. Ihmetteli vähän kun mä vaan ilmoitin, että soitan sitten parin viikon päästä ja kysyn ja jos on mieslääkäri (ei ole sellaisia ennen neuvolassa ollut, mutta tuolla kuulemma on aika usein), niin mä en mene, vaan käyn sitten mieluummin omalla gynellä ja maksan itseni kipeäksi siitäkin riemusta. Voi olla vähän naurettavaa, mutta mä en vaan voi sulattaa ajatusta siitä, että joku mies tekisi sisätutkimuksen. Synnytyksessä voi sellainenkin tilanne tietysti tulla vastaan, mutta niin kauan kuin mulla on varaa valita niin mieslääkärit saa pysyä kaukana.
Plumeria: mulla oli ihan samat lukemat noilla viikoilla - siis sf-mitta - edellisessä raskaudessa. Nyt ei tietysti vielä tiedä, mutta samoilla etäisyyksillä yläkäyrän yläpuolella mennään.
Nyt pitää häipyä äkkiä nukkumaan ja katsomaan niitä kummallisia unia.
Strutsi ja minihupi 19+6
Piti kommentoida vaikka mitä, mutta saas nähdä muistanko...
Onnittelut kaikille, joilla on aihetta juhlaan:
- hyvät rakenneultrauutiset
- uudesta kodista
- palkankorotuksesta
- keskiraskauden seesteisyydestä
ym. ym.
Ja pahoittelut kaikille, joilla kaikki ei suju niin kuin pitäisi tai ovat kuulleet surullisia uutisia!
Niin ja Eemelille: tervetuloa joukkoon!
Onkohan tuo Eemeli teidän esikoisen oikea nimi? Olisin halunnut antaa tuon nimen esikoiselle, mutta miehen velipuolen kuopus on Emil (umpi ruotsalainen), joten ei viitsitty antaa " samaa" nimeä.
Meillä tuo oman kodin rakennusprojekti takkuilee keittiön osalta. Meille piti tulla keittiökalusteet tutulta puusepältä, mutta hän joutuikin kieltäytymään työstä viime hetkellä (liikaa töitä).
Mäkin sain palkankorotuksen kuukausi takaperin. Onneksi oli niin ihana esimies, jotta piti mun puolia. Ekan raskauden aikana olisi myös pitäny tarkistaa palkka kehityskeskustelun aikana, mutta sitä ei koskaan tapahtunut.
Omaa napaa vielä sen verran, että kaikki ok. Väsymys on kylläkin armoton (lisäsin raudan määrää) ja närästys hieman häiritsee. Mutta makeat olen onnistunut jättämään lähes kokonaan pois ja liikuntaakin lisäämään!
Kävin viime viikolla uimassa (kerroinkohan jo), eikä tuntunut kovin mukavalle. Jostain syystä palelsi ja pissatti ihan koko ajan. Ja sen jälkeen supisteli. Pian uudelleen yrittämään!
Viime viikkoisessa rakenneultrassa muuten sanottiin, että poikavauvan tunnistaa helpommin kuin tytön. Eli tyttöjen kohdalla saattaa tulla useammin vääriä veikkauksia.
Peräpukamista sen verran, jotta kannattaa kyllä ottaa yhteys lääkäriin jos liiaksi vaivaa! Mulla itsellä oli alkuraskaudesta haavaumaongelma (ilmeni ekan kerran esikoisen syntymän jälkeen) ja sain sen hoidettua itse. Mutta neuvolasta sanoivat, että heti vaan yhteys lääkäriin, jos ei parane. Saattaa mennä huonompaan suuntaan, jos ei parane tai pysy aisoissa.
Mulla ei ole vielä mitattu sf-mittaa. rv22+6 on seuraava neuvola, josko siellä sitten.
Seuraavassa neuvolassa saankin sen raskaustodistuksen ja pääsen hakemaan avustuksia.
Joku kyseli kuinka nopeasti äitiyspakkauksen saa. Se taitaa riippua ihan Kelan toiminnan nopeudesta ja siitä, kuinka paljon hakemuksia on laitettu. Ekassa raskaudessa sain sen ihan parissa viikossa.
Hemi kyseli hb:n mittaamisesta. Mulla kysyvät joka kerta haluanko, että hemppaa tai sokeriarvoja mitataan (tietty haluan ne aina). Verenpaine ja pissan tarkistus ovat ainoat pakolliset, joita ei saa itse valita :).
Suosittelenkin, jotta pitää vaatia palvelua jos sitä ei automaattisesti saa! Äidin mielenrauha on kuitenkin raskausaikana tärkeää! (mä ainakin stressaan pienestäkin, eikä se ole sikiölle hyväksi)
Sammermanni kyseli levottomista öistä. Oi kyllä! Aivan liian vilkkaita unia tällä hetkellä. Aamuisin oon hiukka väsynyt, kun unet rasittavat liiaksi ;).
Uusi taas kyseli miksei poretabletteja saisi nauttia. Veikkaan, että syynä on se, että poretabletit ovat pahaksi hampaille (muistelen, että vaikuttaisi kiilteeseen). Ja nyt raskausaikana hampaat ovat muutenkin kovilla.
Iloista viikon jatkoa toivottelee
Justus rv22+1
Pitää minunkin kirjoittaa, kun en tähän ketjuun vielä ole tainnut ehtiäkään... =)
Joku puhui jotain keskiraskauden " helpotuksesta" , eli tästä energiavaiheesta... Mulla ei ainakaan tietoa siitä! =/ Olo on tukala kun mikä! Musta tuntuu, että mun maha on niin iso, että istuessakin se osuu tisseihin jo ja ahdistaa tosi paljon! Varsinkin iltapäiväpuolella kun muutenkin alkaa turvottaa niin on tosi tukala olla! =(
Toivon mukaan ei tästä yhtä nopeasti jatka kasvuaan, pitäis nyt vähän taukoa! =D
Työnteko ei maita oikein tällä hetkellä! Tuntuu, että jatkuvasti vaan mietin miten monta viikkoa on vielä ä-loman aloitukseen... ja onhan niitä vielä reilusti! Onneksi mulla on lasten syysloman ajan (viikko 42 täällä) vapaata! Tosin sekin piti sitten ottaa palkatonta, mutta parempi sekin kun että molemmille pitäis etsiä hoitopaikka sitten... meillä poika siis 7v ja tyttö kohta 3v.
Odotan innolla ens perjantaita kun pääsen yksin lähtemään Helsinkiin shoppailemaan! =)
Oletteko muut jo nyt ostaneet miten tulevalle vauvalle vaatetta/tarviketta? Itse olen jo uskaltautunut ostamaan jonkun verran pieniä vaatteita... nyt kun tulokas paljastui pojaksi niin pitihän sitä ostaa hieman pojanväristä! =D Toppahaalari on 62cm ja lisäksi ostin lämpöpussin turvakaukaloon. Pitää mennä katselemaan jotain ihanaa lankaa, jos neuloisi villahaalarin kun en ole löytänyt mieluista, enkä halua niitä akryylisekoitteisia.
Noh, nyt aamutoimiin! Kahvinjuonti menossa, kun lapset katsoivat lastenohjelmia!
t. vilmahilja 21+4
Strutsi, mä just vaihdan äippälääkäriä, kun on mies ja iljettävä sellainen.Piti oikein kirjallisesti anoa. Mutta ekassa synnytyksessä oli ihan mukava mieskätilö ja ainakin tokassa synnytyksessä oli mieslääkäri. Ihan hyvin ovat tehneet työnsä eikä minua häirinnyt, mutta tää tk-äitiyslääkäri on tosi pervon näköinen, niin en sille enää ala haarojani levittelee. Sanoinkin mun terveydenhoitajalle suoraan, että se ukko on sen oloinen ettei olis ikinä päässy naisen tavaraa lähellekään, ellei olis valinnu tuota ammattia=D
Olo on taas tänään parempi, näköjään tosi arvontaa miten milloinkin.
Vilmahilja, eipä sitä energistä ja ihanaa keskiraskautta ole täälläkään näkynyt:/
Miehellä vapaapäivä, menen kaupungille syömään ja ihmettelemään.
Harmi että on sateista...
rv23+2
Heips taas,
Tässä joskushan oli keskustelua päänsäryistä. En vaan muista oliko mitään selitystä tai apukeinoja koville päänsäryille!
Mua on särkenyt päätä viikon verran ihan järjettömästi, enkä enää tiedä mitä tekisin. Saattaa johdua stressistä/verenpaineista, mutta en ole yhtään varma. Mistään niska-/hartiaseudun särystä ei ole kyse.
Otan kiitollisena kaiken tiedon vastaan!
on siitä taas vierähtänyt aikaa kun viimeksi kirjoittelin. en edes muista koska. tosin muisti on viime aikoina reistaillut ja unohdellut pikkuasioita..
Eilen vauva säikäytti pahanpäiväisesti. On muutaman päivän tuntunut pistävä kipu mahan oikealla puolella. Kipu yltynyt niin kovaksi että ei kävellä pysty itkemättä. Koulun terveydenhoitajalle menin käymään ja hän passitti heti minut paikalliseen neuvolaan. huolestuin hirveänä että mikä siellä on. Neuvolantäti katsoi ultralla ja kyllä siellä se meidän esikoinen heilutti ja riehui. Kohdun kannattimet (??) kasvaa, venyy ja paukkuu. Siitä kipu johtui. Olen kuullut jo kommentteja siitä kun kävelen hitaasti ja vaavun. " Lyllerrän" mieheni sanoin, hän aina keksii kaikki romanttisimmat sanat...;)
On se ihana kun tuntuu vauvan potkut jo kädellä.Kauheita jumautuksia tulee, muutaman kerran tullut virtsarakkoon päin, oletettaen.
Seuraava ultra on joulukuun 17.päivä, raskausviikolla 36. tuntuu niin kaukaiselta. miten muuten menee nuo joulupyhien lääkärikäynnit kun eikä loppuraskaudesta ole useimmin käyntejä?
maanantaina on neuvola ja silloin katsotaan kelan paperit. mies ei pääse mukaan. harmittaa :(
supistuksia on tuntunut. luulen niin.
olisi hiukan henkilökohtainen kysymys. Onko teillä seksihalut pysyneet normaalina, lisääntyt vai kadonnut? meillä mies hyppii seinille kun minua seksi ei kiinnosta...voi ressukka...
mutta vointeja kaikille :)
MiiKaro & Alpo rv22+2
Justus: päänsärky saattaa johtua ihan siitäkin, että alaselkälihakset joutuvat olemaan jännitystilassa kun masu kasvaa ja se vaikuttaa rintarangan alueelle joka taas aiheuttaa pääkipua, ainakin itselleni :/ Eli venytyksiä myös sinne ihan alaselkään vaikka vaikeaahan se on hyvää venytysasentoa masun kanssa löytää¿ Ja kantsii kokeilla myös suolan käytön minimoimista ja veden juonnin lisäämistä, itselläni auttaa tietyn tyyppisiin pääkipuihin¿ Kovasti tsemppiä!
Vaatteita emme ole vielä ostaneet yhtään, kun on sukupuoli vielä vähän arvuuksessa ;) Eikä oikeestaan ole tullut vastaankaan sellaisia vaatteita, joita olisi tehnyt mieli ostaa¿ olenkohan tulossa sairaaksi¿? ;)
SF-mitasta olitte jutskanneet, mulla se on n.17-19cm itse mitattuna, lääkärissä ei ole mitattu vielä kertaakaan.. mutta siis navan alapuolella kohdun ylimmäinen kohta vielä on ja maha ei ole mikään iso niin ei ainakaan toistaiseksi ¿vaikeuta¿ elämää millään lailla¿
Sammermanni: unet on täälläkin ihan mitä sattuu, toisinaan aivan järkkyjä K-18 leffoja ja toisinaan taas horroria parhaimmillaan! Viime yö tosin meni vähän pyllylleen sillä pieni rupesi möyrimään kolmen aikaan ja sitä möyrintää sitten riitti tunnin verran ja mulla uni karkas ihan totaalisesti¿ Onko muut heränneet siihen, että vauva möyrii masussa? Entä miten olette päässeet takaisin nukkumaan?
Ja seksiä ei kannata heittää pois, yhdynnän kylläkin jos lääkäri on sen kieltänyt ;) Mun mielestä seksi ja hellyys on kuitenkin niin olennainen osa ihmisen elämää, raskaana tai ei, että jos itsestä vain tuntuu siltä niin mikä ettei! Sitä kun onneksi voi harrastaa ilman sitä yhdyntääkin ;) Spermahan se käsittääkseni voi aiheuttaa juurikin kohdunsuun pehmenemistä eikä seksi sinällään¿
Seksikyssäriin vastaan, että parin kuukauden hiljaiselon (lue kuolleen!) jälkeen lakanavalssaus tuntuu taas mielekkäältä :) Ilmeisesti väsymys on pikkuhiljaa jäämässä taka-alalle ja mamma on energisemmällä tuulella! Toki osuutensa voi kyllä olla silläkin, että mies on lähdössä taas parin viikon reissuun joten täytyy nauttia nyt kun on vielä paikan päällä =D
Eipä muuta,
-Allu ja Pupu rv21+
Melkoisen syksyistä jo alkaa olla! ainakin työmatkalla herää kunnolla...
Onnea vaan kaikille mukavista kuulumisista ja Sammermannille voimia olla ystävän tukena.
Ite ei jaksa useinkaan kirjoitella, vaikka säännöllisesti kaikkien teidän kuulumiset käynkin lukemassa. Jotenkin ei jaksa mitään sen lisäks, että käy töissä. Ja töitten jälkeen shoppailemassa =) Tosiaan on tullut varmaan liikaakin hankittua vaatepuolta itelle (ja vauvallekin), mutta ei oikein huvita kulkea ihmisten ilmoilla pelkissä lötkövaatteissa, kun ei siihen oo ennenkää tottunu.
Tosiaan hassua toi vatsan koon arvioiminen. Joidenkin ihmisten mielestä se on jo kaaaamalan iso ja joidenkin mielestä olen niin pienen pieni... Itestä maha tuntuu jo aika isolta, koska ennen mahaa ei ollut ja tämä on eka raskauskin. Mutta kyllähän tähän tottuu =)
Kamalasti tämä masuasukki myllertää pitkin päivää ja yötäkin. Oon kanssa useana yönä herännyt siihen, että tuo myllertää.
Ja supistuksia on ollu jo kuukauden verran, nyt tuntuu, että vaan lisääntyvät, mutta onneks ei ole kohdunsuulle ainakaa tapahtunu mitään. Joten siinähän sitten supistaa, jos eivät mitään tee.
Justus08, piti kysyä, tekeekö nuo avopuolen lääkärit pukamavaivalle muuta kuin ohjaa kylpyjä, Scheriproctia ja kuitupitoista ruokaa sekä paljon nestettä?
Mutta nyt takas töihin!
Odottelin tänne asti, että saisin kertoa kuulumiset lääkärikäynniltä. Mulla oli nyt vähän normaalia aiemmin lääkäri, kun on ollut sen streptokokin aiheuttamia supistuksia. Lääkäri katsoi kohdunsuun tilanteen ja se oli vähän pehmentynyt. Hän sanoi, että yleensä hän tässä tilanteessa kieltää kolmen ässän menetelmän, koska kohdunsuun tilanne ei saisi vielä muuttua ja supisteluja ei saisi liikaa olla. Saunassa emme käy, kun asumme vanhassa talossa ja sauna on rikki. Siivota mun kyllä pitää, kun kukaan muu ei sitä tee. Seksistä voisin minä luopua, mutta mies taitaa olla toista mieltä ;) Ehkä me nyt kuitenkin otetaan rauhallisesti. Sain lääkäriltä sairauslomaa iskiaksen takia parin viikon päähän, jolloin on vielä kontrolli ja kohdunsuun tilanteen seuranta. Sairausloma jatkuu ilmeisesti sitten äitiysloman alkuun saakka, kun lääkäri kirjoittaa uuden todistuksen.
Hemppa oli 120 ja terkka suositteli, että joka toinen päivä alkaisin ottaa lisärautaa. Verenpaine ok, mutta korkea sf-mitta ihmetytti: 26 cm! Onko kenelläkään näin korkea?
Onnittelut vain uuteen kotiin muuttaville. Meidänkin pitäisi tehdä taloon vielä sisäpintaremontti ennen vauvan syntymää. Katsotaan nyt miten ehditään. Kirvesmies on ainakin tilattu, mutta materiaaleja ei olla yhtään katsottu. Kunhan tuo mies saa peltohommat tehtyä, niin alkaa häneltäkin riittää mielenkiintoa muihin puuhiin (toivottavasti!)
plumeria 24+0 (huomenna vaihtuu)