Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Suolisto tukossa" sairaalassa heti sektion jälkeen. Oliko muilla? Mistä apu?

06.09.2007 |

Kannattaisiko syödä luumua tms ennen sektiota? Kun mulla on jo pari sektiota takana. Ja pelolla muistelen sitä sektion jälkeen vessaan isolle asialle menemistä. Tulos on ollut työn ja tuskan takana, vaikka ovat sairaalassa antaneet luumunektaria juotavaksi sektion jälkeen. Ja kummallakaan kerralla luumumehuista sektion jälkeen ei ole ollut apua, vaan olen pyytänyt ja saanut sitten vihdoin jotain lääkenestettä vatsaa pehmentämään.

Sain sen käsityksen että tämä on aika yleistä sektion jälkeen, ja pois ei sairaalasta päästetä ennenkuin suoli toimii kunnolla. Mulla toimi muistaakseni vasta neljäntenä tai viidentenä päivänä kummallakin kerralla. Entäs muilla?? Joten olen itsekseni miettinyt että auttaisikohan jos söisin kotona luumukiisseliä ennen sektiota esim edellisenä iltana (jos tiedän etukäteen ajankohdan)? Vai aiheuttaako se vaan mahakipuja ja ilmavaivoja sektion jälkeen?

Toisessa sektiossa piti laittaa peräruiske suolta tyhjentämään ennen sektiota ja toisessa sektiossa ei (eri sairaala ja eri käytäntö). Joten silläkään ei ollut mitään merkitystä sektion jälkeiseen tilanteeseen.

Onko kukaan kokeillut mitään kotikonstia tähän vaivaan? Koskaan muulloin mulla ei ole ollut vatsa kovana. Vai pakataanko ne suolet takaisin mahaan sisälle solmuun niin eri asennossa, kuin ennen synnytystä, että sieltä ei aluksi tule helposti mitään ulos vaikka mitä söisi? :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta synnytyksen jälkeen minulle kyllä annettiin melko pian vatsaa pehmentävää lääkettä, kun vähän pelotti tuo isolla asialla käynti, kun alapää oli hellänä. Käsitin, että alatiesynnytyksenkin jälkeen on yleensä vatsa kovalla. Johtuisiko hormoneista? Lääkkeestä sanottiin, että olikos se nyt 8 tunnin kuluttua vatsa toimii ja niin, että sitten on kiire vessaan. Ja näin oli.

Eiköä sitten sektion jälkeen anneta " automaattisesti" jotain vastaavaa lääkettä?

Vierailija
2/16 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYS:issa ainakin käsittääkseni automaattisesti tilaavat kuitupitoista ruokaa sectiopotilaille. Ainakin omalla kohdallani. Ja varmaan siitä on ollut apuakin koska kyseisen vaivan kanssa ei ole tarvinut ponnistella.

Toisaalta- nämä voi olla niin yksilöllisiä juttuja nämäkin, että se mikä toimii toiselle ei välttämättä alkuunkaan toimi toiselle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit vielä, että kuinka vaivan kanssa pärjätä kotona. Kannattaa syödä jotain valmistetta, joka pitää vatsan kunnossa. Itsekin söin joitain siemeniä.. niitä sai apteekista, mutten nyt yhtään muista mitä ne oli nimeltään!!! Käyhän sieltä kysymässä, osaavat varmasti auttaa =)

Vierailija
4/16 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista merkkiä, mutta sellainen suppo, joka laitettin peppuun ja aika pien sen jälkeen kakka tulikin. Toinen hyvä vaihtoehto on levolac, saa apteekista ja on aika hyvän makuista nestemäistä litkua. PS voi kyllä aluksi aiheuttaa ilmavaivoja

Vierailija
5/16 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Juu, minä olen se epäonnen Sandoval, jolla kaikki ei mene ihan suunnitelmien mukaan. -Eli ekassa synnytyksessä repesi virtsaputki ja toka olikin suunniteltu sectio.

(tämä nyt menee " pikkasen" asian vierestä, mutta...) Mulla nimittäin lamaantui koko hemmetin suolisto section jälkeen! Mitään ei tullu alakautta ulos, ei ilmaa, ei sitä itseäänkään. Vasta kun rupesin oksentamaan (on muuten tosi kivaa vasta sectioituna!!!) urakalla, niin minut laitettiin nenä-maha-letkuun neljäksi vuorokaudeksi, jotta saatiin suolisto tyhjäksi ja toimivaksi. lääkäri vaan totesi, että " tämmöstä sattuu."

Uskaltaakohan sitä enää lisää lapsia aatellakaan?! Minun tuurilla kuolen seuraavalla kerralla...

Vierailija
6/16 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että " olisiko jollain kotikonstia?" -lauseella sitä että onko jotain ennen sektiota syötävää ruoka-ainetta, jota kannattaisi syödä, jotta vatsan toiminta sektion jälkeen olisi hyvä, eikä tarvitsisi kakata kovia " legopalikoita" vasta 4-5vrk:n jälkeen.

Eli mulla on ollut ongelmana VAIN se eka viikko sektion jälkeen, sairaalassa. Sen jälkeen kotona ei ole mitään ongelmia, vaan vatsa toimii 1-2krt/vrk. Eli kun vatsa taas lähtee toimimaan, niin sitten en todellakaan tarvii Levolacia tai (pellavan)siemeniä vatsaa pehmentämään.

Tuota Levolacia vastaavaa ainetta kai se sairaalan neste on, jota antoivat pienen mittakipollisen juotavaksi, kun kovasti jotain lääkettä pyysin. Eli automaattisesti sektion jälkeen eivät anna mitään suolentoimintaa edistävää lääkettä tai vastaavaa. Ja eivät sairaalassa meinanneet antaa toisena tai kolmantena päivänä sektiosta luumunektariakaan, kuin säännöstellen, sanoen tyyliin " juo nyt ensin nämä 1-2dl tänä päivänä, ja katsotaan huomen aamuna sitten jos saat vaikka lisää, jos ei ole vatsa vielä toiminut" Minähän hiipparoin itse käytävän jääkaapille hakemaan lisääkin luumunektaria, eikä siltikkään ollut mitään nopeaa vaikutusta. Olen ollut 2eri sairaalassa sektiossa ja kummassakin sama juttu, ja mulla sama ongelma. Hätä olisi mutta kun ei oikein tuu ulos... Sorry, kun on vähän ällöttävä keskustelunaihe:)

Minmar79:

Monentenako päivänä sektiosta sait sairaalassa suppoja? Mulle eivät ehdottaneet, enkä osannut pyytää (kuin " antakaan jotain lääkettä" ). Minä en ainakaan omin päin uskaltaisi sairaalassa Levolacia " salaa" ottaa, mutta varmaan tarkoititkin sitä kotona myöhemmin käytettäväksi?

Vierailija
7/16 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ollut sektiota, mutta siis ihan sama oli, että ei toiminut, niin ei toiminut.

En siis osaa sanoa, toimitaanko sitten eri tavalla alatiesynnytyksessä ja sektiossa. Mutta itse ainakin otin levolacia ihan suoraan pullosta sairaalassa (oli oma mukana) ja kun se ei tällä kertaa auttanut (yleensä auttaa heti), niin sain supon (niitäkin voi osataa itse apteekista). En muista tarkkaan kuinka kauan oli synnytyksestä.

Suppo oli pelastus, tavara tuli ihan itsestään, eikä tarvinnut itse ponnistella (kun ei edes pystynyt). Huh kun silloin helpotti.

ps on vähän hämärän peitossa tuo sairaala-aika, mutta uskoisin että sain supon vasta pari kolme päivää synnytyksestä, koska en tajunnut pyytää!!Kärsin vain, kun vatsa ei toiminut lainkaan...

Vierailija
8/16 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin TAYS:issa on tämä käytäntö, että sectiota edeltävänä iltana annetaan suoliston tyhjentävä peräruiske/suppo. Mun mielestä siinä tapauksessa on ihan sama mitä edeltävinä päivinä syö, koska vatsa tyhjenee jokatapauksessa ennen leikkausta. Ja jos ei tota suppoa/peräsuisketta anneta, syy siihen että vatsa menee kovalle, voi olla esim. kipulääkkeissä, joita section jälkeen annetaan.

Suosittelisin sinulle Visibliniä (Visiblin S). Ainakin mulle siitä oli apua. Saat sitä varmaan sairaalastakin kun pyydät. Muista myös section jälkeen juoda paljon vettä ja syödä kuitupitoista ruokaa. Kuten aiemmassa mainitsinkin, kuitupitoisen ruoan voi tilata myös sairaalassa.

Valitettavasti muuta neuvoa mulla ei ole antaa.

Maaria-80:

että " olisiko jollain kotikonstia?" -lauseella sitä että onko jotain ennen sektiota syötävää ruoka-ainetta, jota kannattaisi syödä, jotta vatsan toiminta sektion jälkeen olisi hyvä, eikä tarvitsisi kakata kovia " legopalikoita" vasta 4-5vrk:n jälkeen.

Vierailija
9/16 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan omaan kysymykseeni, kun nyt on tullut kokeiltua. Jos se vaikka auttaisi jotain sektioon menijää.

Eli suunniteltu sektio on nyt takana päin ja kokeilin sitä luumun syöntiä ENNEN sektiota. Eli söin noin 1/3 pussillista kuivattuja luumuja noin 15 tuntia ennen sektiota ja se auttoi. Eli suoli tyhjeni sektion jälkeen kolmantena päivänä. Ja todella helposti ja kivuttomasti! :) Eli luumut ei aiheuttaneet mitään ripulia tai ilmavaivoja tms. Suosittelen, jos olet menossa suunniteltuun sektioon. Oli mukavaa, kun ei tarvinnu kipeän leikkaushaavan kanssa istuskella tuskaisena pöntöllä kun ei meinaa saada mitään aikaiseksi.

Sektion jälkeen söin toki sairaalassa luumunektaria, niinkuin aina edellisissäkin sektioissa ja lisäksi hoitsut antoivat toisen vuorokauden lopussa jotain mahaa pehmentävää lääkettä (nestettä pikkuinen määrä). Nämä kaksi eivät kuitenkaan aikaisemmissa sektioissa ole auttaneet minulla. Joten en usko että niillä olisi ollut nytkään sen suurempaa merkitystä. Jos se suolessa valmiiksi oleva tavara on tiivistä ja kovaa, niin ei se sektion jälkeinen ruokavalio silloin auta enää mitään.

Vierailija
10/16 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vatsa toimii tosi hyvin ja säännöllisesti apteekista saatavalla Movicol -juomalla. Oikeastaan kyseessä on jauhepussi, joka sekoitetaan veteen. Juon lasillisen tätä illalla ja aamulla vatsa toimii " pehmeästi" =)

Sain vinkin sairaalassa synnytyksen jälkeen kätilöltä - erinomainen juttu. Synnytyksestä nyt 10pv, ostin Movicolia matkalla kotiin.

Pakkauksessa lukee " Jauhe oraaliuosta varten/Käytetään ummetuksen hoitamiseen ja ulostetukkeuman pehmentämiseen."

Lisäksi syön tuoreita ja kuivattuja luumuja ja juon paljon vettä.

Tuntuu toimivan.

Vierailija
11/16 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla on joka kerta avun tuonu LAKRITSI =P Eli ekan päivän aikana ainakin pussillinen ja mielellään täytelakua kun on parempaa ;D ja johan vatsa toimii..ainakin mulla..Ja ai että maistuu hyvältä kun oot sitä ennen ollu vuorokauden pelkällä mehukeitolla ja mehulla!!

Kavereillekkin vien aina tuliaisina pussin lakuja ja suurin osa jo odottelee että koskas se niitä jo tois, hih..oon kyllä käskeny ihan itteki varautumaan =)

Ei siinä ainakaan mitään menetä jos noita popsii..

Hippuskainen ja masu 32+5 ja takuuvarmasti lakritsipussi tälläkin kertaa sairaalakassissa ;)

Vierailija
12/16 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumilla saa suolen toimimaan aina. Suolen liiketoiminta on riippuvainen magnesium ionista. Magnesium myös rentouttaa elimistön lihaksistoa ja on siksi apuna myös synnytyksessä. Magnesiumia kannattaa siis tankata jo raskausaikana vähintään päivittäinen annossuositus. Mikäli kärsii myös suonenvedoista - magnesium poistaa nekin. Magnesiumia uskaltaa käyttää, koska ylimääräinen poistuu suolen sisällön mukana - toisin sanoen aiheuttaa liian löysän ulosteen. Tavallisesta ruokavaliosta harva saa riittävästi magnesiumia. Magnesiumia saat apteekeista tai luontaistuotekaupoista. Luontaistuotekaupan myyjät tosin osaavat paremmin palvella sinua kuin apteekin farmaseutit. Magnesiumia myydään eri muodoissa ja on hyvä myyjältä varmistaa, että ostamasi magnesium on hyvin imeytyvää esim. kelaattimuotoinen.

Tiedoksi vielä, että kaakaossa on erittäin paljon magnesiumia ja suklaahan on monille pakkomielle - kyseessä voi olla alitajuinen informaatio magnesiumin puutteesta!

Vierailija
13/16 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolta ei tyhjennetty ennen toimenpidettä 8suunniteltu sectio). Parin päivän päästä sairaalassa annettiin laxobeonia ja ennen kuin se alkoi vaikuttaa jouduin pyytämään microlax peräruiskeen jotta tukala olo helpottuisi. Aivan kauhea kokemus, koskaan ei sellaista ummetusta ole ollut. Helpotti kyllä sen jälkeen. Oman vatsan olen saanu pysymään pehmenä kotona juomalla perheolutta eli kotikaljaa. Pysyy vatsa pehmeänä ja maitoa riittää! Mallaksellahan on maitoa nostattava vaikutus!

Vierailija
14/16 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain muistaakseni jotain ihan nieltävää pilleriä vaivaan, ei siis Levolacia (eikös se ole neste).

Vierailija
15/16 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toinen muksu tuli sektiolla ja myös kävi niin, että suolisto oli hyvin lähellä lamaannusta. Neljä päivää piti odotella. Ilmaa saatika kakkaa ei tullut vaikka sain päivittäin laxoberonia maximi annokset. Sit lääkäri vaihtoi kipulääkkeen toiseen. Ensimäisinä päivinä sektion jälkeen sain siis tavis särkylääkkeiden lisäksi muistaakseni jotain opiaattia jolla suolta lamaava vaikutus...se siis ainakin kannattaa tarkistaa lääkäriltä jos on aikaisempikin tuskainen kakan odottelu kokemus takana :) Kipulääkkeitä kun on jokalähtöön...miksi siis syödä sellaisia joilla tällaisia sivuvaikutuksia.

SANDOVAL! Taidat olla kohtalotoverini. Mullakaan ei tunnu oikein nuo synnytykset menevän putkeen. Itse repesin myös eka synnytyksessä tosi pahasti ja olin tosi kipee/" toimintakyvytön" pari vuotta, kunnes lääkärit suvaitsivat kunnolla tutkia ja korjausleikkauksella korjata poikki menneet lihakset alapäästäni. Ja toinen tuli sit sektiolla, minkä jälkeen suoliston kans megaongelmat + haava rapsotti auki kauan :(

Vierailija
16/16 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei varmaankaan voinut olla pelkästään särkyllääkkeistä johtuvaa, sillä ekassa sektiossa mulle annettiin kans noita opiaatteja, eli kipupumppu oli käytössä. Se ei sopinu mulle kun oli pääkin aivan sekaisin ja meinasin vaan nukahtaa koko ajan. Joten seuraavassa sektiossa käytössä oli vain särkylääkkeet tablettimuodossa(parasetamol ja ibuprofeiini). Lihakseen laitettavia särkylääkepiikkejäkään en huolinut, ettei olis liian voimakkaita mulle. Ja silti tuossa jälkimmäisessäkin sektiossa suoli oli tukossa sektion jälkeen (ennen tätä sektiota ei ollut peräruiskeella suolentyhjennystä). Eli ei voinut olla pelkästään särkylääkkeistä johtuvaa...