Onko 1400 eur asumismenojen jälkeen muka vähän?
UUsimmassa Perhe-lehdessä oli juttua 5-henkisestä perheestä, jossa isä jää hoitovapaalle vuodeksi. Asumiskulujen jälkeen käytettäväksi jää 1400 eur kuukaudessa ja tuota sitten " asiantuntijakin" lähes kauhisteli, että on niin vähän. Perheellä ei ollut muita lainoja kuin asuntolaina, oli vararahasto jne. Mietin vaan, että eikö monilla perheillä jää paljon vähemmänkin kulutukseen kuussa kuin tuo 1400 eur kuussa. Ei jotenkin tuntunut minun mielestäni mitenkään huolestuttavan vähäiseltä summalta. (Toisaalta en ole ehkä oikea henkilö arvioimaan, koska meillä rahaa on käytettävissä enemmän.)
Kommentit (18)
Viisihenkisellä perheellä on kuitenkin usean sadan ruokamenot, lasten harrastuksiin menee rahaa, vaatteet ja vakuutukset jne. Ei sitä nyt niin hirveästi ylimääräistä jää...
tiedän monia perheitä, joissa rahaa jää HUOMATTAVASTI vähemmän kuussa - jopa useiden vuosien ajan.
Sinä jolle lapsen kanssa jäi satanen kuussa elämiseen kerro miten muka tulette sillä toimeen?
Kaikkienko pitäisi venyttää penniä, silloinko olisitte tyytyväisiä?
Tosin perheeseen kuuluu vain kaksi lasta, mutta mistään ei ole täytynyt tinkiä, en edes pahemmin mieti mitä voi ostaa ja mitä ei. Tuosta 1400 jää kuitenkin 280¿/ henkilö kk, eikä se minusta ole vähän. Meillä se tekisi 840¿ eli n.250¿ enemmän kuin nyt.
Jos sinulle jää 1200e asumismenojen jälkeen käteen niin hyvinhän sinulla sitten on asiat. Ilmeisesti ei kuitenkaan ole miestä syömässä?
musta tuntuu että saa sitä rahaa enemmän tai vähemmän ni kaikki ne kuitenki menee:S Esim jos saat enemmän ni jostain tuesta vähennetään tai joutuu maksaan enempi et ei niillä tuloilla rikastumaan pääse!
Asumismenot pyöreesti 600¿/kk. Ei tosin ole sitä miestä tuhlaamassa..:)
8
Sehän on vaikka kuinka hyvin jos ei kerran velkaakaan ole. Meillä jää laskujen jälkeen ruokaan , bensaan, vaatteisiin ja hygieniaan ym 500e kuussa ja näin on ollut jo vuosia. Ja meilläkin asuu 5 henkeä.
Vierailija:
no mulle jää vuokran jälkeen käteen 400 euroa, ja siitäkin 270 matkoihin. no tosin meitä on vaan minä ja 2-vuotias kuluttamassa, mutta joo-o. kai se on aina sekin, että kun on tottunu tiettyyn elintasoon, niin sitä on vaikea sit yhtäkkiä alkaa elelemään vähemmällä.
Joudun kyllä kituutttamaan!
Meillä seitsemän henkinen perhe, ja asumismenojen jälkeen käteen jää n. 700-1000e kuussa riippuen miehen töistä ja se riittää.
Siis jos asuu omassa ja esim. jääkaappi hajoaa, menee puolet koko kuukauden rahoista uuteen, puhumattakaan isommista remonteista jne.
Auto voi olla työssäkäyvälle välttämätön, siihen saattaa tulla monen sadan euron korjauksia.
Meitä on viisi ja vastikkeen, lainan ja vesimaksujen jälkeen kuluu seuraavasti:
-autovakuutus 100
-muut vakuutukset 100
-ruokakauppa 500
-bensa 250
-lasten kerhot 30
-lasten jumpat 30
-oma jumppa 20
-puhelinlaskut (2kpl) 50
-sähkö 30
-vaatteet viidelle 100
-netti 20
Tossa on jo yli 1200, eli vain alle 200 jäisi kodinhankintoihin, lääkkeisiin, lääkäreihin, lahjoihin... Yllättävä meno todellakin kaataisi tämän talouden, vai keksiikö joku mistä me voitaisiin säästää? Ei tule lehtiä, en käy kampaajalla, teen ruoan kotona...
Joka kuukausiko täytyy ostaa uusia vaatteita? Eikö ne rahat kannattaisi säästää juuri noihin yllättäviin menoihin?
Mielestäni tuo 1400 on ihan älyttömän iso summa ja odotan aikaa kun voimme perheeni kanssa nauttia moisesta luksuksesta. Meitä on kohta viisi ja pärjäämme puolella tuosta.
Vierailija:
Siis jos asuu omassa ja esim. jääkaappi hajoaa, menee puolet koko kuukauden rahoista uuteen, puhumattakaan isommista remonteista jne.Auto voi olla työssäkäyvälle välttämätön, siihen saattaa tulla monen sadan euron korjauksia.
Meitä on viisi ja vastikkeen, lainan ja vesimaksujen jälkeen kuluu seuraavasti:
-autovakuutus 100
-muut vakuutukset 100
-ruokakauppa 500
-bensa 250
-lasten kerhot 30
-lasten jumpat 30
-oma jumppa 20
-puhelinlaskut (2kpl) 50
-sähkö 30
-vaatteet viidelle 100
-netti 20Tossa on jo yli 1200, eli vain alle 200 jäisi kodinhankintoihin, lääkkeisiin, lääkäreihin, lahjoihin... Yllättävä meno todellakin kaataisi tämän talouden, vai keksiikö joku mistä me voitaisiin säästää? Ei tule lehtiä, en käy kampaajalla, teen ruoan kotona...
noi nyt vaan oli keskiarvot. Esim. näin talven tullessa kolmiin lasten kenkiin saa jo uppoamaan 100 euroa ostamalla ihan tavallisia talvikenkiä, sitten haalarit (jollei ole isommalta jäänyt), pipot, hanskat, talvitakit... Sitten voi olla pari kk ettei mene kuin muutama kymppi (vaikka sukat, sukkahousut jne.)
Kerro mulle miten te elätte alle 700 eurolla kk? Meillä kk jää enemmän kuin tuo 1400, laitoin vaan esimerkin että meillä tulisi todella tiukkaa noin tiukalla budjetilla.
No, minä en niin kauheasti ole edes miettinyt miten tulemme toimeen. Tulemme vaan. Teen kaikki ruua itse neljän viikon kiertävällä ruokalistalla, kaupassa käymme kerran viikossa + maidot yms. Puhelinlasku ja nettilasku tulee joka kuukausi, hesari ja sähkölasku harvemmin. Raha riittää kuitenkin välillä luksukseenkin. Teatteriin tai pizzaan :)
Tilannetta tietenkin auttaa, että vain mieheni käyttää autoa ja sekin on yrityksen nimissä, samoin hänen puhelinkulunsa. Ja välillä voi olla enemmänkin rahaa käytettävissä, mutta tuo 700 on noin keskiarvo.
Toisaalta tämän kestää myös helposti ehkä siksi, kun tietää sen olevan tilapäistä, joskin pitkäaikaisesti tilapäistä, mutta kuitenkin. Muutaman vuoden päästä ollaan jo ihan toisella tulotasolla kun opinnot on loppu ja toivonmukaan miehen firma pyörii kunnolla.
että on täällä muitakin, jotka elävät pienellä tai vähemmälläkin kuin tuo Perhe-lehden perhe. Itse asiassa heidän tilanteensa oli mielestäni harvinaisen hyvä.
Ap
Jos perheellä on kovin suuri laina, täytyy varautua ihan eri tavalla esim. korkojen nousuun. Ja jos taas vaikkapa vanha talo ja pari autoa, on oltava budjetissa varaa yllättäville korjauksille ja remonteille. Kun asuttiin vuokralla ilman, uskalsi olla paljon helpommin pienellä käteisvaralla. Aika harva asia kun meni suoraan omasta pussista. Nyt pitää olla varautunut siihen, että jääkaappi hajoaa ja yhtiö päättää ikkunaremontista sekä autoon pitää hankkia uudet renkaat kaikki samassa kuussa.
no mulle jää vuokran jälkeen käteen 400 euroa, ja siitäkin 270 matkoihin. no tosin meitä on vaan minä ja 2-vuotias kuluttamassa, mutta joo-o. kai se on aina sekin, että kun on tottunu tiettyyn elintasoon, niin sitä on vaikea sit yhtäkkiä alkaa elelemään vähemmällä.