Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 2kk nukuttamisneuvoja kaivataan kipeästi!

21.10.2008 |

Kaipaan neuvoja ja vinkkejä, en ihmetyksiä tai moitteita siitä, miten tilanne on tähän mennyt... Kiitos :)

Meidän 8-viikkoinen vauva nukkuu päivisin vain sylissä tai vaunuissa. En sitten osaa sanoa, että onko kyse yksilöllisyydestä, eli että ei vain tykkää päivällä sängyssä nukkua/ei osaa nukkua ilman nukuttelua tms vai onko tuohon oppinut. Vannoin esikoisen jälkeen, että kantelemaan ei enää aleta ja tässä ollaan :( Lopulta kantelemaan alettiin, jotta vauva saisi nukuttua, alkoi meinaan huolestuttaa jo, kyllähän vastasyntyneen nukkua pitää. Yöt on aina mennyt aika ok, eli tissiltä olalle röyhtäytettäväksi ja sitten sänkyyn unessa tai ainakin puoliunessa ja suht hyvin on ollut sänkyyn laitettuamme heräilemättä.

Päivisin sitten on kannettu, kunnes on hyvässä unessa ja varovasti sitteriin/sänkyyn. Mutta menee muutama minuutti ja herää. Tämä rumba jatkuu sitten lähes koko päivän. Joskus se on tätä vaunuihinkin laittaessa. Ensin ajateltiin, että ilmavaivoja, että masussa aina kiertää jotain. Mutta havahtuisiko siihen, että ei enää olekaan sylissä? Esikoisen kanssa oli se ongelma, mutta hän ei antanut edes laittaa itseään vaakatasoon, säpsähti siis ihan heti. Kun nyt vauva herää vasta muutaman minsan päästä tai joskus 10min, jopa 20min joskus, niin voikohan se olla sitä samaa?

Päivällä onneksi ottaa nykyään jopa 4h unet vaunuissa, ensin käveltävä vaunujen kanssa uneen ja sitten loput parvekkeella paikallaan. Muut ajat sitten nukkuu kantaessa olalla tai rintarepussa.

Olin tietoinen siitä, että kantsisi alusta alkaen laittaa sänkyyn väsyneenä, muttei nukkuvana. Minä en vaan millään tohtinut pientä juuri syntynyttä, joka on ihan uudessa, suuressa, kylmemmässä ja varmaan pelottavassakin paikassa, jättää sänkyyn yksin kiemurtelemaan, vaan oli mieletön tarve/halu halia toinen uneen. Joten kannoimme pientä.

Neuvolassa sanottiin, että kantsii alkaa nukuttamaan nyt vain yhdessä paikassa vaunujen lisäksi ja laittaa sinne sänkyyn. Jos kiemurtelee tms, niin kädellä painaa tai rauhoittaa muuten jne. Sitten nostaa syliin, jos alkaa kovasti itkemään. Ja takaisin sänkyyn sitten jne jne, kunnes nukahtaa. Jos olisi meidän ainut lapsi, niin olisi helppo koko päivä viettää toista nukuttaen tällä lailla, mutta kun esikoinen 3v. kaipaa huomiota myös, ei hän hiljaa koko aikaa olisi, eikä vauva taas nukahda, jos toinen mölyää vieressä. (Tuntuu olevan herkkäuninen) Ja ulkoillakin pitää ja ruokaa laittaa jne. Joten aika projektilta tuo tuntuisi.

Miten ja missä teidän vauvat nukkuu, nukutatteko vai mitä? Kellään samaa ongelmaa? Ei tämä mitään, jos olisi väliaikaista, mutta tokihan vauva nyt tottuu tuohon kanteluun ja sitten ei enää ole kiva kantaa, kun toinen on 10kg. Oletteko te muut opettaneet muita tapoja vauvoillenne nukahtaa, kauankohan siinä kestäisi, että vauvamme oppisi nukahtamaan sinne sänkyyn ilman kantelua?

Muuten menee hyvin, ihana vauva, mutta tämä unijuttu väsyttää ja kyllästyttää :(

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidan 2 kk tytto nukkuu aikalailla samalla tavalla. Kantoliinassa, sylissa tai vaunuissa. Isommat lapset ovat jo koulussa, joten olen voinut nukuttaa vauvaa talla tavalla eika mua ole se haitannut. Usein nukun vauvan kanssa paikkarit yhdessa vieretysten, ja silla tavoin vauva voisi vedella vaikka 5 tuntia putkeen. Nauttii selvasti lasnaolostani (aidin tuoksusta?). Viime paivina on ollut havaittavissa sellainen muutos, etta kun vauva on nukahtamaisillaan sylissani, han alkaa vaantelehtia ja kitista, ikaankuin ei loytaisi sopivaa asentoa. Olen sitten laskenut esim. sohvalle ja jo uni tulee. Eli tytto taitaa olla ihan itsestaan irrottautumassa tasta sylissa-nukkumis-traditiosta.

Ehkapa teillakin vauva alkaa itsestaan haluta sankyyn nukkumaan...Muuten musta ei nyt ollut apua.

Vierailija
2/9 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä sänkyyn oppimisessa montaa päivää mene, max. viikko. Kun vaan päätät, että sinne nukahtaa niin nukahtaa. Esikoinen joutuu "kärsimään" vain lyhyen ajan huomion puutteesta. Elämäsi helpottuu aika paljon jos vauva nukahtaisi yksin sänkyyn.

Kannattaa ottaa sinne sänkyynkin tietyt unirituaalit. Esim. meillä nämä ovat tutti ja unipupu (kaikki eivät tietysti syö tuttia). Nykyisin kun pistän sänkyyn, niin annan tutin suuhun ja pupun kainaloon. Sinne jääpi sitten halimaan sitä pupua ja nukahtaa aika pian.

Edelliseen kommentoiden, että taitaa olla aika harvinaista, että vauva haluaisi omaan sänkyyn jos on tottunut nukahtamaan syliin. Pääsääntöisesti syliin tai tissille nukuttamisesta taitaa seurata yöllisiäkin heräilyitä jossain vaiheessa.

Neuvolan ohje on hyvä. Itse olen opettanut molemmat lapset nukahtamaan yksin juuri tällä tavalla. Omaan sänkyyn, huoneesta pois. Jos vauva itkee, menen rauhoittelemaan kädellä. Jos itku yltyy, otan syliin. Sitten kun rauhoittuu, niin takaisin omaan sänkyyn ja huoneesta pois (ei nimitäin kannata myöskään silitellä tms. uneen, muuten saat aina olla silittelemässä). Aika nopeasti meidän tytöt ovat oppineet nukahtamaan yksin. En tiedä onko tällä sitten vaikutusta, mutta kumpikaan ei ole koskaan ollut yöhulinoija.

Tytteli-83 ja tytöt 2v & 5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan lapsista ole nukahtanut vauvana omaan sänkyyn itsekseen, eikä voi kukaan sanoa etteikö olisi yritetty. Minusta kyse ei ole vauvan "opettamisesta", toiset nukahtaa itsekseen ja toiset ei.

Tuntuisi että jos kerran nukkuu yhdet noinkin pitkät päiväunet, niin ei välttämättä toisia pitkiä sitten nuku vaikka mitä tekisi. Meillä on loistava ratkaisu ollut kolmannen kanssa kantoliina, jossa nukkui päiväunet noin 4-kuiseksi asti lähes päivittäin. Sitten alkoi jo helpommin nukahtaa vaunuihin ja nyt puolivuotiaana nukkuu lähes kaikki päiväunet vaunuissa. Vaunuttelussakin lapset on erilaisia, esikoinen vaati meillä aina tunninkin kävelylenkin ennenkuin oli tarpeeksi sikeässä unessa, kaksi nuorempaa on nukahtaneet helpommin hyssyttelyyn terassilla.

Itse menen tilanteen mukaan enkä jaksa murehtia että jos nyt vauvalla on joku tapa niin se jää varmasti päälle. Olen vaan huomannut että yksi kaunis päivä vauva ei esim. nukahda rinnalle enää ja etsitään joku toinen keino tai vauva löytää sen itse. Ja kuten itsekin totesit, kun on muitakin lapsia huomioitavana niin ei voi vaan käyttää niin hirveästi aikaa sen vauvan "kouluttamiseen".

Ihanaa (lyhyttä!) vauva-aikaa teille, nauti läheisyydestä vauvan kanssa, suosittelen esim. sitä kantoliinaa :).

Vierailija
4/9 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sama meininki, eli vauva 2,5kk ei meinaa millään nukahtaa päiväunille sänkyyn. Joskus saan nukutettua meidän sängylle tai jopa omaan sänkyyn, mutta korkeintaan kerran tai pari päivässä. Siihenkin menee yleensä noin puoli tuntia aikaa. Iltapäivällä ja illalla vauva nukkuu vain liikkuvissa vaunuissa tai kantoliinassa. Meillä päiväunet on muutenkin vain puolisen tuntia kerrallaan (myös niissä liikkuvissa vaunuissa) eli sänkyyn nukuttamiseen saisi kulumaan tosi paljon aikaa päivässä, koska uniakin on niin monet.

Olen ajatellut mennä vauvan tahdissa vielä kuukauden päivät, mutta sen jälkeen pitänee alkaa opettaa sänkyyn ahkerammin. Yöllä meillä nukahdetaan omaan sänkyyn ilman mitään ongelmia. Neuvolassa asiaan ei ole sanottu oikeastaan mitään.

Vierailija
5/9 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kaikki sympatiani nukutuspuuhissa; meillä esikoinen (tyttö) oli vauvasta 2,5 vuotiaaksi todella huono nukahtamaan. Tosin nyt ekaluokkalaisena nukahtaa tyytyväisesti alle minuutin ;o)

Pikku-veikan kanssa toimi valtavan hyvin mukavasti kapaloon kietominen ja tutti suuhun. Uni tuli aivan hetkessä! Ja ihan omassa sängyssä. Olen huomannut, ettei "vanhanaikaista" vauvan kapalointia ei täällä Suomessa kovasti harrasteta. Siihen saattaa olla joku syy, jota en ole vielä saanut tietooni, mutta ainakin Australiassa, jossa kaksi vanhinta lastamme syntyivät, kapalointi oli ihan yleistä. Vauva lakanan tai flanellin päälle kädet sievästi rinnalle leuan alle (tykkäävät kuulemma jos kädet lähellä suuta) ja kiedotaan kapalo napakasti lapsen ympäri. Eli ei niin tiukasti, ettei veri kierrä mutta kuitenkin sen verran tiukkaan ettei kapalo lähde auki. Ohjeita varmaan löytyis netistä. Saattaahan olla, että teidänkin vauvalle uni maistuu hyvin rattaissa juuri sen takia kun on mukavan tiukasti kääritty pukuun/peittoon tms. Silloin äkilliset käsien tai jalkojen uniliikkeet eivät "säpsäytä" hereille.

Toivottavasti löydät keinon mikä sopii teille parhaiten.

Vierailija
6/9 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanikäiset lapsoset, 2kk ja 3 v :) Meillä vauva nukkuu yksinomaan vaunuissa päivät, näin teki myös esikoinen aikoinaan, n. 1,5 vuotiaaksi. Olen kokenut sen helpoimmaksi. Ainakin esikoisen kohdalla siihen tuli hyvä rutiini ja usein oli melkein jo pukiessa unessa. Oli niin selvä siirtymävaihe tuo pukeminen, ettei tarvinnut ollenkaan heijailla vaunuja. Ei tosin toteutunut vielä tässä 2 kk iässä, mutta myöhemmin kyllä. Uskon, että sama toistuva kaava on hyväksi tilanteessa kuin tilanteessa tuon nukuttamisen suhteen ja auttaa rutiinin syntymisessä, mitkä helpottaa hirveästi arkea. Siten varmaan tuo neuvolan neuvo on hyvä. Saman neuvon sain aikoinaan itse esikoisen aikaan, kun ei rytmejä meinannut löytyä.

Meidän 2 kk vauvalle tulee yhteensä päivällä unta 4-5 t. Minäkin ajattelisin, ettei tuon 4 tuntisten unien lisäksi välttämättä nuku enää paljon, ehkä parit lyhyet tirsat. Tai ainakin meillä käy näin. On yrittänyt nukuttaa ilman kävelyä. Toisinaan lykin kyllä hetken vaunuja paikallaan, mutta olen huomannut ettei siitä ole oikeastaan apua. Jos ei ole jo vaunuihin laitettaessa rauhallinen ja unen rajamailla, ei sinne hyssyttelylläkään usein nukahda. Jos sitten itkee, otan syliin ja rauhoittelen ja laitan uudestaan vaunuihin. Meillä on tosin tullut myös yksi aika ihmeellinen tapa. Vauva huolii ennen nukkumaan menoa rintaa vain ulkovaatteet päällä. Sitä ennen ilmeisesti vain hermostuu siihen, että äiti tarjoaa ruokaa, vaikka väsyttää! En tiedä päästäänkö milloin tästä. Olen kuitenkin ajatellut, että on vielä niin pieni, etten ihan vielä ala opettaa muuhun.

Iltaisin sitten nukahtaa ennen iltatissittelyä syliin lyhyiden nokosten ajaksi, ehkä noin vartiksi. Nämä unet vaatii, jotta suurin väsymysitku taittuu ja jaksaa alkaa varsinaiseen iltaruokailuun. Illalla nukahtaa viereeni imemisen jälkeen, harvemmin varsinaisesti rinnalle, mutta kainaloon kuitenkin. Aluksi nostin ruokailun jälkeen omaan sänkyynsä, mutta nyt olen halunnut pitää vieressäni ihan siitä syystä, että saisi olla lähellä äitiä. Toisinaan nostan omaan sänkyynsä, jos on esim. omat paikat ihan jumissa. Esikoisen nostin yöllä lähestulkoon aina omaan sänkyynsä. Oli kyllä jo nukahtanut silloin uneen asti. Myöhemmin sitten opetimme hänet nukahtamaan omaan sänkyynsä juuri tuolla tassuttelulla. En muista, miten kauan vei aikaa, mutta kannatti kyllä! Varmaan jossain vaiheessa teemme samoin vauvan kanssa. Vielä en ole kuitenkaan kiirehtinyt omaan sänkyyn nukahtamista. Ehkä on helpompi kun meillä on kyseessä vain tuo iltanukahtaminen ja päivällä nukahtaa kuitenkin vaunuihinsa, mikä ei ole mielestäni ylitsepääsemättömän aikaa vievää. Ellei tunnu nukahtavan millään, otan suosiolla pois ja yritän jonkun ajan kuluttua uudelleen. Mitään tarkkoja rytmejä 3-vuotiaalle (esim. ulkoilusta) ei näin ole mahdollista rakentaa, mutta eihän tätä rytmittömyyttä enää hirveän kauan kestä.

Monesti sitä ei jaksa tai raaski ihan pienen kanssa toimia ihan oppikirjojen ohjeiden mukaan, vaikka tietääkin ne. Näin ainakin meillä. En tiedä, mikä olisi oikea vaihe muuttaa toiminta malleja. Ehkä sitten kun entiset alkavat tuntua työläiltä. Jostain muistan kuulleeni, että ennen 3 kk ikää voisi toimia ihan miten vain ilman että vauva suuremmin tottuu. Sen jälkeen olisi sitten hyvä jo kiinnittää huomiota mihin totuttaa. En tiedä, pitääkö paikkansa, mutta itse ajattelen, että voisi olla ihan hyvä vaihe kun on jo hieman isompi. Kestää jo hieman enemmän viivytystä ja tarpeiden tyydyttymättömyyttä kuin ihan pieni. Voimia sinulle!

Vierailija
7/9 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin mun 3.poikani oli täysin erilainen ja hän olikin sellanen,että ei nukkunut päiväunia kuin max 30min kerrallaan. Mulla ei ollut aikaa sylissä nukutteluun ym koska oli muitakin lapsia,ruuanlaittoa ym tekemistä. Mulla olikin sitten aina vaunut mukana joka puuhassa=) Meidän pienessä keittiössä kyllä oli turhan ahdasta,mutta poika vain vaunuihin sinnekin mukaan ja usein nukahti siinä ruuanlaiton lomassa. Tein ruokaa ja samalla heiluttelin vaunuja. Aina ei tarvinnut edes heilutella vaan poika nukahti itsekseen. Oli kai sellasta tuttua hälinää ympärillä. Muuta vinkkiä mulla ei ole antaa. Mutta tuo systeemi toimi meillä.

Vastaa viestiin | Ilmoita asiaton viesti | Kerro kaverille Arvostele viesti: 0 0

Vierailija
8/9 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pientä vauvaa ei voi "opettaa" nukahtamaan yksin.

Meidän esikoinen nukahti aina omaan sänkyyn itsekseen ja oli tosi hyvä nukkumaan, sanoinkin aina, että meillä ei opeteta lasta nukkumaan syliin, liinaan vaan omaan sänkyyn.

Jep, helppo sanoa kun oli helppo vauva.

Tämä toinen onkin sitten ihan omaa luokkaansa. Nukkuu päivällä max 20-30min tirsoja, nukahtaa kyllä omaan sänkyynsä, mutta kovan huudon kanssa. Häntä ei saa nukahtamaan vaunuihin, sänkyyn eikä sitteriin ellei häntä huudata, mutta rinnalle nukahtaa aina ja hyvin.

Tässäpä onkin ongelmaa kerrakseen, huudattaako joka kerta kun unille käy vaiko "opettaako" nukahtamaan rinnalle. Kumpi on parempi vaihtoehto??

Pointti mulla tässä on se, että mun mielestä pientä vauvaa ei voi opettaa, hän oppii kun on oppiakseen. Ja mikä teidän perheelle on paras niin tee niin. Tosiaan tuo esikko kaipaa paljon enemmän huomiota kuin vauva joten olenkin pyrkinyt tyydyttämään hänen tarpeensa ensin vaikka vauva joutuu sitten huutamaan aikansa.

Jokainen vauva on erilainen, musta on kauheaa jos joku tulee sulle sanomaan, että älä nyt vaan OPETA vauvaasi nukkumaan syliin, vaunuihin tms. Kyllä ne lapset oppii jossain vaiheessa omaan sänkyyn nukkumaan ja jos ei opi niin nukkuvat perhepedissä:).

Tiedän, että sulla on raskasta, niin on meilläkin kun ei tuo nuku ja jos nukkuu niin kauheen huudon säestämänä tai rinnalle.

Jaksuja arkeen

Annu

Vierailija
9/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itse uskon dr Karpin ohjeisiin, ovat meillä toimineet loistavasti nämä 8 viikkoa!

Googleta dr Karp tai the Happiest baby on the block.

Tässä myös linkki aikaisempaan keskusteluun:

[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]

T. Arkamamma ja Jaakko 8 viikkoa 1 päivä