Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti sairasteleva lapsi (kuumeita)

04.09.2007 |

Onkos muilla tällaista, että lapsi on jatkuvasti (lue 2 viikon välein) kuumeessa tai nuhakuumeessa? Meidän pikkumies 01/06 on sairastellut kuumeita koko tämän vuoden ajalla yli 10 kertaa. Voi melkein laskea, että kun edellisestä kuumeilusta ja flunssasta on kulunut aikaa pari viikkoa, niin voi jo " ennustaa" , että kohta taas alkaa... Kesän alussa lääkärissä kiinnitettiin jo sen verran useisiin sairasteluihin huomioita, että pojalta otettiin verikokeet (PVK, josta katsottiin lähinnä valkosoluja leukemian pois sulkemiseksi) Kokeet olivat ok. Tässä syksyllä kun käytettiin taas poikaa lääkärissä, ja yritettiin kysellä, että oiskohan tälle jatkuvalle sairastelulle jotain syytä, niin lääkäri sattui olemaan sellainen, jolta ei puheen vuoroa saanut, saati apua.

Olisi mukava kuulla, että onko muilla tällaista, ja onko sairastelulle löytynyt syytä. Vai onko pojalla vaan niin huono vastustuskyky, että kaikenmaailman pöpöt vaan pääsee niin helposti jylläämään pojassa. Korvatulehduksia on ollut muutama, mutta ei nyt niin hirveästi kuitenkaan. Pari ab-kuuria on jouduttu vain syömään, muuten tulehdukset on menneet itsestään ohitse.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastelukierre alkoi jo juuri ennen päiväkotiuran alkua, eikä se siten helpottanut asiaa. Kaikki labrat oli myös ok, mutta risat (kummat ne sitten olikaan-en muista) ovat lievästi suurentuneet rtg-kuvien perusteella. Jos kuumeilu ja korvatulehdukset, joita oli pari putkeen, olisivat jatkuneet, olisi risat poistettu. Lääkäri oli sitä mieltä, että suurentuneet risat altistavat infektioille. Meillä onneksi vastustuskyky alkoi kai kasvaa, kun kesäksi helpottui. Nyt tosin taas nokka vuotaa, mutta sitä tämä syksyn tulo teettää.

Toivotaan, että teilläkin alkaa sairastelu helpottaa tai ainakin löytyy joku korjattavissa oleva syy siihen.

Vierailija
2/9 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein muistan niin teidän lapsi on niin pieni vielä ettei hänelle tehdä ihokokeina allergiatestejä. Saattavat ottaa allergiaverikokeet (yksi ainoa pisto) ja laittaa aluksi kananmuna- ja maidottomalle dieetille. Minä kyllä suosittelen että otat lääkäriin yhteyttä ja kysyt ohjeet ruokavaliosta, se saattaa helpottaa perheenne elämää pari viikossa valtavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pojalla kuumetta 2-4 viikon välein ja sitä kesti kerrallaan n. 3-4 päivää ja oli 39-40 astetta. Verikokeita otettiin paljon, jossain vaiheessa piti aina mennä kokeisiin kun kuume nousi.. mitään ei löytyny. Diagnoosiksi saimme syklisen ts. periodisen kuumeilun (googlesta ainakin tuolla syklisellä kuumeilulla löytyy jotain). Kuumetta vaan joillain lapsilla esiintyy tietyn välajoin ja syytä ei tiedetä. Joillakin on nielurisojen poisto lopettanu kuumeet. Meille lastenlääkäri määräsi kortisinotabletteja pojalle, joita sitten annettiin heti kun kuume nousi. Kortisoni sai kuumeen laskemaan ja 3-4 päivän kuume katkesikin 1-2 päivään, mikä helpotti jo kummasti elämää ja pienen oloakin. Tätä kuumeilua meillä siis kesti lähemmäs 1,5 vuotta pojan ollen tällöin n. 1-2,5 -vuotias.

Kuumeilut siis loppui noin vuosi sitten, mutta nyt viime keväänä riesaks tuli jatkuva nuha..yöyskä.. Kokeilu astmalääkitys on nyt meneillään ja allergiapolille aika vasta joulukuun alussa. Allergioita olen itekin epäilly, mut ei ainakaan testeissä ole toistaseks mitään näkyny. Nyt sitten on ollu pojalla jo pari kuumettakin pitkästä aikaa 3 viikon välillä ja kyllä sitä jo mietityttää, että ei kai taas ala!!

Mutta siis sinulle, joka mietit tuota kuumeilua! Ymmärrän huolesi täysin! Itse olin ihan huolesta sekasin kun kuumeilut alkoivat ja syytä ei vielä tiedetty(päässä pyöri leukemiat ym.).. Mutta vaikka diagnoosin saimmekin (ja kyse ei sinänsä mistään vakavasta ole), on se kuitenkin rasittavaa niin lapselle kun itsellekin katsoa pientä niin usein kipeänä!

Jos haluat enemmin jutella niin laita s-postia: mimarkka@suomi24.fi!

Vierailija
4/9 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on edelleen päälle 38 kuumetta, nyt siis kestänyt tasan viikon. Tämän viikon poika on ollut tosi nuhainen ja välillä yskää. Sekin harmittaa, kun pitää nyt taas jäädä palkattomalle töistä, kun ei ole ketään hoitajaa, esim. isovanhempia, joka voisi tulla lasta hoitamaan. Eipä tässä auta muu, kuin varailla huomenna taas lääkäriaikaa ja kysellä noita allergiakokeita ja nielu-/kitarisajuttuja. Jospa tähän joskus jokin syy löytyy, kiitos teille vastanneille!

Vierailija
5/9 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin allergiakokeiden mahdollisuudesta, niin siihen kommentoi, että " ei allergiat aiheuta kuumeita, allergiat aiheuttaa kutinaa, allergista nuhaa..." ja kita- ja nielurisoista kommentoi näin: " Ei alle 2-vuotiailla ole streptokokki-bakteeria, joka aiheuttaa niitä tulehduksia" ja että " ennen joka toiselta lapselta poistettiin risat, muttei nykyään" . Eli tämä jatkuva sairastelu johtuu kuulema vain kaikista pöpöistä, joita lapsi saa päiväkodista ja isompi sisarus tuo koulusta, ja me vanhemmat taas muualta...

Eipä tässä auta muu kuin sairastella vaan...

Vierailija
6/9 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kesti noita kuumeiluja varmaan lähemmäs puoli vuotta ennen ku terveyskeskuslääkäri suostu laittamaan lähetteen lastenlääkärille.. olis varmaan ite vaan pitäny sinnikkäämmin sitä vaatia!

En kyllä tiedä onko tuo teidän kuumeilu sitä syklistä.. meillä ainakin sen oireet oli kova kuume 39, useimmiten lähempänä 40 astetta ja tosiaan kestoltaan 3-4 (joskus 5 päivää). Eka ja viimenen kuumepäivä hieman matalampaa kuumetta. Ja ei siis muita oireita ollu (ei nuhaa, ei yskää yms.).

Itse olen kanssa aikeissa (jos ei nyt jostain taikaiskusta tuo nuha häviä, jota siis kestäny jo puoli vuotta) käydä sen vuoksi lääkärissä, mutta tosiaan luulen, ettei se sen paremmaks tk:ssa käymällä tule. Olenkin miettiny vaihtoehtoisesti pyytää soittoaikaa poikaa hoitaneelle lastenlääkärille..saattas asioihin saada paremmin vauhtia.. ja selvyyttä!

Mutta jaksamista sulle pienelle! Täällä samantapasten ongelmien kans yritetään myös jaksella!

T: Milia

Vierailija
7/9 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun haluan sanoa että minä todellakin ymmärrän huolesi ja turhautumisesi asiaan.

Meidän poika Miksu on nyt 2,5v. Viime vuonna tammikuussa hän alkoi sairastelemaan ihan jatkuvasti. Nuha oli melkeinpä koko ajan, väliä saattoi olla 2pv tai pisimmillään " huikeat" 2vk (yhden ainoan kerran niin pitkä väli). Kuumetta ei ollut hirveästi, lähinnä pientä lämpöä (37.5-38 pyllystä mitattuna). Lääkärissä jouduin käyttämään melkeinpä joka kerta kun nuha oli niin paha että lima valui lattialle asti lapsen seisoessa vaikka olin juuri vetänyt lapsen nenän vauvaniistäjällä puhtaaksi. Mitään apua en saanut, " jotkut lapset kun ovat sellaisia, useasti sairaana" (suora lainaus aluelääkärimme sanoista).

Kesäkuussa Miksu meni korvatulehduksen yhteydessä pahasti tukkoon (hengitys) ja hän sai kotiin astmalääkityksen jota piti käyttää aina kun oli flunssassa. Seuraavan kerran meni tukkoon syyskuun alussa ja toisenkin kerran syyskuussa, sitten lokakuussa ja marraskuussa. hengitys meni ahtaalle aina kun hänellä oli korvatulehdus, eikä kotilääkitys siihen auttanut. 2 kertaa kävimme päivystyksessä hengittelemässä spiiraa ja 3 kertaa jouduimme osastolle yöksi kun tilanne ei meinannut millään helpottua. Jossakin vaiheessa hänelle tehtiin allergiatestit ja niistä löytyi maito- ja kananmuna-allergiat. Kun ne jätettiin pois (viime marraskuussa) niin loppui muuten jatkuvat nuhat, lämpöily ja korvatulehdukset kuin seinään kahden viikon kuluttua.

Jälkikäteen olen laskenut että tammikuu 2006 - marraskuu 2006 välillä kävimme aluelääkärillä terveyskeskuksessa ainakin 3-4 kertaa kuukaudessa, Peijaksen sairaalan päivystyksessä olimme elokuu 2006 - marraskuu 2006 välisellä ajalla ehkä 10 kertaa, sieltä meidät lähetettiin 4 kertaa Jorvin sairaalan lastenpäivystykseen, josta jouduttiin 3 kertaa yöksi osastolle. Miksulla oli kesän jälkeisenä aikana (marraskuun loppuun mennessä) 7 korvatulehdusta noin 4:ssä kuukaudessa.

Palasin takaisin töihin elokuun 2006 puolessa välissä ja jäin taas kotiin kotihoidontuelle vuodenvaihteessa 2006/2007 niin olin sen 4,5kk:n aikana lapsen takia sairaslomalla 2,5kk eri pätkissä. Ei ihan älyttömästi!

Tänä vuonna lapsella on vasta 4:s nuha ja ollaan sentään syyskuussa menossa, eli helpottanut on ja paljon. Itse olen tuosta jatkuvasta sairastelusta syyttänyt nimenomaan niitä allergioita, ja erityisesti maitoallergiaa, koska niiden poisjättämisen jälkeen sairastelu loppui kuin seinään. Itse olin jo aiemmin epäillyt jotain allergiaa sen nuhan taustalla, mutta eihän lääkärit minua uskoneet kun pojan iho oli aina niin siisti ja kakkakin ihan normaali. Reagoi vain sillä jatkuvalla pahalla nuhalla.

Vierailija
8/9 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siinä vaiheessa oli jo muitakin oireita (lähinnä vatsa), mutta näin jälkiviisaana on helppo nähdä, että sairastelu alkoi kun kiinteiden määrä lisääntyi ja monipuolistui. Selkeät ja pahat vatsaoireet tulivat vasta myöhemmin.

Vierailija
9/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös nuo lämpöilyt olleet just 37,5-38,5 välillä useinmiten, joinakin kertoina korkeampia kuumeita. Ja kuumeilut ei liity mitenkään " päiväkodin flunssakierteisiin" , yhtälailla nuhakuumeita oli tuossa kesän aikana, kun oltiin kotona. Mielenkiintoista olisi kyllä tietää, että olisiko taustalla joku allergia. Mutta ihan " varmuuden vuoksi" ei viitsisi niihin testeihinkään mennä, kun ei ne mitään kivoja lapselle ole. Ehkä siis tyydymme vaan odottamaan, mihin tämä flunssakierre etenee ja toivomme parasta, pelkäämme pahinta... Nyt vaan miettii, että olisipa ollut fiksu, jos olisi ottanut ennen syntymää sen vakuutuksen vauvalle, mutta eipä sitä tiedä, mitä elämä tuo tullessaan. Onneksi poika on kuitenkin flunssaisenakin virkeä ja syö hyvin, eikä kuumeet ja nuhat vie voimia liikaa pojalta.