Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnteko ei todellakaan kannata.

Vierailija
04.09.2007 |

Tää on niin vanha juttu, mutta nyt mun kohdalla. Olen työttömänä, mutta nyt menen töihin osa-aikaisesti. Töitä on kuitenkin niin paljon, ettei soviteltua päivärahaa jää maksettavaksi. Palkka on kuitenkin vain aavistuksen suurempi kuin työttömyyspäiväraha, ja se erotus palaa jo pelkkiin matkakuluihin (jotka jää kaikki itse maksettavaksi, koska verovähennyksen omavastuuosuus ei ylity).

Mun kohdalla tää ei kuitenkaan vie vielä taloudellisesti paljon miinuksellekaan, sillä lapset jatkavat kotihoidossa - kiitos miehen joustavan työn. Vaan jos lapset olis vietävä päivähoitoon, niin menetettäis kotihoidontuki sekä maksettais kahdesta täydet päivähoitomaksut. Eli silloin mun töihin meno aiheuttais jo monta sataa euroa miinusta.

Mun mielestä tää hyvinvointiyhteiskunta on joissain kohdissa aivan järkky. Oon sitä jo aiemminkin päivitellyt, mutta tulipa taas aihetta. Kyllä täällä todella hoivataan täyspäisiä terveitä kansalaisia liikaa, jos töihin meno aiheuttaa taloudellista tappiota verrattuna työttömänä oloon.

No meillä nyt kuitenkin menee melko nollille, ja minä menen töihin vain siitä ilosta, että pääsen tekemään jotain hyödyllistä, ja että saan sellaista työkokemusta, jota mulla ei ennestään ole. Mutta kyllä musta oikein olisi, että siitä jotain rahaakin jäisi käteen!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se selvää, ettei sillä pärjää. Ja nythän te saatte vielä kotihoidontuen lapsista.

Vierailija
2/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä todellakaan kokenut, että työnteko ei kannattanut. Sain työkokemusta ja arvokkaita pisteitä kouluun hakiessa. Työnteosta on aina hyötyä vaikkei rahallisesti kostuisikaan. Vakituisen paikankin sain vaikka olin ensin vain tuuraajana, ahkeruus palkitaan.

Mutta samaa mieltä olen, että työnteko on tehtävä kannattavaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyöhön menen, koska alaltani ei nyt ollut kokopäivätyötä tarjolla, vaan vain tämä osa-aikainen paikka. Ja kyllä mun mielestä osa-aikaisenkin työn vastaanottaminen pitäisi olla kannattavampaa kuin työttömänä oleminen. Mun työaika on kuitenkin 75% kokonaisesta työajasta, joten ei oo kyse mistään parista tunnista viikossa.

Kritiikki siis kohdistui lähinnä näihin tukiin, joita verovaroilla kustannetaan. Ja aivan varmasti niihin kuluu paljon rahaa, jos rahallisesti pärjää paremmin olemalla työttömänä kuin menemällä töihin.

ap

Vierailija
4/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään menisi töihin jos palkka olisi vain 600e kuussa bruttona.

Vierailija
5/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvaushan maksetaan tulojen mukaan. Joten samassa suhteessa se korvauksen ja palkan suhde menee, oli tuloja paljon tai vähän.

Ja minä todellakin olen nostanut työttömyyskorvausta vain siksi, että sitä Suomessa tarjotaan, en siksi, että tarvitsisin sitä rahaa. Ja niin tekee moni muukin, ihan vain, koska työttömänä olo ja rahan nostaminen on tehty niin tavattoman helpoksi.

Jos te haluatte mielellänne rahoittaa tuollaista mätää järjestelmää, niin mikäpä siinä. Mutta mun hyväntahtoisuus ei riitä siihen, että yhteiskunta maksaa rahaa ihmisille, joille olisi töitäkin tarjolla.

Vierailija
6/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo !! Täällä on meitä peruspäivärahan ja työmarkkinatuen saajia jotka ei todellakaan tienaa kuin just sen, että hengissä pysyy. Minäkin saisin kolmen lapsen äitinä 519ekk käteen työttömänä. Kyllä siinä kannattaa töihin mennä!! Ehkä pitäisi todellakin poistaa tuo tulojen mukaan laskettava työttömyyskorvaus kun kerran ette siitä pidä.

Vierailija
7/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuitenkin loppuu sen 500 päivän jälkeen, joten sen jälkeen töihinmeno ehkä jo onkin kannattavaa. Nykyinen palkkasi taas on ilmeisesti pienempi kuin se minkä mukaan saat ansiosidonnaista, muutenhan tuon 75 prosenttia pitäisi toki olla reilusti yli työttömyyskorvauksen.

Työn teko ei tosiaan aina kannata tukien menetyksen vuoksi, mutta minusta sinä et kuulu tähän joukkoon. Oletpahan vaan ollut niitä onnekkaita työttömiä, joille työttömyysjakso on osunut juuri sopivaan saumaan perheen kannalta - me muut ollaan oltu kotona ihan sillä pelkällä kotihoidontuella, ja se vasta pieni onkin ainoana tulona.

Vierailija
8/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:

Mutta mun hyväntahtoisuus ei riitä siihen, että yhteiskunta maksaa rahaa ihmisille, joille olisi töitäkin tarjolla.

Tänään Hesarin mielipidepalstallakin jotkut nurisivat, että yhteiskunta leimaa työtä/opiskelua välttelevät loisiksi. No mitä muuta termiä heistä voisi käyttää? Hehän elävät nimenomaan muiden kustannuksella, ja siis täysin omasta valinnastaan! On ihan eri asia joutua täysin vasten tahtoaan työttömäksi kuin vältellä työtä tietoisesti.

Vain 2000-lukulainen nuori aikuinen voi olla niin vieraantunut oikeasti elämästä, ettei tajua olevansa itse omasta elämästään vastuussa. Ei pitäisi voida laskea sen varaan, että muut maksavat omankin elannon töissä käymällä vain siksi, kun itseä ei syystä tai toisesta

huvita

. Huh, mikä asenne! Kyllä moni muukin mielellään puuhastelisi kaikkea muuta kuin töitä tai opintoja, mutta kun jostain se leipä pitää pöytään saada - siis jotenkin muuten kuin muiden kukkarolla käymällä, koska se on pois oikeasti tarvitsevilta.

Mielelläni maksan veroja, jos ne käytetään niitä oikeasti tarvitseville. Loisia en halua elättää, ennemmin sitten otan nekin veroeurot oman perheeni käyttöön. Eli ap on oikeassa: kaiken työn pitäisi kannattaa myös taloudellisesti paremmin kuin vapaaehtoisen työttömyyden (ts. sanktioita kehiin muutaman kuukauden jälkeen, jos ei aktiivisesti hae/ota työtä tai edes koulutusta vastaan).

Vierailija
9/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi käsittää, että joku voi tosissaan ajatella, ettei korvauksilla elämisessä ole mitään vikaa, vaikka voisi elättää itsekin itsensä! Eikö nuo dorkat tajua, että ei ole olemassa mitään erillistä " yhteiskunnan pohjatonta kassaa" vaan ne rahat on pois muilta!? Ne on pois esim. julkisesta terveydenhuollosta, vanhuksilta, vammaisilta, oikeasti työkyvyttömiltä, mielenterveyspotilailta, kouluilta, päiväkodeilta, julkisesta liikenteestä jne. Aina kun nostat yhteiskunnan tukea, käyt samalla työssä käyvän naapurisi kukkarolla :-/ Sen ymmärtää, jos hätä ja tarve on todellinen, mutta ei muuten.

Eli olen samaa mieltä kuin ap, tässä on menty jo vähän väärään ääripäähään. Mistä näitä tukien väärinkäyttäjiä oikein kasvaa? Samankaltaisten vanhempien perheistäkö...? Asennevammaa on vaikea korjata :(

Vierailija
10/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta, mikä narina jos itse pitäis itsensä ja penskansa elättää!

Kyllä Suomessa on asiat liian hyvin, töihin tuollaiset vetelykset!

Vierailija
11/11 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan en mitenkään usko, että tilanteeni olisi kovin ainutkertainen, sillä en ole mitenkään pyrkinyt tähän, vaan huomaan nyt vain olevani tässä. Ja sitä sitten ajattelinkin, että varmasti aivan samalla tavalla tuhannet muutkin ajautuvat samaan tilanteeseen, ettei töihin meno enää kasvatakaan perheeseen tulevan rahan määrää. Ja mitä suurempi minunlaisteni joukko on, sitä suurempi joukko myös kieltäytyy kannattamattomista töistä. Ja seuraus on se, että tukia maksetaan turhaan.

Totta kai se ansiosidonnainen loppuu aikanaan. Mutta siihen on vielä pitkästi aikaa, enkä jaksa sinne asti odotella vain siksi, että tulojen erotus olisi selvästi positiivinen.

ap

Vierailija:

Se kuitenkin loppuu sen 500 päivän jälkeen, joten sen jälkeen töihinmeno ehkä jo onkin kannattavaa. Nykyinen palkkasi taas on ilmeisesti pienempi kuin se minkä mukaan saat ansiosidonnaista, muutenhan tuon 75 prosenttia pitäisi toki olla reilusti yli työttömyyskorvauksen.

Työn teko ei tosiaan aina kannata tukien menetyksen vuoksi, mutta minusta sinä et kuulu tähän joukkoon. Oletpahan vaan ollut niitä onnekkaita työttömiä, joille työttömyysjakso on osunut juuri sopivaan saumaan perheen kannalta - me muut ollaan oltu kotona ihan sillä pelkällä kotihoidontuella, ja se vasta pieni onkin ainoana tulona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä