vatsatauti ja raskaus:pliis kertokaa kokemuksesta
Raskausviikkoja 18+5
Hei, olen nyt keskiviikosta asti ollut vatsataudissa. Keskiviikkona tuli kaikki tosi rajusti ulos ja vatsaan sattui. Eilen oli parempi päivä ja sain juotua sekä syötyäkin vähän, mutta yöllä olo taas paheni ja oksensin aamulla. Tänään yritän päästä lääkäriin, vaikka hirvittää lähteä ihmisten ilmoille. Huoli alkaa olla vauvasta, vaikka ei ehkä vielä tarpeellista. Tämän aamun oksentelu on ollut sellaista tyhjänkakomista, koska vatsa on nyt tyhjä.
Kolmatta päivää kuitenkin viedään tällä sairauksella, joten toivon mielipiteitänne. Pliis kertokaa jotain tälläistä kokeneet. Tietysti lääkäri sanoo sitten lopulliset.
KIITOS TUHANNESTI VASTAAMAAN VIITSIVILLE
Kommentit (6)
Vatsataudista on tuskin mitään haittaa sikiölle, hän kyllä ottaa omansa. Suosittelen, että juot esim. Gatorade -nimistä urheilujuomaa. Suositellaan mm. USAssa raskauspahoinvointiin. Se sisältää kivennäisiä, joita tarvitset. Lisäksi ottaisin gefilusta/relaa tms. ehkä jopa kuukauden kuurin tuon jälkeen.
Mulla oli rv 15 kunnon mahatauti ja terkka sanoi ettei siitä ole haittaa vauvalle. Suositteli runsasta nestetytystä ja gefilustuotteita. Noilla se meni ohi sitten. Kesti 4pv.
en osaa vastata sinulle, mutta haluaisin itsekin tietää. Minulla on rv vasta 9+ ja koko perhe ollut tosi pahassa virusperäisessä vatsataudissa. 5-vuotias joutui jopa sairaalaan nesteytykseen. Itse olen toistaiseksi terve, mutta huolestuttaa kovasti, voiko tästä viruksesta olla jotakin haittaa sikiön kehitykselle??
Alkuperäistä kirjoittajaa suosittelisin tosiaan menemään lääkäriin, jotta voidaan laittaa nesteytykseen jos tarvis.
...yritin vastata, mutta sivuille taisi tulla jokin vika, kun vastaukseni ei sitten näkynytkään. Uusi yritys.
Mulla oli 5-6 pv kestävä vatsatauti viikolla 10. Laihduin 1-1.5 kg. Jaksoin lääkärille päivänä 3, tulehdunarvot veritestissä nousseet, ei radikaalisti, ei antibioottia raskauden takia, kotikonsteja vaan , päivänä 5 tulehdusarvot laskeneet. Oikein mikään ei aluksi pysynyt sisällä.
Ainoa vaara vauvalle on, jos äiti " kuivuu" . Siksi juo, juo ja juo, vaikka " kaikki" tulisikin ulos alkupäivinä. Tyhjän oksentelu on huono merkki.
Itse suosin (ja kai lääkäritkin) lihalientä (sis. paljon nestettä ja tarpeeksi nestettä sitovaa suolaa) ja sitten keittelin perunoita ja laitoin voita tai oliiviöljyä päälle. Lääkäri ei suositellut mitään vatsalle voimakasta kuten hedelmiä tai hedelmämehuja. Jätin ne pois. Vähän yritin syödä kaurapuuroa. Minä kyllä jättäisin urheilujuomat pois, vatsani on aina inhonnut niitä, mutta tämä on minun oma kokemukseni vaan.
Kyllä se siitä!
AJL 32+0
En nyt halua mitenkään pelotella,mutta mäkin luulin olevani mahataudissa joskus rv 20 paikkeilla. Oksentelin rajusti ja välillä hellitti, sit alko tulee mahakramppeja. Lanssilla sairalaan ja umpisuolileikkaukseen. Joten jos se tuntuu kestävän monta päivää niin tarkistuta myös tuo umpparimahdollisuus, sekun kuulemma tulee herkemmin raskaana ollessa ja sitä on vaikee paikallistaa kun kipu voi tuntua muualla kohdassa. Eivät mullekkaan TAYS:ssa heti varmaks umpparia sanoneet, leikkasivat onneks kuitenkin, oli jo siinä vaiheessa ehtiny puhjetakkin. Vauvaan ei leikkaus vaikuta mitenkään, joten älä huoli sen takia jos siihen joudut. Jos on normi mahatautia niin kävisin silti näytillä jos olisi syytä laittaa tippa suoneen.
että pari vastausta on tullut mutta ne eivät ole luettavissa... hmm..
Odottelen jos saisin jotain näkyviin.