Ehkäisystä
Olen kovasti pohtinut tätä ehkäisyasiaa, varsinkin kun pilleriresepti on juuri loppumassa, eli jotain pitäis asian suhteen tehdä:). Jotenkin tuntuu jopa pelottavalta, asiasta sen enempää tietämättä, ajatus että " koko" elämänsä ulkopuolisia hormooneja napsii. Kuitenkin tuntuu kondomi jotenkin hankalalta vaihtoehdolta. Onko muilla pähkäilyjä asiasta? Olisi kiva kuulla
Kommentit (8)
e-pillereiden hormooneja löytyy ainakin vesistöistä, koska niitä ei voi vedenpuhdistuslaitoksella poistaa täysin (En tiedä josko ollenkaan) eli ovat vaikuttaneet jo ainakin luonnonvaraisten kalojen lisääntymiseen ja niitä löytyy myös meidän juomavedestämme. Muistaakseni nämä tiedot ovat jostain vanhasta Pallo hallussa -ohjelmasta tai Voima -lehdestä. Minä itse en henkilökohtaisesti pystyisi enää käyttämään pillereitä, koska minuun pollani menee ylimääräisistä hormooneista täysin sekaisin, itken vaan ja raivoan. Olen niitä sen verran menneisyydessä kokeillut ja poikaystäviä kiusannut.. Mieheni kanssa ollaan käytetty aina kondoomeja, koska ne nyt on helposti saatavilla, en ole sen kummemmin ottanut selvää niiden ekologisuudesta, mutta onhan olemassa luomukondomejakin, joita myy esim. ruohonjuuri.
Hei Personasta löydät kaiken tiedon täältä: http://www.persona.info/fi/
Ja olen esim. Babyidean kirpparilla nähnyt montakin myynnissä. Googleta.
Ja tosiaan niitä ei tällä hetkellä myydä suomessa mutta jos haluat kyseisen koneen hankkia ulkomailta niin ei huolta. Koneen suomenkieliset käyttöohjeet löytyvät tuolta kyseiseltä nettisivulta =)
ettei laitetta olis tällä hetkellä Suomessa myynnissä... mulla taitaa oll avanhaa tietoa.... tai sitten tuolla sivuilla, mutta jokatapauksessa siellä on puhelinnumero johon voi soittaa jos oikeasti kiinnostuu =)
Ei taida kovin " luomu" olla tämäkään ehkäisymenetelmä, mutta eipähän sisällä mitään hormoneja. Imetän vielä poikaani, joten tällainen täysin hormonivapaa vaihtoehto tuntui parhaalta. Muutenkin on kiva nähdä, miten oma kuukautiskierto lähtee aikanaan käyntiin, raskauden ja imetyksen jälkeen.
luomuehkäisyä laskemalla päiviä. Itse olin tosi tyytyväinen Personaan mutta ilmeisesti sen myynti Suomessa lopetettiin kun se voi olla epäluotettava jos kierto epäsäännöllinen tai ei noudata ohjeita tarkkaan tms.
Testi liuskoja vielä kai saa apteekeista.
Apteekissa kai myydään niitä munasolun irtoamistestejäkin, joilla vois yrittää selvittää oman kierron tapahtumia jos kierto säännöllinen. En tiedä onko kalliita.
Se on lisäksi halpa ehkäisy 5:ksi vuodeksi, mutta voi poistattaa milloin vain. Suosittelen.
esim. Yliopiston Apteekista. Jossakin vaiheessa oli hetken pois Suomen markkinoilta.
Kysyin joskus tuosta laitteesta lääkäriltä. Hän sanoi, ettei mitään tuollaisia laitteita ole saatavilla yksityiskäyttöön. Mistä näitä sää? Onko kalliita? Onko millaisia kokemuksia?
Lopetin itse pillereiden syönnin pari vuotta sitten. Laskettiin varmoja päiviä puolisen vuotta, kun ei täydellisellä ehkäisyllä ollut niin väliksi :). Toimi hyvin. Nyt ehkäisyasia on taas ajankohtainen. Uskallusta ei riitä varmoihin päiviin tällä hetkellä, kun en tiedä sen varmuudesta tarpeeksi. Enkä ole joutanut ottamaan selvää. Käyttääkö kuka ja miten? Pillereitä en aio aloittaa. Ainakaan, kun en tiedä asiasta tarpeeksi. Onko kellään tietoa niiden vaikutuksesta itseen ja ympäristöön? Mikä on " luomuin" ehkäisykeino?