Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Keskenmenon kokeneet

31.08.2007 |

Arka aika, mutta nyt on hätä ja huoli. Olen aivan alussa raskaana (viimeiset kuukautiset olleet toukokuussa, viimeinen nega testi 2.8. positiivinen testi verestä 17.8.) Kävin ultrassa 28.8., jolloin ei vielä sydänääniä ym. varmistuksia nähty. Pieni alku kohdussa. Uusi kontrolli on kahden viikon päästä.

Eilen alavatsaa jomotti ja vuosin hieman limaista verta. Vessassa käynnin yhteydessä pyyhin paperiin kirkasta verta. Pikkuhousun suojaan tuli vähän rusehtavaa verta + pieniä kynnenpään kokoisia hyytymiä. Tänään ei ole verta tullut, mutta selkää jomottaa. Ensimmäisessä raskaudessa en verta vuotanut. Onkohan tämä normaalia alkuraskauden oiretta vai menikökän raskaus kesken? Alku ollut muutenkin omituista, olen huolesta sekaisin, enkä tiedä, mennäkkö lääkäriin vai odottaa kahden viikon päästä ultraan??

Kokemuksia

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle neuvoivat silloin ku sain keskenmenon että seurata vuotoa.jos ei ole runsasta ja kipuja ei älyttömästi niin kotona olla.Neuvoivat sillain että jos vaan tiputtelee tai tulee hyytymiä niin niitten loputtua kolmen päivän päästä tehdä raskaustesti. Eli sinuna tekisin testin ja odottasin ultraan.Mutta jos kivut ja vuoto on runsasta niin ehdottomasti heti päivystykseen. Mutta tietenkin jos sinua mietityttää kauheasti niin soittaa neuvolaan niin auttavat ja neuvovat.

Vierailija
2/9 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 3 raskautta: 1 keskenmeno, 1 syntynyt lapsi ja nyt raskaus meneillään. Jokaisessa raskaudessa on vuotanut verta jonkin verran viikkojen 6-10 aikana. Kesken menneessä kivut ja vuoto äityivät lopulta koviksi ja sitä myöten päädyin polille kaavintaan.

Tässäkin raskaudessa kahteen kertaan ollut vuotoa, mutta tässä sitä vaan roikutaan.

Summa summarum: niin kauan kun vuoto ja kivut ei ole voimakkaita tai ultrassa tms. todettu kesken menneeksi kaikki voi olla ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kyllä just erilaisia kokemuksia kuin aurooralla.

Eli takana kolme keskenmenoa (rv 9-12). Ekassa keskenmennees raskaudessa pyyhittäessä jäi paperiin kirkasta verta rv 9+6. seuraavana iltana menin päivystykseen, jossa todettiin sikiön kuolleen muutamia viikkoja aiemmin. ei ollut mitään kipuja koko aikana (ja kaik raskausoireetkin jatkui normaalisti)

toinen keskenmeno alkoi heti kunnon kuukautisvuodolla rv 8+0. siinä ei ollut mitään tehtävissä kuin sidettä housuun, oli vielä viikonloppu ja olin toisella paikkakunnalla.. kipuja oli vähän, kuukautiskipujen tyylisiä..

kolmas keskenmeno todettiin ultrassa rv 11+1. sikiö oli kuollut jo viikkoja aiemmin. lääkäriin menin muista syistä, mut se tykkäs ultrata myös, jolloin sikiö löytyi. mulla oli ollut sikiön kuoleman aikoihin yhden kerran vuotoa, tuli pyyhkiessä liman sekaista verta. mitään kipuja ei missään vaiheessa ollut ja raskausoireet jatkui normaalisti.

joten voi se olla keskenmeno vaikka ei kipuja olisikaan. Mutta kun sinulla on vähän " liian vähän" viikkoja vielä ultraan, niin eipä tässä kai auta muu kuin odotella. jos vuoto ei lisäänny, niin on hyvä yrittää tarkistaa tilanne vaikka viikonlopun jälkeen päivystyksessä?! jos silloin näkis jo ultralla jotain..?!

toivotan onnea ja yritä pitää mielesi rauhallisena, vaikka tiedän sen olevan vaikeaa! ajattele positiivisia asioita elämässäsi, se on mulla auttanut! =]

jonttu (toistaiseksi onnellisesti raskaana rv 17+3)

Vierailija
4/9 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Soiliinalle.

Eli minulla vähän samantyyppinen tilanne. Viimeiset kk olleet heinäkuun puolessa välissä, nyt tämän viikon on tullut " tuhruvuotoa" (n. vko 6+). Eli rusehtavan kellertävää valkovuotoa alkkareihin ja pyyhittäessä sellaista verensekaista valkovuotoa. Ei joka kerta wc:ssä käynnin yhteydessä, mutta melkein.

Edellisessä onnellisesti päättyneessä raskaudessani minulla oli aivan samoihin aikoihin samantyyppistä vuotoa. Sitä en muista, liittyikö vuotoon alavatsakipuilua vai ei. En myöskään muista, kuinka pitkään vuotoa oli. Nyt alavatsaa on mielestäni vähän jomotellut, samoin alaselkää (vai kuvittelua?) ja vuotoilua on ollut n. 5 vuorokautta.

Varasin eilen ajan ultraan parin viikon päähän, tiedän ettei vielä ainakaan sydämen syke näkyisi. Jotenkin aika pessimistiset fiilikset on minulla, vaikka edellisessä raskaudessa oli myös vuotoilua. Nyt alavatsa tuntuu vaan erilaiselle...

Olen lukenut jostakin, että vuoto voisi liittyä jollain tavalla istukan muodostumiseen ja kiinnittymiseen. Tiedä häntä sitten. Ensimmäisessä raskaudessa säikähdin eniten sitä, että ns. normaali raskauden ajan vuoto tulisi kuukautisten aikaan ja minulla ei päivät siihen millään passanneet. Nyt terkka oli sitä mieltä, että ajoittuisi mahd. ovulaation tienoille?

Minulla on todettu vielä perinnöllinen tekijä, joka nostaa alkuraskauden keskenmenoriskiä. Niinpä en jaksa olla kauhean toiveikas. Toisaalta pessimistinen asenne on sellaista itsensä suojelemistakin, kun varautuu pahimpaan niin ei pety (vaikka pettyyhän sitä sittenkin karvaasti, vaikka kuinka olisi varautunut...)

Raskausoireita minulla ei kauheasti ole ollut (tosin ei ollut edellisessäkään raskaudessa), rinnat ovat vähän arat ja alavatsa on " omituinen" . Siinäpä ne, eivätkä ole miksikään muuttuneet.

Näyttääkö raskaustesti todellakin negaa, jos sikiö on kuollut kohtuun?

Soiliinalle tsemppiä, pidän peukkuja! Positiivisena asiana voisin sanoa, että hyvällä ystävälläni on kolme lasta, joita kaikkia odottaessaan hän on vuotanut ihan reilusti;-) Kuten hän itse minulle sanoi, kun itkien omasta vuodostani viime raskauden aikana kerroin, että tuollahan nuo minun keskenmenot istuu sohvalla ja pelaa pleikkaa;-)

Vierailija
5/9 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin taas eilen vuotaa ja alavatsaa jomotti samalla tavalla kuin kuukautuskivuissa. Yritin soittaa neuvolaan turhaan, siellä vain vastaaja pauhasi. Onneksi sain gyneni kiinni yksityiseltä lääkäriasemalta. Hän neuvoi samalla tavalla, että jos kivut ja vuoto tulee sietämättömäksi, niin päivystykseen. Hän kirjoitti Panacod reseptin apteekkiin ja pahoitteli, että uskoo raskauden keskeytyneen. Kielsi kuitenkin syömästä muita lääkkeitä, koska 100% varma ei voi olla. Vuoto vain jatkuu, kivut ovat pysyneet Panacodilla poissa. Olen henkisesti aivan rikki (tiedätte kokeneena tunteen). Onneksi minulla on tuo kaksivuotias päivänpaisteeni.

Tsemppiä AnniHelen, ja muillekin onnellista loppuodotusta=)

Vierailija
6/9 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

mun mielestä raskaustesti ei näytä negaa, jos sikiö on kuollut kohtuun. onhan veressä silti vielä hormonia (ja mulla ainakin oireet jatkuivat vaikka sikiö oli kohdussa kuolleena).

Toivotaan että teillä kaikki olisi hyvin. mulla näkyi tässä raskaudessa syke viikolla 7+4, joten voi olla että sinullakin ultrassa jotain näkyy ensiviikolla.. =]

Vierailija
7/9 |
02.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle paljon voimia, olipa tilanne nyt mikä tahansa! Minulla on tilanne parantunut, eli vuotoa ei ole ollut tänään lainkaan.

Vierailija
8/9 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmeno se todellakin oli. Kotona tein viikonloppuna raskaustestin joka jo näytti negaa ja tänään ultrassa varmistui, että tyhjältä näyttää. Vuoto kesti seitsemän päivää ja kivut olivat yhtä kovia kuin kuukautiskipuni yleensä (endometrioosi ja pco). Nyt pelottaa yrittää uudestaan.

Tsemppiä ja onnellista odotusta teille kaikille=). Toivottavasti pääsen vielä itsekin tänne odotuspuolelle...

Vierailija
9/9 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen itse kävin kättärillä päivystyksessä ja sanoivat että tyhjältä näyttää, ettei ole kuin jotain nestettä.Ihan varma en ollut monenellako viikolla olin mutta lääkäri yritti sanoa että jos se vielä niin alussa ettei näy vaikka juuri olin kertonut että viimeinen yhdyntä on ollut 2kk sitten kun olen ollut kovissa selkäkivuissa, ettei ole ollut vauvan teko puuhiin. (testi positiivinen 1.9)

Ihmetyttää tuo niiden liukutehdas meininki että ei edes kertonut että mistä saisi vertais tukea yms. sanoi vaan että mennä hormoonipitoisuus testeihin ja parin päivän päästä uudestaan että onko ne nousussa vai laskussa että soittaa sitten tuloksen.Olen jo aivan luovuttanut, enkä uskalla enää toivoa lisää...

Otan osaa suruusi ja tiedän kuinka kokonaisvaltainen se suru voi olla.

Toiset jaksavat positiivisena eteenpäin ja kohti uutta raskautta.

Itse taidan pitää pientä taukoa, kun en usko kestäväni toista heti perään kun tätäkin 1,5 vuotta yritetty.

Kova olen itkemäänkin että se kyllä auttaa kun antaa tulla kaikki tunteet ulos.

Ja sitä " virhettä " en nyt seuraavaksi tee että puhutaan jo kaikille tutuille ja puolituntemattomillekkin uutiset...nyt sitten joutuu ne toisetkin kertomaan.

Toivottavasti törmäämme vauva palstoilla seuraavaksi iloisemmissa tunnelmissa.

Kaikkea hyvää ja hyvää syksyä.