Apua! RV 18+2 enkä tunne vielä liikkeitä / 3. lapsi, eikö pitäisi jo tuntua?
Nyt on olo taas kuin ensiodottajalla. Mutta viikkoja siis jo noinkin monta enkä tunne liikkeitä juuri lainkaan. Vauvan sydänäänet oli ok 1,5 vkoa sitten ja vatsa kyllä kovasti kasvaa... Mutta huolettaa josko vauvalla on jokin kehtiyshäiriö??
Onko muita jotka tunsivat liikkeet vasta tosi myöhään?? Ekasta tunsin vasta vkolla 20 (istukka edessä), tokasta jo vkolla 16 (istukka takana) ja nyt sitten jännään ja panikoin ja valvon yöt yrittäen tunnustella liikkeitä....
Kuopus (2v, 14kg) pyllähti aika voimallisesti kohdun päälle viikko sitten ja pelästyin että josko jotain kävi. Mutta jos edes tuntisin liikkeet niin voisin rauhoittua..
Rakenneultra 1,5 vkon kuluttua... Sinne asti varmaan pitää jännittää ja valvoa ja miettiä kaikkea kamalaa.
Auttakaa ja lohduttakaa jos muita uudelleensynnyttäjiä joilla liikkeet tuntuu myöhään...
T. Ansku
Kommentit (7)
Mulla menossa 4.s raskaus ja liikkeet tästä tunsin vasta 20+ viikoilla, olin itsekin vähän pelokas, ja kävin useasti kuuntelemassa sydänääniä neuvolassa.
jos sua huolettaa niin soita neuvolaan ja mene kuunteleen sydänäänet.
S rv 26+3
Karkasi.. Sori. Mäkin tunsin tästä kolmannesta tosi myöhään. Ehkä vasta noilla sun viikoilla ja myöhemminkin enkä niinkään säännöllisesti. Kävin ultraamassakin kun olin niin huolissani, mutta kaikki oli kunnossa. Istukka iso ja edessä.
Mulla sama tilanne paitsi rv 17+2. Edellisiltä olen tuntenut liikkeet jo 15+ ja nyt huolettaa, onko kaikki kunnossa.
ihan normaalia...minäkin odotan kolmatta ja ihmettelin ihan samaa ku liikkeitä ei tunnu...vasta 20 ja risat ja silloinkin vasta illalla sängyssä...ja päiväliikkeet tunsin vasta 22-23 viikolla.
Rakenne ultrassa todettiin että istukka etuseinässä ja alhaalla...sehän silloin vaimentaa liikkeitä.
Voithan soittaa neuvolaan ja pyytää että kuuntelevat sydänäänet..niin saat itsellesi mielenrauhan...niin minäkin tein:)
Nyt viikkoja 30+5 ja potkuja tulee senkin eestä...
On hyvä tietää ettei oikeastaan varmaan ole mitään syytä huoleen ;)
Huomenna haen kunnan fysioterapiasta tukivyön jolla toivottavasti saan hieman näitä (harjoitus)supistuksia kuriin.
Edelleen liikkeitä odotellessa...
Mukavaa syksyä kaikille!
täällä, mulla viikkoja täsmälleen saman verran ja olen ihmetellyt, kun ensimmäiset muljahdukset tunsin jo 10 viikolla, mutta nyt ei meinaa mitään tuntua. Sydänäänet kuitenkin kuulin tänään kotidopplerilla, eli kaikki pitäs kunnossa olla.
Minä en ole tuntenut liikkeitä yhdeltäkään lapselta kovin aikaisin, neljäs raskaus menossa. Liikkeet alkoivat tuntumaan vasta 18-20 rvk:lla. Kolmannesta ei kuulunut sydänääniäkään neuvolassa vkolla 14, ultrassa kaikki hyvin. Myös tältä neljänneltä kuului myöhään SÄ:t. Terveitä lapsia ovat olleet. Kolmannella istukka etuseinämässä, joten liikkeet tuntuivat vaimeampina koko raskauden. Nyt neljänneltä istukka ylhäällä, mutta liikkeet tuntuneet kuitenkin vasta tuolloin yli 18 rvk:lla. Ekassa ja tokassa raskaudessa istukka takaseinämässä.
Jos sinua asia kovasti vaivaa, ota yhteyttä neuvolaan, varmasti ainakin kuuntelevat sydänäänet. Ja jos ultran mahdollisuus, pyydä sitäkin.
Nellinii