Kuinka pitkään Goretex-kenkien pitäisi kestää?
Kuinka pitkään Goretex-kenkien "kuuluisi olla" 100% vedenpitäviä? Voiko/saako mennä pilalle jo yhden talven käytön jälkeen?
Meidän 3v. pojallamme oli viime talvena Eccon goretex talvisaappaat. Kengät mahtuisi vieläkin ja nyt harmittaa tosi kovasti, kun huomasin, että toinen kenkä on alkanut vuotaa! :( Jos poika hyppii vesilätäkössä, niin toisessa kengässä vesi menee sisään ulkosyrjältä pikkuvarpaan kohdalta. Toinen kenkä on vielä täysin vedenpitävä. Kenkiä olen hoitanut ohjeiden mukaan, ja mielestäni pojan leikitkään ei ole olleet niin rajuja, että siinäkään voisi olettaa menneen rikki.. Onko miten tavanomaista, että Goretex-kalvo kuitenkin menee rikki? Vai pitäisikö olla ns. "ikuinen"?
Laitoin kysymyksen jo Eccollekin menemään, mutta haluaisin kuulla teidän muidenkin mielipiteitä ja kokemuksia.
Kommentit (5)
kalvon voi rikkoa vaikka terävä hiekanmurena kengässä...
Mielestäni ei voi sanoa, että kauanko "kuuluu" kalvon kestää, koska paljon on myös kiinni käytöstä ja hoidosta. Joku pesee pesukoneessa, toinen huoltaa kaikkien ohjeiden mukaan jne.
Gore tex ei ole ikuinen, vaikka hinta on korkea. Itseäni ei vuotamaan alkanut saapas niin hirveästi surettaisi, kun kengät maksaneet uutena 20€ (Viking talvijalkineet).
Kumisaappaiden vuotamattomuudelle asetan pidemmän "takuuajan". Vaikka ne ovatkin edullisempi ostos, mutta materiaali vahvempaa.
Joku sanoi että goretexillä on vuoden takuu. Niin on ja takuu tarkoittaa sitä että korvataan vuoden aikana tuotteessa ollut tuotevirhe. Ei se koske kulumaa, mistä tässä ilmeisesti on kyse kun kengät eivät ole heti uutena vuotaneen.
Minulla goretex kengät ovat kestänee 5 vuotta, mutta lapsilla käyttö varmasti on kovempaa ja toiset kengät menee helpommin rikki kuin toiset. Ei goretex tee kengästä ikuista kulutusta kestävää se on vaan kalvo joka pitää vettä niin kauan kunnes menee rikki. Toisilla aikaisemmin toisilla myöhemmin.
Eikös takuu tarkoita nimenomaan sitä, että tuotteen pitäisi ainakin tuo aika kestää normaalia käyttöä ja jos ei, niin sitten se korvataan.
Selkeät tuotevirheethän lienevät valmistajan vastuulla ilman erillistä takuutakin...
Olen palauttanut lasten jalkineita kauppaan tosi vähän, ei heti tule mieleen kuin yksi kerta. Silloin minulle sanottiin, että jalkineiden tulee kestää yhden kauden. Meillä oli silloin kyseessä lapsen lenkkarityyliset kengät, joista tarranauhat katkesivat repeytymällä kuukaudessa. Kyseessä ei ollut siis kulumalla tullut vika, vaan tuotevika. Saimme rahat takaisin, mutta olisin ottanut toiset kengät, jos kokoja olisi ollut jäljellä.
Tällä perusteella ja ihan kaupunkilaisjärjellä ajateltuna teidän goretex-saappaat ovat kestäneet jo maksimiajan, tästä eteenpäin olisi vain plussaa. Kovassa käytössä jalkineet saadaan paljon nopeamminkin, eikä silloin voi noudattaa edes tätä yhden kauden sääntöä. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen nopeammin hän saa gorensa puhki. Tämän on käytäntö meille opettanut.
ja kenkäkaupan myyjä mainitsi erikseen, että goretexillä on vuoden takuu.