Inseminaation kivuttomuus vs. kivuliaisuus?! Kokemuksia kaipaan...
En tiedä tuliko tuo kivuliaisuus-sana nyt oikein: se ei jotenkin näytä olevan suomenkieltä, mutta en kuollaksenikaan keksinyt, mitä se oikeaoppisesti pitäisi olla... ;)
Mutta siis asiaan: kolmas inssi on tulossa ja kovasti jo jännittää miltähän tuo toimenpide tällä kertaa tuntuu!
Eka inssi mulla ei tuntunut missään. Oli jopa tavallista gynen tutkimusta " miellyttävämpi" . Toka inssi olikin sitten täysin päinvastainen kokemus: sattui niin julmasti, että jos en olisi makoillut tutkimuspöydällä, olisin pyörtynyt! Tokan inssin tehnyt lääkäri sanoi, että mun kohdunkaula on jotenkin mutkalla ja siksi kateria oli vaikea saada läpi edes apuvälineiden kanssa. Ihmettelen vaan, että voiko se olla lääkärin taidoista kiinni, sillä ekassa inssissä eri lääkäri ei puhunut mitään mutkista. Toisaalta tokassa inssissä munasolu oli hedelmöittynyt, joten ainakin tiedän, että simpat oli ruiskutettu oikeaan paikkaan. Joka tapauksessa en usko, että olisin tuossa " kipeässä" inssissä jännittänyt ainakaan enempää kuin ekassa, joten en usko sen siitä johtuvan.
Tämä nyt on tällaista pohdintaa, kun en tiedä toivoisinko toimenpiteen sattuvan (jolloin ehkä tulos olisi todennäköisemmin toivottu?) vai että ei sattuisi (ja joutuisin miettimään menikö tavara edes perille sinne minne piti).
Siis kysymys kuuluu: teillä joilla on tehty useampia inssejä, oliko eroa toimenpiteen kivuliaisuudessa eri kerroilla? Ja jos oli, mistä arvelette sen johtuvan.
Kiitos, jos jaksatte kommentoida! :)
Killa
Kommentit (12)
...ja kylla se tavara ainakin toisessa inssissa oikeaan paikkaan meni ;))
Taalla rapakon takan inssiin mennaan taydella virtsarakolla (pitais kuulemma suoristaa kohdunkaula) eli ikavaa oli ainoastaan hirmuinen pissahata.
T.Yksis
meni ihan heittämällä, lääkäri oli itsekin ihmeissään kun meni niin helposti. Sen lopputulosta täällä nyt odotellaan, toivottavasti kävi yhtä hyvin kuin Yksiksellä " vilkutus" . Vaan ei ole usko kovin korkealla.
Kaksi ensimmäistä teki sama lääkäri ja ensimmäinen meni helposti ja kivuttomasti mutta toisen kanssa ei meinannut mennä katetdri perille sitten millään ja mulla on kanssa mutka.
Tokalla kerralla mulla oli rakko ilmeisesti vähän liiankin täynnä ja siksi oli hankalampaa.
Killa, onnea matkaan!
taalla seuraavat kokemukset...
eka inssi meni lahes huomaamatta. ei oikeastaan tuntunut juuri missaan, papakoettakin helpompi.
toka ja kolmas valtavan kivuliaat ja pitka toimitukset. sellasta jarjetonta tokkimista ja sohimista (sama laakari!). lopulta kun ottivat ohuimman katetrin kayttoon niin homma hoitui. aikaa meni varmaan 20min (ekassa ehka 5) ja alko usko loppumaan koko hommaan. syyna myos mutkainen kohdunkaula. kehottivat olemaan vessassa kaymatta juuri ennen inssia, kuulema pitas auttaa. kolmannessa noudatin mainittua ohjetta mutta ei toimitus siita helpottunut.
ja mikaanhan ei tuottanut toivottua +++ tulosta:(
onnea ja +++++ tuulia inssiin killa!!!
En voi varsinaisesti vastata tohon sun kysymykseen, kun kokemusta on vaan yhdestä inssistä, mutta se oli mulla kyllä ihan kivuton toimenpide.
Tulin kuitenkin huiskuttamaan sulle ja lähettelemään valtavasti plussasäteitä seuraavaan koitokseen!!! Seurailen täällä tiiviisti sun kuulumisia ja jännään mukana.
Halauksin
-Q-
Heipsan,
Mulle tehtiin tänään neljäs inssi, yksikään ei ole tuntunut miltään. Kokemusta on kolmesta eri lääkäristä, tämä viimeisin vähän pidemmän aikaa etsiskeli " reittiä" mutta ei sattunut taaskaan laisinkaan. Toivotan yhtä helppoa inssiä sulle, ja toivottua tulosta meille kaikille piinailijoille/inssiin menijöille!
Tää on vissiin vähän väsynyt, kun ihan tippa linssissä luin kun ootte niin kannustavasti kirjoitelleet ja kokemuksianne kertoneet! :)
Näyttäisi siis siltä, että toimenpideen kivuliaisuudella ei ole tekemistä tulosten kanssa! Toivon siis kivutonta inssiä ja plussaa siitä kahden viikon kuluttua! ;)
Q:lla ja Yksiksellä ainakin on todiste siitä, että inssin ei tarvitse sattua! :)
Ankkikselle peukutukset! *bd* Oonkin tuolla elokuun pinossa käynyt sun kuulumisia kurkkimassa...
Annu: täytyy kokeilla tuota ettei käy " tyhjennyksellä" just ennen. Mä vaan oon muutenkin aina hermostuksissani sellainen vessassa ravaaja, ettei taida onnistua... Jaksuja sinne, laitahan taas joskus niitä omia kuulumisiasi! :)
Funkybusillekin peukutukset, jotta neljäs kerta sanoisi toden... *bd*
Sannille tsemppiä IVF:ään! Joo, täähän on pientä noihin IVF:issä tehtäviin toimenpiteisiin... Toivotaan, ettei sun tarvii kärsiä se kuin kerran!
Hei Killa!
Ajattelin minäkin laittaa omia kokemuksiani ja ajatuksiani aiheesta. Itselläni on takana 4 inssiä, jotka ovat sujuneet hyvin ja kivuttomasti. Ensimmäisellä kerralla kylläkin toimenpide kesti suht kauan, koska lääkäri ei meinannut löytää katetrinsa kanssa perille:) Eli hän sanoi, että minulla on myös jotenkin matala tai kääntynyt kohtu (kohdunkaula). Tämän vuoksi toimenpide kesti ja oli hieman epämukava, mutta ei kuitenkaan kivulias.
Seuraaville insseille lääkäri pyysi, että tulisin virtsarakko täynnä. Täysi virtsarakko kun kuulemma " kääntää" kohdunkaulaa jotenkin suorempaan ja katetrilla on helpompi mennä sisään. Tiedä johtuiko se tästä, mutta seuraavat kolme inssiä menivät todella helposti ja nopeasti. Valitettavasti tulosta näistä ei saatu. Mutta jos haluat, kysy lääkäriltäsi auttaisiko tämä kikka sinun tapauksessasi! Tsemppiä!
-annastiina
Moikka Killa
Minullakin kolme inssiä takana. Eka kesken rv 5+3, toinen ei lähtenyt alulle ollenkaan ja tästä kolmannesta ei vielä tietoa.
Ensimmäinen toimenpide ei tuntunut juuri missään ja toinen ei sitäkään vähää, mutta tämä kolmas jota nyt piinailen, olikin aivan eri luokkaa.
En voi sanoa että se se oli tuskaa, mutta ei kyllä läheskään yhtä helppoa kuin kaksi edellistä.
Mulle sanottiin samalla lailla, että kohdunkaula on jotenkin mutkalla ja se jouduttiin kahdella apuvälineellä suoristamaan.
Mulla on ollut sama lääkäri joka kerta.
Kysyin häneltä, et miksi nää inssit onkin niin erilaisia, niin hän sanoi että jos virtsarakko on ihan tyhjä, niin kohdunkaullle saattaa käydä näin, että sitä täytyy suoristaa, kuin että jos se olisi vähän täynnä, niin väylä olisi helpompi.... Tiedä sitte, mutta kävin 2min enne tätä viimeistä toimenpidettä vessassa, ja edellisillä kerroilla en niin tehnyt.... että ota siitä selvää:)...
Nyt siis pp13 ja peukut pystyyn... Vaikka ei kyllä hyvältä näytä, tuntemukset on ollu erilaiset kun ed. inssin jälkeen, josta heti tiesin ettei tuu mitään, mutta kaikki oudoimmatkin kivut ovat nyt hävinneet, niin tätiä tässä viikonlopun aikana odotellaan....
No nyt on täälläkin se kolmas inssi takana päin! Tällä kertaa oli sama lääkäri, kuin ekalla (kivuttomalla) kerralla, mutta kyllä vain tuo sattui ja taas tarvittiin hoitsun ja lisätyökalujen apua. Tosin nyt syyksi lääkäri sanoi tiukan kohdunsuun, joten otappa tuosta syystä nyt sitten selvää... Ilmeisesti kuitenkin lääkäreissäkin on eroja, sillä tämä sanoi koko ajan, että ei halua niitä järeimpiä aseita ottaa käyttää (joita käsittääkseni ed. kerralla käytettiin), kun ne voivat saada kohdun supistelemaan.
En tiedä tuosta virtsarakon tyhjyyden vaikutuksesta, sillä ekassa inssissä mulla oli rakko aivan tyhjä, eikä tuntunut missään ja näissä kahdessa kivuliaassa on rakossa ollut ainakin vähän jotain.
Sitten Sasalle ensinnäkin pahoittelut keskenmenosta ja sitten täälläkin on peukut pystyssä! Vaikka todella ikävä asia tuo keskenmeno onkin, niin mielestäni se antaa toivoa kun kerran hedelmöittyminen ja kiinnittyminen on tapahtunut!
Ja Annastiinallekin tsemppiä jatkoon ja toivotaan pian plussaa tikkuun!
Killa
Mulle on tehty jopa kuusi inssiä ja niistä 5 on olleet täysin kivuttomia. Ensin tehtiin kolmen inssin " satsi" jotka kaikki meni tosi helposti ja kivuttomasti. Ekat kaks negaa ja kolmas plussaa, joka meni kuitenkin kesken viikoilla 9+. Sitten yli vuosi myöhemmin (pidimme omasta halustamme hoitotaukoa) tehtiin kolme seuraavaa inssiä. Näistä kaksi ekaa taas tosi helppoja ja kivuttomia -> negaa. Viimeisin ja myös sillätapaa erilainen että tässä oli mukana lääkitys. Ja se sitten sattuikin aika vietävästi. =/
Vertakin tuli aika paljon kun lääkäri joutui ronkkimaan useammalla eri työkalulla, jotta sai katetrin vietyä oikeaan paikkaan. No todennäköisesti lääkitys oli myös vaikuttanut hieman tilanteeseen, mutta varmaa tietoa ei lääkäri osannut sanoa miksi nyt oli niin vaikeaa. Mulla rakko on aina ollut melko tyhjä, kun klinikalle mennessäni yleensä käyn aina vessassa (siitä on tullut vaan tapa) Eikä mulle oo koskaan sanottu että olisi parempi jos rakko olisi hieman täysi.
No tämä viimeinen sitten toi mukanaan kauan kaivatun plussan ja nyt toivotaan todella että kaikki tälläkertaa menisi hyvin loppuun asti.
Moi
Minulla takana punktiota, inssiin ei kannattanut ryhtyä (vaikea endo, suolistossa asti jne.).
Ensimmäinen punktio tuintui vähän. Eniten tuntui puudutuspiikit, joita laitettiin kohtuun neljään kohtaan. Mutta kaiken kestin HYVIN. Sain kipulääkettä tarvittavan määrän, kun etukäteen sanoin vähän jänskääväni ivf:ää juuri kuullun perusteella. Kerättävää 10. Pääsin lähtemään muutaman tunnin kuluttua.
Toinen punktio oli ensimmäistä helpompi! Tämä lääkäri laittoi kaksi puudutuspikkiä, mikä teki hommasta vielä helpomman - koen puudutuspiikit ikävimmäksi. Kerättävää 7, joten toimenpide oli lyhyempikin. Jo tunnin kuluttua pääsin kotiin. Kipulääkettä meni vähemmän kuin ekalla kerralla.
Molemmilla kerroilla oli eri lääkärit... eli kyllä kai siinä lääkärin taidoillakin on merkityksensä. Mutta kaipa näitä toimenpiteitä suorittavat lääkärit ovat edes jonkin verran kokeneita ja harjoitelleita .... !!!!! ?????
Nyt syön Zumenoneja ja toivon pääsevän tästä kierrosta pas:n. Ja Zumenomien oireiden sietämnen on oikeastaan tähän astitista fyysisitä oireista pahinta. Tosin olen siis tottunut jatkuvaan kipuun endon takia, jopa 3vkoa neljästä kuukaudessa. Punktio kestää niin vähän aikaa, että se " ei tuntuntu miltään" . Alkionsiirtoon olisin voinut vaikka nukahtaa, paitsi että oli hirmu pissahätä... ;o) Rakossa kun pitää olla virtsaa.
Mutta eiköhän tämä kaikki ole hirmu yksilöllistä. Ja riippuu varmaan siis myös lääkäristä, mutta myös follikkelijen määrästä ja vaikka mistä.
Yrittäkää olla pelkäämättä etukäteen puntkiota (juu, helpommin sanottu kun tehty) ja kertokaa hoitajalle, että haluatte varmistua saavanne riittävästi kivunlievitystä. Tässä vaiheessa kun silllä ei ole mitään merkitystä mahdoillisen masu-asukin suhteen.
Vehnis
.. vaan ei tuottanut tulostakaan :(
Hei vaan Killa!
Mulle on tehty kaksi inssiä; kumpikaan ei tuntunut oikeastaan miltään. Itse olin tosi tyytyväinen kivuttomuuteen, sillä pyörryn itseasiassa ihan liiankin helposti jo jännittämiseen saati kivun tuomaan pelkoon. Olin pökrätä myös aukiolotutkimukseen, vaikkei se sattunut, vaan jännitin ilmeisesti niin lujaa sitä.
Ja nyt sitten pelkään jo etukäteen sitä pyörtymistä, kun eka IVF ja punktio tulossa ja punktiohan kuulostaa sattuneen aina..
Kivutonta inssiä kera tuhansien plussasäteiden sulle toivotan kovasti!:)
SanniAnniina, kp10 (odottelee soittoa=hoidon aloitusta NKL:n siirtona yksityiseltä :)