Aikovat " potkia" 5v. puolipäivähoidosta pois koska olen työtön...
Onkohan mulla mitään keinoja saada pidetyksi se päiväkotipaikka?
Lähinnä ajattelen pojan kannalta asiaa, kun se viihtyy hyvin siellä ja sinne jäisi kaikki kaveritkin..kotiin jos joutuu mun kans kaksin, täällä ei ole kavereita ja itse olen lähes viimeisilläni raskaana eli en jaksa kauheasti mitään " virikkeitä" lapselle keksiä :(
Vanhempi lapsi on jo koulussa ja olen yh....tarvitsisin mielestäni ihan itsellenikin edes sen n. 3-4h päivässä ns. omaa aikaa...
Kertokaas millä " syillä" voisin saada puhuttua puolipäiväpaikan säilymään????????????
Ehdottivat perhepäivähoitoa, mutta mitä niistä tiedän niin tahtoo olla kaikki lapset yleensä alle 4v. ja tuskin jaksaa/ehtii hoitaja sen enempiä " virikkeitä/ohjattua toimintaa järjestää kuin mitä itsekkään tässä kotona :(
Suututtaa oikeen, kun poika kesän jälkeen meni ihan mielellään taas hoitoon, näkee kavereita ym....ja nyt on ihan masis kun kuuli, että joutuu pois sieltä :(((
Kommentit (34)
että tulee taas näitä asiattomia vastauksia :(
No syitä yksinhuoltajuuteeni en ala erittelemään, sanotaan vaan että elämä ei aina mene niinkuin haluaisi....
Kiitos jo etukäteen teille jotka asiallisesti vastaatte :)
t.Ap
Sulle on tullut hoitoon mennessä päätös hoitopaikasta, mitä siinä lukee? Jos se on myönnetty kouluikään asti (ainakin täällä tulee sellainen päätös) niin sitä paperia kannattaa käyttää hyväksi.
Mut mihin ihmeeseen sä tarttet 3-4h omaa aikaa päivittäin?
Meillä tehdään sopimus aina vuodeksi kerrallaan
virikepaikkana. Vaikka oletkin viimeisilläsi ei se oikeuta silti viemään lasta hoitoon. Mikä siinä on niin vaikeeta ollaa lapsen kanssa kotona. Todellista uusavuttomuutta.
Mua suututtaa sen takia varsinkin nyt asia kun joudun lasta viemään todella kauaksi näiden lasten takia joiden vanhemmat eivät keksi lapselle tekemistä omassa kodissa. Päiväkoteja voisi oikeastaan olla kahdenlaisia niihin joihin viedään virikelapset ja toinen mihin työssäkäyvien lapset ja päiväkodit vierekkäin niin kummallakin olis sama matka.
päiväkodissa. Tässä pienessä kunnassa, missä me asumme, järjestetään puolipäivähoitoa vain " tarvittaessa" eli silloin, jos työajat tai opiskeluajat vaativat, muuten on otettava kokopäiväpaikka. Varsinaisia puolipäiväryhmiä ei ole ollenkaan. Meillä lapsi oli sitten hoidossa 2 pv/vko äitiyslomani ajan. Olisiko kyse tästä, että kokopäivähoito olisi ok, mutta puolipäivähoito ei.
Ihan hyvä vaan. Saisi sitten nää mun kolme tarhaikäistä samaan paikkaan hoitoon.
t. työssä käyvä äiti jota rassaa viedä lapsia kahteen ei niin lähellä olevaan hoitopaikkaan.
ottaa 5-vuotiasta vuodeksi kotiin ja sitten viedä " uutena" lapsena esikouluun ensi vuonna. Onko sinulle alun perin myönnetty koko- vai puolipäiväpaikka? Jos kyse on siitä, etteivät halua puolikkaita lapsia, hae ihmeessä kokopaikkaa - siihenhän kaikilla on oikeus. Sen voi sitten muuttaa alle 5-tuntiseksi myöhemmin.
Ihan käsittämätöntä touhua päiväkodilta. Luulisi olevan itsestään selvää, että sinun tilanteessasi se osapäiväinen hoito on todella tarpeen sekä lapselle että sinulle ja koko perheelle.
ja kyse kuitenkin noin isosta lapsesta ja vain puolipäiväpaikasta. siellä on koko päiväpaikoilla pieniä joilla olisi molemmat vanhemmat ja toinen kotona. yh:na sun ei tarvitse olla yli-ihminen , sinun täytyy saada edes hiukan omaa aikaa jotta jaksat. kun ei illallakaan ole miestä kotona auttamassa. tsemppiä!
Jos olet työtön työnhakija niin lapsellasi oltava hoitopaikka johon mennä kun työllistyt!
Vierailija:
Ihan hyvä vaan. Saisi sitten nää mun kolme tarhaikäistä samaan paikkaan hoitoon.t. työssä käyvä äiti jota rassaa viedä lapsia kahteen ei niin lähellä olevaan hoitopaikkaan.
Kun kerran lapsi viihtyy hyvin ja hoito on puolipäiväistä, se kuulostaa siltä että on lapselle hyväksi, ensi vuonna kuitenkin alkaa eskari. Kerhoihinkin on jo haku ohi, esim. srk, joten paikan saaminen voisi olla epävarmaa, ja miksi vaihtaa tuttu ympäristö outoon vain tämän vuoden vuoksi, jos kuitenkin palaa ensi vuonna eskariin samaan paikkaan.
Vierailija:
Mua kyllä suututtaa kun ihmiset käyttävät päiväkotia
virikepaikkana.
4-5 -vuotias hyötyy päivähoidon tarjoamasta varhaiskasvatuksesta, jos se vaan on laadukasta. Sen ikäiselle on jo hyväksi opetella ryhmässä toimimista ja sosiaalisia taitoja perhepiirin ulkopuolella. Mun mielestä kaikille yli 4-vuotiaille pitäisi olla vähintään kerhopaikkoja.
siinäpä se. Päiväkodit on vain säilytyspaikkoja, ei siellä mitään varhaiskasvatusta saa.
Se, että päiväkodeissa ei olisi virikelapsia, ei mitenkään takaa teille paikkaa lähipäiväkotiin tai lapsillenne paikkaa samaan päiväkotiin. Jos päivähoidossa olevat lapset vähenee, myös paikkojen kokonaismäärä vähenee samassa suhteessa. Kaikkien kuntien talous on sen verran tiukoilla, ettei ylipaikkoja taatusti pidetä. Joten virkelapsien äitien syyllistämninen tuolla perusteella on turhaa ja typerää.
Niin ja itselläni ei ole virikelasta.
sanoo, että voisin kyllä pitää lapseni poissa viemästä työssäkäyvien äitien lapsilta hoitopaikkoja, mutta koska ajattelen omien lasteni parasta, en niin tee. Meillä ei ole naapurustossa yhtäkään samanikäistä lasta, joten ainoat ikätoverit ovat päiväkodissa. Lapseni haluavat käydä päiväkodissa juuri kavereiden takia. Kaikenlaisia muita virikkeitä kyllä pystyn heille itsekin tarjoamaan, mutta en samanikäistä seuraa.
Ja ap, sinulla on todellakin oikeus lapsesi hoitopaikkaan.
Kävin päiväkodilla juttelemassa ja syy miksi poika pitää ottaa pois hoidosta on se kun tarvitaan paikkoja parille erityislapselle...
Yrittävät nyt sitten johonkin perhepäivähoitajalle saada sopimaan pojan...Eli ei kuulemma ole kertakaikkiaan mahdollista että voisi jatkaa samalla paikalla :(
Niin ja alunperin sopimukset tehtiin kokopäiväseksi, olin silloin työssä ja kun jäin työttömäksi sovittiin puolipäiväisestä.
Ja lähinnä pojan itsensä takia haluan pitää pojan edes muutamana päivänä viikosta hoidossa, koska kotipiirissä se ainutkin kaveri päivät hoidossa ja eiköhän se jo tuonikäinen kaipaa kavereita ja muutakin sosiaalista toimintaa ympärilleen...Itsellä kunto ei ole paras mahdollinen joten voimat ovat vähissä, siksikin haluan sen 3-4h päivässä " omaa aikaa" kun lapset muuten ovat minulla lähes koko ajan, sen 24h/7vrk /kk....lasten isästä kun ei juuri yhteishuoltajaksi ole, vaikka tapaamisetkin sovittu joka toinen vkl! Ja sen verran vielä tiedoksi ihmettelijöille, että tämä raskaus on toivottu ja suhde vauvan isään ok ,mutta kuten jo aiemmin sanoin ettei kaikki aina mene niinkuin haluaisi ja on suunnitellut :(
No nyt siis vaan odotellaan saavatko pojan johonkin mahtumaan vai ei...Toivottavasti löytyy kiva paikka jossa jokunen samanikäinen joista olisi kaveriksi :)
Minäkin täällä sisuunnuin puolestasi! Eivät voi kyllä laittaa lastasi toisaalle. Jos poika viihtyy päiväkodissa, älytöntä ruveta häntä taas uuteen paikkaan sopeuttamaan. Sano, että ei käy.
Mietin mistä voisit saada apua. Voisiko joku yksinhuoltajien järjestö auttaa? Entä neuvolan terveydenhoitaja?
Ja sinähän tosiaan tarvitset lapsellesi sen hoitopaikan, sitten kun saat työtä. Ja puolihoito varmasti oman jaksamisesi kannalta hyvä ratkaisu vauva-aikanakin - kun olet yksinhuoltaja.
Asutko Vantaalla? Olen ajatellut, ettei missään muualla tuollaista painostusta vielä harrastettaisi?
Voimia sinulle. Ja ennen kuin suostut, varmistu, että heillä todella on oikeus potkia lapsesi pois. Voivat käyttää kiltteyttäsi ja hyväuskoisuuttasi hyväksi!
Voi että täällä on taas uunoja neuvomassa!