Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuivaksi opettelu takkuaa

19.10.2008 |

Perheessämme on kolme lasta 6 v tyttö sekä 2½ v ja 8 kk pojat.. Vanhin oppi kuivaksi tuossa 2 v tietämillä. Nyt olemme tätä keskimmäistä kovasti kannustaneet kuivaksi, ihan lempeästi. Potalla istuttiin aluksi esim. tv:tä katsellen, samalla kuin sisko oli pöntöllä, kirjaa lukien ym. Potalla poika ei istunut kuin silmän räpäyksen. Esiteltiin potassa olevat hymynaamatarrat ja kaikki, tuloksetta. Siirryttiin pönttöön pienentäjälle. Tässä istuu mielummin mutta ei riittävän kauan että saisimme tulosta aikaan. Melkein heti alkaa itkemään että pois pois. Kerran on heti heräämisen jälkeen saatu pissat pönttöön. Siinä kaikki. Väkisin en viitsi pöntöllekään viedä. Kuivaksiharjoitteluvaippaakin on kokeiltu mutta märkä vaippakaan ei ole ollut kannustin.

Nyt sitten vinkkejä tulemaan jos teillä vaan on vastaavanlaisia kokemuksi että miten olette päässeet asiassa eteenpäin. ?:|

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nykäistiin lähes 3 vuotiaalta vaippa kesällä pois ihan yhtäkkiä, mitenkään asiaa valmistelematta. Poika teki mielellään pissat ulkona puskan juureen, joten sai tehdä tarpeitansa sinne. Sisällä sitten seisten pönttöön niin kuin "isot pojat". Varauduin pesemään pissapyykkiä PALJON. Yllättävän hyvin kuitenkin meni. Poika ei mitenkään vastustellut vaipattomuutta, tuntui varmaan kivalta olla ilman. Kuitenkaan ne märät housutkaan eivät kannustaneet pissalle. Ja tapellen mentiin usein pissalle, puoliksi pakottamalla, mutta sai itse valita minne teki tarpeensa.

Nyt 4 kuukautta myöhemmin on edelleen päiviä, jolloin pissapyykkiä tulee paljon, mutta suurin osa pissasta tulee pönttöön. Muutaman viikon harjoittelun jälkeen se pottakin alkoi olla mieluisa. Kakkaa ei edelleen tee kuin vaippaan, mitenköhän siitä tavasta pääsisi??? Ja edelleen potalle menosta pitää muistuttaa ja sinne menosta tapellaan. Märät housut jalassa juostaan mielummin kuin mennään vessaan. Ihme äijä! ;)

Eli onnea yritykseen! Itse lohduttaudun ajatuksella, että harvemmin niillä enää kouluikäisenä vaipat kuitenkaan on... :)

Vierailija
2/4 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 ei ole vielä kovin vanha. Anna aikaa, ei ehkä ole vain kypsä. Jos vastustaa ja tuntuu hankalalta, anna aikalisä. Meillä poika oli 2,7v kun lopulta oppi. Muutos tapahtui ihan yhtäkkiä, oli valmis. Aikaisemmin oli tosi takkusta ja palasin aina "aikalisään" ja vaippoihin. Kun lapsi oli valmis, kaikki sujui kuin tanssi. Kuivaksiopetteluun ei voi pakottaa ellei lapsi ole itse asiaan kypsä. Pojat oppivat usein vielä tyttöjä hitaammin nämä asiat. Tiedä sitten siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen mennään vaippojen kanssa.

Kesällä kun poika oli kaksi ja puoli järjestin hommat niin että mennään sortseilla ja käydään puskassa jne. No, sortsit, housut, pikkarit, sukat, sandaalitkin mitä vaan ikinä olikaan päällä, olivat sen 6 x päivässä märät. Ei edes haitannut että oli kintut märkänä, vähän käveltiin haarotellen. Sitten yks päivä tuli kakatkin sortsinlahkeesta takaterassille ja silloin päätin että nyt antaa olla... Selvästikään ei olla valmiita ja mulle alkoi riittämään se siivoaminen ja luuttuaminen.

Syksyn tullen olen nyt sisällä koittanut aloittaa vaipattoman "treenin" uudelleen. Vielä ei oikein ole näkynyt tulosta. On aikoja että poikaa kiinnostaa käydä potalla kerran tai kaksi, hän jopa ilmoittaa että on hätä. Tai on aikoja että näen selvästi että on hätä ja koita saada potalle, wc pytylle (mihin itse haluaa), mutta sitten siellä istuskellessa ei tule mitään ja kun taas saadaan vaipat jalkaan, ne on 2 min päästä ihan lämpimät ja märät. Otan tilanteen yleensä ihan rauhallisesti sitä sen kummemmin kommentoimatta, mutta totuudessa pysyäkseni aina en ole kyllä onnistunut. Tiedän ettei se auta siihen harjoitteluun, että minä hermostun, mutta olen niin turhautunut välillä. Meillä kun on toinen pieni puoli vuotias vauva myös kotona, niin toivoisin niin kovasti että vanhempi osoittaisi tässä pian 3 v. vaiheessa edes jotain merkkejä siitä että häntä kiinnostaisi olla kuiva ja ilman vaippoja. Itse kun hän sanoo olevansa jo iso poika jne.

Meillä on kokeiltu tarrakirjoja yms. palkintoina. On ostettu mieleinen potta oikeaa väriä yms. Kehutaan aina paljon kun tulee asiat pottaan tai pönttöön. Kaikki kehuminen ja tarrapalkinnotkin tehoavat vain lyhyen aikaa, kun tuntuu ettei sitä ns. pojan omaa kiinnostusta kuivaksi opetteluun lapselta löydy. Tuntuu ettei hän näe sitä hyötyä ja iloa siitä, että miksi olisi hienoa olla kuiva. Yritän aina itse nollata tilanteen ettei tämä nyt vielä ole "hälyyttävää", tässä iässä mutta silti huomaan usein ajattelevani että että kumpa jo...

Taidan siis itse luoda lapselleni myös kauheita suorituspaineita. Tilannetta ei ole kyllä helpottanut se että suurinosa kerhokavereista on jo ilman vaippaa. Niin pojat kuin tytöt. Itselle on tullut sellainen olo, että mikä meillä menee pieleen kun ei... No, kaippa aika tekee tehtävänsä. Kuulin juuri anopilta, että pojan isä oli aikoinaan oppinut kuivaksi reilun kahden vuoden iässä, mutta oli aloittanut kolmen vuoden jälkeen uudelleen housuun päästelyn. Aikansa kutakin, mutta kyllä mulle alkaisi jo riittämään.

Vierailija
4/4 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöt oppivat yleensa kuivaksi ennen poikia. anna aikaa lisää..