Sperman luovuttamisesta
Ajattelin nyt kysyä täältä, kun täällä varmaan on asiasta enemmän tietäviä. Eli mieheni haluaisi luovuttaa siittiöitä hedelmöityshoitoihin niitä tarvitseville. Olemme itse hedelmättömyyshoitoja tarvitsevia, ja vaikka pärjäämme omilla soluilla, mieheni osaa ymmärtää luovutettuja soluja tarvitsevien tarpeet. Häntä ja minua ei haittaa, vaikka hänen tietonsa lapselle joskus sitten annettaisiinkin. Ainut mikä mietityttää, on se, sisältyykö lakiin perintäoikeus? Vai voiko lapsi periä vain sen isän, joka hänelle on merkitty väestörekisteriin? Entäs jos siittiöitä käyttää yksinäinen nainen tai naispari, merkitäänkö rekisteriin luovuttaja isäksi (ei kai??)?.
Sitten vielä, missä Suomessa nykyään vielä tehdään hoitoja luovutetuilla sukusoluilla? Tiedän, että ainakin Taysissa nuo hoidot lopetetaan ellei ole jo lopetettu. Eli mihin mieheni kannattaisi spermaa luovuttaa?
Kiitos jos osaat auttaa!
Kommentit (9)
Mun on pitänyt sua onnitellakin, kun oon vaklannut teidän hoitoa koko kesän.. :) Siis onnea matkaan ja toivon todella, että nyt kestää tuo raskautesi!
Ja mies tosiaan itse otti asian puheeksi, kyseli varovaisesti että haittaisiko minua jos hän luovuttaisi. Eikä minua todellakaan haittaisi, tiedän kyllä sen verran hyvin, miten kamalaa lapsettomuus on, varsinkin jos siihen ei enää olisi näin yksinkertaista apukeinoa tarjolla. Miehellehän tuo luovutustapahtuma taitaa vielä olla vain ihan iloinen tapahtuma... :D
Täytyykin sanoa miehelle, että ottaa Tampereen väestöliittoon yhteyttä. Kiitos sinulle infosta!
... kun olette itse pariskuntana hedelmöityshoidoissa. Olen ymmärtänyt, mutten ole IHAN satavarma, että hedelmöityshoidoissa käyneet eivät saa luovuttaa sukusoluja. Ainakin näin on naisten osalta: jos on itse joutunut hormonihoitoihin vaikka ns. syy onkin miehessä, ei saa luovuttaa munasolujaan. Miehen kohdalta en tosiaan ole ihan varma, mutta voisikohan logiikka pelata samoin?! Kannattaa tietysti kysyä klinikalta tarkat tiedot ja ohjeet -
ja hei, tulethan sitten kertomaan tännekin vastauksen, jonka saat Väestöliitolta!
no, täytyy ottaa tuostakin selvää. Meillä kyllä syy hoitoihin on hyvin selvä ja se on minussa, mutta täytyy varmistaa.
Sen verran jo selvitin, että Väestöliitolla on keskitetty spermapankki Helsingissä, sieltä sitten toimittavat muihin yksiköihin.
Hektikko:
... kun olette itse pariskuntana hedelmöityshoidoissa. Olen ymmärtänyt, mutten ole IHAN satavarma, että hedelmöityshoidoissa käyneet eivät saa luovuttaa sukusoluja. Ainakin näin on naisten osalta: jos on itse joutunut hormonihoitoihin vaikka ns. syy onkin miehessä, ei saa luovuttaa munasolujaan.Hei!
Minä olen luovuttamassa munasolujani, vaikka meillä on hoitoina tehty ICSIT ja AID. Minä kyllä kelpasin luovuttajaksi hoidoistamme huolimatta. Onkohan näissä taas klinikkakohtaisia eroja?
Mukava kuulla, että miespuolisiakin luovuttajia löytyy :)
Hienoa, jos miehesi haluaa luovuttaa.
Uudessa laissa on puutteita ja etuja. Etuna voi mainita juuri tuon, että luovuttajan asema on nyt selvitetty vedenpitävästi.
Eli jos miehesi luovuttaessaan klinikalla ruksaa lomakkeessa kohdan " isyyttä ei voi vahvistaa" , sen jälkeen hänestä ei voi tehdä lapsen virallista sukulaista kenenkään pynnöstä - ei lapsen, ei äidin, ei viranomaisten. Jolloin perintöönkään ei ole pääsyä.
..ja tosiaankin, kuten joku sanoi, lapsikaan ei saa tietoja ennen kuin vasta täysi-ikäisenä .
Väestöliitto osaa varmasti vastata kysymykseen hedelmöityshoidoissa olemisesta ja luovuttamisesta, tuntuisi oudolta evätä se mieheltä, kun hän ei kerta ole joutunut mihinkään lääkehoitoonkaan.
että hedelmöityshoidoilla aikaansaatuja ylimääräisiä alkioitakin voidaan luovuttaa jollekin muulle tarvitsevalle, jos hoidoissa ollut pariskunta ei halua enää itse niitä käyttää. Mutta tämä tieto siis ennen uutta lakia, en tiedä onko tilanne sen myötä muuttunut? Mutta tuon perusteella luulisi siis että myös spermaa voisi luovuttaa vaikka olisi itse hoidoissa ollutkin.
" Lapsettomuushoidoissa olevilta pareilta ei valitettavasti hyväksytä soluja eikä alkioita luovutukseen, mutta pakkaseen ja tutkimuskäyttöön kyllä." Kyseinen kirjoittaja oli itse pohtinut samaa asiaa, voisiko omia solujaan luovuttaa. Eli? Miten tuo sitten tulkitsee... Siinä lukee kuitenkin että " pareilta" ... Mutta joo, edelleen olen sillä kannalla, että Osborne tulee kertomaan tänne ajantasaista tietoa omalta lääkäriltään!
Voisiko ko. blogin kirjoitus päteä vain ko. henkilön hoitopaikkaan tms, kun minä olen puolestani lukenut alkioiden luovuttamisesta eteenpäin? Omaa kokemusta ei ole, joten arvailuiden varassa....
Spermasta sen verran tietoa, että joitain vuosia sitten erään " hoitopariskunnan" mies luovutti spermaansa. Pääasiallinen syy lapsettomuuteen oli naisessa ja miehen sperma oli todella hyvää. Tietääkseni nämä kriteerit eivät ole muuttuneet, vain tuo lapsen mahdollisuus saada tietää luovuttaja (rekisteröitymispakko).
Perimisoikeutta laki ei lapselle missään nimessä anna, eikä muitakaan velvoitteita luovuttajalla ole lasta kohtaan (elatusapu ym.).
Sekä kukaan muu kuin lapsi itse ei luovuttajan tietoja saa, ei siis edes luovutettua spermaa vastaanottanut nainen, tietojen saanti on vain siis lapsella hänen täytettyään 18v.
Väestöliitto on taho joka täst edes ainakin luovutettuja sukusoluja vastaan ottaa ja ainakin Helsingissä. En tiedä onko sitten muillakin yksityisillä klinikoilla kyseistä toimintaa, mutta kannattaa ottaa yhteyttä niihin suoraan. Kunnallinensektori ei enää luovutetuilla sukusoluilla hoitoja tee.
Toivottavasti näistä oli apua ja teette varmasti jonkun luovutettuja siittiöitä tarvitsevan erittäin onnelliseksi. Käytännössähän lain voimaan tulo kun tarkoittanee sitä että nykyiset luovuttajat katoaa lähes täysin. Meillä tarve luovutettuihin siittiöihin siis oma kohtainen (miehelläni todettu azoospermia), mutta tällä hetkellä olen raskaana. Kun vielä ehdittiin ennen lain voimaan tuloa tehdä hoito. =)
Nyt vain jännätään että kestääkö tämä raskaus onnellisesti loppuun asti, kun alussa vasta ollaan.